Week IJsland

Started by Timvanp, March 11, 2015, 10:14:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvanp

De kogel is door de kerk. Na lang speuren, waarbij ons oog eerst viel op Lapland, hebben mij vader en ik besloten om van 29 mei tot en met 3 juni in IJsland te gaan vliegvissen. We gaan twee dagen vissen op de Varmá, twee dagen op de Bruara en de laatste twee visdagen zijn we te vinden aan de oevers van de Galtalaekur. We hopen een aantal mooie wilde bruine forellen, arctic chars en misschien nog wel zeeforellen te vangen.  8) Wellicht heeft iemand nog bruikbare tips m.b.t. vliegen? 

Tim
::new::

Steelhead

Ik ga een maand later Tim alleen ga ik naar het noordoosten. Zelfde idee: browns en chars.
Ik heb veel van deze vliegen zitten maken: http://trouticeland.com/?page_id=26

Bram
my best memories are not that old!

Hans-oet-remunj

Quote from: Timvanp on March 11, 2015, 10:14:17
De kogel is door de kerk. Na lang speuren, waarbij ons oog eerst viel op Lapland, hebben mij vader en ik besloten om van 29 mei tot en met 3 juni in IJsland te gaan vliegvissen. We gaan twee dagen vissen op de Varmá, twee dagen op de Bruara en de laatste twee visdagen zijn we te vinden aan de oevers van de Galtalaekur. We hopen een aantal mooie wilde bruine forellen, arctic chars en misschien nog wel zeeforellen te vangen.  8) Wellicht heeft iemand nog bruikbare tips m.b.t. vliegen? 

Tim
ja ..jungle oil, als het nog te krijgen is ....

Twan

Quote from: Timvanp on March 11, 2015, 10:14:17
De kogel is door de kerk. Na lang speuren, waarbij ons oog eerst viel op Lapland, hebben mij vader en ik besloten om van 29 mei tot en met 3 juni in IJsland te gaan vliegvissen. We gaan twee dagen vissen op de Varmá, twee dagen op de Bruara en de laatste twee visdagen zijn we te vinden aan de oevers van de Galtalaekur. We hopen een aantal mooie wilde bruine forellen, arctic chars en misschien nog wel zeeforellen te vangen.  8) Wellicht heeft iemand nog bruikbare tips m.b.t. vliegen? 

Tim

Een echte nederlandse vraag :-) Wat kost dat?

MarcelN

Veel, het meeste geld gaat denk ik in de vette Landrover zitten, die heb je daar wel nodig!
Maar ik kijk hem regelmatig de film 'The Source - Iceland', topfilm heel mooi! ::agree:: 3.11GB klein stikkie en je hebt hem ;)

Twan

I know dat het duur is daar, vandaar ook mijn nieuwsgierigheid.

Mijn zwager is er afgelopen jaar geweest, maar niet om te vissen. En als je dan hoort dat een auto huren voor een week 1500 euro kan kosten ben ik wel benieuwd wat een dergelijk tripje kost  ;D ;D

Timvanp

#6
Het is inderdaad best wel prijzig Twan. Je bent zeker 1200-1500 Euro lichter.
Ik heb redelijk wat 'gidsorganisaties' aangeschreven. Viel mij op dat ze, mits je aangeeft dat hun offerte niet in je budget past, ze de prijs drastisch verlagen.
::new::

DocSalmo

Ik ga dit jaar ook richting IJsland, nadat ik er eerder al was in 2009 en 2010.  Ik help elk jaar minstens 1 groepje om naar IJsland te gaan vissen. Verleden jaar heb ik Hans Bock nog de nodige contacten bezorgd voor zijn MTB tochtje.  Dus ja, ik heb daar toch wel enige ervaring.

Periode van 18 tot en met 28 juni als gids voor een groepje vrienden uit Zweden.
  - We starten op de Bruara rivier.
  - Vervolgens enkele dagen op de meren van Landmannahellir/Landmannalaugar.
  - Daarna gaan we dwars door IJsland naar het noorden, naar de Midfjardara rivier.
  - Afsluiten doen we op Arnarvatnsheidi.

11 dagen van huis waarvan 8 pure visdagen. Alles tesamen voor een budget van 1300 euro all in per persoon (alle vluchten, huur van 4x4, brandstof, eten, cabins en vergunningen, op basis van 4 personen). Da's het grote voordeel als je alles zelf kan organiseren en er de weg weet.

