Voor het eerst vliegvissen!

Started by MarcV, January 23, 2012, 20:47:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Hallo!

Ik heb mij net aangemeld op het forum, en direct een vraag natuurlijk.

Ik heb een mooie 2e hands vliegvishengel gekocht, en wou graag eens achter de voorns en/of baars aan. Super lijkt me dat! Ik heb al een poosje met de streamer gevist (ultra light spinhengel 5gr) en wou nu toch nog wat subtieler.

Het werpen wil me nu aardig lukken (de lijn komt in het water, inplaats van voor me haha) en wou het dit weekend eens voor het echie proberen.

Nu komt het probleem, overal, maar dan ook écht overal spreekt men over het vlievissen in haves. Geen probleem! Als er hier in (Emmen) kom ik vandaan havens zouden zijn. Die zijn er écht niet. Stadswatertjes weet ik echt niet hoeveel vis er zit, nog nooit gevist.

Kan iemand mij wat kleine tips geven om mijn 1é ervaring met vliegvissen een succes te maken?

Alvast bedankt!

jordyput

kleine streamerstjes en/of nymphjes
en geduld en tijd nemen (had ik vroeger toen ik begon ook niet) ;D
veel succes en welkom!

A{b}r{a}xa{s}

deze tijd van het jaar wordt het toch lastiger om in stadwater vis te vinden, anders dan snoek.
vis trekt toch naar de diepere stukken (vandaar die havens).
om toch flinke kans op aanbeten te krijgen zou je kunnen overwegen om naar een forellenvijver te gaan....

jordyput

o ja en kijk bij helder water daar vind je meestal wel baars en een beetverklikkertje is ook handig

Hilco

zoek maar een hoek met zooi in het water en trek daar een redtag nimpf door, altjd wel baarsjes aanwezig.

en snel bidden voor lente  ;)

MarcV

#5
Super! Bedankt voor de reacties.

Maar een stadswater, dat is toch niet aangesloten op iets? Dus de vis moet er wel blijven toch?

Het kanaal is wel helder, beetverklikkertje ga ik nog even gouw ophalen!

Ik heb wel een redtag (4!), maar die is eigenlijk meer orange tag, of hoort dit? Ik kan het niet leiden uit de foto's..

A{b}r{a}xa{s}

vis blijft er wel mar met lage(re) watertemperaturen worden ze een stuk minder actief

weerwolf

Marc,

Coevorden heeft wel een haven........maar daar heb ik nog nooit wat kunnen vangen. Je hebt wel veel mooi water in de buurt. kijk anders eens op de site van de vliegvisver. Nw. Amsterdam.

Je heb in/bij emmen ook een paar van die oude zandgaten daar moet het toch ook wel willen.


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

renew

oke stadswatertjes daar ben ik ook begonnen.
Red, yellow, chartreuse whatever tag maakt niet uit, haak 14 of 16 maar er moet een goudkopje opzitten, je moet net over de bodem.
Ik hoop dat je weet hoe diep het water is anders gewoon vals spelen en peilen. 1 meter diep dan verklikker op ongeveer 1.50 m. Laten afzinken met achtjes binnenvissen af en toe trillen met je hengeltop voor extra actie. Aanbeet in de winter kan heel subtiel zijn, bv je verklikker trilt of staat stil direct aanstrippen. Zoals gezegd waar vuil is, is vaak vis maar ook bij en onder bruggen. Ook plekken met windluwte door bomen of flats. Tippet 10 of 12/00 . Enne de beste manier om vis te vangen is heel veel ouwehoeren op de plaatselijke vv scheelt je maanden en maanden prutsen met het risico dat je er de brui aangeeft en dat zou zonde zijn.
Succes
rene

MarcV

Quote from: renew on January 23, 2012, 21:45:50
oke stadswatertjes daar ben ik ook begonnen.
Red, yellow, chartreuse whatever tag maakt niet uit, haak 14 of 16 maar er moet een goudkopje opzitten, je moet net over de bodem.
Ik hoop dat je weet hoe diep het water is anders gewoon vals spelen en peilen. 1 meter diep dan verklikker op ongeveer 1.50 m. Laten afzinken met achtjes binnenvissen af en toe trillen met je hengeltop voor extra actie. Aanbeet in de winter kan heel subtiel zijn, bv je verklikker trilt of staat stil direct aanstrippen. Zoals gezegd waar vuil is, is vaak vis maar ook bij en onder bruggen. Ook plekken met windluwte door bomen of flats. Tippet 10 of 12/00 . Enne de beste manier om vis te vangen is heel veel ouwehoeren op de plaatselijke vv scheelt je maanden en maanden prutsen met het risico dat je er de brui aangeeft en dat zou zonde zijn.
Succes
rene

Bedank! Iedereen trouwens.

De VV is zeker een goed idee, en gaat ook gebeuren. Maar nu binden ze alleen. Een Tiped is toch gewoon een stuk Nylon, de vliegjes die ik heb hebben allemaal een zilveren kopje. Is dat ook goed? Anders haal ik gouden :).

John

Zie ik je binnenkort bij de Vliegvisvereniging Nieuw Amsterdam binnenstappen Marc?? :)

weerwolf

John, moeten wij de jongelui een keer meenemen?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

John

Quote from: weerwolf on January 23, 2012, 22:01:25
John, moeten wij de jongelui een keer meenemen?

Is wel een leuke uitdaging Roelof...wellicht een binnenkort een keer wat afspreken.

PS. Jachthaven Coevorden is niet zo geweldig te veel bouwactiviteiten de laatste jaren.
Je kunt beter het nieuwe uitgegraven haventje achter dierenwinkel/hengelsportzaak van der Wal proberen. kun je in het voorjaar/zomerdag nog wel eens leuk verrast worden met voorn/brasem/baars en soms een winde

MarcV

Ik zou het geweldig vinden inderdaad. Maar om daar zomaar binnen te stappen vind ik toch wel eng haha. Zou iemand mij op sleeptouw willen nemen anders (desnoods tegen vergoeding)

weerwolf

Ben ik ook een paar keer geweest en steeds niet succesvol. Moet er wel bij zeggen dat steeds het weer niet stabiel was.
Bij litmaat het ik het ook geprobeerd, ziet er zo vissig uit maar ook weer niets.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man


Auto Litmaat (bij die woonboot?) ik fiets daat nog wel eens langs, ik weet toevallig dat acht de forbo/novilon ook een stukje water ligt waar altijd wel een paar mensen zitten te hengelen.   (ze vangen soms zelfs ook nog wat)

Als jullie Marc een keer meenemen naar Nieuw-amsterdam, zou ik ook wel meewillen ik heb al veel goeds gehoort over die visvereniging!     

PS: prettig topic voor beginnelingen, vooral ook dingen als waar je precies moet vissen met welke vlieg.


Groet,
Hans


weerwolf

Hans, daar ja. In het verleden ging ik daar ook wel eens met de boot langs. Beetje slepen met pluggen. Als je verderop gaat naar de sluis dan heb je prachtige stukken en zie je ook veel vis liggen (zomers) zit ook grote karper.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man


Roelof,

Je bedoelt met die sluis als je richting Steenwijksmoer gaat of als je richting coevorden gaat? Bij die sluis en dat stuwtje barst het altijd van de kleine baarsjes, er is ook zo'n klein stroompje "loodiep" genaamd, ik weet niet of je er mag vissen maar als het mag kan je er wel prachtig vliegvissen denk ik. (weinig bomen en riet langs de kant)

Ik ben geen karpervisser maar als er een keer een 7 hengel komt ga ik het zeker eens proberen met de vlieg!
Toch wel mooi dat je bijna alle vissen kunt vangen met de vliegenhengel.

Hebben ze in Nieuw-amsterdam dan ook gewoon werpinstructeurs die je helpen terwijl je staat te vissen?
Zou wel echt iets voor mij zijn, lekker dichtbij maar wel serieus leren vissen.

Groeten,
Hans

weerwolf

ja richting steenwijksmoer. jammer van die hoge kanten daar, en daar zit idd veel kleine baars.


Ik weet niets van vv nw adam. Ik zit zelf bij de kingfisher.  nw adam is dichterbij voor mij maar leek me een minder actieve club (ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is!) ben toen lid geworden bij the kingfisher. Voor info over nw adam moet je bij John zijn, die is daar lid.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man


Ach, we zien welke club het word.

Inderk

Bij Nieuw Amsterdam zitten hele goede werpinstructeurs waar ik ook nog veel van kan leren.
28 februari ben ik te gast in Nieuw Amsterdam. Ik mag dan mijn bindkunsten daar vertonen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


geert

Marcv,

Ik woon ook in Emmen,geef jouw telnr maar per pb.
Gaan we samen 'n beetje werpen en 'n beetje vissen in Oranjekanaal.

Inderk

Kijk weer iemand die kan en wil helpen! Super! ::duim::
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


MarcV

Quote from: Inderk on January 24, 2012, 20:51:36
Kijk weer iemand die kan en wil helpen! Super! ::duim::

Inderdaad PM verstuurd. Ik heb nu beetverklikkers, nylon (10/100) en nimfen. Alleen geen gouden? Zit daar veel verschil tussen? Zilver en goud dus?

John

Ben net terug van de bindavond van de VVNA en zie een levendige topic over beginnen met vliegvissen. 8)

Quote from: MarcV on January 23, 2012, 22:14:32
Ik zou het geweldig vinden inderdaad. Maar om daar zomaar binnen te stappen vind ik toch wel eng haha. Zou iemand mij op sleeptouw willen nemen anders (desnoods tegen vergoeding)

Marc, Ik wil je best eens een keer op sleeptouw nemen richting Nieuw Amsterdam (dit geldt natuurlijk ook voor Hans)

Bij de VVNA hebben we vanaf oktober tot maart elke week een bindavond op de dinsdagavonden vanaf april tot september de werplessen op elke vrijdagavond.

Quote from: weerwolf on January 23, 2012, 22:49:12

Ik weet niets van vv nw adam. Ik zit zelf bij de kingfisher.  nw adam is dichterbij voor mij maar leek me een minder actieve club (ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is!) ben toen lid geworden bij the kingfisher. Voor info over nw adam moet je bij John zijn, die is daar lid.


Roelof, club is op zich wel vrij actief echter de website is niet echt up to date en flitsend ;D 8)