Overlining

Started by devliegvisser, April 19, 2011, 09:06:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

devliegvisser

Goede morgen,

Bij het oefenen in de weilanden achter Hierden heb ik een beetje lopen experimenteren met lijnen op verschillende hengels. Ik had al een Airflo ridge lijn # 5 voor op mijn Sage SLT #5 9 ft. Deze werpt op zich wel fijn. Ik heb toen deze lijn Airflo Ridge # 5 geprobeerd op een Greys Streamflex #3 9 ft. Deze werpt beter met deze Airflo #5 lijn ipv #3. Daarom wil ik een Airflo Ridge #6 proberen op mijn Sage SLT #5. Mijn vraag is of iemand weet of er wel vaker met Airflo lijnen overlining wordt toegepast. MAW zijn Airflo lijnen wat aan de lichte kant als je naar de afma's kijkt?

Rossie69

heb het me laten vertellen,van dat het wel kan ?
alles boven de #5 kan wel tot een #8 lijn gaan.

vindt het wel eng idee,breekt je hengel lekker,nou zitten we niet op te wachten.
Maar een #6 moet kunnen,heb het ook op #7 een #8 lijn geplaatst,moet zeggen werpt stukje makkelijker met streamers .

Troutbuster

Het kan prima!!
Tenminste met een drijvende lijn!
Intermediate en zink lijnen zijn vaak al een tikje zwaarder dan het aftma getal, maar met drijvende lijnen gaat het vaak net iets beter, laad de hengel net iets prettiger met een klasse hoger dan de hengel
Ik vis met mijn Scierra SST+ #4 altijd met #5 lijnen!!
Het gaat zeker op bij de wat strakkere hengels, de zachtere believen meestal het # getal waarvoor ze ontworpen zijn.
Het heeft dus te maken met het goed doorladen van de hengel.

Er zijn lijn fabrikanten die standaard hun lijnen met een 1/2 aftma nummer verzwaren. je koopt dus een #4 maar het is eigenlijk een #4,5
Dat dit resulteerd in een beter "lading" van je hengel moge duidelijk zijn

Blijven proberen met div merken en types.
leen het #5'je eens van je vismaat en werp eens
Zo kom je er achter wat het prettigst werpt en werkt voor jezelf.

gr.

Jan.
"Petri Heil"


BV

Ook ik heb soms het gevoel dat een iets zwaarder lijn iets beter schiet,  of met een streamer meer controle geeft.
Maar met lijnen met een zeer korte belly (20ft) is het overladen wel overkill.
Zo heb ik een Lee Wulf Ambush  #7 lijn vanuit Amerika  besteld voor op een strakke #6 hengel.
En dat werkt niet!!! , echt niet !!  (maar wie een #7 of een #8 hengel heeft mag zich melden voor een spotprijsje voor de lijn :-)).
De #6 lijn LW Ambush met een polyleader is wel een knaller tegen de wind in , of zonder de polyleader een goede rolcaster als je een zware nymf aan het hangen.

B

Rossie69

wat is een spotprijs ?????

en hoeveel is de spotprijs :)
zet je hem hier op de marktkraam ja

BV

Sorry Rossie,
hij is al toegezegd aan een snellere forumer.

Het was niet echt de bedoeling deze topic als marktplaats te (mis)gebruiken , maar blijkbaar is er wel wat interesse voor de lijn aan de snelle reacties te zien.

Gr

B