Oostvoornse Meer 2024 - 2025

Started by Franky Boy, December 17, 2024, 02:16:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Zeeforel heeft helemaal gelijk.
Op 1 november gaat de gesloten tijd in die de gehele maand november duurt.
Op 1 december mag er weer worden gevist.
Als het weer een beetje meezit, belooft het een bijzonder goede 'wintervisserij' te worden!

zeeforel

@franklin, wat is eigenlijk het idee achter die gesloten tijd en waarom verschoven van december naar november?

Franky Boy

Quote from: zeeforel on November 01, 2025, 12:42:49@franklin, wat is eigenlijk het idee achter die gesloten tijd en waarom verschoven van december naar november?

Is een heel verhaal.
Ik was er toen nog niet zelf bij, maar herinner mij dat die maand als rustperiode is gekozen en als periode om forellen (merendeels regenboogforellen) uit te zetten.
Nu wordt er gediscussieerd of de gesloten tijd naar de maanden juli en augustus verschoven moet worden, omdat de salmoniden dan het meest kwetsbaar zijn en er in die periode veel door de zogenaamde 'recreatievissers' wordt gevist die zich weinig aan de regels houden...
We gaan het in de komende jaren zien!

Franky Boy

Een paar dagen geleden liepen twee kunstaasvissers tegen de lamp die in de geloten tijd vanaf een verboden plek (de Loswal) aan het vissen waren.
De BOA van Sportvisserij Zuidwest Nederland had in ieder geval een goede vangst! 😊👍

Dorski

Quote from: Franky Boy on November 01, 2025, 14:58:45Is een heel verhaal.
Ik was er toen nog niet zelf bij, maar herinner mij dat die maand als rustperiode is gekozen en als periode om forellen (merendeels regenboogforellen) uit te zetten.
Nu wordt er gediscussieerd of de gesloten tijd naar de maanden juli en augustus verschoven moet worden, omdat de salmoniden dan het meest kwetsbaar zijn en er in die periode veel door de zogenaamde 'recreatievissers' wordt gevist die zich weinig aan de regels houden...
We gaan het in de komende jaren zien!

Volgens mij was (begin) november de maand waarin uitzettingen gedaan werden. Omdat de net uitgezette vis graag in scholen zwemt en in de buurt blijft wilde men voorkomen dat het prijsschieten werd.
Door een gesloten maand na de uitzetting in te voeren heeft de vis tijd om zich over het meer te verspreiden.

Franky Boy

Quote from: Dorski on November 04, 2025, 21:12:07Volgens mij was (begin) november de maand waarin uitzettingen gedaan werden. Omdat de net uitgezette vis graag in scholen zwemt en in de buurt blijft wilde men voorkomen dat het prijsschieten werd.
Door een gesloten maand na de uitzetting in te voeren heeft de vis tijd om zich over het meer te verspreiden.
Dat klopt, maar in de loop der jaren hebben forelkwekers ons erop gewezen dat het onverstandig was om paairijpe bruine forellen in de winter (paaitijd) te transporteren en uit te zetten.
De uitzettingen van bruine forellen (en sommige stammen van de regenboogforel) zijn daarom grotendeels naar het voorjaar (maart/april) verschoven.
Dat gaf zonder gesloten tijd in de praktijk weinig problemen, waarom bekeken werd om de gesloten tijd van november naar de zomermaanden (juli/augustus) te verschuiven.
Het vissen op salmoniden is in die maanden sowieso niet verantwoord.
In dat proces zitten we momenteel.

timo

Een vraag?? Als er nu geen vis wordt uitgezet, wat is dan de reden voor een gesloten maand november. Oktober en november zijn vaak de beste maanden om te vissen. Vissen gaan zich vol eten voor de winter.

Ben Tabak

Quote from: timo on November 05, 2025, 11:23:48Een vraag?? Als er nu geen vis wordt uitgezet, wat is dan de reden voor een gesloten maand november. Oktober en november zijn vaak de beste maanden om te vissen. Vissen gaan zich vol eten voor de winter.

Volgens mij heeft Franklin daar net antwoord op gegeven....
Grt. Ben

Franky Boy

Quote from: timo on November 05, 2025, 11:23:48Een vraag?? Als er nu geen vis wordt uitgezet, wat is dan de reden voor een gesloten maand november. Oktober en november zijn vaak de beste maanden om te vissen. Vissen gaan zich vol eten voor de winter.
Zie reactie van Ben Tabak.
Maar ook: Wie zegt dat er begin-November helemaal geen salmoniden meer worden uitgezet?
Dat staat nergens!

Franky Boy

Opvolger gezocht voor het Oostvoornse Meer
Door Franklin Moquette

Aangezien ik ook niet het eeuwige leven heb (ik was er al een paar keer bijna niet meer...) wordt er voor expertise op het gebied van salmoniden een opvolger en voorlopig 'meeloper' gezocht voor de Werkgroep Vis van het Oostvoornse Meer.

Taken:
Onderhandeling met forelkwekers voor de uit te zetten hoeveelheden, soorten en afmetingen van salmoniden ten behoeve van het Oostvoornse Meer.

Van de vangstgegevens van de online vangstregistraties een evaluatie schrijven in begrijpelijke taal die deze registraties tot een belangrijk instrument bij het beheer van de visstand in het Oostvoornse Meer maken. Conclusies uit de geregistreerde vangsten trekken ten behoeve van het beheer.

Deelname aan en inbreng in de Werkgroep Vis van het Oostvoornse Meer.

Capaciteiten en vaardigheden
Kennis van visstandbeheer.
( Ervaring en/of gevolgde cursussen op het gebied van visstandbeheer kunnen als een aanbeveling dienen. )

Kennis van salmoniden (hun biologie, hun levenswijze en hun beheer alsmede de kweek van deze soorten).
Onder salmoniden worden de diverse forelsoorten verstaan alsmede zalmen en chars (Saiblingen).

Goede contactuele en communicatieve eigenschappen.
Met anderen op allerlei niveaus goed kunnen samenwerken.

In staat zijn om artikelen over bovengenoemde onderwerpen voor bladen te schrijven alsmede analyses van onderzoeken of vangstregistraties te schrijven in begrijpelijke taal.

Kennis van het Oostvoornse Meer en de visserij op dit water

Lidmaatschap van een bij de Sportvisunie aangesloten vereniging en/of de VNV noodzakelijk.

Vergoeding voor werkzaamheden: Geen
(Alleen een Km-vergoeding voor vergaderingen en aanwezigheid bij uitzettingen of inspecties)

Sollicitaties en vragen over deze toekomstige vacature kunnen per PM van dit forum aan mij persoonlijk worden gericht.
Er wordt geen correspondentie hierover op dit forum zelf gevoerd.
Opmerkingen of tips zijn wel welkom.

6.jpg