kopersulfaat

Started by jackoss, August 15, 2012, 10:14:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jackoss

Weet er iemand iets over kopersulfaat?  Dit word regelmatig in de put gegooid waar ik vis tegen de alg. Wat opvalt is dat je geen speldaas meer ziet zwemmen. Heeft het ook invloed op de forel? Graag informatie! groeten Jack.

Hendrik







Waarschuwing



H-zinnen

H302-H315-H319-H410



EUH-zinnen

geen



P-zinnen

P273-P305+P351+P338-P501



EG-Index-nummer

029-004-00-0



VN-nummer

3077



ADR-klasse

Gevarenklasse 9



MAC-waarde

0,1[1]



LD50 (ratten)

(oraal) 960[2] mg/kg



LD50 (konijnen)

(intraveneus) 10 mg/kg



Fysische eigenschappen



Aggregatietoestand

vast



Kleur

blauw



Dichtheid

(bij 15,5°C) 2,286[1] g/cm³



Smeltpunt

110 °C



Kookpunt

250[3] °C



Oplosbaarheid in water

317[1] g/L



Goed oplosbaar in

water



Matig oplosbaar in

methanol, glycerol



Slecht oplosbaar in

ethanol



Geometrie en kristalstructuur



Kristalstructuur

triklien[3]

Zou maar geen visje meenemen voor de pan.

groeten hendrik.

[attachment deleted by admin]

Erwin

Koperionen zijn zeer giftig voor algen. Ook al in zeer lage concentraties die voor mens en dier onschadelijk zijn. Maar teveel van dat spul is dus NIET goed. Er zijn veel meer elegantere manieren om van alg af te komen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Hendrik

Mee eens,
chemie is het aatste redmiddel, beter zou zijn als betrefende forrelenput,
Een paar M3 Maerl zou bestelln, (gemalen mergel), en dit verspreid over de vijver.
Is eigenlijk natuurlijke kalk waarmee je de PH waarde van het water verhoogd en zo een ongunstig milleu voor de alg creert.
Totaal ongevaarlijk.

groet hendrik

Troutbuster

Maakt niet uit, Kalk ontzuurd en zorgt dat de Ph van Alkalisch naar Basisch gaat
Ph 7 is neutraal, Ph 0 is zo zuur als het maar zijn kan!
Ph loopt op tot 13,14 etc (erg basisch zoals chloor etc)

In Noorwegen hebben ze jaren lang intens de bossen "bekalkt" om de effecten van de zure regen op de rivieren tegen te gaan en te verbeteren!
Met succes!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hendrik

#5
Bewijzen dat kopersulfaat slecht is voor het milleu zijn er wel degelijk.
voor geintereseerden kan ik je het AVIB blad zenden waarin alles duidelijk staat aangegeven.
mag bijvoorbeeld niet in riool, oppervlaktewater en grondwater terecht komen.

(En oh ja mergel, zijn ook dode diatomeeen en algen waar de rode zeealgen ook toe behoren.
Maerl is en harde formatie van dode zeeorganismen dat opgevist word.)
::sjorrie::

Rossie69

Quote from: Hendrik on August 15, 2012, 11:15:26
Mee eens,
chemie is het aatste redmiddel, beter zou zijn als betrefende forrelenput,
Een paar M3 Maerl zou bestelln, (gemalen mergel), en dit verspreid over de vijver.
Is eigenlijk natuurlijke kalk waarmee je de PH waarde van het water verhoogd en zo een ongunstig milleu voor de alg creert.
Totaal ongevaarlijk.

groet hendrik
Miste al wat ja,maar dit is zekers een betere versie voor het water en vis die je evt ter consumptie zou nemen.
Hendrik goed gedaan jochie :)


HappyFisherman

Vraag ik mij ff af wat het verschil in 'gevaar' voor de gezondheid is tussen ingrijpen op chemisch, fysisch of biologisch nivea op een forellenvijver... Je eet immers niet elke dag alleen maar van deze forel en laten we wel wezen, in het verkeer op weg naar de forellenvijver is de kans groter dat je er een "houten jas" van aan krijgt!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hendrik

#8
Gaat er ook niet om dat je elke dag forel zou eten,
en natuurlijk op straat kun je ook je nek breken.
Maar onatuurlijke stoffen, met als etiket een andreaskruis horen gewoon niet thuis op een forrelen vijver,

ook als het algemene veiligheids instructie blad van het betrefende middel,
aangeeft dat het schadelijk is voor het milleu zegt mij dat genoeg,
niet zelf verzonnen maar zo werkt het nou eenmaal met arbo en milleu.
Is trouwens wetgeving dus die zooi in het oppervlakte water gooien is strafbaar.

Groeten hendrik.

HappyFisherman

Wie heeft dat algemene instructieblad dan in elkaar gedraaid?

