Welke #2 of #3 voor eenvoudige ruisvoornvisserij?

Started by Enc0unt3r, March 17, 2019, 22:49:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Enc0unt3r

Stel, je wilt met een vliegenlat wel eens achter het kleine spul aan. Misschien in de Vecht of anders wel in een klein stroompje of riviertje in Drenthe en Overijssel. Wat voor #2 of #3tje zou je dan nemen?

Ik zit zelf te denken aan een Orvis Clearwater #3 met een Battenkill reeltje. Dan weten jullie ook een beetje m'n budget ;-)

rosingkamp

Goeie keus, vind ik. Zelf heb ik een #2 van Hardy tweedelig met bijpassende Hardy reel. Vang ik oa grotere ruisvoorns mee.

Henk

Scaramouche

Is die Orvis 7'6"? Zelf zou ik voor iets meer lengte gaan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Quote from: Scaramouche on March 18, 2019, 15:52:25
Is die Orvis 7'6"? Zelf zou ik voor iets meer lengte gaan.

Ik vind - ook persoonlijk - een 7'6" voor een #2 of #3 dan wel weer lang genoeg voor een klein stroompje. Ervan uitgaande dat je "gewoon" vist, dus niet op z'n Frans, Tsjechisch etc. Maar ik zou tegenwoordig in ieder geval wel voor een large arbour reeltje gaan.

Martijn

Ik heb de Orvis Clearwater 7,6, prima hengel voor in de polder en kleine stromende watertjes (Ardennen). 7.6" Lengte had ik mijn twijfels over maar valt reuze mee.
Mocht je afstanden willen gooien dan zou ik inderdaad wel voor een iets langere hengel gaan (en dan ook niet lager dan #3).

Dus prima keus, verder geen suggesties voor alternatieven...
Succes met de keuze!

Ben Tabak

 Kijk eens naar de Guideline Exp5. Pas binnen, mooi stokje.
Grt. Ben

Wader

Ik heb hiervoor ooit eens een 2e hands 3-delige #3 Loop 8"4" hengel uit de Green Lines serie gescoord op MP.
Sinds ik 'm heb, ligt die standaard opgetuigd achter in de kofferbak, ... ready to use within 5 minutes!  8)

Joost S.

Ik zou graag een loop creek hengel en reel hebben daarvoor. Nu nog geen centjes voor. Maar die gaat er wel komen denk ik. Dat is een #3.

Scaramouche

Quote from: Joost S. on March 19, 2019, 03:01:52
Ik zou graag een loop creek hengel en reel hebben daarvoor. Nu nog geen centjes voor. Maar die gaat er wel komen denk ik. Dat is een #3.

Ik heb de Loop Opti Creek #3, 8'8". Heerlijke hengel voor al het lichte werk op middelgrote riveirtejs en in de polder. Voor de echt kleine stroompjes heb ik een Winston GVX 7'6". Allebei tophengeltjes. De Winston gebruik ik als subtiele presentatie het belangrijkste is, de Loop als ik ook nog een streamertje wil kunnen werpen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Enc0unt3r

Quote from: Joost S. on March 19, 2019, 03:01:52
Ik zou graag een loop creek hengel en reel hebben daarvoor. Nu nog geen centjes voor. Maar die gaat er wel komen denk ik. Dat is een #3.

Klinkt goed  :D Bestel je die bij Dyckers?

Joost S.

#10
Dat is wel mijn plan, :-).

Maar zover is het nog niet. Wel zit ik er aan te denken om dan niet online te bestellen maar een dagje naar hun winkel ga.

Ik wil die hengel en reel ook omdat die zeewaterbestendig zijn, en dan had ik het idee om te gaan light rock flyfishing-en.

Maar het gaat me meer om de grote ruisers dan, formaat baksteen, supervet lijkt me dat. Kan ook met een combi van 150 euro, maar ach... wil een keer een hele mooie combi hebben. Heb er ook zoveel plezier mee, ik vind dat het best waard. Ook al kan ik het nu nog niet eens betalen haha.

Ik heb een stukje crypto gereserveerd voor dit plan. Dus hup BTC! :-)

wh82

Quote from: Joost S. on March 20, 2019, 22:49:32
Maar zover is het nog niet. Wel zit ik er aan te denken om dan niet online te bestellen maar een dagje naar hun winkel ga.
Dat is sowieso een heel goed plan, voor welke winkel dan ook, testen, voelen, vergelijken. Uiteindelijk sta je dan veel fijner te vissen.

Gert

Langsgaan is altijd een goed plan - muv vandaag als je er al zeker van zou zijn om een Orvis aan te schaffen:

https://www.orvis.co.uk/

Save £25 when you spend £150, save £50 when you spend £200, save £75 when you spend £250. This offer is valid by shopping online at orvis.co.uk, and by phone at 0333 400 4177 (please provide special offer code SPRP19). Valid on full-priced merchandise purchases only. Not valid on previous merchandise purchases, select product promotions, Gift Cards, guns, cartridges, schools, or travel packages. Cannot be combined with any other promotional offer. Taxes, shipping, and handling do not count toward the qualifying amount. For single-use only. No cash value. Coupon valid through 21st March 2019 at 11:59pm GMT. Other exclusions may apply.

Alleen vandaag (21 maart) nog!

Geldt dus bijvoorbeeld ook op een Clearwater hengel - 179 pond ipv 229 pond. 1 pond is momenteel 1,15 Euro.
https://www.orvis.co.uk/clearwater-fly-rods

JEVDE

Mijn favoriet is mijn G.loomis streamdance metolius #3, maar die is vermoedelijk niet makkelijk te vinden :-). Superlicht en klein hengeltje, geweldig voor de kleinere vissen, alhoewel ik er ook wel eens (per ongeluk) zonder problemen een flinke barbeel mee heb gevangen.