funen 9-2025

Started by paul de bruijn, September 11, 2025, 16:22:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Het moest er weer van komen,vissen op Funen.Sinds overlijden van mijn vismaat en alle jaren die we daar hebben gevist blijft het een serieus gemis,maar alle kennis van de stekken zijn gebleven,dus ik ging weer boeken.Nu bleek al heel snel dat het huisje wat we de laatste jaren huurde niet beschikbaar was,sterker,voor een lollige prijs was er zo gauw niks te vinden.
Het werd het oude huisje in Midskov.Omdat de rit alleen best wat vergt kom je niet echt scherp aan.Normaal reden we in de nacht,dan stonden we zo rond 10.00 of 11.00 in het water.
Dus ik had bedacht deze keer overdag te rijden.Je kunt op booken shelter dk echt heel goedkoop een shelter huren.
de temperatuur was prima,dus dat was snel geregeld.Vrijdag rustig aan rijden,overnachten en dan zaterdag volle bak aan de slag.
6 september in de auto,hopla naar DK.Grenscontrole viel mee in de ochtend,dus was snel in Duitsland.Daar helaas een fikse boete opgelopen,evenals twee snelweg afsluitingen.Bord wewrkzaamheden gemist op de A1,dacht dat je 130 mocht,niet dus.
Snelwegafsluiting  vanwege werkzaamheden, en een vanwege bergings werkzaamheden.Dus in plaats van normaal 6 uur naar de grens te rijden,was ik nog niet eens halverwege.
Uiteindelijk na bijna 9 uur aan de grens van DK.Pfff,dat was geen leuke rit.
Koud in Denemarken ook hier een snelweg afsluiting ivm ongeval,dus ook alles binnendoor.Uiteindelijk op de lokatie van de shelter aangekomen,alleen was die niet te vinden.
En toen werd het al langzaam donker.Iemand aangesproken,wat bleek,die shelter stond inderdaad midden in de natuur.Wat in dit geval betekende dat het 600 meter lopen was vanaf de parkeerplaats.Daar had ik na de rit geen zin in,en ook het feit dat ik geen karretje heb of de auto in de gaten kan houden riep om een andere oplossing.Naar Gabet gereden,luchtbed opgepompt en zo goed als het kon geprobeerd in de auto te slapen.
Dat was geen succes,dus ik wist al dat de zaterdag alsnog geen feest zou gaan worden.
Dus dat overdag heen rijden?Nooit meer.
Koffie gezet,en direct gaan vissen zaterdag ochtend.Helaas,zonovergoten,23 graden en geen wolk te zien.
Nu is het zo dat ik de afgelopen recente jaren niet meer kan herinneren dat ik een waadjas aangehad heb.
Niet in september,niet in april,bijna alles in T shirt en/of blous.
Na diverse stekken te hebben afgevist bleek er weinig animo tot aanbeten.Het viel op dat er niemand stond te vissen,toch te warm en zonnig?Uiteindelijk naar de stekken gereden in het zuiden,daar dan wel gevangen,maar klein,en weinig.
Besloten om dan Toro Huse aan te doen,kom ik daar geheel toevallig Sjoerd Siemensma tegen.
Ondanks de vangdrang van beiden een kort gesprekje gehad,en ook hij gaf aan te denken dat het nog te mooi en warm was,wat van invloed was op de vangst.
Ik heb uiteindelijk bij het welbekende kruis nog wat kleine forel gevangen,daarna doorgereden naar A-strand.
Daar bleek alle wier weg te zijn,dus dat had geen zin om daar te vissen.
Nu had ik al vanaf zondag last van mijn gehemelte,dus ik had bedacht om het wat rustig aan te doen.
Ik had geinformeerd bij Tropica,daar werd verteld dat er zelfs tonijn gezien was in Odense fjord,en dat twee jaar geleden schijnbaar je over de makreel kon lopen zoveel als er was.Nu had ik die als eens eerder gezien daar in enorme hoeveelheden,maar geeft toch aan dat het water in september nog te warm is.En dan blijft de vis gewoon weg,zo simpel is.
Aan mijn plan van rust kwam snel een einde.De buurman had besloten zijn vakantiehuis te laten verbouwen,met als gevolg dat het vanaf 07.00 een serieuze berg herrie was.Dus besloten om de visvakantie in te korten.
Gezien de vangsten,pijn in mijn mond besloten dat dit jaar september gewoon slecht was,in alle opzichten.
Volgend jaar een nieuwe doen,maar dan in het zuiden weer hoop ik.
En toch eens nadenken over de periode.Normaal in september zie je de vis vaak springen,en ook de bruinvissen zijn veel aanwezig,evenals de deense vissers.
Deze keer geen van 3en gezien eigenlijk,en dat zegt eigenlijk genoeg.

Gert

Jammer dat blijkbaar zo'n beetje alles tegen zat Paul. Hopelijk volgende keer beter. Misschien inderdaad iets later gaan. Maar ik heb helemaal geen ervaring in en verstand van vliegvissen op zeeforel.

paul de bruijn

Quote from: Gert on September 11, 2025, 23:12:07Jammer dat blijkbaar zo'n beetje alles tegen zat Paul. Hopelijk volgende keer beter. Misschien inderdaad iets later gaan. Maar ik heb helemaal geen ervaring in en verstand van vliegvissen op zeeforel.
Nou Gert,op zich is t allemaal niet zo spannend normaal gesproken hoor.Klinkt uiteraard erg makkelijk,maar ik kom er al zo lang dat ik toch wel redelijk weet waar de stekken zijn die altijd vis opleveren.Heb nu 2 keer mensen meegenomen,bij allebei op dezelfde dag vis.Maar deze week kwam t niet los