Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Joost S.

#850
Lang verhaal, geen zin in? Scroll tot onder de foto voor een samenvatting.


"Ik kwam, zag en vong!"

Voor het eerst bij een forelvijverij weesten zwiepen. Heb vandaag bij Ruigenhoek mijn vuurdoop gehad.

Niet al te vroeg richting utrecht gereden, en eenmaal aangekomen viel het weer een beetje tegen. Tropische warmte komt er aan. Huis tuin en keuken weermannen denken al snel dat het dan de dag voor zeer aangenaam zal zijn.

Niks er van....

Het was zelfs een beetje fris, maar erger nog, er stond een anti beginnelingwindje waar je u tegen zegt. Toch vol goede moed begonnen. Helaas kon ik maar op een kant staan, met de wind mee, dat ging best aardig. Tegen de wind in was geen haalbare zaak. Mijn hengeltop stak nog verder de vijver op dan de terug geblazen vlieg.

Maar.... Vanaf de goede kant kan je al een zeer groot deel van de vijver bestrijken. Alle facaliteiten waren er, ik zag af en toe vis springen. Dit kon niet meer mis gaan.

Mijn broer viste met een buldo, of zo. Met meelworm. Na tien minuten had hij er al twee, de start is er, nou door klappen!

Ik aan de slag, om de 30 minuten ongeveer van vlieg gewisseld. Maar op een paar bijna missers na, dat is dus in de fase nog voordat ik ga missen, louis van gaal zou het een mogelijkheid noemen, zeer weinig actie aan mijn 5je.

Vlieg #7, of was het acht? Ik koos voor een piepkleine groene nymph. En daar ging ik weer.

Ik zag een plons en meteen ging ik er voor, zwiep, zwiep en gaan..... Boven op de plons. Inhalen, inhalen... En BOOMM!!! Eh.... Beet!

Haha, man wat gaaf, de vis ging van links naar rechts, maar er was geen redden meer aan. Mijn allereerste forel op de vliegenhengel, en het was super tof.

Snel de vis op respectvolle manier  naar de eeuwige jachtvelden begeleid. En weer door... En.... De volgende, die gaat op de foto!

Helaas...... Het bleef bij die ene vis. Nog wel wat missers gehad, en twee lossers. Maar het was taai.

De andere vissers zag ik ook niet veel vangen, en mijn broer, de meelworm, had er uiteindelijk 4.

Het werpen op zich ging vrij aardig, zeker op de momenten dat het even windstil was. Ik zei zelfs nog tegen mijn vismaat, het gaat best goed he. Hij knikte instemmend, hij was impressed.

Toen kwam de beheerder langs..... Die zag mij waaarschijnlijk al drie uur aan kloten , hahaha. Hij deed het even voor. En man..... Wat een strakke lijnen gooide die er ineens uit. Die van mij degradeerden van vrij aardig cq goed naar waslijnen.

Ik heb nog heel veel te leren. Maar laat dat juist het leuke zijn van deze tak van vissen. Hoe mooi is het om zelf eens een mooie loop eruit te persen? Echt genieten hoor.

En wat ziet het er toch machtig uit als die lijn zo strak gaat. Heb best veel tips gehad nog, daar ga ik mijn voordeel mee doen. Hij heeft ook een leader gemaakt, want met die van mij ging hij normaal op snoek, ;-).

Tsja... Ik heb genoten, ondanks dat ik er slechts 1 had.


Hier nog een actiefoto.... Volgende keer gaat de eerste vis meteen op de foto, ;-).

[/URL]






Kortgezegd. 1 forel, een berg tips, en een hele leuke dag gehad. Dankuwel Ruigenhoek.

Bert J.

Haha, mooi verhaal! Gefeliciteerd!
Kicken is dat hé, als je de weerstand van die vis voelt.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gerrit72


Joost mooi verhaal!
(Lange verhalen zijn zeer welkom  :))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Joost S.

#853
Thanks, en ja, het is echt heel tof de dril aan de lijnhand te voelen.


Even een kleine opheldering.

Ik kwam, zag en vong.

Dat is de titel van mijn bijdrage, dat is een verbastering van; ik kwam, ik zag, ik overwon. 'Veni, Vidi, Vici.'

Was niet helemaal duidelijk, want ik kreeg een pm dat het niet vong is, maar ving.

