In de fjorden van Noorwegen op de Pollak

Started by Mike, September 09, 2024, 19:16:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Vorige wk ben ik teruggekomen van een verkennings tripje naar Noorwegen.
In Juni zijn we al met een groep die kant op geweest en omdat dat zo goed is bevallen zijn we met 3 man sterk teruggegaan. We gingen dit maal naar een hele andere locatie die gemakkelijker te bereiken is.
Op de locatie waar we in juni waren waren de vangsten wat diverser want we vingen daar ook heel veel zeeforel. Dat was hier helaas niet het geval maar de aantallen pollakken waren echt bizar. Wellicht een mooie locatie om wat tripjes die kant op te gaan organiseren.

Ik heb wat beelden gemaakt met de GoPro. Ik heb er expres niet in geknipt om een realistisch beeld te schetsen van de vangsten.

Beschikbaar in 4K

https://youtu.be/lPznFEzR63Q?si=n2VUfW2B-GHdcF9N
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Ik heb het een beetje diagonaal bekeken Mike, en inderdaad: bijna elke worp vis.
Ik heb dat in Schotland, op Skye, ook wel eens gehad. Met een drijvende lijn, gewoon vanaf de kant. Waren wel een stuk kleiner. Maar er waren ook vissers met een werphengel die wel grote vingen (ver en diep vissen).

Jij vist met een zalmeitje? Ik vraag me af of het iets uitmaakt wat je eraan doet; heb je ook andere vliegen geprobeerd?

Maar met zulke aantallen lijkt het mij niet meer leuk om er een speciale reis voor te ondernemen. Persoonlijk zou ik er iets meer moeite voor willen doen/meer soorten willen vangen. (En ik doe niet aan bellyboaten).

sarca2

Schitterend, zou ik zeker interessant vinden.

Hopelijk wel wat afwisseling in de buurt qua vissen want na 2 dagen 100 plus van vergelijkbare grootte vissen heb je het wel een beetje gezien neem ik aan. Heb je daar zoetwater in de buurt met forel?

Wel behoorlijk gedoetje om te reizen met bellyboat lijkt me (neem even aan dat het geen autoritje was) of worden die daar verhuurd?
::new::

Mike

Quote from: Gert on September 10, 2024, 10:55:53Jij vist met een zalmeitje? Ik vraag me af of het iets uitmaakt wat je eraan doet; heb je ook andere vliegen geprobeerd?

Maar met zulke aantallen lijkt het mij niet meer leuk om er een speciale reis voor te ondernemen. Persoonlijk zou ik er iets meer moeite voor willen doen/meer soorten willen vangen. (En ik doe niet aan bellyboaten).

Het was geen zalmeitje maar een streamertje met een kort staartje.
Ik ben begonnen met clousers en dat werkte ook goed maar ik had het idee dat het efficiënter kon. Ik ben telkens iets kleiner gaan vissen en begon steeds meer te vangen. Uiteindelijk had vismaat Bert hele kleine streamertjes met grote zware kralen en die werkte heel erg goed. Ik ben uiteindelijk zelf iets gaan binden en wat je voor een zalmeitje aan zag is uiteindelijk het eindresultaat geworden.
Het was qua soorten idd redelijk beperkt. Ik heb verder nog wel heel veel makrelen gevangen, wat gulletjes en een paar forelletjes maar dat stelde verder weinig voor. Bert had ook nog wat koolvissen en een aantal hele mooie kleurige lipvissen.
Het was verder ook een uitprobeersel want we hebben eigenlijk alleen gekeken naar wat goed bereikbaar is en waar we lekker dicht op t water zaten. We konden letterlijk uit de woonkamer de belly boat in stappen en dat was erg prettig.

Quote from: sarca2 on September 10, 2024, 13:02:54Schitterend, zou ik zeker interessant vinden.

Hopelijk wel wat afwisseling in de buurt qua vissen want na 2 dagen 100 plus van vergelijkbare grootte vissen heb je het wel een beetje gezien neem ik aan. Heb je daar zoetwater in de buurt met forel?

Wel behoorlijk gedoetje om te reizen met bellyboat lijkt me (neem even aan dat het geen autoritje was) of worden die daar verhuurd?

We zijn daar zelf heen gereisd met auto en ferry. Deze belly boten zijn voorzien van zware accu's en daar mag je niet mee vliegen. De reis is wel een beetje afzien idd. Het idee is om misschien in de toekomst tripjes te gaan verzorgen waarbij we daar in alle spullen gaan voorzien zodat mensen licht bepakt met het vliegtuig die kant op kunnen komen en daar van onze spullen gebruik kunnen maken.

De locatie waar we 2 maanden geleden waren is qua soorten veel interessanter maar is ook veel verder en langer reizen. Dat zijn afwegingen waarvan we nog zullen moeten kijken waar de meeste interesse ligt.
Overigens was er ook nog de optie om verder de zee op te gaan. Daar werden pollaken gevangen die richting de meter gingen. Het is wel erg onrustig met golven enzo. Ik vond dat zelf onprettig dus ben terug de fjorden in gegaan.

Marco B

Als je van dit soort visserij houdt is het fantastisch. Ik kom de laatste 25 jaar vrijwel onafgebroken jaarlijks in Zweden en Noorwegen en heb ook altijd mijn bellyboat bij me, maar moet ook zeggen dat ik het meestal na een uurtje wel gezien heb. Mij verveelt dit soort visserij heel snel, maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Mike

Zolang het maar redelijk formaat vissen zijn gaat het mij mij niet snel vervelen. Ik vis met relatief licht materiaal en de maat varieert van 40 cm tot 60+ cm dus t zijn ook zeker niet allemaal dezelfde vissen.
Ik kan dat erg lang volhouden. Zeker in zo'n mooie omgeving.
Afwisseling vind ik wel erg belangrijk.
Ben dit jaar 2 x naar Italië geweest om op riviertjes en meertjes te vissen, nu 2 x naar Noorwegen in de fjorden, op zee en in rivieren en over 3 weken ga ik naar Canada. Heel misschien aan t einde van t jaar nog een tropisch tripje en ondertussen vis ik ook nog regelmatig op de Nederlandse rivieren.
Variatie is belangrijk om t interessant te houden maar als ik 1 maal ergens ben, ben ik niet snel uitgekeken. Ik vind het altijd erg leuk om iets helemaal uit te kristalliseren en uit te vogelen wat er allemaal te vangen is. Hier was t voor 95% pollak maar ik heb daar geen probleem mee. Als ik mocht kiezen zou ik volgende x wel weer naar de plek gaan waar ik eerder dit jaar was want grote aantallen zeeforel en kans op zalm is natuurlijk nog leuker. Alles is in elk geval beter dan werken of thuis hangen :D

sarca2

Quote from: Mike on September 11, 2024, 18:33:38Als ik mocht kiezen zou ik volgende x wel weer naar de plek gaan waar ik eerder dit jaar was want grote aantallen zeeforel en kans op zalm is natuurlijk nog leuker.

Waar was dat? was dat riviervissen met peperdure dagvergunningen (want zalm)? of was t ook in een fjord?

Ik ben me aan het oriënteren op visvakantie juli aug 2025 en zit te denken aan Spanje (Cantabrie, Asturias, Baskenland) maar dat is redelijk afgeschermd qua info over vergunningen, weinig verwelkomend als je zonder gids wilt gaan. Aangezien ik ruim een maand wil gaan is tig visdagen met gids geen optie.

Misschien dan maar naar Noorwegen, lijkt me ook beter qua zomerweer. Ik zie hier op het forum best wat info over Noorwegen maar toch wat verouderd en ook veelal op zalmvisserij op rivieren gericht waar ik geen interesse in heb vanwege de commercie er om heen (schijnt ook tamelijk problematisch te zijn geweest deze zomer met sluiting van 33 zalmrivieren). Verder wordt die Koppang camping genoemd, de Glomma lijkt mij wat te groot. Ben benieuwd is er in Noor wegen een vliegviseldorado centrum zoals dat in Italië bijvoorbeeld in Trentino is. Niet echt eenvoudig om een beeld van Noorwegen te krijgen. Zou met de auto gaan en kamperen.

henkverhaar

Quote from: sarca2 on September 12, 2024, 17:58:20de Glomma lijkt mij wat te groot. Ben benieuwd is er in Noor wegen een vliegviseldorado centrum zoals dat in Italië bijvoorbeeld in Trentino is. Niet echt eenvoudig om een beeld van Noorwegen te krijgen. Zou met de auto gaan en kamperen.

Er zijn in Noorwegen veel gebieden die als vliegviseldorado worden genoemd - hetzij voor forel, hetzij voor vlagzalm. Mijn ervaring met deze tourist destinations is overwegend niet positief. Mijn ervaring is dat je voor goede resultaten toch vooral 'meters moet maken', dwz lokale ervaring opdoen. Of die inhuren natuurlijk ;-)

Dat gezegd hebbende zijn er zowel in Noorwegen als in nabijgelegen delen van Zweden zeker een aantal gebieden aan te wijzen waar ik, met aanwijzingen, iemand naar toe zou durven sturen - afhankelijk van hoe de betreffende persoon wil vissen, en waarop...

sarca2

De desbetreffende persoon zou niet met tweehandige hengels aan de slag willen gaan, liefst op forel vissen , wadend , soms ook zonder bellyboat (maar misschien ook wel met bb op pollak zoals hier getoond) en wil best af en toe flink betalen voor dagkaarten als dat het waard is maar over een periode van 6 weken ook weer niet meer dan 500 - 600 euro aan dagkaarten kwijt zijn  :D

ik kwam al wel dit tegen,  blijkbaar is op paar uurtjes rijden ten Noord Westen van Oslo al wel wat te doen. https://www.czechnymph.com/en/fly-fishing-articles/fly-fishing-destinations/149-norway-s-ten-best-fly-fishing-points

Hans-oet-remunj

Niet echt eenvoudig om een beeld van Noorwegen te krijgen => snap ik niet, er staat zoveel op internet tegenwoordig. Vroeger in de tijd voor internet wisten we helemaal niks. Gewoon in de auto stappen, zo van we zien wel hoe het gaat. Vakantie, avontuur, muggen :D

henkverhaar

Quote from: Hans-oet-remunj on September 13, 2024, 21:30:05Niet echt eenvoudig om een beeld van Noorwegen te krijgen => snap ik niet, er staat zoveel op internet tegenwoordig. Vroeger in de tijd voor internet wisten we helemaal niks. Gewoon in de auto stappen, zo van we zien wel hoe het gaat. Vakantie, avontuur, muggen :D

Muggen, wat zijn dat?

Waar wij naar toe gaan hebben we meestal geen last van muggen - soms wel van knutjes als je vist op een plek waar een rivier door een hoogveengebied stroomt. Maar DEET werkt goed. En tegenwoordig hoef je dat niet eens meer mee te nemen, met de ThermaCell repellent vaporizers voor in de voortent en de mobiele om aan je pak te hangen als je aan het vissen bent. Ideaal...