Lekker half dagje op de rivier.

Started by Mike, August 09, 2024, 22:10:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Toen ik vandaag aan kwam op 1 van m'n favoriete stekken zonk de moet mij even in de schoenen. Het waaide toch wel een stuk harder dan ik had voorzien en vanwege één of ander voorval lagen er overal van die enorme vrachtschepen voor anker. Deze lagen precies langs de dammetjes, op de rand van het talud en dat is nou net waar ik doorgaans de grootste vissen vandaan pluk. Door alle drukte was het water ooknog eens vreselijk troebel en dat doet de vangsten doorgaans geen goed. Omdat het toch een aardig stukje reizen is ben ik het toch maar gaan proberen. Ik startte om 16:00 uur en om 16:15 kreeg ik ineens een vastloper. Ik dacht dat ik in t wier vast zat maar ineens begon het toch te zwemmen. De vis bleef diep en er viel weinig aan te sturen. Naar boven kreeg ik m ook niet en na ongeveer 10 schoot ie ineens los, nog voordat ik kon zien wat t was. Dat zijn toch wel frustrerende momentjes. Maar ik was in elk geval blij dat er toch actie was. Uiteindelijk kon ik ondanks de slechte omstandigheden, tegen mn verwachting in, toch 9 vissen vangen.
Om 20:00 viel het stil en was t inmiddels zo druk met scheepvaart dat ik het wel mooi vond geweest.
Toch weer wat mooie sterke vis in t netje.
Screenshot_20240809_170053_Gallery.jpg
Screenshot_20240809_175939_Gallery.jpg
Screenshot_20240809_214313_Gallery.jpg
Screenshot_20240809_214405_Gallery.jpg
Screenshot_20240809_170105_Gallery.jpg     

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

henkverhaar

Op mijn rivier worden ze lang niet zo groot. Maar heten ze wel S. trutta 😉

Mike

Quote from: henkverhaar on August 10, 2024, 15:48:22Op mijn rivier worden ze lang niet zo groot. Maar heten ze wel S. trutta 😉

Nou Henk, een maatje van mij die in de buurt woont heeft al meermaals dode zalmen gevonden dus je weet maar nooit.
Maar je maakt me wel nieuwsgierig. Jou rivier met trutta's ?
Ik wil ook wel een eigen rivier met trutta's 😎

henkverhaar

Geul (fietsafstand) en Selzerbeek (letterlijk in mijn achtertuin). Beide hebben een bestand aan forel. Op de Geul wordt gewerkt aan een zichzelf in stand houdende populatie. Waar de forel in de Selzerbeek (een van de drie 'grote' zijbeken van de Geul - de andere twee zijn de Eyserbeek en de Gulp) vandaan komt is niet helemaal duidelijk - tot voor kort was er een barrière tussen de Geul en de Selzerbeek waardoor er geen optrek kon plaatsvinden, en voor die tijd zat er ook al forel, dus ik neem aan dat er iig deels een zichzelf instandhoudende populatie forel op de beek zit. De Geul heeft ook sporadisch vlagzalm. Die wordt in NL niet uitgezet en plant zich waarschijnlijk voort in de Geul - mogelijk afkomstig uit België. Ze zijn nooit groot, en soms heel klein, wat ook weer suggereert dat er lokaal voortplanting plaats vindt. Het bestand is echter niet van dien aard dat het zinvol is om er gericht op te vissen. Dat geldt voor forel en kopvoorn wel.

Mike

Ah, das toevallig. Ik ben ooit eens lid geworden van HSV Beneden Geuldal. Ik ben inmiddels al een paar jaar lid maar ben er nog steeds niet geweest. Een maatje van mij wel en die stuurt af en toe foto's. Het is maar een heel klein stroompje en tot dusver heeft ie alleen alvers en kopvoorntjes gevangen. Ik had ergens gelezen dat dat stuk is onderverdeeld in wel 11 trajecten. Ik heb wel mooie foto's op hun instagram gezien van mooie forel en barbelen. Je moet t een beetje treffen daar denk ik. Wel een heel interessant project.

