Welke lijn?

Started by RobertJ, September 22, 2020, 19:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RobertJ

Ik heb een vliegvishengel aftma 5-6. Welke lijn kan ik hier het beste op zetten? Een 5 of een 6 lijn?
Het is voor mijn zoon om mee te leren vliegvissen. Een opstarthengeltje dus.
Wie heeft info?

Dank alvast :D

Gert

Tsja, daar kun je verschillende theorien op loslaten.
  • Vroeger was het zo dat de fabrikant adviseerde een 5 voor een double taper en een 6 voor een weight forward. Maar double taper wordt nog maar weinig gebruikt tegenwoordig.
  • Voor een beginner, oftewel voor niet al te verre worpen, een #6. Als je wat verder gooit en dus meer lijn uit het topoog, heb je dus ook meer gewicht en is een #5 misschien beter.
  • Het is een goedkope hengel en de fabrikant weet het zelf ook niet
  • De fabrikant weet inmiddels ook wel dat er veel afgeweken wordt van de officiele AFTMA gewichten.

Ik zou zeggen gewoon ff uitproberen. Is vast wel iemand in de buurt (op anderhalve meter) waar je ff een of meer reels met lijnen van kunt uitproberen.

JurjenF

Ik heb een Ron Thomson TravelForce-2 #4/5. Hetzelfde verhaal als van Gert maar ik heb 'm voorzien van een WF5F lijn. Werpt geweldig. Een #4 was echt te licht geweest. Als je geen lijn van -tig €€ koopt dan kan je m.i. het best met een #5 starten. Dan kun je altijd nog terug naar een #4.
Fishing is cheaper than therapy

wh82

#3
4 zou je alleen doen bij een DT lijn. Normaal gesproken doe je dat niet meer zo snel. Ik heb ook een 4/5je en heb er voor als ik op riviertjes in buitenland vis een DT4 bij. Heerlijk om te menden, rolworpen enzo. Voor alle andere dingen gewoon een wf5.