conolon

Started by glenn, May 26, 2011, 19:47:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

glenn

Onlangs viel er een hengeltje in mijn handen (garage-opruiming bij buren :)), het betreft een "Mitchell Conolon - by Charles C Ritz"  #6/7. De lengte heb ik zelf maar gemeten wegens beschadiging aan het label : 2m . Eigenaardig is de verdeling - 2 ongelijke delen van 122 en 78 cm  ??? Kan er iemand mij vertellen waar ik wat info kan vinden over deze hengels? Door google is de verwarring compleet over de herkomst - door de Garcia/Mitchell/USA/France bomen zie ik het bos niet meer,mijn nieuwsgierigheid is des te meer geprikkeld....Even bij zeggen dat de "marktwaarde" mij geen barst kan schelen . :D. Ik heb de kans nog niet gehad om er eens mee te werpen,jammer genoeg - benieuwd wat dat gaat geven  :).  Bedankt voor het lezen alvast

Sieger

Hoi Glenn,

Op deze site kun je heel veel vinden over oude hengels... Heb een stuk gevonden over de restauratie van een Conolon hengel ontworpen door Ritz... Alleen kom ik de combinatie Mitchell-Conolon niet tegen.... Wie weet vind je daar wel wat meer als je ff zoekt...

http://fiberglassflyrodders.yuku.com/reply/114515/Starting-Another-Garcia-Conolon#reply-114515


Sieger

Sieger

En nog een stukje over Ritz (de ontwerpen van de hengel...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Ritz


Sieger

glenn

Ja sieger, marketing is van alle tijden ,ook de Wulffs hebben ze voor de kar gespannen  :). En idd, over Mitchell-Conolon niet veel te vinden ,was blijkbaar een korte periode (prĂ© Garcia). Die ongewone"deling" heb ik nog niks over gevonden , zal wel met de "actie" te maken hebben zeker? Bedankt Sieger,ik zoek nog wat verder...

Sieger

Och dat doen de fabrikanten nu nog steeds.... TFO haalt alle beroemde US-vliegvissers van stal om in de testfase een hengeltje te proberen en dan heet het "mede ontwikkeld door" Kreh, Clouser etc...

Ze gebruiken ook wel echte hengelbouwers om hun blanks helemaal te ontwerpen trouwens.... De Deer Creeks zijn door Bob Meiser ontworpen en die bouwt zelf hele mooie dubbelhandige hengels...

Ritz schijnt trouwens wel de parabolische actie te hebben "uitgevonden", geen idee wat er van waar is maar het klinkt in elk geval leuk.... :D

Veel plezier met je zoektocht....


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

Ooit heb ik mn ouwe heer een Mitchell Conolon super licht spinhengeltje (2-3gram) voor zn verjaardag gegeven.
Geen idee waar hij gebleven is, maar heb die een jaar of 25-30 geleden gekocht...toen was dat merk dus in ieder geval 'op de markt'.

Sieger

En nog een heel stuk over Conolon en de ontwikkeling ervan... Conolon blijkt het materiaal te zijn dat is door ontwikkeld tot Fiberglass...

Na de oorlog gesplitst in de Garcia tak en een stel dat naar Shakespeare is gegaan...

http://fiberglass-fly-rods.pbworks.com/w/page/5182981/Garcia-Conolon

Lezen... veel plezier...  ;)


Sieger

Useless

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on May 26, 2011, 22:36:22
Ooit heb ik mn ouwe heer een Mitchell Conolon super licht spinhengeltje (2-3gram) voor zn verjaardag gegeven.
Geen idee waar hij gebleven is, maar heb die een jaar of 25-30 geleden gekocht...toen was dat merk dus in ieder geval 'op de markt'.

Ik heb ook nog zo'n Mitchell Conolon liggen en gebruik 'm ook nog steeds. Heb deze hengel alweer zo'n 25 jaar en het was toendertijd (en nu nog eigenlijk) een fantastisch vlok hengeltje. Er waren toen twee types. Eentje met een werpgewicht van 2/3 gram en eentje voor pak 'm beet 6/8 gram. Deze laatste was ook ietsje langer en kon eventueel ook nog gebruikt worden voor ultra licht snoekbaarsvissen. Het handvat kon je iets verschuiven waardoor je de actie iets strakker kon maken.