OK..Traherne was gestoord.

Started by Jan Muisers, January 01, 2012, 22:51:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Major John Popkin Traherne was een volslagen Idioot...althands dat is mijn mening na dit weekeind. Hij bond zijn vliegen om mee te vissen. Eerlijkheids halve moet gezegt worden dat hij mooie vliegen bond en gecompliceerde, maar om hier nu mee te gaan vissen?  ???

Dit was de moeilijkste vlieg die ik tot nu toe gebonden heb..Ik heb er een paar grijze haren bij, maar ik heb er ook van genoten. Klinkt wellicht raar maar dat krijg je met lotgenoten van meneer Traherne (gestoord, dus)  ;D

Het was niet zo moeilijk om de veren op de haak te krijgen (trouwens een 8/0) maar om dit een beetje geordend voor elkaar te krijgen, was wel een uitdaging.

Na een uurtje of 12 binden, exclusief de broodnodige pauzes, kwam ze dan tevoorschijn : de Lang Syne




Met het geordend op de haakzetten bedoel ik dit (de enige foto die ik scherp kon krijgen, vanwege de grootte van de vlieg). Dat gene wat uitsteekt zijn de horns.





Jan.

ps. er kwam eens een vraag van hoe groot deze vliegen zijn.  Deze is wel extreem en meet een goede 8 cm.


christianvt

 :o verbluffend stuk vakwerk Jan! Prachtig dat je dit met ons deelt ;D


dartmayor

Ongelofelijk, dit is wel een van de mooiste vliegen Jan.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

jelle

ondanks dat je dan een erg mooie creatie hebt, blijft er na 12 uren knutselen erg weinig tijd over om te vissen ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Johan

WAANZINNING Jan!!!!!!!!!!!!!!!!!! ::klappen:: ::klappen:: ::klappen::

Johan

Jan Muisers


Bedankt mensen, maar ik heb gewoon weer geluk gehad, dat de veertjes op de juiste plaats bleven zitten.

Quote from: jelle on January 01, 2012, 23:45:58
ondanks dat je dan een erg mooie creatie hebt, blijft er na 12 uren knutselen erg weinig tijd over om te vissen ;)

Jelle, dat is juist mijn probleempje...vliegvissen gaat niet meer om medische redenen en om weer met de vaste stok naast het water te gaan zitten.....das mijn ding niet meer.

Zeenimf


Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

catchem


Jan Muisers


Tja, wat moet ik hierop zeggen :

::jumpers::


ps. ondervind weer behoorlijk wat problemen met het plaatsen van een post.  >:(

johannes


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

jelle

Quote from: Jan Muisers on January 02, 2012, 08:38:52
Bedankt mensen, maar ik heb gewoon weer geluk gehad, dat de veertjes op de juiste plaats bleven zitten.

Jelle, dat is juist mijn probleempje...vliegvissen gaat niet meer om medische redenen en om weer met de vaste stok naast het water te gaan zitten.....das mijn ding niet meer.
Jan; dat weet ik maar ik had het ook meer over taherne zelf die moet ook lang binden op 1 vlieg
na oefening gaat het misschien sneller maar het blijven veel handelingen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Koen


harlin

 ::lol:: zomaar 2 postings onder elkaar  ;D
Quote from: Jan Muisers on January 02, 2012, 10:51:27
ps. ondervind weer behoorlijk wat problemen met het plaatsen van een post.  >:(
Quote from: johannes on January 02, 2012, 11:14:42
fantastisch mooi
::top:: ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

dryfly

Blijven posten die foto's, ik kan daar wel van genieten.

Groeten Dryfly
Ne pas pipi contre le vent

Bone F

Hi Jan

Ik vind 'm prachtig maar waarom verstop je het puntje van de haak bij de gut niet onder de afbindknoop. Ik had dat al bij een vorige vlieg gezien en nu weer dus. Misschien heeft dat een reden. En nog ff over de gut als je het leuk vindt wil ik je wel eens een stukje door mij gefabriceerde opsturen. Ik heb nog ff nagedacht over dat apparaatje van Radencich en ik wil ook eens proberen om 3 strengen in elkaar te draaien, dan kom ik denk ik nog dichter bij het originele. Ik weet niet precies wat hier de regels zijn om een PMtje te sturen. Ik lees het wel. In ieder geval ga zo door en laat mij (ons) nog maar een poosje hiervan genieten. Ik heb er nu ff geen tijd voor omdat ik materialistisch en geestelijk aan het voorbereiden ben op 2 maanden Nieuw Zeeland ......
nog daagies!

