Gister op de rivier.

Started by Mike, August 03, 2025, 14:46:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Door alle wedstrijden, vistrips en de voorbereidingen die daarbij horen was er dit jaar helaas nog maar weinig tijd om in Nederland te vissen.
Gister waren de weersverwachting redelijk en was t tijd voor een dagje riviervissen.
Er werd windkracht 3 a 4 voorspeld en grotendeels droog. Eenmaal aangekomen bleek het meer windkracht 5 te zijn en ook nog eens vol in mn gezicht. Dat was ff een tegenvaller maar het water zag er ondanks de golven die tegen de kant beukten verder vrij helder uit dus daar valt wel wat van te maken. Tegen de wind in vissen was gewoon echt niet te doen dus besloot ik er zo ver mogelijk in te lopen en terug naar de kant te vissen. Al snel leverde dat een woeste kolk achter mn streamer op en een dikke winde besloot de strijd aan te gaan. Het was even worstelen om m bij de planten weg te houden maar uiteindelijk kwam ie het netje in.

Screenshot_20250802_222103_Gallery.jpgScreenshot_20250802_222133_Gallery.jpg
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Niet veel later diende nrs 2 en 3 zich ook aan. Deze waren wat kleiner en 1tje wilde niet op de foto en sprong er vandoor toen ik mn telefoon aan t pakken was.
Daarna was t zeker 1,5 uur stil met enkel wat hele kleine roofbleitjes die wel heel erg hongerig waren.

Vlak voor het hoogtepunt van het getijden wissel ving ik nog 1 mooie winde erbij. 4 windes was al een mooi resultaat voor de 1ste Nederlandse visdag.

Screenshot_20250802_222312_Gallery.jpg20250802_154650.jpg

Mike

Ongeveer een uur voor t hoogste punt begon de stroming er echt goed op te komen. Kolkende stroomnaden begonnen zich te vormen en het water begon echt goed te trekken. Dit is t moment waar ik vaak over schakel naar roofvis als noekbaars, roofblei en baars.
De #5 met DI3 en kleine streamertjes werd even snel omgewisseld naar een #6 met DI5 en een flinke clouser. Helaas leverde dat tegen mijn verwachtingen in geen enkele aanbeet op. De snoekbaars had er gister om 1 of andere reden echt geen zin in.
Ik begon er al zachtjes aan over na te denken om weer richting huis te gaan toen ik ineens het kenmerkende gesmak hoorde in het oppervlak. Ik kon door de wind, stroming en golven niet goed zien waar t precies vandaan kwam maar alles wees er op dat het toch meer op t wijd gebeurde waar de wind en de stroming echt bijelkaar kwamen en de grootste golven en kolken veroorzaakte. Hier had ik met mn #6 voorzien van een DI5 weinig te zoeken. Het gesmak ging ondertussen maar door dus was er ineens toch weer alle reden en motivatie om nog te blijven. Ik snelde naar de kant om weer mn #5 en DI3 te pakken. Het stroomde dusdanig hard dat een lichtere lijn eropzetten niet nodig was. Snel terug naar de plek waar t gesmak vandaan kwam. Ik trok snel een meter of 15 lijn van de reel en gooide in de richting waar het geluid vandaan kwam. En zowaar was daar meteen de 1ste worp een kneiter harde aanbeet. Dat ging echt flink tekeer in de harde stroming maar na een korte hevige dril lag daar een mooie baars van een cm of 40. Even een foto en snel weer terug. Ook de worp erna leverde een mooie baars op. Deze wilde ook liever niet op de foto en besloot als wraakactie met zijn kieuwdeksel een aandenken in m'n duim achter te laten. Dat bloedde als een rund maar er moest wmb nog minstens 1 vis uit die stroomnaad komen. En zowaar was daar een min of 15 later baars nr 3 die wel even wilde meespelen.
Het was inmiddels al weer een uur of 21:00 en ondanks dat de avonden meestal nog beter zijn vond ik dat t wel genoeg was. Het was 5 uurtjes hard werken geweest en t water was bovendien op z'n hoogste punt, de harde stroming was eraf en de buit was op de snoekbaars na wel binnen. 4 mooie windes en 3 mooie baarzen waren genoeg. De komende weken zijn de weers vooruitzichten goed en er is tijd dus er komen nog genoeg avonden waar ook de snoekbaars aan de beurt gaat komen.
Screenshot_20250802_222413_Gallery.jpgScreenshot_20250802_222459_Gallery.jpgScreenshot_20250802_222447_Gallery.jpg

Mike

Op de weg terug werd ik ineens getrakteerd op een kadaverlucht die mn maag even deed draaien. Ik wilde wel weten waar t vandaan kwam dus besloot ik even rond te kijken. Al vrij snel vond ik daar dit viskadaver in vergaande staat van ontbinding. De mensen waarmee ik deze onsmakelijke foto tot dusver heb gedeeld en ik zijn het er over eens dat t waarschijnlijk een giga barbeel is. Ben benieuwd of iemand een andere mening heeft...
20250802_212444.jpg

Streamer

Dat is idd een barbeel, in leven waarschijnlijk een imposant exemplaar.
IHYT

paul de bruijn

Mooie vissen! Ik had vandaag tot mijn stomme verbazing de mazzel midden in een school baars terecht te komen,niet groot,maar wel ontzettend veel.

Gert

Mooi verslag en wederom mooie vissen uit de rivier Mike!

sarca2

Als dat een barbeel was dan zat je waarschijnlijk op de Waal.
::new::

Mike

Thx!

Het was de Merwede maar das eigenlijk min of meer t zelfde.

Gister ving ik naast winde, baars en roofblei ook een brasem op een snel geviste streamer.
Nou ben ik doorgaans niet zo'n fan van brasems maar dit was wel een erg fraai exemplaar.

IMG-20250808-WA0009.png

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Rivier brasems zijn heel wat leuker dan als je ze in stilstaand water of langzaam stromend water vangt, dat zijn natte dweilen die na 3 sec al opgeven en je zo ook naar binnen haalt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Absoluut! Ik vis in Nederland dan ook alleen nog maar op de grote rivieren. Alleen voor wedstrijden vis ik nog in polders of ander water maar als t mn eigen keuze is dan sta ik t liefst in de Lek, Merwede of de Waal.
De rivieren zijn niet alleen veel uitdagender maar de vis is er groter, sterker en vooral de diversiteit is iets wat me aantrekt. Elke x als ik daar sta te vissen en een enorme ruk voel, vraag ik me af wat het deze x is.
Winde, roofblei, snoek, baars, snoekbaars, brasem, grote voorns. Zelfs bot en harder zijn er al uitgekomen en vrijwel alles op dezelfde manier. Nou zijn er ook veel situaties waarbij ik vantevoren vrij zeker weet wat ik ga vangen omdat ik op plekken ga staan waar de kans op specifieke vis gewoon heel groot is maar vaak sta ik ook gewoon de taluds af te vissen en daar weet je echt nooit wat er op gaat knallen. Polders ed vind ik in dat opzicht doorgaans maar saai. Het is vrijwel allemaal klein en voor t overgrote merendeel baarsjes en voorntjes. En als je dan een x een grote brasem eraan krijgt is t idd net een stuk plastic. Deze brasem trok mn 5 helemaal krom en ik dacht zelfs ff dat t een dikke roofblei was. Het bizarre was ook dat ik echt flink aan t strippen was met een streamer op #8. Je verwacht dan ook niet direct brasem. Deze brasem denkt waarschijnlijk zelf ook dat ie een roofblei is :D