henkverhaar

Beneden Geuldal (voorheen Meerssen en Bunde) is het deel van de Geul dat niet meer onder de 'forelzone' valt. Er mag dan ook, in tegenstelling tot de hoger gelegen delen van de Geul, het gehele jaar gevist worden en ook met andere aassoorten dan vlieg en kunstaas. Het bestand bestaat hier voornamelijk uit kopvoorn en barbeel (en 'bijbehorende' soorten, hoewel er wel forel gevangen wordt. Ik vis daar in de winter, als het stuk van HSV de forel Mechelen gesloten tijd kent (alle verenigingen in de 'forelzone' kennen een gesloten tijd van 1 oktober tot 1 april). Dat van dat hele kleine stroompje valt wel mee, en het stroomt soms best hard ook. zijbeken als de Selzerbeek en Gulp zijn zelfs niet overal doorwaadbaar en kennen ook diepe poelen. De overige zijbeken (zoals de Klitserbeek of Bommerigerbeek of Nutbron of Landeus) zijn allemaal kleine stroompjes - bronbeekjes die over het algemeen rechtstreeks van de naastgelegen plateaus naar beneden komen die hebben overigens op dit moment ook nog voldoende water; ik heb het wel eens meegemaakt dat de Klitserbeek _bijna_ droog stond (helemaal droog zie je alleen in uitzonderlijke zomers, maar ik verwacht dat dat in de toekomst wel vaker zal gebeuren). Ook de Selzerbeek, die net over de grens in Vaalserquartier ontspringt uit een grote bron (een poel midden in een weiland) heeft een aantal van die zijbeekjes, maar vanaf Mamelis of zo niet meer - daar is het dal van de SSelzerbeek te breed, en de hellingen te kort om nog echte bronbeken in stand te houden - wel zijn er veel grubben die bij regenval water voeren en in de Selzerbeek lozen; die grubben blijven na een regenperiode vaak nog een aantal weken 'bron'water voerend - je ziet het grondwater dan vaak zijdelings uit de taluds sijpelen als je er wandelt.

sarca2

Prachtig die Geul maar ik heb het idee dat de kans om daar forel te vangen net zoiets is als de koe die de spreekwoordelijke haas vangt. Ik neem aan dat je ze daar wel eens hebt gevangen maar hoeveel in hoeveel sessies? Daar vissen lijkt me vooral om het landschap en de natuur te gaan.
::new::

henkverhaar

Quote from: sarca2 on August 12, 2024, 19:04:08Prachtig die Geul maar ik heb het idee dat de kans om daar forel te vangen net zoiets is als de koe die de spreekwoordelijke haas vangt. Ik neem aan dat je ze daar wel eens hebt gevangen maar hoeveel in hoeveel sessies? Daar vissen lijkt me vooral om het landschap en de natuur te gaan.
Ik vang eigenlijk altijd wel forel - mits je weet waar de juiste stekken zijn - en daar komt het voordeel van 'om de hoek wonen' heel duidelijk tot uiting. Zeker de eerste twee jaren hier soms 3-4 keer in de week even een uurtje 's avonds na het werk naar het water om de rivier te leren kennen levert dat soort kennis op. Dat gezegd hebbende - het is uiteraard geen specimen-water; sterker nog, het is een water dat ik niemand zou aanraden als 'must-do' voor een vistrip, tenzij je mede bent geïnteresseerd in het hele verhaal er omheen - het landschap, het feit dat het de facto de enige nederlandse forelrivier is (en dan bedoel ik niet het enige stromende water waar je forel zou kunnen vangen, maar al die andere wateren zijn feitelijk geen forelrivieren, althans niet in hun nederlandse (beneden)loop - denk Swalm, Roer, Overijsselse Vecht, en die sprengen op de Veluwe die een relictpopulatie ooit uitgezette beekforel hebben). Maar als je zo'n rivier op fietsafstand hebt (ook al was het gisteravond een crime om die 5 km over 2 plateaus heen af te leggen - om 6 uur was het nog bloedheet, en ik stond de eerste 3 kwartier aan het water gewoon zweet in het water te lekken) hoef ik nergens anders meer te vissen...