Wat me opvalt is dat jullie vooral op rivier gaan in IJsland. Da's een klassieke beginnersfout. De beste visserij is op bergmeren in het binnenland. En de riviertjes die deze meren met mekaar verbinden.

http://www.youtube.com/watch?v=4rGwf6jFkEs

Voor voorbeelden van de vliegen kan je eens kijken op de site van http://www.frances.is

- Voor de arctic char is de kleur roze heel belangrijk, zoals de Heimasæta, de Pink & Blue, pink nobblers, etc.
- Voor de forel gebruik je best stekelbaars imitaties zoals de Rektor of de Horny Stickleback. En klassieke natte vliegen met staartje van goudfazant.
- Nimfjes mogen ook niet ontbreken.

Die stekelbaars imitaties zijn echt super belangrijk want die komen daar massaal voor en vormen dus een belangrijk onderdeel van het dieet van de grote bruine forellen.

Timvanp

Doc Salmo; vis je op de meertjes dankzij die speciale 'merenvergunning'. Onze B&B ligt aan het meer Ellidavatn. Zag wel dat het meer gevoed wordt door een rivier, en dat deze rivier iets meer naar het oosten een aantal kleinere meertjes kruist.
::new::

DocSalmo

Dag Tim

Jij bedoelt de Veidikortid kaart voor meren.  Die gebruik ik als we gaan vissen op bvb Skagaheidi if Slettuhlidarvatn.  Maar die gaan voor niet-IJslanders pas open vanaf 1 juli. en wij zijn daar einde juni al.

Voor Arnarvatnsheidi moet je de vergunning bij de landeigenaar ophalen. (http://www.arnarvatnsheidi.is)

Groetjes
Dominic

Steelhead

Quote11 dagen van huis waarvan 8 pure visdagen. Alles tesamen voor een budget van 1300 euro all in per persoon (alle vluchten, huur van 4x4, brandstof, eten, cabins en vergunningen, op basis van 4 personen). Da's het grote voordeel als je alles zelf kan organiseren en er de weg weet.
Tja, dat had ik eerder moeten weten. Wij gaan met z'n 2-en en zijn voor 10 pure visdagen wel wat meer kwijt. Ik had ook diverse instanties aangeschreven en kregen eerst belachelijke prijzen voor zalmrivieren, terwijl ik duidelijk had aangegeven op brown trout te willen gaan vissen. En wij hebben ook nog een vlucht naar Akureyri in het noorden.
Ik heb 24 jaar DIY trips naar BC georganiseerd en weet daar de weg perfect, maar IJsland is nieuw voor me, dus betaal ik voor wat zekerheid.
Als het bevalt wil ik vaker gaan.

Bram
my best memories are not that old!

Timvanp

Wij hebben er ook voor gekozen om de eerste dag een gids uit te huren. Hij heeft beloofd om op een kaart de meest belovende pools te omcirkelen. Als het nu tegenvalt, is er altijd nog de optie om een extra dag een gids in te schakelen. Hier ook totale onzekerheid hoor; altijd moeilijk nieuw water. Of het valt juist hartstikke mee.  ;)
::new::

DocSalmo

Soms geven die organisaties écht belachelijke prijzen, vooral in IJsland.

Zo vroegen wij in 2009 prijs voor 3 dagen op Arnarvatnsheidi aan de bekendste IJslandse outfitter. Voor 4 personen, zonder gids, zonder 4x4. Dus enkel voor de vergunning en de cabin.  Hun prijs was 2800 euro. Dat vonden we te veel dus dat jaar gingen we op andere plekken vissen.

In 2010 vond ik bij toeval de website van de eigenaar van Arnarvatnsheidi. Volledig in het IJslands. De man sprak geen letter Engels, maar zijn dochter wel een beetje.  We vroegen dan aan hun de prijs voor 4 dagen, voor 5 personen.  Rechtstreeks bij hun kostte dat 750 euro.

Vergelijk dat maar eens.  Het eerste aanbod was dus 233 euro pppd en het tweede was 37,50 euro.

Skagaheidi is trouwens nog goedkoper. Dat kost je ongeveer 25-30 euro pppd voor cabin en vergunning. En de vissen zijn van dit formaat.


Timvanp

Dat is inderdaad een erg groot verschil. Mooie forel trouwens! In welke maand was dit?
::new::

DocSalmo

Dit was in juli.

Maar naar het schijnt is eind mei / juni nog beter voor grotere forellen...

Timvanp

Nou ik ben erg benieuwd. Sowieso is de omgeving al te gek!
::new::