Ach ja, ik speel graag met woorden en uitdrukkingen, ;-). De titel toch even tussen haakjes gezet.

jopa

Na 25 jaar vrijwel uitsluitend op baars en snoekbaars gevist te hebben is het eindelijk zover; ik heb gisteren via de post mijn eerste vliegenhengel en reel binnengekregen; een vijfje met een simpel reeltje die op marktplaats stonden.
Via de webshop van de sponsor hier heb ik een handvol vliegen en wat klein materiaal besteld, welke vanmorgen keurig werden bezorgd.
En wat doe je dan op je vrije dag? Precies! Je nieuwe hengel dopen.

Ik heb het geluk om tegen een schitterende oude polder aan te wonen met brede weteringen vol ondiep, kraakhelder en behoorlijk begroeid water.
Eigenlijk vielen de basics me best mee. Maar dan begint de kermis natuurlijk pas. Wat moet je er in godsnaam voor vlieg aanknopen? Ik bedoel; ze zien er allemaal wel feestelijk uit. Ik begon met een red-tag nimf te smijten en verdomd; in het heldere water zag ik hoe een vijftal voorntjes deze volgden. Nog een keer ingooien dan maar en weer een handvol volgers. Dat bleef zich eigenlijk een tiental minuten herhalen terwijl ik experimenteerde met diepte en inhaalsnelheid (noemen jullie strippen toch?). Nadat ik de red tag gewisseld had voor een euh... groene dinges met een kraal was het dan zover, mijn allereerste vis aan de vlieg was een feit! Een ruisvoorntje met knaloranje ogen en dito vinnen, misschien 15 centimeter lang en goed dik. Geen wereldvis, maar toch... mijn eerste op deze manier. Om de rest van de dag samen te vatten: ik heb in drie uur vissen zeven voorntjes gevangen, één schitterend agressief baarsje, drie bomen en een waterlelie. Alles op dezelfde vlieg (mijn nieuwe favoriet natuurlijk) waarvan ik eigenlijk nog steeds niet weet welke het is en wat ze imiteert, zie foto.



Het viel me op dat ik ontzettend veel volgende voorntjes had vandaag, heeft iemand daar een verklaring voor (of nog beter; een oplossing)? Daarnaast zoek ik leesvoer dat mij verder kan helpen aan een zekere basis in de entomologie. Met andere woorden; hoe weet ik welke vlieg ik nodig heb. Heeft iemand een goede tip?

[attachment deleted by admin]

sjoerd

Mooi Joost maar mag ik je nog even een tip geven? Ik zou die pet maar gewoon dragen zoals die bedoeld is. Zo'n  klep helpt echt om veel beter te kunnen zien met een polabril.Je zult merken dat je dan meer vissen zult spotten etc. Zonder klep heb je namelijk veel meer last van invallend licht! :-[ Het is maar een weet maar doe je voordeel ermee. :)

Sjoerd

BV

Ik denk dat je dit een beadhead-cruncher-nimf mag noemen, maar een groene nimf is ook een eerlijke naam.
Beadhead omdat er een metalen kopje op zit waardoor hij sneller zakt.
Cruncher is een benaming van een soort nimf die een hackle heeft

Maar , wat bedoel je met "een oplossing voor de vele voorntjes"?

Joost S.

#857
Quote from: sjoerd on July 16, 2014, 20:31:02
Mooi Joost maar mag ik je nog even een tip geven? Ik zou die pet maar gewoon dragen zoals die bedoeld is. Zo'n  klep helpt echt om veel beter te kunnen zien met een polabril.Je zult merken dat je dan meer vissen zult spotten etc. Zonder klep heb je namelijk veel meer last van invallend licht! :-[ Het is maar een weet maar doe je voordeel ermee. :)

Sjoerd

Hmmm.... Ok...

Ik heb altijd juist het idee dat je minder ziet door die cap. Niet door het licht maar gewoon door de cap. (Je zichtveld is kleiner, bovenkant)

Maar niet over nagedacht over het licht. Klinkt heel logisch.

Thanks voor de tip, ;-).


---

BV ik denk dat die bedoeld, dat van de vele volgers, of er een tip/manier is, om meer van die volgers te verleiden tot een beet.

jopa

Quote from: BV on July 16, 2014, 20:35:27
Maar , wat bedoel je met "een oplossing voor de vele voorntjes"?

