Wanneer mag het weer!!!!!!

Started by dartmayor, May 10, 2011, 16:14:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dartmayor

Hier een artikel wat ik vond op een forellen vis site.

http://www.deforelvisser.nl/wordpress/?p=7302

Als ik dit zo lees mogen we dus over 18 dagen weer op snoek vissen.
Je mag ze alleen niet meenemen.

Nu deed ik dat toch al niet dus dus dat wordt aftellen.
Ik heb er al weer zin in.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

forel

dartmayor

Zo veer ik weet  mag er van af 1 jullie  weer op  snoek gevist worden
En snoekbaars en baars van af de laatste zaterdag van mei.

Patrick(WF)

T staat voor zover ik weet ook in de vergunningvoorwaarden, maar ik sluit me bij Forel aan.
Dus vanaf 1 July. Heb je nog even de tijd om de laatste streamers te knopen.
Groet Patrick

Plantje

In het stuk staat ook, dat je snoek nooit mee mag nemen... Maar dat geldt toch niet overal of wel?

Plantje

Ik meen dat ergens genoemd staat dat het in de verboden periode verboden is met kunstaas te vissen. Met uitzondering van kunstvliegen mits kleiner dan 2,5 cm.

Maaaaaaar....laten we wel wezen: men doet dit wel om te voorkomen dat deze vissen gevangen worden in de betreffende periode! Dat het verbod niet te handhaven is zal toch niet inhouden dat we massaal toch op snoek, baars en snoekbaars gaan vissen? Ik meen namelijk dat de achterliggende gedachte is, dat deze vissen zo rustig kunnen paaien. Laten we ze die rust dan ook geven!

Patrick(WF)

Effe opgezocht, maar daar heb je een punt Bert.
Maar zoals Plantje al zei, ik geef ze die rust wel.
Ik moet er ook niet aan denken dat er eentje met
een biefstukkie binnen komt lopen als ik aan het
paaien ben  ;D  ;)
Groet Patrick

HappyFisherman

Zeker met het opwarmen van het bolletje waarop we leven, is het steeds vroeger al warm en zal de paaitijd ook verschuiven. Er is geloof ik al een flinke lobby aan de gang om het "gesloten tijdperk" nog eens goed onder de loep te nemen. Ik denk dat dit ook afgeschaft gaat worden, maar zoals met alles dat eerst door de ambtelijke molen moet, kan dit nog wel wat jaartjes duren!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

gesloten tijd, onzin.....
gewoon afschaffen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Ho ho! Wacht even!

Ik zie dat mijn berichtje een beetje een eigen leven begint te leiden... Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Naar hoe ik het begrijp is er het volgende aan de hand: graag had "men" een visverbod gehad op baars, snoekbaars en snoek. Dat verbod is niet te handhaven, dus is er een aasverbod. Maar de achterliggende gedachte blijft: vang in die periode geen baars, snoekbaars en snoek (of probeer dat te vermijden). Als je nu met dikke streamers gericht op snoek gaat vissen voldoe je volgens mij 1: niet aan de wet en 2: had je redelijkerwijs kunnen weten dat je vist op vis waarvan niet de bedoeling is dat je deze vangt. Dat even enkel en alleen met betrekking tot de regels die er zijn met hoe ik het straks heb begrepen toen ik dit op het werk las.
Nu heb ik de landelijke lijst met viswateren er bij gepakt en daar lees ik het volgende:





Gesloten tijd:Vissoort:
1 maart t/m 30 juniSnoek
1 april t/m 31 meiBarbeel, kopvoorn, serpeling, sneep, winde, vlagzalm
1 april t/m laatste zaterdag in meiSnoekbaars en baars

En verder nog wat dingen. Er is dus wel degelijk een gesloten tijd. En inderdaad: daarnaast geldt ook een gesloten tijd voor bepaalde aassoorten van 1 april tot de laatste zaterdag van mei; dat geldt onder andere voor alle kunstaas met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm.

In de boekjes staat het nog allemaal wat uitgebreider, maar dat kan iedereen zelf ook lezen.
Tot besluit van dit stukje regelgeving: dit is enkel wat ik zo lees in de boekjes die me bij de vergunning verstrekt zijn. Dit zijn de regels en daar moeten we ons allemaal aan houden. Anders kunnen we net zo goed allemaal zonder Vispas gaan vissen!

Dan het tweede deel van mijn eerste stukje: waarom hebben ze deze regels ingesteld? Wat ik al aangaf: ik meen dat het is om paaiende vis te beschermen! Maar dat ik weet ik dus ook niet zeker. Er staat ook nergens aangegeven waarom deze regels zo zijn gemaakt. En mensen (Speycast kwam daar als eerste mee geloof ik) hebben zeker een punt als ze aangeven, dat het belabberd is, dat brasem, winde en dergelijke vol in de paaiperiode gevangen worden. Dat maakt dat ik nog meer twijfel over de achterliggende gedachte van deze regelgeving. Wat mij betreft mogen ze het ook wel afschaffen (maar dat is dan mijn persoonlijke mening.)
Het zou ook te flauw voor woorden zijn als mensen nu een dikke boete krijgen als ze met een nimfje een baarsje vangen (en dat zal ook niet gebeuren aangezien in de regelgeving staat dat eventuele gevangen vissen in de gesloten periode met grootst mogelijke zorg terug gezet dienen te worden). Maar persoonlijk ben ik niet van plan om met streamers van 10-15 cm te gaan vissen in de gesloten periode...dan ben ik namelijk gericht op snoek aan het vissen en er druipt voor mij aan alle kanten vanaf, dat dat niet de bedoeling is!

