De Klinkhammer

Started by Jan Muisers, February 01, 2011, 16:16:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jan Muisers


De  Klinkhammer :

Haak : Gamakatsu F22.                                                                                                                 
Staart : Rode of roze wol                                                                                                                               
Body : Fly-rite in de gewenste kleur.                                                                                                         
Vleugel : Gostfiber of ander water afstotend materiaal.                                                                 
Parachute hackle :  Een hackle veer.                                                                                                         
Thorax : Pauw fibers.


Zet  de binddraad op de haak. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte blijft tussen de binddraad (de plek waar de vleugel komt) en het haakoog.* 




Bind de vleugel op de haak. * Houd rekening met voldoende afstand.




Trek de vleugel achterover en leg meerdere wikkelingen binddraad voor en onder de vleugel. Als het goed is blijft de vleugel nu rechtop staan.




Leg  enkele wikkelingen om de basis van de vleugel. 1 mm. hoog is voldoende. Deze dienen als fundering, daar waar de hackle veer gewonden wordt.





Neem het restant en knip het schuin af.  Zo behoud je een mooie taps lopende body.





Zorg ervoor dat het restant  zeker niet voorbij de helft van de bocht komt. Anders wordt de body te dik.





Bind dit restant goed strak op de haak. De vorm van de body is nu goed zichtbaar.





Parkeer de draad op de helft van de haakbocht. (normaal laat ik de haak recht in de vise zitten. Hier alleen gedraaid ter verduidelijking).






Een stap die niet noodzakelijk is...ECHTER, voor vlagzalmen is een rood of roze staartje onweerstaanbaar.  In dit geval heb ik gekozen voor rode wol.





Bind het stukje wol tot aan de vleugel in. Zo blijft de vorm van de body behouden.





Bind de wol strak op de haak.





Zet de dubbing licht op de binddraad en draai alleen het voorste gedeelte strak op de binddraad. Maak nu 1 winding om de haak. Zodoende wordt de dubbing vast gezet.





Dub de rest van de dubbing strak op de binddraad. Dit gaat nu gemakkelijk omdat het begin verankerd zit door de vorige stap.





Wikkel de dubbing om de haak. Zorg ervoor dat je de vleugel niet passeert. De thorax wordt van Pauwfibers gemaakt. Als hier te veel materiaal onder komt, wordt de thorax te dik.





Kies een hackleveer voor de parachute hackle. Om de juiste maat te kiezen strijk je de fibers haaks op de schacht en houd je de veer bij de vleugel.  Persoonlijk  vind ik de hackle (fiber) lengte goed, als deze de haakbocht niet passeren.  Zijn de fibers te kort, zal het drijf vermogen afnemen. Te lang zijn ze niet zo vlug.  Het probleem kan zijn dat de vlieg te groot wordt ten opzichte van de haakmaat.....grote hackle bij, in verhouding,  kleine haak.






Haal bij het inbindpunt de fibers van de schacht en bind de veer bij de vleugel op de haak. Zorg ervoor dat de onderkant van de veer naar beneden wijst....let op de kromming van de veer. De reden hiervoor is, dat de fibers niet naar boven wijzen, als je de parachute gemaakt hebt.





Bind de veer niet direct bij de fibers in, maar laat een klein stukje "kale" schacht uitsteken..op de foto links van de vleugel.






Bind de veer tegen de vleugel omhoog. Zorg er wel voor dat BOVEN de binddraad nog ½ tot  1 mm. kale schacht zichtbaar blijft.  Knip het restant van de veer af.





Bind 1 of 2 Pauwfibers in, bij de basis van de vleugel.( De hoeveelheid hangt af van de haak grootte en fiber grootte.)  Bind de fibers nu richting haakoog op de haak, maar let hierbij op, dat de fibers aan de zijkant van de haak komen te zitten.  Hierdoor voorkom je dat het haakoog "dichtgebonden" wordt. Knip het restant weg.





Wikkel de fibers om de haak...2 windingen achter de vleugel en dat voor de vleugel opvullen. Bind de fibers  wederom aan de zijkant van de haak vast. Knip het restant weg.




Neem de hackle veer, zet hem  90 graden  op de vleugel en wikkel het kale stukje schacht om de fundering van binddraad. Ideaal zou zijn, als deze  eerste winding om de bovenkant van de binddraad (fundering) zit.





Leg nu alle andere windingen ONDER elkaar, richting haak. Zijn er voldoende  windingen( ik maak er 5 of 6) houd je de veer strak, zodat de hackle goed blijft zitten. Op de foto hangt een hackle plier aan de veer. Dit is eigenlijk niet voldoende, hier alleen gedaan  voor het maken van de foto.






Terwijl je de punt van de hackle veer nog steeds goed vast en strak houd, trek je met je andere hand alle parachute fibers naar achteren.  Uitgaande van de foto.....Met de rechterhand houd ik de punt van de veer vast en met de linker hand strijk ik met wijsvinger en duim, van rechts onder van de vlieg, naar links boven en naar achteren. Zijn alle fibers naar achteren getrokken, knijp ik de wijsvinger en duim bij elkaar, zodat ik hiermee ook de punt vast houd. Dan kan de punt van de veer vast gebonden worden.






Knip het restant weg. Ik geef hier de voorkeur aan, ten opzichte van het afbinden om de vleugel, omdat het grote probleem bij parachute hackles is, dat deze los schieten. Uit ervaring weet ik dat het op deze manier minder vaak, ik kan eigenlijk wel zeggen, nooit, gebeurt.





Laat de hackle veer los en druk de fibers weer naar beneden, de juiste positie. Normaal doe ik dit met twee handen, maar ja, die foto weer....





Zo ziet de vlieg er na korectie uit. Ik knip de te laag en te hoog zittende fibers dan nog weg (is hier nog niet gebeurd.) Dit duurt enkele seconden en ik vind het er gewoon mooier uitzien.






Neem nu een dubbing naald, een threader, waar men een knoop mee kan leggen, of zoals ik, het voorste deel van een pen, draai de bindraad 1 maal om de pen en steek de pen van onder uit over het haakoog en leg de knoop. Herhaal dit enkele keren..links en recht om afwisselend.






Knip de binddraad af en dep de knopen van onderuit met een beetje lak of lijm. Voorkom echter het aanraken van andere delen van de vlieg. Dit zou tot vermindering van het drijf vermogen leiden.






Zo ziet de vlieg er uit, nadat  de "verkeerde" fiber ook nog weggenomen zijn.






Het haakoog is nog goed vrij. Op de foto zag ik, dat 1 knoop is losgekomen. Er zijn er echter
nog genoeg over, zodat de vlieg niet loskomt.







Het belangrijkste bij het binden is, dat JIJ de bobin in handen hebt, dus jij bent de baas ! Al het andere is niet meer dan ADVIES.

Veel succes met nabinden.


Jan.

A{b}r{a}xa{s}

mooie stap voor stap,
deze manier van afbinden ga ik ook uitproberen

forel

het blijft mooie om die Klinkhammer te maken

mooie stap voor stap

ron

Inderk

Hele mooie SVS Hartelijk dank daarvoor!

Onderstaande foto's had ik voor Wilco gemaakt die mij om een iets duidelijker foto vroeg.
De eerste is afgeonden op de Hans van Klinken methode (met wit toefje) En lichaampje van turkey biot
En de andere is met spider web afgebonden. en heeft een lichaampje van furry foam

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

Mooie svs Jan

Zie heel vaak,deed het zelf ook altijd,de hackel naar boven draaien.
Maar naar wat tips van 3den,doe ik het ook heerlijk naar beneden draaien.
en zijn de vliegen wel stukken beter van geworden qa drijf vermogen.

Henkie zit hier nu niet te weinig fibers aan ?
of is dit zo,omdat de vlieg dan wat dieper gaat liggen.

HappyFisherman

Ik bind em van onder in en wikkel eerst naar boven en vervolgens weer naar beneden. Erg volle hackle dus van in totaal zo'n 6-7 wikkelingen. Bovenin inbinden is een mooie oplossing :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

je kan toch net zo als jan bovenin beginnen en dan klaar :)

minder handelingen en toch lekker happie

Inderk

Quote from: Rossie69 on February 01, 2011, 19:04:47
Mooie svs Jan

Zie heel vaak,deed het zelf ook altijd,de hackel naar boven draaien.
Maar naar wat tips van 3den,doe ik het ook heerlijk naar beneden draaien.
en zijn de vliegen wel stukken beter van geworden qa drijf vermogen.

Henkie zit hier nu niet te weinig fibers aan ?
of is dit zo,omdat de vlieg dan wat dieper gaat liggen.

Nee, het zijn niet te weinig fibers.
Met eventueel een beeje drijfblurb, ligt ie iets dieper.
Dit heb ik bewust gedaan.

deze zal iets hoger drijven.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


HappyFisherman

@ Rossie
Hmmm, ik zit haartjes, veertjes en stukkies floss op een piepklein haakje vast te knopen en ga me dan druk maken om 4 extra keer een veertje om het stukje floss te draaien. Wel erg relatief, extra handelingen.

M'n collega's lachen me nu al uit, moet ik zoiets gaan uitleggen HAHA
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers


Had ik er wellicht bij moeten zeggen : Ik laat de vleugel en het eventuele staartje altijd iets langer en gebruik een nagelknipper om deze aan het water op de, dan gewenste lengte te knippen. bijvoorbeeld met betrekking tot stroming...langer laten..... of een stil water...korter knippen.
Tevens vet ik de fibers...ALLEEN DE FIBERS...van de hackle, in zodat deze nog beter blijft drijven. Hierbij moet je niet te veel knoeien. De vlieg zal anders op een zij gaan liggen en de beten zullen achter wege blijven.

Jan.

ps. beedankt voe die bloemen  ;D   

SSMOOTHY

Moooie uitleg!
Is een van mijn favoriete vliegen :D

Quote from: Jan Muisers on February 01, 2011, 20:27:25
Tevens vet ik de fibers...ALLEEN DE FIBERS...van de hackle, in zodat deze nog beter blijft drijven. Hierbij moet je niet te veel knoeien. De vlieg zal anders op een zij gaan liggen en de beten zullen achter wege blijven.

Hier had ik, vooral in het begin, inderdaad ook veel last van. Ik vette altijd de fibers én die witte 'parachute' in, maar dat is dus niet de juiste manier?
Ook vind ik deze vlieg vaag erg slecht gebonden bij sommige online vliegenshops. Dat alles na een paar worpen begint te schuiven en lost komt te zitten, en sommige zijn gewoon niet goed drijvend te krijgen >:(

Rossie69

Quote from: HappyFisherman on February 01, 2011, 20:22:39
@ Rossie
Hmmm, ik zit haartjes, veertjes en stukkies floss op een piepklein haakje vast te knopen en ga me dan druk maken om 4 extra keer een veertje om het stukje floss te draaien. Wel erg relatief, extra handelingen.

M'n collega's lachen me nu al uit, moet ik zoiets gaan uitleggen HAHA
was maar een ideetje he,dan had je bijna alweer 1tje klaar kunnen hebben ;)
zijn jou vliegies en ieder doet zijn ding.
zo hoort het natuurlijk ook.


Jan Muisers

ssmoothy, als de vlieg niet goed drijven te krijgen is, betekend dat hij met de verkeerde materialen gebonden is. Er is dan waarschijnlijk materiaal gebruikt dat water opneemt.

De parachute vet ik niet in. Als deze vleugel nodig is om het geheel drijvend te houden, is het al te laat. De vlieg zit dan al te diep. Voor de vleugel gebruik materiaal dat geen water opneemt

Het los gaan van de materialen is alleen te wijten aan slechte kwaliteit cq het slecht binden van de vliegen.

Enkele tips voor het beter laten drijven op een rijtje :
1). Zorg dat het lichaam dun gebonden is met materialen die geen water op nemen. Daarom gebruik ik Fly-rite..het voldoet aan deze   
     eisen en het is ook nog eens een zeer fijne dubbing en in vele kleuren te krijgen.
2). Gebruik voor de thorax Pauwfibers. Deze hebben een goed drijf vermogen en helpen hierbij dus.
3). Gebruik zo min mogelijk lak bij deze vliegen. Lak is vrij zwaar. Je denkt dat je niet veel gebruikt, maar kijk maar eens goed naar die
     HELE druppel, die in de vlieg verdwijnd. Je ziet hem niet meer maar de druppel wordt helemaal opgezogen en zal dus extra, onnodig
     gewicht aan de vlieg toevoegen.
4) De hackle. Maak hem niet te dik en zorg ervoor  dat de fibers niet naar boven wijzen.
     a. Waarom niet te dik ? Het doel van de hackle is een PLAT draagvlak te creeren, waar de vlieg op drijft....OP het water, zonder de
         oppervlakte spanning van het water te doorbreken. Bind je de hackle vrij dik, met veel windingen dus,  zullen de fibers alle kanten
         op gaan staan. Dit is dan niet te voorkomen. Het nadeel hiervan is, dat er ook fibers bij zullen zijn die het wateroppervlak zullen
         doorbreken....het begin van het einde !!
      b. Als je de veer verkeerd om inbind, dus op z'n kop, zullen de fibers naarboven wijzen..niet extreem, maar het enige draagvlak zijn
          de kleine stukjes fiber, die het water raken. De rest steekt immers omhoog, weg van het water. Al is het maar 1 mm. Ze dragen de
          vlieg dan niet en de vlieg zal snellen zinken.
5). Alleen de fibers invetten. Als je bv. de thorax (pauwfibers) aan1 kant aanraakt met invet..dinges..zal die kant van de vlieg ook willen
     gaan drijven en de vlieg laten kantelen.
     Als je alleen de buitenste helft van de hackle fibers invet, zal dit er al voor zorgen dat die fibers niet door het oppervlak heenprikken en
     de vlieg boven water houden.

Let wel...dit zijn mijn ervaringen.....maar ja, wat weet ik nou ?

En ja hoor, het is ook mijn favoriete vlieg, de laatste 15 jaar.


Jan.


Rossie69

Oke Henk.

foto beeld het weer anders natuurlijk.
maar ze zijn lekker

Wilco

Ik zie bij diverse mensen de opmerking voorbij komen dat de hackles niet naar boven mogen wijzen. Ik ben van mening  ::bubbels:: dat de hackles juist als een omgekeerde paraplu moeten staan om de body wat dieper in het water te hebben. Voor mijn gevoel prikken ze eerder door het wateropp. wanneer de hackles naar beneden staan. ::zweep::
Het begint al bij het inbinden van de hackle tegen het stammetje. Hierbij laat ik de bolle kant tegen het stammetje staan. Met wat kneuzen/ bewerken van het hacklestam in de juiste richting gaan de fibers in 9 van de 10 gevallen bij een rechtse wikkeling ietwat omhoog staan als een omgekeerde paraplu.
Ik ben wel van mening dat de hackles het liefst geheel vlak moeten liggen, zeker aan de onderkant, maar de zetting van de fibers op de schacht maken dat ze niet altijd vlak zijn maar juist bol. Zowel de duurde als de goujekopere skins en saddles hebben daar last van.  :P
Gelukkig vis ik nog niet zo lang dus heb ik ook weinig ervaring  ;D ;D maar de klinkhamer gebonden vliegen zijn vliegen die ik voor de ontspanning ga binden en dat levert veel rust op :D

Jan Muisers


Wilco, dat is het mooie ervan...degene die de bobin vast houdt, bepaald wat er met de vlieg gebeurt.


Quote from: Wilco on February 02, 2011, 13:21:36
Het begint al bij het inbinden van de hackle tegen het stammetje. Hierbij laat ik de bolle kant tegen het stammetje staan. Met wat kneuzen/ bewerken van het hacklestam in de juiste richting gaan de fibers in 9 van de 10 gevallen bij een rechtse wikkeling ietwat omhoog staan als een omgekeerde paraplu.

Wilco, als je de fibers omhoog wil laten wijzen, kun je beter de HOLLE kant tegen de stam aan binden. Als je de veer dan gewoon omlaag buigt ( 90 graden) en rechts om draait, gaan de fibers uit zichzelf omhoog staan. Hoef je de stam niet extra te kneuzen.

Zoals je in de s.v.s. kunt zien bind ik de bolle ( boven) kant van de veer tegen de vleugel. Als ik de fibers dan omhoog wil hebben, zal ik de veer eerst omlaag moeten buigen (de 90 graden) en dan nog eens een rotatie maken van 180 graden, dus de veer weer op z'n kop draaien.

Quote from: Wilco on February 02, 2011, 13:21:36
Ik ben wel van mening dat de hackles het liefst geheel vlak moeten liggen, zeker aan de onderkant, maar de zetting van de fibers op de schacht maken dat ze niet altijd vlak zijn maar juist bol. Zowel de duurde als de goujekopere skins en saddles hebben daar last van.  :P

Ben er helemaal mee eens dat het ideaal zou zijn als de finbers horizontaal zouden staan. Echter heb ik nog geen veren gezien die niet bol zijn...Tja, moeder natuur  ;)


Jan.


johannes

Hele mooie stap voor stap

zelf vis ik zelden met droog (poppers en gurglers uitgezonderd) het kan mij nog niet bekoren.

maar wat ik wel belangrijk vind is de haak en deze mag nog wel wat aandacht hebben volgens mij is de haakpunt krom of is dat de bedoeling kan ook.


hendri

hele mooie svs. super uitleg, en duidelijke foto's!

Jan Muisers


Johannes, eeehhh...neee...dat hoort zo .. ::koffie01::

Je hebt groot gelijk, dat deze haak niet goed is. Heb het probleem al opgelost.


brian

handige svs jan, ik ga dit ook maar is proberen. morgen denk even de spullen ervoor in huis halen.

Rossie69

Heb even na de koorts aanvallen van gister en vannacht ook even een para gemaakt.
Zoals hierboven,werkt perfect.
ben helemaal blij,dat het me nu redelijk afgaat :)

maar deze manier kende ik alwel,dus is niet nieuw,maar ben weer bij geschoold.,omdat ik het nogal es vergeet hoe te binden.

Jan heb de pauw vervangen voor dubbing.

Lichaampje lekker dun gebonden,kopje iets dikker (net de baas)

ben dr te vreden mee.

foto volgt vannavondt

Wilco

Quote from: Rossie69 on February 05, 2011, 16:46:31
kopje iets dikker (net de baas)
ben dr te vreden mee.

Alleen het kopje ;) ;) of de rest van de body ook ???
Ik was vanmiddag in Moppelt maar had je tooltjes niet bij me jammer..
Ik zal vanavond een paar para's maken en de foto aan het net toevertrouwen kunnen jullie mijn vliegen beoordelen :D :D

Rossie69

heb toch een halve dag lekker liggen ronken.

en uh de rest mag dr ook zijn(kan niet missen)

Wilco wat doe je met die verf,beschilder je de wc pot ermee ofzo of ommensblauwe schilderringen maken op je servies ?

:P

Rossie69

mn eerste poging weer es na zoveel tijd :)

kreeg dr nog schik aan ook



en dan voor Johan 1tje




Wilco

Is niks mis mee.  Met de Put methode....nylon lusje ????