Jan Muisers

Nogmaals bedankt mensen.

Quote from: harlin on January 02, 2012, 18:51:07
::lol:: zomaar 2 postings onder elkaar  ;D ::top:: ;)

Harry, jij je zin. Ik hoef nog maar een kleine 1200 vliegen te binden. Dan heb ik bij alle patronen een fototje staan. Dus ik stop snel genoeg met  posten.  :P


@ Frans: Het kleine stukje haak, wat nog uitsteekt heeft/had een reden. Vroeger hadden ze geen haken met een oog. Daarom werd een gut oog erop gebonden. Zouden ze dit tot helemaal over de haaksteel binden, zou geen goede stevigheid in de afbindknoop verkregen zijn. De binddraad zou hoogstwaarschijnlijk van de haak zijn afgeschoven.
Nu er een stukje haak overblijft kun je de binddraaddraad goed strak aantrekken en kan een blijvende knoop worden gelegd, die zeker niet van de haaksteel afschuift.
Je moet bedenken dat ze vroeger geen lak hadden. Alles werd met wax gedaan (en zonder vise, bobin, whipfinisher...ed.)

Ik bind meestal met spaanse gut of sinds kort, met "gewoon" nylon, maar dan wel bewerkt. Het echte spul is vrij duur en het dunnere, waar de 3 strand gut mee gemaakt wordt, is vrijwel niet te krijgen en daardoor nog prijziger.

Wat het binden betreft...... 2 maanden Nieuw Zeeland is toch veel leuker dan zo'n vliegje te binden !
Veel plezier en goede vangsten daar, Frans.

Jan.

Arno

Wauw Jan dit is echt een schitterend kunstwerk.
::klappen:: ::klappen:: ::klappen:: ::klappen::

Gr Arno

Inderk

Echt een heel mooi stukkie bindwerk Jan!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Bone F


Hallo Jan
Ik reageer maar ff via dit forum omdat ik je mailadres niet heb. Je kunt natuurlijk van een haak met oog een  "Blind Eye" maken, die overigens nog steeds te koop zijn. Als je gut circa een cm. op de haak laat doorlopen en vervolgens vastzet trek je het er volgens mijn niet zo maar af. Gut maak ik op de volgende wijze. Een aantal lussen 10/00e maken (afhankelijk van de dikte gut die gewenst is) lengte circa 1,5 meter en dit 2x dus 2 strengen. Ik maak dit vanaf een haakje aan het plafond. Vervolgens hang ik een gewichtje van ca. 50 gr. aan het uiteinde van elke streng. Met het gewichtje draai ik het nylon, zoals dubben, 20 cm. op. Dan de 2 strengen aan 1 gewichtje hangen, los laten en uit laten draaien. Op deze wijze draait het mooi in elkaar. De uiteinden lijm ik met sec.lijm en klaar voor gebruik. Ik wil het nog met 3 strengen proberen misschien wordt het dan nog mooier. Ik weet niet waar je woont want anders zou ik het je kunnen laten zien of ik zou je een voorbeeldje kunnen sturen.

Jan Muisers


Frans, mijn mailadres is : janmuisers@hotmail.com (wel niet door vertellen  ::) )

Is misschien beter als het via mail gaat. Zal toch wel een persoonlijk gesprek worden, waar anderen niets mee te ma....waar andere niets aan hebben  :-X

hendri

mooie vlieg jan, en idd gestoord als je er mee gaat vissen. denk dattie naar 4 a 5 keer driften al heel anders er uit zal zien, laat staan dat je er ff 2 keer een dikke aanbeet op krijgt. de tranen springen je in de ogen denk ik als je ziet wat er dan nog aan je tippet hangt?

Bone F

Jan

Stuur me ff een PMtje met je adres dan heb ik een kadootje voor je.


Frans