Afsluitend: lijkt mij persoonlijk het beste als ze de regelgeving nog eens goed onder de loep nemen!

dartmayor

Nee, maar de streamers rond de 5 tot 7 cm zijn leuk voor Baars en daar zwemmen er zat van in Zwolle Zuid maar ook veel snoek zal die streamers pakken.

Maar volgens mij is die gesloten tijd een meeneem verbod.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Er wordt een vraag gesteld:"Wanneer mag je nu weer op snoek vissen?" (Omdat Joost uit een artikel opmaakt dat het over 18 dagen al mag; zolang je ze maar niet meeneemt.) In de "Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren 2010 - 2011 - 2012" staan op pagina 6-9 de wettelijke visserijregels. Dat zijn toch de regels waar we ons aan moeten houden?

Ik dacht dat duidelijk was wat er stond, maar hoe langer ik naar de regeltjes kijk hoe meer ik zie dat de zaken voor interpretatie open staan. Dus ik neig er toch naartoe om Speycast gelijk te geven.

Quote from: dartmayor on May 10, 2011, 23:39:47
Nee, maar de streamers rond de 5 tot 7 cm zijn leuk voor Baars en daar zwemmen er zat van in Zwolle Zuid maar ook veel snoek zal die streamers pakken.
Dat klopt. Zo heb ik zelf op een klein streamertje (maar 3 cm of zo) ook een keer een grote snoek in gesloten tijd gehad. Je kunt al slecht een sticker op je streamer plakken dat deze niet voor snoek bestemd is. ;)
Maar ook met deze streamers mag je pas vanaf de laatste zaterdag van mei vissen.

Quote from: dartmayor on May 10, 2011, 23:39:47
Maar volgens mij is die gesloten tijd een meeneem verbod.
Ook dat staat in het boekje duidelijk vermeld. Daar staat:"Voor een aantal vissoorten bestaat een gesloten tijd. Vangt u zo'n vis in die periode, dan moet u hem met de grootst mogelijke zorg behandelen en levend en onbeschadigd direct in hetzelfde water terugzetten."
Grrrr....terwijl ik dit aan het typen ben heb ik al een paar keer de boel weer weggehaald, want ik vind het ook te zeer voor interpretatie open staan! En het staat dus helemaal niet zo duidelijk in het boekje als dat ik eerst dacht.

Quote from: speycast on May 11, 2011, 00:07:07
winde staat trouwens ook in de lijst met gesloten tijd maar daar hoor ik niemand over op het forum wordt druk op gevist
Dat heb ik ook altijd heel vreemd gevonden. En ook: snoek wordt telkens genoemd; baars en snoekbaars nauwelijks.

Quote from: speycast on May 11, 2011, 00:07:07
plantje lees mijn eerste reaktie eens goed er is geen verbod op gericht vissen  dit is uitleg van sportvisserij nederland
Gelezen. En inderdaad, zo zie ik het ook op de website staan.

Quote from: speycast on May 11, 2011, 00:07:07
omdat vele het niet willen of kunnen snapen wat er in het boekje staat
zo mag je nu niet met wormen vissen maar wel met zagers of zeepieren   vallen niet onder het aasverbod
staat allemaal  op de site van sport visserij nederland   in jip en janneke taal

elk jaar weer het gezever over gesloten tijd   en waarneer je nu op snoek mag vissen of snoekbaars   
dat mag heel het jaar door  met het juiste aas   
of je vereniging heeft het anders in je vergunning staan
De hele onduidelijkheid zit 'm denk ik in het wettelijke stukje:"Gesloten tijd vissoorten". Daarbij zie je inderdaad ieder jaar weer, dat mensen zich afvragen:"Wat houdt een gesloten tijd in? Niet vangen? Niet gericht op vissen? Niet meenemen? Niet op de kant houden om te meten en een paar foto's te maken?" Er wordt in het boekje niet toegelicht wat "gesloten tijd" inhoudt. Er wordt enkel aangegeven wanneer die tijd voor bepaalde vissen is en wat je moet doen met vissen die je in die tijd vangt (dus niet wat je NIET mag doen met betrekking tot die vissen in die tijd).

Laat ze die gesloten tijd gewoon opheffen inderdaad! :D Ik heb dit draadje inmiddels van binnen naar buiten en van boven naar onder 5 keer doorgenomen en dat is de enige conclusie die ik kan trekken!

brian

lol wat een discussie, tis gewoon je mag altijd op alle vis vissen(in de gesloten tijd) mits je de toegestaande aassoorten gebruikt.

Plantje

Ja inderdaad!
Nu begrijp ik het ook zo.

Ach...feit, dat er ieder jaar weer een discussie over ontstaat houdt toch in, dat het ook wel duidelijker vermeld mag worden.

En ik vind het wel interessant om uit te zoeken hoe dingen in elkaar steken en anderen mogen me daarbij ook best wijzen op fouten in denkwijze. Maar ik moet er geen heibel over krijgen. Allemaal niet nodig!