lijn i.v.m. Snoek vissen

Started by jur606, September 14, 2012, 10:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jur606

Beste mede vissers,

Nu het langzaam aan herfst wordt, en bij mij het soekvirus toch wel weer gaat kriebelen.
(toch een #7 hengel heb staan. voornamelijk nog gebruikt voor karper)
Wilde ik wat streamerstjes gaan binden (op zich moet dat met beetje oefenen en fora afstruinen wel gaan lukken)

Mijn vraag is het wle ideaal om met een WF drijvende lijn te gaan vissen op snoek in de koudere periode?
meestal moet de streaer toch wat dieper te vissen zijn (in sloten tot 2 mete rgaat het wle maar het wat gotere water (waar ik toch wel met de kajak op trek 2 tot 6 meter ongeveer
(ook veel dieper maar daar vis ik toch niet met de streamer (meer shad of andere manier :)

Tuurlijk kan je zinkende leader en je einde is staaldraad/titanium/flourcarbon.

Maar is het niet beter om een licht zinkende lijn ervoor te hebben? danwel Sink tip?

Wilde ook proberen streamers licht zinkend te maken (TIPS?)

Alvast bedankt?

btw linkje naar leuek niet te zware snoek streamers zijn welkom.
Dacht aan EP streamertjes materiaal (maar dat drijft) dus toch iets wat water opneemt danwel looddraad erin verwerken?






Jaspero

Ik heb onlangs een drijvende lijn gekocht, voornamelijk omdat ik niet in heel diep water vis. Ik kreeg ook als tip een drijvende lijn met een intermediate tip, dus dat zou je kunnen overwegen. Als je echt down deep wilt gaan vissen op groot water, is een zinkende lijn wellicht een betere keuze.
Mijn ervaring met de EP streamers (~17cm) is dat ze wel degelijk afzinken.  In combinatie met een sinktip of intermediate lijn zou je tot een redelijke diepte moeten kunnen komen. Met een volledig zinkende lijn ben je sneller op de gewenste diepte.

HappyFisherman

Simpel beginnen. WF lijntje met 2m leader en een onderlijn. Je kunt altijd nog groter, dieper, moeilijker...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

Dan denk ik dat mijn kopjes aan mijn 1e  2 gebonden ep-streamertjes of neit zwaar genoeg waren bij mij drijven ze zeker wel vrij goed ook :(

Ga nog even verder puzzelen  verlopig gewoon WF drijvend.
2 meter nylon en cm of 30 staaldraad ervoor eens kijken of dat beetje wil
en anders ga ik toch beetj exta looddraad (inbinden voornamelijk voorin in het kopje, kijken of dat wil
Misschien omdat ik geen expoxi kopjes heb maar gewoon afbinden en vastlijm :)

Thx
Ga het weekend maar proberen weer wat nieuwe streamertjes binden en testen :) en wat verschillende lengtes onderlijntjes maken vna 7strand kijken naar goede lengte daarna dnek ik titanum.




Jasper

Voor alles tot 2m gewoon drijvend gebruiken, 3m leader en klaar. Snoek kijkt ook omhoog.

Voor groter water een snelzinkende polyleader (denk aan trekkracht!) of een (goedkope) intermediate-tip lijn of DI-3 tip-lijn kopen.

wouter veuger

mijn ervaring is ook dat EP streamers wel zinken,en zelfs een stuk sneller dan zonker/bucktail.

maar gisteren viste ik met een 25 cm EP streamer,en deze zonk maar heel langzaam(hoe groter hoe langzamer)

wat je kunt doen om een streamer sneller te laten zinken,is een stuk looddraad nemen(ik gebruik de kern van leadcore,toch handig 18 jaar karpervis ervaring:))
en dat wikkel ik vervolgens om de volle lengte van de haaksteel,desnoods 2 keer,kwastje secondelijm eroverheen,en daarna binddraad opzetten.

moet wel zeggen dat je streamer als je gaat strippen nog steeds omhoog komt uiteraard,maar hij zinkt wel sneller af.

anders wellicht intermediate of zinklijn denk ik,maar daar heb ik geen ervaring mee.

jur606

mijn 1e gedrocht.



(nog beetje bij(Af)geknipt erna)
Bleef toch echt drijven. ging met geen mogelijkheid de diepte in.




HappyFisherman

Heeft iemand al eens geprobeerd z'n EPstreamer met afwasmiddel te ontvetten?

@Jur: Hoe meer materiaal (en hoe dikker je het inbindt) hoe hoger het drijfvermogen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Henkie

Zal met EP toch ook wel werken? Bucktailstreamers zinken gegarandeerd na een nachtje in een bak met afwasmiddel.

Jasper

Quote from: HappyFisherman on September 18, 2012, 11:20:33
Heeft iemand al eens geprobeerd z'n EPstreamer met afwasmiddel te ontvetten?

@Jur: Hoe meer materiaal (en hoe dikker je het inbindt) hoe hoger het drijfvermogen...

EP materiaal is van nature hydrofoob. Je bakje wasmiddel zal geen blijvend effect hebben.
Misschien moet je even een bindinstructievideo volgen, zoals deze:
http://www.0031flyfishing.com/flyfishing-videos/ep-streamer-seabass-tarpon-variety/

Dan weet je hoe je met minder materiaal een mooiere vlieg krijgt. En met zinklijn/zinktip/loodwikkelingen kun je de visdiepte finetunen naar smaak.
Ikzelf ben he-le-maal om op EP-fiber (en af en toe die SF-fiber met twinkel) ten koste van bont. Veel betere inhaking, makkelijker werpen, duurzamer, vergelijkbare actie.

zuuk-6!!

HappyFisherman

Van nature en een polymeer gaan niet helemaal samen ;D

Sorry, beroepsdeformatie...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Plantje

Vaak gaat je EP streamer wel onder water als je er een rukje aan geeft. Maar inderdaad: niet te dik binden! Is ook helemaal niet nodig om een mooie goed zichtbare streamer te krijgen.

Jasper

Quote from: HappyFisherman on September 21, 2012, 11:16:13
Van nature en een polymeer gaan niet helemaal samen ;D

Sorry, beroepsdeformatie...

;D Ik vergeef het je  ;D