Voor het eerst vliegvissen! (en vangen)

Started by MarcV, March 01, 2012, 18:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Vandaag twee uurtjes beschikbaar gehad voor het vissen, en in die twee uurtjes ook nog gevangen! In totaal wel drie visjes (voorntje, en twee baarsjes) en toch ook nog een paar keer beet! Super.

Maar behalve dat, ook nog een aantal vragen die mij in de praktijk naar voren kwamen. Want, hoe weet ik nu dat ik op de bodem vis? Want daar zit nu de vis. Ik had een tippet van 2.5 meter, het kanaal was ook ongeveer zo diep, dus ik denk niet dat ik op de bodem heb gevist.

Het valt mij ook op dat de redtag waar ik mee viste, zeer langzaam zonk. Is dit normaal? Want volgens mij kon ik eerst een bakkie koffie doen, voor hij op de bodem was. En daarna, hoe strip ik hem binnen? Met halen, of langzaam of in één tempo. Noem maar op.

En last but not least, hoe bevestig ik een nieuwe tippet/leader op mijn vliegenlijn als ik aan het vissen ben?! Want hij knapte op het laatst (jazeker, ik gooide mijn aasje perfect tegen die ene grote paal midden in water).

Alvast bedankt, en al bedankt dat ik nu al zo ver mag zijn dat ik vis vang dankzij de tips van jullie! :)

renew

Ha te gek he Marc om voor het eerst die kleine visjes op je vliegenhengel te vangen ik weet dat van mezelf zelfs nog heel goed.
Je weet dat je op de bodem zit als: je af en toe vuil pakt, je verklikker af en toe tikt of afremt (kan ook beet zijn). De red tag is als vlieg zeker oke, als het lang duurt voor hij afzinkt zou ik een zwaardere nemen een tugsten kopje ipv messing of een paar extra slagen lood of gewoon geduld hebben, hij wordt tijdens het afzinken ook vaak gepakt. Leader vast aan je loop in junction met bv lus in lus. Tippet aan leader: 2 uiteinden pakken, lus maken, 3 x de uiteinden er doorheen nat maken met spuug, aantrekken.
Als het 2.5 m diep is verklikker op een meter hoger zetten. Binnenvissen met achtjes soms versnellen of laten driften op de wind, het is elke dag anders dat zoeken naar DE manier maakt het vaak leuk.
Succes
rene


Hilco

je kan ook zwaardere leaders krijgen zodat de boel wat sneller zinkt.

vergeet ook niet dat vliegvissen een zicht visserij is,  op 2,5 meter diep zie je echter geen moer dus je gooit op de gok je aas neer.
Daar je ook geen middelen gebruikt om de vis te lokken (voer en geur en smaakstoffen) is de kans dus heel klein dat er net oevallig dààr zwemt waar jij je nymph neer gooit.

Ik denk dan ook dat vlieg vissen en van de minst vangende soorten van vissen is. Maar wel een van de leukste.

Daarnaast zegt iedereen iets anders en moet je het vaak toch zelf uitzoeken, maar ook dat is erg leuk.

Een man is een jager dus vliegvissen past erg goed bij ons.


christianvt


HappyFisherman

Klasse Marc! Nooit vergeten die eersten he ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcV

Quote from: christianvt on March 01, 2012, 20:02:32
Gefeliciteerd met je visjes Marc! ;D

Die visjes heb ik gevangen op een redtag, die ik had gebonden met behulp van de vice van jou. Dus dubbel zo mooi voor mij, een heerlijk gevoel om te vangen met je eigen kunstaas.

Bedankt voor de reacties alweer! Maar als je op de bodem moet vissen, en toch niet ziet wat daar zit, hoe werkt dat dan?! Ik zag ook wel veel kringen, en af en toe zelfs een kolk/gespartel. Was dit baars, of voorn? En kan ik die ook vangen?

