Speylijn ombouwen tot Shootinghead... ???

Started by Sieger, March 10, 2011, 22:00:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Ik heb het volgens mij al eens langs zien komen, maar kan het niet meer vinden...

Ik heb een speylijn in de aanbieding, maar volgens mij gaat het niet echt lukken deze te verkopen... Kan hem natuurlijk laten liggen en kijken of er wortels aangroeien, maar misschien kan ik er wel een shootinghead van bouwen...

Nou de domme vraag: Is dat gewoon een stuk van 20 gram afwegen en afknippen... braided loop eraan en klaar is kees ??? Of komt er toch iets meer bij kijken...

Is er iemand die hier een filmpje, SVS van heeft?


Sieger

Sieger

Dank je Bert... Heb inmiddels ook een aanbod voor hulp van Bas (Looptackle.nl ) en daar maak ik heel graag gebruik van...  :D

Alvast bedankt Bas...  ::duim::


Sieger

Gunther

Ben al heel benieuwd naar het "lijn verloop",volgt een verslagje ::)

Sieger

Zo eindelijk een beetje aan het knutselen geweest om de lijn om te bouwen....

Ik heb een heel mooie TFO Deer Creek dubbelhandige hengel.... 13 voet lang en aftma 7/8.... Ik heb er na veel passen en meten ook een prima Speylijn bij gevonden (van Carron), mar het werpen met zo'n lange lijn is lang niet altijs makkelijk heb ik gemerkt... Ik krijg hem al wel redelijk weg, maar het echte gevoel is er nog niet...

Met een kortere shootinghead (op een andere hengel) gooi ik lekkerder.... Dus de oude lijn omgebouwd tot een shootinghead... Hoewel het niet echt een heel korte head is geworden (zo'n 13-14 meter) werpt het echt als een tierelier.... De lijn schiet zonder inspanning heerlijk weg en trekt de volglijn mooi met zich mee...

Hoe?
Ik heb op de site van TFO eerst het ideale/advies gewicht opgezocht... in dit geval 500 grains (1 grains = 0,06479 gram) dus zo rond de 32 gram...
Het stuk lijn afgewogen en hups de schaar erin..... Volglijn eraan geknupt en YES het werkt....

Vervolgens een loopje eraan gesmolten (met het setje van Looptackle), zodat ik het zooitje er makkelijk aan kan zetten...

Al met al een geslaagd experiment..... :D


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

"Hoe ver" heb ik nog niet geprobeerd... maar hier voor op straat zat ik zonder moeite op 20 meter, toen ben ik maar gestopt. Al dat lastige verkeer ... ;)

Binnenkort maar eens op de plas hier in de buurt gaan proberen...


Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Zeker weten... laat nog wel weten hoe het verder gaat...


Sieger

hindick

om de loopes aan de lijn te maken kan je prima krimpkous gebruiken. te verkrijgen bij de betere elec-zaken voor weinig. gebruik het zelf ook voor zinktips te maken. voor mijn switchrod.
ik ben geen beste werper maar haal met de switch rod toch een meter of 35 in een haal.
leuk maar nu nog vis vangen op die afstanden. ::)

Sieger

Zo heb ik het nu ook gedaan... Dat Loop-setje is een krimpkous systeem.. werkt goed !


Sieger

Gunther

Mooi :o  20 meter zonder aan het wateroppervlak te verkleven,met of zonder polyleader?!

Sieger

Quote from: Gunther on May 19, 2011, 21:00:28
Mooi :o  20 meter zonder aan het wateroppervlak te verkleven,met of zonder polyleader?!

Yep... gewoon op de straat... wel een 10 voets polyleader eraan dus dat lijkt prima zo...  :D

Misschien morgen ff naar de zandafgraving kijken wat er dan gebeurt....

Wil hem wel een keer op de Grens Maas proberen... Misschien iets regelen op een zaterdag (of vrijdag) in juni...?


Sieger

hendri

met wat voor warmte bron doe jij die krimpkous smelten sieger? ik ben met een waxine lichtje bezig geweest, maar das wel ff heel voorzichtig doen.

Quote from: Sieger on May 19, 2011, 19:53:00
Zo heb ik het nu ook gedaan... Dat Loop-setje is een krimpkous systeem.. werkt goed !

Sieger

Quote from: hendri on May 19, 2011, 22:08:58
met wat voor warmte bron doe jij die krimpkous smelten sieger? ik ben met een waxine lichtje bezig geweest, maar das wel ff heel voorzichtig doen.

Heb deze ook met een waxine lichtje gedaan.... :o is ook niet zo mooi geworden, want dat gaat best wel hard... Wil een volgende keer proberen met de verf-afbrander... misschien gaat dat iets geleidelijker...


Sieger

hindick

die kimp kousjes kimp ik in de waterkoker maar met het werk doen we het met een verfbrander.
verfbrander werkt beter en mooier.
brander niet te hoog zetten :o

Sieger

Ja dacht wel dat een verfbrander het rustiger en "mooier" zou doen... Met kokend water had ik nog niet aan gedacht.... Smelt de mantel dan ook samen of alleen een verbinding via de krimpkous...

Nu is de mantel 'mooi' versmolten en eigenlijk 1 geheel geworden.


Sieger

hindick

alleen de krimpkous zet zich. en trekt zich zelf soms door de mantel.
geeft een mooie overgang als je het eind niet helemaal door de krimpkous heen haald.
met de verf brander smelt je de mantel ook denk ik.

A{b}r{a}xa{s}

in het topic een poosje terug over lussen maken werd al genoemd dat er verschillende soorten krimpkous zijn.
voor het maken van onderlijntjes heb ik hier krimpkous die perfect in de waterkoker samentrekt,
maar uit dat topic begreep ik dat er ook krimpkous is die bij een hogere temperatuur pas goed samentrekt, maar wel weer sterker is...