kopersulfaat

Started by jackoss, August 15, 2012, 10:14:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Ja, die anti-fouling is/was ook troep en is daarom verboden.
Met nog een kanttekening bij de opmerking van Koen: Blauwalg is geen alg, maar een soort bacterie. En er is geen aantoonbaar verband tussen het verbod op het gebruik van milieuonvriendelijke anti-foulings op boten en de toename van blauwalg in veel wateren tijdens warme zomers.

Cornico

#26
Quote from: Hendrik on August 15, 2012, 19:25:33
Maar onatuurlijke stoffen, met als etiket een andreaskruis horen gewoon niet thuis op een forrelen vijver,
Dit vind ik wel een hele sterke! ;)
Lees hem nog eens na en probeer er dan achter te komen waar een regenboog forel thuis hoort.
Natuurlijk heb ik begrip voor een reactie als
Regenboog forel, wat is dat?
Zeker niet het door- en door gekweekte misbaksel dat in een forellenput rondzwemt, inzoverre is zo'n beest daar misschien wel "natuurlijk". ;D

HappyFisherman

Opgefokt met vreten, waarvan je ook niet weet wat er in zit :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hendrik

#28
oh dus als het exotisch is dan mag je er van alles meedoen of aandoen, rundvee en paarden in hun huidige vorm zijn ook niet natuurlijk, buitenlanders ook niet, die doe je toch ook niks aan, of wel.
En een ieder hier weet wat een regenboogforel is hoor.(zalmforel die bestaat niet) ::denken::

En daarom vis ik ook niet op forellenputten waar een paar kilo misbaksel in gegooid word,
voor een belachelijke prijs.

Franky Boy

Nooit gedacht dat ik het ooit nog eens voor de regenboogforel zou opnemen. :o
Ik ben meer voor de beekforel (bruine forel) en de vlagzalm.
Maar om nou regenboogforellen 'misbaksels' te noemen, gaat zelfs mij tever  ;)
Deze soort wordt in de meeste gevallen al zo'n 100 jaar in kwekerijen gehouden, maar regenboogforellen vertonen desondanks toch weinig degeneratieverschijnselen.
Ze doen - als de gelegenheid zich voordoet - nog steeds pogingen om zich voort te planten en hoewel ze niet de meest 'snuggere' van de salmoniden zijn, leren ze toch nog vrij snel en kunnen nog steeds op vrij natuurlijk voedselgedrag omschakelen.
De echte 'forelputten' zijn ook niet mijn 'ding' (enkele uitzonderingen daargelaten), maar zelfs daar weten regenboogforellen op bijna natuurlijk voedselgedrag over te schakelen en zijn ze soms knap moeilijk tot een aanbeet te verleiden.
De regenboogforellen met afgekloven staarten zien er inderdaad als 'misbaksels' uit, maar zelfs die misvormde staarten groeien in de meeste gevallen weer aan, als de vissen daartoe de kans krijgen.
Hoe dan ook, geen reden om die regenboogforellen aan giftige stoffen bloot te stellen. >:(

Hendrik

 ::agree::
Regenbogen op zich zijn ook geen misbaksels, alleen op (de goede daargelaten) forellenputten ,
worden  er vaak beschadigde en slecht uitziende vissen uitgezet.
Vandaar misbaksels.
Ik mag er zelfs graag op vissen, ben alleen wat selectief wat voor vijver ik heen ga.

vliegvisserdorian

 ::agree::
::agree::

Cornico

Quote from: Hendrik on August 16, 2012, 17:11:14
En daarom vis ik ook niet op forellenputten waar een paar kilo misbaksel in gegooid word,
voor een belachelijke prijs.
Ik soms wel hoor! ;D
Af en toe best leuk en goed gerookt smaken ze prima.
Sorry dat mijn bijdrage blijkbaar overkomt als een diskwalificatie voor regenboogforellen en het vissen op putten.
Dat was niet mijn bedoeling.
Ik probeerde slechts aan te geven dat er nogal wat drukte wordt gemaakt over het gebruik van onnatuurlijke stoffen in onnatuurlijke waterpartijen waarin niet natuurlijke bestanden aan vis zitten, door exploitanten die er (vaak deels) hun boterham mee moeten verdienen.
Dat onnatuurlijke van het middel viel mij op in de gequote regel, terwijl het wordt toegepast in een m.i. minstens zo onnatuurlijke omgeving, niet meer en niet minder.

jackoss

Mijn vraag is eigenlijk, maakt het iets uit voor het bijtgedrag van de vis? Persoonlijk geef ik er niks om al geven ze licht want eten doe ik ze toch niet. Ik probeer alleen er achter te komen waarom je de ene keer wel vangt en de andere keer niet. Groeten Jack.