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hendrik


HappyFisherman

Dat zijn toch gauw tienduizenden mensen :)

Mijn ervaring is dat de veiligheidsbladen nog wel eens nattevingerwerk zijn en dat echt onderbouwend onderzoek daarbij ontbreekt. Het ene jaar staat er soms geheel iets anders op dan het andere (om tussen het verschil tussen producenten nog maar te zwijgen) en dat de meest onschadelijke "stofjes" een classificatie Irriterend of Schadelijk krijgen.

Ik wil niet beweren dat het gebruik van kopersulfaat de beste oplossing is, maar waarom zou dat bijv. schadelijker zijn dan het halve krat pils die iemand opzuipt bij de BBQ waar het forelletje op ligt...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hendrik

#12
Deze documenten wijzigen omdat we er achter komen dat stoffen gevaarlijk kunnen zijn.
Deze documenten dienen ook alleen aanwezig te zijn als men er bedrijfsmatig mee werkt, dus voor huishoudelijk gebruik in kleine hoeveelhedn geld dit niet men is namelijk geen bedrijf met vaten van een paar honderd liter/kg inhoud of meer.
De inhoud zou van de bladen hetzelfde moeten zijn, klopt dit niet dan doe je navraag bij de instantie die ze afgeeft.

Wat dat bier betreft dat slaat natuurlijk ook nergens op,
bier is onder normale (wat is normaal tegenwoordig) geen schadelijk goedje,
en dat je in huiselijke kring jezelf een delirium zuipt is je eigen verantwoording.

HappyFisherman

Net zo Nederlands als regeltjes maken om regels te handhaven ;) discussie is idd off topic en zelfs off forum, maar wel leuk... Volgens mij hebben we ook dezelfde bedoeling en da's nadenken bij wat je doet en dus ook bij het gebruik van chemicaliën in je dagelijkse leven. Wat mij alleen stoorde is de bangmakerij met het woord 'chemisch', want da's niet nodig...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hendrik

ah oke maar dat het een onatuurlijk goedje is dat er dus niet thuis hoort is wel duidelijk.
ik gebruikte het woordje chemisch omdat het een bestrijdings middel is. ::goodjob::

A{b}r{a}xa{s}

kopersulfaat komt gewoon in de natuur voor, dus het is natuurlijk materiaal ;)

concentraties waarin het gebruikt wordt zijn het probleem

vliegvisserdorian

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 15, 2012, 20:35:14
kopersulfaat komt gewoon in de natuur voor, dus het is natuurlijk materiaal ;)

concentraties waarin het gebruikt wordt zijn het probleem

Ja natuurlijk, radio actieve straling is ook overal en daar gaan we ook niet aan dood maar als er te veel komt/is wordt het wel schadelijk (ik heb wel een klein beetje opgelet op school hoor:P )

A{b}r{a}xa{s}

precies wat ik zeg ;p

vliegvisserdorian


Hendrik

Sterker nog alles wat de mens maakt of samenstelt is (natuurlijk).
Daar gaat de discussie ook niet over,
er vraagt iemand of er meer info is over een bepaalde stof.
En natuurlijk komt het in de natuur voor,
alleen niet in geconcontreerde vorm.
En al helemaal niet natuurlijk is de geconcentreerde vorm die een hobbyist in zijn forrelenvijver pleurt.

vliegvisserdorian

QuoteToxicity to Animals:
Acute oral toxicity (LD50): 300 mg/kg [Rat.]. Acute dermal toxicity (LD50): >2000 mg/kg [Rat]

http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9923597

Hendrik

net wat ik zeg niet fris

Franky Boy

Kopersulfaat (copper sulphate) wordt wel gebruikt om algengroei in zwembaden tegen te gaan. Maar zelfs dan moet het met mate gebeuren en moeten allerlei voorzorgsmaatregelen worden getroffen!
Kijk bijvoorbeeld bij: http://www.ehow.com/how_7879412_add-copper-sulfate-pools.html
Ook wordt afgeraden om deze toevoeging permanent te doen (zoals bij chloor het geval is).
Ik zou de eigenaars van de forelvisvijver op de gevaren van kopersulfaat voor het onderwaterleven wijzen en als ze daar lak aan hebben er tenminste niet meer gaan vissen ::ban::. Ik zou uit die vijver(s) in ieder geval geen forellen ter consumptie meer meenemen  ;D
Ik weet het: sommige forelvisvijvers lijken erg veel op zwembaden, maar daar houdt de vergelijking toch echt op...

Koen

vroeger had antifouling voor op je boot ook koper. Men wil dat niet meer omdat het slecht is voor de natuur. Resultaat, blauwe alg in de jachthaven  ;D

vliegvisserdorian

Kan je vertellen welke vijver je het over hebt of doe je dat liever niet?