Dus, nee, de kans om een forel te vangen in de Geul is niet vergelijkbaar met een koe en haas... Ik vang er per sessie overigens niet veel - omdat ik na een paar vissen altijd voldaan mijn spullen weer inpak en huiswaarts keer - ook dat is het voordeel van op fietsafstand wonen - een uurtje vissen is gewoon genoeg...

sarca2

Quote from: henkverhaar on August 13, 2024, 08:30:54Ik vang eigenlijk altijd wel forel - mits je weet waar de juiste stekken zijn - en daar komt het voordeel van 'om de hoek wonen' heel duidelijk tot uiting. Zeker de eerste twee jaren hier soms 3-4 keer in de week even een uurtje 's avonds na het werk naar het water om de rivier te leren kennen levert dat soort kennis op. Dat gezegd hebbende - het is uiteraard geen specimen-water; sterker nog, het is een water dat ik niemand zou aanraden als 'must-do' voor een vistrip, tenzij je mede bent geïnteresseerd in het hele verhaal er omheen - het landschap, het feit dat het de facto de enige nederlandse forelrivier is (en dan bedoel ik niet het enige stromende water waar je forel zou kunnen vangen, maar al die andere wateren zijn feitelijk geen forelrivieren, althans niet in hun nederlandse (beneden)loop - denk Swalm, Roer, Overijsselse Vecht, en die sprengen op de Veluwe die een relictpopulatie ooit uitgezette beekforel hebben). Maar als je zo'n rivier op fietsafstand hebt (ook al was het gisteravond een crime om die 5 km over 2 plateaus heen af te leggen - om 6 uur was het nog bloedheet, en ik stond de eerste 3 kwartier aan het water gewoon zweet in het water te lekken) hoef ik nergens anders meer te vissen...

Dus, nee, de kans om een forel te vangen in de Geul is niet vergelijkbaar met een koe en haas... Ik vang er per sessie overigens niet veel - omdat ik na een paar vissen altijd voldaan mijn spullen weer inpak en huiswaarts keer - ook dat is het voordeel van op fietsafstand wonen - een uurtje vissen is gewoon genoeg...

prachtig. zowel het fietsen als het vissen daar. dankjewel voor je reactie.
::new::

henkverhaar

Quote from: sarca2 on August 14, 2024, 17:10:18prachtig. zowel het fietsen als het vissen daar. dankjewel voor je reactie.
Nou, afgelopen maandag was het fietsen toch echt wat minder 😂 over de biesweg, elzetterweg, rott en akerweg naar Bommerig om kwart over zes 's middags. Op zijn allerlangzaamst, met de biesweg op het lichtste verzet op mijn mtb (24/32). Het fietsen ging op zich nog wel maar aan het water, stilstaand in de zon stond ik nog een half uur te stromen van het zweet. Mijn T-shirt en broekband waren letterlijk doorweekt. Dat was niet fijn vissen 😉 en dat is het understatement van de week... terug om kwart over acht was dan wel weer goed te doen. 

Mike

3 jaar geleden was ik op 1 van mn favoriete stekken op de waal waar ik graag heen ga voor grote windes. Er is daar een stek waar je vanaf de kant heel goed grote windes kan vangen maar het is er veel te diep om te waden.
Het was die bewuste dag ook 30 °C
Ik was zo gefocust op de windes dat ik niet goed in de gaten had dat ik behoorlijk overhit begon te raken. Plotseling werd ik vreselijk misselijk en werd alles zwart voor mn ogen. Ik ben in t gras gaan liggen en heb snel mn pak uitgetrokken. Ik lag letterlijk in een feutus houding te creperen in t gras. Er kwam toevallig een pastoor langs gelopen van een kerk in de buurt. Deze man heeft mij meegenomen en ik kon in de kerk even afkoelen, mijn waterfles vullen en even op kracht komen. Daarna maar lekker naar huis gegaan.Stiekem was ik er best slecht aan toe want ik heb nog 2 dagen last gehad van hoofdpijn en misselijkheid. Een belangrijke les geleerd die dag.
Maar de vissen maakte het bijna waard 🥵

20190915_191449.jpg
20190915_191504.jpg

henkverhaar

Dat heet een zonnesteek... Kan ook optreden zonder directe insolatie. Het engels gebruikt dan 'heatstroke', maar het gaat feitelijk om hetzelfde effect.