Streamer zinkt niet

Started by Fly4Fish, September 30, 2024, 16:45:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Hoi allemaal,

Ik heb een paar "oude" maar mooie snoekstreamers liggen van A&M die maar niet willen zinken.

Het probleem zit bij de oogjes van de streamer, waar ook een dikke laag lijm is aangebracht.
Onder deze laag ontstaat een luchtkamer als de streamer te water gaat en hierdoor blijft drijven. Soms wil het nog wel eens baten als je de streamer hard door het water trekt en de luchtbel ontsnapt.

Ik heb geprobeerd om een paar kleine gaatjes te maken in de harde lijmlaag, maar deze is te hard.
Iemand suggesties om deze streamer kopje onder te krijgen?

In de bijlagen heb ik 2 foto's toegevoegd.

Alvast bedankt!

henkverhaar

Gaten boren? luchtkamers opvullen (met epoxy of zo?

jo flyfishing

Quote from: henkverhaar on September 30, 2024, 18:33:31Gaten boren? luchtkamers opvullen (met epoxy of zo?
Is wat ik ook dacht, opvullen met uv lijm
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Gert

Quote from: Fly4Fish on September 30, 2024, 16:45:26Ik heb geprobeerd om een paar kleine gaatjes te maken in de harde lijmlaag, maar deze is te hard.

Afhankelijk van de soort lijm, lukt het misschien met een hete naald? En anders boren idd.

Fly4Fish

Bedankt allemaal voor de goede tips!

Ik ga het eerst eens proberen met een hete naald en als dat niet lukt, ga ik boren.

Opvullen met lijm lijkt mij niet zo verstandig, want ik ben bang dat het een bende gaat worden  :D

Hans-oet-remunj

En als je m aan een zinkende lijn vist ?  Krijg je een upside down jig effect. Dat kennen de dressuurvisjes niet ...  Floating jigs kunnen bij zalmvissen in elk geval erg effectief zijn, of dat hier ook zo is, zou zomaar kunnen  :D

Menno_siemensma

Ik zou de streamers ook wat uit dunnen, lijken mij wel heel dik gebonden wat nergens voor nodig is, dat kleine kopje lijkt me stug dat dat alleen hetgeen is dat wat lucht vast houdt. Wat wel zo is, is wat ik altijd doe, streamer natmaken, even goed erin knijpen dat het water overal zit, paar keer op het water slaan tot dat die zinkt. Daarna drijft die niet meer.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Martijn

Ik ben anders wel benieuwd hoe je er een luchtkamer in krijgt  :D

Ik probeer juist veel meer drijfvermogen in de kop te krijgen om de streamer in het water te laten zweven... dit lukt mij nog niet lekker, de stalen onderlijn zorgt ervoor dat de streamer snel naar beneden duikt als ik even stop strippen. Ik ben nu een beetje aan het klooien met foam om dat duiken te verminderen.

Dat gezegd hebbende, gezien de moeite die ik moet doen om drijfvermogen te krijgen, vind ik het moeilijk voor te stellen dat er achter de oogjes een dermate grote luchtkamer zit dat dit zorgt voor het drijfvermogen dat deze niet onder gaat.

Ik neem aan dat het materiaal een soort synthetisch hair is?
Zinkt de streamer ook met staaldraad? Heb je de streamer even tijd gegeven om goed nat te worden (het materiaal neemt niet zoveel water op/houdt niet zoveel water vast als zonkerstrips ofzo, maar toch...).
Anders de streamer even in een bakje water leggen en het de tijd geven om water op te nemen?

Ik ben benieuwd, anders kan ik juist profijt hebben van jouw probleem :-)

Streamer

Te veel materiaal, dat is het probleem. Gewoon de schaar er in en even wassen met dreft.
IHYT

jo flyfishing

Quote from: Martijn on October 05, 2024, 20:49:08de stalen onderlijn zorgt ervoor dat de streamer snel naar beneden duikt als ik even stop strippen
Fluorocarbon onderlijn gebruiken. minstens 0.80
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Martijn

Quote from: jo flyfishing on October 07, 2024, 08:31:00Fluorocarbon onderlijn gebruiken. minstens 0.80

Moet ik inderdaad maar eens proberen - ik ben hierin wat terughoudend, toch wat angst dat deze doorgeschuurd wordt...  :(

Fly4Fish

Quote from: Martijn on October 05, 2024, 20:49:08Ik neem aan dat het materiaal een soort synthetisch hair is?
Zinkt de streamer ook met staaldraad? Heb je de streamer even tijd gegeven om goed nat te worden (het materiaal neemt niet zoveel water op/houdt niet zoveel water vast als zonkerstrips ofzo, maar toch...).

Hoi,

De streamer is van synthetisch materiaal gemaakt en de rug wil niet echt zinken. Het meeste drijfvermogen zit bij de kop. Hij is vrij zwaar gebonden, dat wel. Ik zal hem ook eens uitdunnen. Mogelijk dat dat helpt.