Tip: Fly Fishing Still Waters (Chironomid Techniques)

Started by Plantje, January 14, 2012, 21:15:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Ik ben Fly Fishing Still Waters (Chironomid Techniques) eens aan het kijken geweest en het ziet er echt interessant uit! Brian Chan die vanalles uitlegt! Lekker duidelijk en mooi in beeld gebracht.

Jammer, dat met de vliegvisserij in Nederland "match the hatch" (vandaag bij Fly & Spin geleerd dat het zo heet) niet echt werkt op de voorns en dergelijke. Dat vind ik toch nog de mooiste vorm van vliegvissen: kijken wat er leeft in en op het water...dat nabootsen en daarmee vis vangen!

Aan het einde van de film ook een erg leuk stukje met bloopers en dergelijke.

Zulke films zouden we ook moeten hebben over vliegvissen in Nederland! ;)

Sieger

Quote from: Plantje on January 14, 2012, 21:15:10
Jammer, dat met de vliegvisserij in Nederland "match the hatch" (vandaag bij Fly & Spin geleerd dat het zo heet) niet echt werkt op de voorns en dergelijke. Dat vind ik toch nog de mooiste vorm van vliegvissen: kijken wat er leeft in en op het water...dat nabootsen en daarmee vis vangen!

Tuurlijk wel... hier hebben we toch ook onze "eigen" insecten die in het water groot worden en naar boven komen... En hetzelfde geldt voor wat er op dat moment allemaal rondvliegt.... Ook hier gaat het op... kijken wat er drijft of vliegt en daar dan zo dicht mogelijk bij in de buurt komen om mee te vissen...


Sieger

Plantje

Hmm...ok...

Zal dan ook een beetje persoonlijke mening zijn. Ik ben nu ook even aan het googelen geweest en ik zie inderdaad, dat er nogal wat discussies zijn over "match the hatch" ;)

Begrijp ik correct dat jij het ook een mooie manier van vliegvissen vindt Sieger?

Voor mij was dat altijd het mooiste aspect aan vliegvissen. Ik ben ook zeker van plan daar weer wat meer mee te doen!

Sieger

Ik probeer mijn vliegen etc wel zoveel mogelijk aan te passen aan wat er op dat moment aanwezig is.... Heb zelf trouwens ook wel de ervaring dat.. " match the hatch net niet...." ook heel erg goed werkt...

Daarmee bedoel ik dat de Hatch soms zo groot is, dat het op het water miegelt van de zelfde dingen... Die ene van jou met er dan maar net tussenuit springen... In Duitsland werkt het dan soms heel goed om met bv. een emerger van de soort te vissen die net aan het hatchen is... dus net voor die aan de oppervlakte komt....

In Nederland zie je niet zo vaak van dat soort masse hatches, dus dan pas ik me meer aan aan wat ik zie....

Maar soms ook helemaal niet natuurlijk, zoals bv bij het snoeken of met andere streamertjes vissen... maar dat zijn ook geen vliegen...

Volgens mij kun je hier ook hele bomen over opzetten en eindeloos over OH'en..... Gewoon uit testen en kijken wat werkt....

In een van de boekjes van het VNV....(weet ff niet welke) worden ook vliegen per seizoen beschreven...


Sieger

HappyFisherman

Hilco combineert Darten en Vissen, daar is niks mis mee! Daarom gaat ie ook met een Dartmayor in Kampen lopen smijten ;)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

ow die Hilco heeft wat los gemaakt.

denk dat,Hilco beter swinters kan gaan speerwerpen

renew

Sieger,
Dat vissen met een emerger tijdens een hatch, is als het een hatch van sedges is, wel matching ;D
De meeste sedges liggen zo kort op het water dat de forellen stijgende puppa's en emergers in de waterfilm pakken omdat ze ze volgen krijg je ook vaak grote splashes . Dus in feite match je met de meest gepakte fase van het insect. Dit heb ik niet zelf uitgevonden maar wel toegepast en het werkt zoals jij dus ook zag. De wijsheid is van good old Gary Lafontaine.
Cj
rene

Sieger

Ah... kijk ben ik ook eens onbewust bekwaam....  ;D

Hoe dan ook het vist prima op die manier....  ;)


Sieger