Hilco

Kolk en gespartel kan van alles betekenen en het kan nooit geen kwaad om daar wat naar toe te gooien (weet je meteen waarom het handig is om te leren goed te werpen)

om te weten waar vis kan zitten moet je je verdiepen in het gedrag van een vis. normaal is een vis enkel bezig met zoeken naar eten. dus op de meest voor de hand liggende plekken waar voedsel kan zijn ( planten mosseltjes kruipende beestjes , maar ook  prooivis drijvend voesdel)  .

in geval van roofvis is een schuilplaats erg handig om vanuit daar de prooivis aan te vallen, dus een paal een brug een bolder enz.

In het algemeen kun je er van uitgaan dat iedere onderbreking van het grote geheel wel vis te verwachten is.


Het is niet des vliegvissers's , maar ik heb gewoon een licht pijllood in de zak ; meten is weten.

ben

Doe je dat Peillood dan gewoon aan de hengel Hilco?

renew

hi Hilco
dat van dat peillood is juist heel slim van je daar hoe je je echt niet voor te schamen. Maarruh dat vliegvissen zicht vissen is... Niet mee eens, tenmiste dat ligt aan de manier hoe je vist, maar tijdens het winternimfen echt niet. ja in sommige gevallen wanneer de vis omhoog komt. Ja vliegvissen is als zichtvisserij begonnen maar tegenwoordig vissen we, vooral in Nederland in water waar je de vis echt niet ziet (diep, troebel). Ik vang jaarlijks denk ik maar 10 % op zicht. Het is een ander verhaal of je weet/denkt dat ergens vis zit en verder is het vaak zoeken. Ik leg hele afstanden af om op mogelijke stekken vis te vangen. Een paar keer werpen geen vis ... Verder.
Cu
rene

Hilco

pakweg 5 posts eerder beaam ik je hele verhaal  :-*

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


renew

oops Hilco!
Tja dan is dat verhaal van mij wel een beetje zielig!
:P
rene


Jan Bruins

Gefeliciteerd Marc, altijd leuk als je resultaat boekt !

TIP: probeer het boek "Vliegvissen in de praktijk" aan te schaffen, geschreven door Wim Alphenaar.

Met dat boek ben ik ook ooit begonnen en daar staat heel veel praktische info in, zeker voor een beginner!
I don't drink water, fish f*ck in it...

MarcV

Quote from: Jan Bruins on March 02, 2012, 08:28:29
Gefeliciteerd Marc, altijd leuk als je resultaat boekt !

TIP: probeer het boek "Vliegvissen in de praktijk" aan te schaffen, geschreven door Wim Alphenaar.

Met dat boek ben ik ook ooit begonnen en daar staat heel veel praktische info in, zeker voor een beginner!

Dankjewel allemaal!

Jan, dat boek had ik zelfs al voor ik de hengel had. Is zeker een goed boek! En bedankt voor de tip.

Vanmiddag heb ik weer een uurtje over, ik heb nu een red tag gebonden met wat koperdraad op de steel. Ik gok dat hij dan wel wat zwaarder is.

De laatste keer viste ik zonder strike indicator, ik ga hem er nu eens op zetten. Ik begrijp dat als het water zeg maar twee meter diep is, ik met vier meter leader moet vissen, en dan de indicator op 3 meter moet zetten? Of hoe zit dat? Ik vis met 10/100e zonder dat het toeloopt. Ik had gelezen dat dat niet hoefde met nimfen (het gewicht).

Jan Bruins

Oef Marc, ik zou als beginnende werper niet direct met een leader van 4 meter aan de slag gaan.

Met een verzwaarde nimph en een lange leader werpt niet gemakkelijk.

Je kunt met het binden ook eerst looddraad op de haak zetten of een goudkop voor op de haak, dan gaan ze echt wel naar beneden!

In het boek staat ook op welke manieren je een leader aan de lijn kunt bevestigen, maar er zijn er uiteraard nog een aantal manieren.

Suk6 vanmiddag !!!
I don't drink water, fish f*ck in it...

DMeijer

Quote from: Hilco on March 01, 2012, 19:49:27

Ik denk dan ook dat vlieg vissen en van de minst vangende soorten van vissen is. Maar wel een van de leukste.

Er wordt wel eens gezegd dat vliegvissen de gemakkelijkste manier is om geen vis te vangen, maar wel de mooiste manier.

DMeijer

Hey MarkV, gefeliciteerd met het vangen van jou eerste vis!
Een indicatie dat je met jou nymph op of vlak bij de bodem zit is dat een haak vaak rommel oppikt of zelfs vastloopt bij een dead drift. In het laatste geval de lijn oppakken en iets dichterbij of verderop werpen.
En op het forum zijn meerdere verzwaarde nymphen te vinden voor het vissen op voorn, baars.
Veel plezier verder met jouw hobby. Tight Lines!!!


renew

en dat als laatste tip voor je vanmiddag gaat ik zou aan je leader een stukje 14/0p zetten hierdoor gaat je verklikker niet schuiven.
Ja met nimfvissen moet je een zo simpel mogelijke leader nemen maar afhankelijk van welke verklikker je gebruikt (ook om de afzinksnelheid te beinvloeden maar dat is een ander verhaal) kan je vanaf je lijn naar je tippet een iets dikker stukje gebruiken.
Succes vanmiddag.
Rene

Hilco

Nu nog een beetje lekker weer graag  >:(

MarcV

Quote from: renew on March 02, 2012, 11:02:09
en dat als laatste tip voor je vanmiddag gaat ik zou aan je leader een stukje 14/0p zetten hierdoor gaat je verklikker niet schuiven.
Ja met nimfvissen moet je een zo simpel mogelijke leader nemen maar afhankelijk van welke verklikker je gebruikt (ook om de afzinksnelheid te beinvloeden maar dat is een ander verhaal) kan je vanaf je lijn naar je tippet een iets dikker stukje gebruiken.
Succes vanmiddag.
Rene

14/100 heb ik niet zo voor handen, ik haal dat morgen wel eventjes op bij de hengelboer. Ik vis met een verklikker, waar een buisje in zit die ik op de lijn moet schuiven. Wat is nu voor mij een goede lengte dan, omdat het wel twee meter diep is. Of toch gewoon even de baarsstreamer pakken?

Vragen vragen vragen.

En ja, wat een lelijk weer. Maar! Er is geen ijs, dus dat is het fijnste.

Troutbuster

Marc,
neem als standaard ongeveer 1,5 x de (geschatte) waterdiepte als tiplengte
2 meter water, 3 meter tip 14/100 of 12/100!!

succes

Jan
"Petri Heil"


MarcV

Quote from: Troutbuster on March 02, 2012, 11:45:15
Marc,
neem als standaard ongeveer 1,5 x de (geschatte) waterdiepte als tiplengte
2 meter water, 3 meter tip 14/100 of 12/100!!

succes

Jan

Oké, ga ik doen. Wat is mijn tip? Ik bind de leader direct aan mijn lijn. dus gewoon vliegenlijn -> leader (wordt dan 3 meter) en dan de vlieg.

Troutbuster

Kan direct aan de vliegenlijn, maar beter is een dikker stuk van ongeveer 1 meter  en ca. 18/100 of 20/100 aan de vliegenlijn te zetten.
daaraan een klein ringetje (karpervisserij) van Ø 2 mm, en daaraan je tippet van 3 meter!

succes

Jan
"Petri Heil"


MarcV

Quote from: Troutbuster on March 02, 2012, 12:08:02
Kan direct aan de vliegenlijn, maar beter is een dikker stuk van ongeveer 1 meter  en ca. 18/100 of 20/100 aan de vliegenlijn te zetten.
daaraan een klein ringetje (karpervisserij) van Ø 2 mm, en daaraan je tippet van 3 meter!

succes

Jan

Maar dan kom ik toch weer aan die vier meter?

kees

Dan kom je inderdaad weer aan 4 meter ;) ;), ikzelf vis dan altijd met 1 mtr 18/100 en 2 mtr 12 of 10/100 en zet de beetverklikker dan gewoon op het dikkere gedeelte. Het afzinken van 18/100 duurt wel wat langer maar de beetveklikker blijft beter zitten en hoe korter de leader/tippet hoe gemakkelijker het werpt.