Ah, ik bedoelde de vele VOLGENDE voorntjes  ;D
Nazwemmers, kijken kijken niet kopen,  dat werk.

Hilco de Visser

"vong"  is gewoon algemeen beschaafd Utrechts,  dus in dit geval mag het wel  ::goodjob::

Hilco de Visser

en dan te bedenken dat Drefter en Speycast/Sexyloops gewoon 30 forellen er pas nog uit hebben gesleurd........

forelput vissen is een vak apart  ::agree::

Joost S.

We moeten ook niet uitsluiten dat ik er gewoon helemaal niks van gebakken heb, haha ;-).

merijn1982

Mooie vangst jopa!!  Je hebt beter gevangen als ik:-)

Wat betreft de volgers. Probeer een andere manier van binnenstrippen. Misschien wat langzamer.. en anders toch een ander vliegje. Besef je wel dat volgers er altijd bij horen. En je zal nooit elke volger vangen. Succes!!

@joost: pet idd kleppie naar voren en goed 'diep' op maakt dat je veel minder licht achter je bril krijgt. En dus nog beter zicht:-) bijkomend voordeel van de klep aan de voorkant: mocht je eens een keer een worp verkeerd maken of een windvlaag gaat met je lijn aan de haal beschermd hij je gezicht al grotendeels tegen een rondvliegende lijn/vlieg:-)
Tight lines!!

Joost S.

#863
Heb de aanpak mbt mijn pet 180 graden omgedraaid, ;-).

-

Vanavond nog even met een foamvliegje aan de gang geweest. Echt hele leuke visserij op prachtige voorns. Of is dit nou een winde? Het was al donker toen ik hem ving. Dat is trouwens ook leuk hoor. Je ziet het slechter, dus alles op de tast.

[/URL]

Ik zag hele scholen van dit formaat liggen en voorbij schieten. Een paar gevangen. Stuk voor stuk helemaal gaaf.

Verder kwam ik dit mooike tegen.

[/URL]


Wat is vissen toch heerlijk.


merijn1982

Is idd een winde. Mooie vangst weer hoor. Enne die karper kan je ook vangen op de vlieg hoor:-)
Tight lines!!

Bert J.

Woensdagavond en gisteravond heb ik nog wat roofbleitjes weten te vangen.
De grootste was 55 cm, maar wát een sport!







The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

wouter veuger

Prachtvissen Bert!,jammer dat ze bij mij in de buurt niet zwemmen.

merijn1982

Erg gaaf bert!! Heb er helaas nog maar 2 mogen vangen. Wel super sportvis!!
Tight lines!!

Dick


Joost S.

Mooi hoor Bert.

Welk gewicht hengel gebruik je voor dat maat roofblei?

Bert J.

Voor dit soort vissen heb je snel aan een vijfje genoeg. Ik gebruik een #zes,
met een vijf zinklijntje er op.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Joost S.


fdb197

Vanmiddag ff bij ketelstrand gevist
De kids in het zand aan het spelen en vaders op de zwembroek gewapend met zijn drietje en een redtag goudkopnimph
Heel leuk winde gevangen
Heel veel klein spul en af en toe een paar mooie windes van om en nabij 30 cm
En een hele mooie verspeeld
Let op het was er niet zo druk kon dus mooi langs de stenen vissen
Eigenlijk is het verboden maar zolang je niemand tot last bent gaat het
Het zijn dan wel geen bonefish maar het kan dus ook in Nederland op de flats vissen
Het proberen waard

fairplay

 ;D fdb
Moet nog steeds die kant eens op komen, voor die hollandse bonefish. 

jaspervdbeek

Afgelopen weekend mijn eerste zeebaarzen mogen vangen! Tweede keer dat ik er nu op heb gevist, 4 weten te pakken. Grootste was net onder de 50 cm.... BAM wat knallen die zilveren rakkers hard op een streamer zeg! Zo hard dat de lijn gewoon door je vingers getrokken wordt bij de aanbeet... echt super vette visserij in een mooie (nou ja mooi is het niet maar wel gaaf) omgeving. En nu komende week hopelijk eindelijk die eerste roofblei op de vliegenlat. Wordt echt wel tijd nu.

Fotootje van mijn eerste zeebaars ooit: