Nymphen met een 9ft?

Started by Woenos, July 07, 2020, 09:12:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Goedendag allemaal,

Even een korten vraag, zal ik een beetje goed kunnen nymphen met een standaard 9ft hengel of is het aan te raden over te stappen op een langere hengel?
Ik ga 2 weekjes in Luxemburg en de Vogezen vissen, mijn vliegtuig ging namelijk ineens niet meer.

Nou, hopelijk heeft iemand raad, heb nog 3 dagen voor een eventuele aanschaf van een hengel... :)

JEVDE

Hallo Woenos,

Als je 'gewoon' wilt vissen met een nimf, dan is een 9ft hengel prima. Een langere hengel zal het wat makkelijker maken om je lijn van het water te houden en te menden. Als je doelt op french nymphing, euronymphing, czech nymphing, etc dan moet je volgens mij idealiter denken aan een langere hengel. Dus 10 of 11 ft. Als je dat bedoelt, dan zijn er andere mensen op het forum die je daar zeker meer over kunnen vertellen.

Woenos

Quote from: JEVDE on July 07, 2020, 10:16:25
Hallo Woenos,

Als je 'gewoon' wilt vissen met een nimf, dan is een 9ft hengel prima. Een langere hengel zal het wat makkelijker maken om je lijn van het water te houden en te menden. Als je doelt op french nymphing, euronymphing, czech nymphing, etc dan moet je volgens mij idealiter denken aan een langere hengel. Dus 10 of 11 ft. Als je dat bedoelt, dan zijn er andere mensen op het forum die je daar zeker meer over kunnen vertellen.

Dag JEVDE,

Inderdaad doel ik wel op die stijlen van nymphen. Heb het pas 1 keer gedaan in Spanje en met een gids. Hij heeft me speciaal beetverklikkers en nymphen opgestuurd en ik wil het wel eens goed gaan proberen weer.

Mike

Voor deze visserij is een 9 ft niet handig.
Het scheelt maar een klein stukje maar het verschil merk je enorm.
Daarnaast zou ik ook echt voor een #2 gaan en ik schat dat je 9 ft een #4 ofzo is en dat is eigenlijk te zwaar.

Het ligt er ook een beetje aan welke manier van nymphen je precies wil gaan proberen ?
Er zijn een aantal verschillende vormen van ESN nymphen.
Ik zou je de french leader methode aan willen raden. Dat is in bijna alle gevallen het meest efficiënt en by far de meest gebruikte wedstrijdtechniek.
Ook tijdens de wedstrijd die ik afgelopen weekend in België heb gevist, viste iedereen met de french leader afgewisseld met de droge vlieg.

Ik ben benieuwd wat je spaanse gids je heeft opgestuurd en welke methode hij je heeft geleerd.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

#4
Quote from: Mike on July 07, 2020, 11:53:29
Voor deze visserij is een 9 ft niet handig.
Het scheelt maar een klein stukje maar het verschil merk je enorm.
Daarnaast zou ik ook echt voor een #2 gaan en ik schat dat je 9 ft een #4 ofzo is en dat is eigenlijk te zwaar.

Het ligt er ook een beetje aan welke manier van nymphen je precies wil gaan proberen ?
Er zijn een aantal verschillende vormen van ESN nymphen.
Ik zou je de french leader methode aan willen raden. Dat is in bijna alle gevallen het meest efficiënt en by far de meest gebruikte wedstrijdtechniek.
Ook tijdens de wedstrijd die ik afgelopen weekend in België heb gevist, viste iedereen met de french leader afgewisseld met de droge vlieg.

Ik ben benieuwd wat je spaanse gids je heeft opgestuurd en welke methode hij je heeft geleerd.

Ja de methode met de french leader. Ik heb wat coiled sighters als beetverklikker en een doosje vliegen. Zal er even een foto van maken.
Mijn plan was om met een #2 (korte) en een #3 9ft met de droge vlieg te gaan vissen.

Mike

Die coiled indicators vind ik niet zo handig. Daarmee krijg je sneller knopen.
Ik zou gewoon die rechte gebruiken.
Rolletje Bicolor van Hanak en je bent klaar.
Ik maakte vroeger ook van die coil indicators door dat bicolor om een pen te wikkelen en dan te koken maar ik vond het een hoop gedoe voor niks.
Je ziet t misschien iets beter maar dat is m.i. verwaarloosbaar.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

Quote from: Mike on July 07, 2020, 12:03:47
Die coiled indicators vind ik niet zo handig. Daarmee krijg je sneller knopen.
Ik zou gewoon die rechte gebruiken.
Rolletje Bicolor van Hanak en je bent klaar.
Ik maakte vroeger ook van die coil indicators door dat bicolor om een pen te wikkelen en dan te koken maar ik vond het een hoop gedoe voor niks.
Je ziet t misschien iets beter maar dat is m.i. verwaarloosbaar.

Nou dat is zelfs nog makkelijker te maken ook dan. Een #2 van minstens 10ft dus, even kijken waar ik die kan vinden.

Mike

Vliegen zien er prima uit.
Die coil indicators zou ik vervangen voor een recht stuk maar dat is misschien persoonlijk. Ik zie doorgaans niemand ze nog op deze manier gebruiken.

Voor een 10 ft #2 of #3 zijn er verschillende opties.
De Greys GR70 of de GR80 zijn hele fijne hengels hiervoor vind ik.
En ze zijn niet meteen de hoofdprijs.
Verder heeft Cortland, Vision, Maxia en Sage ook hele mooie nymph stokken. De prijs varieert van ongeveer €300,- tot bijna 1k

Ik zag dat er een mooie Greys 10 ft #3 op mp staat. Hij vraagt er wel een beetje veel voor.
Ik zou niet hoger gaan dan €175,- of max €200,- als ie echt in nieuwstaat is.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

Quote from: Mike on July 07, 2020, 12:20:38
Vliegen zien er prima uit.
Die coil indicators zou ik vervangen voor een recht stuk maar dat is misschien persoonlijk. Ik zie doorgaans niemand ze nog op deze manier gebruiken.

Voor een 10 ft #2 of #3 zijn er verschillende opties.
De Greys GR70 of de GR80 zijn hele fijne hengels hiervoor vind ik.
En ze zijn niet meteen de hoofdprijs.
Verder heeft Cortland, Vision, Maxia en Sage ook hele mooie nymph stokken. De prijs varieert van ongeveer €300,- tot bijna 1k



Ik zag dat er een mooie Greys 10 ft #3 op mp staat. Hij vraagt er wel een beetje veel voor.
Ik zou niet hoger gaan dan €175,- of max €200,- als ie echt in nieuwstaat is.


Dankjewel voor de tips!

Die advertentie had ik ook gezien en dacht er hetzelfde over, beetje prijzig voor een nieuwe 2dehands.
Moet zeggen dat ik nu niet veel #2 hengels kan vinden. Als ik niet op tijd iets vind is het gewoon pech, moet dit ook niet overhaasten.

Woenos

Heeft er iemand misschien ervaring met de A.Jensen Rhodani?

Mike

Wat ik tot dusver heb gezien van A-Jensen is prima.
Hier in Utrecht heb je E10 Flyfishing. Hij is A-Jensen handelaar.
Het probleem is wel dat je waarschijnlijk de hengel even wilt bekijken en in je handen wilt hebben. Je kunt bij hem helaas niet langs komen daarvoor.
Hij is verder erg coulant met het terug sturen als je niet tevreden bent maar t is wel erg irritant natuurlijk.

Een hele tijd geleden gaf hij aan bezig te zijn met een fysieke winkel waar je wel langs kunt komen.
Of ie dat inmiddels heeft gerealiseerd weet ik niet.
Je zou m ff kunnen appen of bellen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

Quote from: Mike on July 08, 2020, 11:24:09
Wat ik tot dusver heb gezien van A-Jensen is prima.
Hier in Utrecht heb je E10 Flyfishing. Hij is A-Jensen handelaar.
Het probleem is wel dat je waarschijnlijk de hengel even wilt bekijken en in je handen wilt hebben. Je kunt bij hem helaas niet langs komen daarvoor.
Hij is verder erg coulant met het terug sturen als je niet tevreden bent maar t is wel erg irritant natuurlijk.

Een hele tijd geleden gaf hij aan bezig te zijn met een fysieke winkel waar je wel langs kunt komen.
Of ie dat inmiddels heeft gerealiseerd weet ik niet.
Je zou m ff kunnen appen of bellen.


Wederom bedankt voor je antwoord.
Dit was een aanrader van hem, vandaar. Maar met de korte tijd die ik heb is opsturen geen optie.
Morgen ga ik naar de Greys GR70 #3 10ft toe, kijken of dat bevalt! En anders gewoon alleen met de droge vlieg vissen.
Een snowbee prestige #3 10ft is ook afgevallen door de afstand en tijdsbestek, leek mij ook een kanshebber.

Mike

In t uiterste geval kan je ook je 9ft #3 wel optuigen met een nymph setup maar een 10 ft maakt alles net ff makkelijker en prettiger.
Ook met je 9 ft is het in bijna alle gevallen vele malen effectiever dan met de droge vlieg.

Een maatje van mij had onlangs contact gehad met Peter van Exclusive fishing voor een nymph hengel.
Die heeft misschien ook nog wel iets in de winkel staan.
Ik zou daar ook even een belletje aan wagen als ik jou was.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

Het enige waar ik nog mee zit, is een #2 toch niet veel beter voor deze vorm van visserij? En de reel, ik neem aan zo licht mogelijk?

Scaramouche

#14
Ik gebruik een Vision Vipu #3, 9'6" voor het nymphen. Ooit gekocht omdat het een schappelijke prijs was en ik het eerst maar eens wilde proberen. Gaat prima al is een stukje extra lengte wel degelijk een voordeel. Met (french) nymphen is het gewicht van de hengel uiteindelijk iets waar je op moet letten omdat je toch een hele dag met een gestrekte arm staat te vissen en dan ga je een paar gram verschil wel merken, dus een #2 is misschien prettiger inderdaad. Maar met deze hengel kan ik prima uit de voeten en er valt ook een prima vliegje mee te werpen als ik wil omschakelen (maar meestal heb ik een droge vlieg hengel extra mee om bij een hatch gelijk te kunnen reageren zonder om te hoeven knopen)

ik heb een wedstrijdvisser een keer zien nymphen met de reel in de zak van zijn waadjas, om het gewicht van de hengel verder te verlagen. Dan kom je wel aardig in de buurt van tenkara denk ik :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Woenos


Mike

#2 of #3 zit denk ik vrij weinig verschil in gewicht. Beide worden denk ik in de wedstrijden evenveel gebruikt.
Ik vis zelf sowieso graag zo licht mogelijk, ongeacht waar ik op vis. Ik wil graag m'n hengel lekker krom kunnen trekken.
De meeste vissen die je hier in de omgeving vangt, Duitsland, Frankrijk, Belgie enz vang je zelden vis groter dan 40 cm dus dan is een #2 meer dan zat.
Voor bv Slovenië is het een ander verhaal. Rivieren zijn groter, stromen harder en er zit veel vis van 40 / 60 cm en groter. Dan vind ik een wat zwaardere hengel wel zo prettig.
Daar gebruik ik ook een #2 maar dan pak ik m'n Sage ESN. Die is in het topdeeltje heel soepel maar de rest is erg stug dus kan ik vrij gemakkelijk dikke vissen de baas.

Een reel valt veel op te winnen qua gewicht.
Ik heb net een Hardy Utralite FW DD 3000 aangeschaft hiervoor. Die heeft niet echt een volledig slip systeem maar is ook niet zoals veel van die click reeltjes, helemaal zonder slip.
Ik vind m voor deze lichte visserij perfect.

Ik zie ook steeds meer wedstrijdvissers de Vivarelli reeltjes gebruiken en ik zie daar wel de voordelen van.
Misschien de moeite waard om daar ook eens naar te kijken als je er echt verder mee wilt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Woenos

Van die vivarelli reeltjes had mijn gids ook, best handig maar wel even wennen. Scheelt heel veel lijn inhalen!
Ik haal trouwens die nymph termen wel door elkaar, wat ik heb gedaan is met een vrij korte leader onder de hengel een tandem nymphen door de diepe stukken halen. Het was bizar hoe elke minimale beweging al een aanbeet was die je zo had gemist! Van vrij grote forel tot kleine zalm het vloog er allemaal zeer subtiel op. Duurde best een tijd tot ik een aanbeet kon onderscheiden van een tikje tegen een steen. Maar het was erg leuk.

Woenos

Greys GR70 streamflex #3 10ft is in mijn bezit. Neem daarnaast een Greys XF2  streamflex #3 9ft mee, vind ik een tophengel dus die andere zal ook wel bevallen. Met een beetje geluk morgen al vissen. Bedankt voor alle tips.

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

misschien handig voor het archief of voor anderen: ik heb een 10 ft #2 van maxcatch nano die hebben ze ook bij die webwinkel in twente en dat is een prima nymph hengel. afgelopen week 2 dagen mee gevist op de Ahr bij Altenahr en veel kleins mee gevangen maar ook kopvoorn van 45 cm mee geland. overmorgen is dat weer de hengel waarmee ik de Kinzig op ga. ik combineer de hengel met een sage 3100 klikreeltje, werkt echt super.

licht is wel lekker want je hebt continue die hengel voor je.

grootste tip hier gevonden zijn die tapered leaders van ik dacht shimano, zijn zeevisleaders, dunste stuk er af knippen, ringetje en dan de bicolor en metertje 12/00. ik vind de biostrike van loom hierbij ook heel handig, paar oranje bolletjes voor extra zicht. die tapered lleaders gooien echt prima en geven weinig Last met in de knoop raken.



ik vind het een geweldige manier van vissen met die french leader, veel leuker dan ik dacht en erg effectief omdat je bijna continue je nymph in het water hebt.

::new::

Woenos

Zo ik heb het in de praktijk gebracht!
De waterstand was enorm laag in Luxemburg maar er was 1 diepe poel geschikt, daar zat een zooitje regenboogforel in en die beten wel. Ging heel goed met de 10ft, goede controle en handig met die lengte. De extra ft was echt een verschil.

Verder was het vooral droge vlieg vissen en dan echt onder de struiken en takken zoeken, dus meeste met een 6ft gevist. En daarmee van kleine vlagzalm tot echt flink grote (wilde?) beekforel weten te vangen. Opvallend was wel dat ondanks de lage waterstand en het heldere water de grote vis pas ging bijten bij het vissen met grote meivliegen. Die tip kreeg ik van een lokale visser, ik was juist klein aan het vissen door die omstandigheden.

In de Vogezen was het vooral kopvoorn en geen forel gezien. Heb wel op de laatste dag coördinaten gekregen van een rivier/stek waar volgens een vliegvissende Franse loodgieter forel en vlagzalm te vangen is. Dus als iemand geïnteresseerd is laat maar weten. Was er kraakhelder maar geen vis gezien.