Franky Boy

 ::hulp::
Nee hoor Jackass; er wordt zelfs beweerd dat de forellen met kopersulfaat nog beter bijten!
::blabla::
Dus op naar deze vijver!
Alleen weten we jammer genoeg nog steeds niet waar die forelvisvijver is...
In FlevOnice (Biddinghuizen) dumpten ze - naar nu blijkt - de koelvloeistof van de ijsbaan in de forelvisvijver. Die forellen waren niet gemakkelijker te vangen, maar beschikten wel over 'turbo-power' als je ze aan de hengel kreeg!  :)
Misschien een ideetje voor de beheerders van die onbekende vijver waar kopersulfaat aan wordt toegevoegd?
Als ze toch bezig zijn...  ::)
En het sommige forelvissers toch niets uitmaakt...  ::)

jackoss

Dank je wel voor je goede raad frankie. Ik zal er aan denken, ik leer altijd graag iets over vliegvissen omdat ik het nog maar anderhalf jaar doe. Daarom vraag ik altijd raad bij medevliegvissers. In anderhalf jaar ben jij de eerste die me een onbeschoft  antwoord geeft. Dat vind ik een beetje jammer. Als je er een keer wilt gaan vissen dan moet je me een pm sturen en dan maken we een afspraak. Groeten Jack.

Franky Boy

Sorry Jack,
Ik had even over het hoofd gezien dat jij ook degene was die dit topic was gestart.
Kopersulfaat is gewoon gif en het is niet goed om dit in welk water dan ook te gooien als er vis in voorkomt.
Jouw opmerking dat je de laatste tijd minder speldaas in die vijver waarnam, kan ook kloppen. Met name visbroed is gevoelig voor kopersulfaat in het water en vooral indien dit water wat aan de zure kant is. Ook het insectenleven in een water gaat door het gebruik van kopersulfaat achteruit.
Het was dus goed dat je het gebruik van dit middel in een forelvisvijver meldde.
Het was alleen een beetje 'kort door de bocht' dat je zei dat het jou niet uitmaakte of de vissen er licht door gingen geven of oneetbaar werden, maar dat je alleen wilde weten of ze er minder vangbaar door werden. Dat 'triggerde' bij mij een geprikkelde reactie (bijna zoals een vis op kopersulfaat reageert!).
Sorry daarvoor!
Op Internet staat o.a. de volgende tekst in het Engels (en dat zegt wel genoeg):

Effects on Aquatic Organisms
Copper sulfate is very toxic to fish. Its toxicity to fish varies with the species and the physical and chemical characteristics of the water. Even at recommended rates of application, this material may be poisonous to trout and other fish, especially in soft or acid waters. Its toxicity to fish generally decreases as water hardness increases. Fish eggs are more resistant than young fish fry to the toxic effects of copper sulfate. Very small amounts of this material can have damaging effects on fish. Permits are being required in some situations for application of copper sulfate to water bodies. Further field studies have been required by the EPA (Environment Protection Agency). Direct application of copper sulfate to water may cause a significant decrease in populations of aquatic invertebrates, plants and fish.

Misschien zou je dit aan de beheerders van de visvijver kunnen melden?

jackoss

Ok met mijn uitdrukking al geven ze licht heb ik mischien een gevoelige snaar geraakt maar dat is bij wijze van spreken. Ik ben ook niet zo bang dat je er gelijk ziek van word. Alleen hoop ik nog eens een goede putvisser te worden dus vandaar mijn vraag. Verder is alles ok groeten Jack.

Inderk

Koper is een zwaar metaal.

Ik ben ooit bij iemand geweest die een prachtige KOI vijver had.............

Maar begreep niet waarom de Koi's achter elkaar het loodje legden.
Oorzaak koperen buis. Ik had hem aangeraden om de koper buis die hij gebruikt had voor het waterzuiveringssysteem en niveau regeling dat in het water hing, te vervangen voor PVC.
Sindsdien geen uitval van vis, en gezonde florerende vis.

Ik wil me zelf niet op de borst kloppen, maar had dit ooit eens gelezen in een oud aquarium boek dat het gebruik van koperbuis slecht kan zijn voor vissen. en het schijnt te kloppen.

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


jelle

koper komt ook voor in tal van nu verboden bestrijdingsmiddelen
da   zegt ook genoeg denk ik, maar is ook een sporenelement oa goed voor het haar 
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens