Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

merijn1982

Dorian, 12/00 is ook echt te licht. Valt nog mee dat je niet veel meer vliegen bent kwijtgeraakt dan. Ik gebruik 20/00 fluor. En soms als ze echt agressief zijn willen ze zelfs daar nog doorheen knallen. Formaat van de vis is daar ook echt fors. Mijn vriendin wilde er een mee nemen. Deze was 2 kilo. Dat van de voorzichtige aanbeten is herkenbaar. Soms zijn ze erg voorzichtig. Soms trekken ze bijna de hengel uit je hand. Als ze zo voorzichtig zijn reageer ik niet op de aanbeten door de haak te zetten maar vis gewoon door. Vaak komen ze dan nog voor een 2e en 3e keer er achter aan en dan wel met een goede aanbeet! Als ze ook in de oppervlakte azen wil een verzopen vlieg net onder de oppervlakte nog wel eens heel goed werken. Langzaam binnenvissen geeft dan soms harde aanbeten!
Tight lines!!

Mike

12/00 ste met droge vliegjes en buzzertjes is prima, zeker als je zonder droppertjes vist maar dan zou ik max een # 4 gebruiken.

Voor streamers, blobs en boobys gebruik ik zelf altijd 17,8.
Dikker is voor forel eigenlijk echt niet nodig, alleen op de Bleek viste ik vroeger wel eens met 20/00 maar dikker echt nooit.

Het meeste gebruik ik eigenlijk 15.2, daarmee sleur je de gemiddelde vis zo naar binnen.
Het is wel belangrijk dat je je hengel niet naar de vis wijst en je slip goed afsteld.

Veel vissers hebben bij het aanslaan vaak even een soort verkramp momentje en knijpen hard in de hengel met lijn en dan is het meteen, pats!

Echt niet lullig bedoeld maar forellen knallen echt niet door 20/00ste fluor carbon, vissers doen dat vaak wel.

Nou is het nietmijn bedoeling om weer een discussie te veroorzaken of lullig te doen maar ik geef gewoon even mijn mening over de dikte van tippits die m.i. het meeste resultaat opleveren.
Met enige regelmaat vis ik op putten en ik verbaas mij echt over hoe dik mensen staan te vissen en het dan nog presteren om lijnbreuk te hebben op forellen van een kilo of 3 :o

Zeker bij het buzzeren het vissen met nymfjes en droge vliegjes loont het enorm om dunner te vissen.
Het kan je resultaten echt verdubbelen.

Je zou het voor de grap en het besef van het breekpunt van je tippit eens even moeten testen.
Knoop maar eens een stuk 12/00ste op je #4 lijn en ga maar in de tuin je vlieg even ergens aan vast maken.
Trek dan je hengel eens lekker krom en probeer je 12/00 ste maar eens te breken, op deze manier..

Kijk wel uit met obstakels om je heen, dat je niet met je hengel ergens tegenaan ramt als je haak uitbuigt of je tippit breekt.
Toen ik een hele tijd geleden op advies van een ander dit testje deed was het voor mij echt een eyeopener.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ciniq

Het is vaak de piekspanning die ontstaat...   Dit komt inderdaad door het vastpakken van de lijn met de lijnhand.
Als ik op de rivier stroomafwaards vis met nimfen, dan doe ik dat steevast met de lijn direct op de reel. 
Doe ik dit niet, dan breekt 9/10 keer mijn tippet omdat er ineens uit het niets een knal op komt en je daarop reageerd.
De slip van de reel doet dit niet en geeft de nodige speelruimte met als resultaat: geen breuk.

Daarnaast hou ik atijd de lijn haaks op de hengeltop bij het binnenvissen van nimfen of streamers, wanneer ik de lijn wel in de hand moet houden. Hier speelt de hengel voor schokbreker. Ik zie vaak mensen met de hengelpunt richting vlieg staan strippen..  en dan is het gewoon wachten tot het misgaat.

Tevens had je vroeger van die stukjes dik nylon met een behoorlijke rek erin...  wordt dat nog gebruikt?  dat voorkomt het probleem ook.

vliegvisserdorian

Quote from: merijn1982 on April 23, 2014, 07:36:27
Dorian, 12/00 is ook echt te licht. Valt nog mee dat je niet veel meer vliegen bent kwijtgeraakt dan. Ik gebruik 20/00 fluor. En soms als ze echt agressief zijn willen ze zelfs daar nog doorheen knallen. Formaat van de vis is daar ook echt fors. Mijn vriendin wilde er een mee nemen. Deze was 2 kilo. Dat van de voorzichtige aanbeten is herkenbaar. Soms zijn ze erg voorzichtig. Soms trekken ze bijna de hengel uit je hand. Als ze zo voorzichtig zijn reageer ik niet op de aanbeten door de haak te zetten maar vis gewoon door. Vaak komen ze dan nog voor een 2e en 3e keer er achter aan en dan wel met een goede aanbeet! Als ze ook in de oppervlakte azen wil een verzopen vlieg net onder de oppervlakte nog wel eens heel goed werken. Langzaam binnenvissen geeft dan soms harde aanbeten!

Even voor de duidelijkheid, het 12/00 brak toen de forel boven water uit sprong en na de landing meteen de diepte in dook, daar had ik geen rekening mee gehouden dus het zal eerder met ervaring dan met lijn te maken gehad hebben. 12/00 is misschien te licht inderdaad, maar 20/00 fluor is in mijn ogen weer veel te dik/sterk als je met een #3 hengel vist... Als je een beetje voorzichtig drilt zou 16-18/00 toch wel genoeg moeten zijn? Ik heb karpers tot over de 20 pond gedrilt aan een 18/00 tippet. Deze zijn misschien niet zo explosief qua runs tijdens de dril maar ze trekken je hengel zeker aardig krom.

Wat ik overgens ook raar vind is dat de vrouw achter de balie vertelde dat er de dag ervoor een forel van iets meer dan 1kg mee was genomen door een visser dus dat er grote vis op de kleine vijver zat. 2Kg echter?

merijn1982

Nou ik vis met een #5 en dus 20/00. Ja het kan dunner. Maar waarom zou ik? Als ik met streamers vis krijg je vaak harde aanbeten en die wil je houden toch? Uiteraard sta ik niet met me hengel in het verlengde van de lijn en snap ik dat je hengel een schokdemper is. Ik sla ook niet aan maar gebruik strip-strike. Wel wil ik graag de vis redelijk vlot drillen en zodoende goed terug kunnen zetten. Bij het onthalen bij de eemhof moet dit ook zonder aanraken dus je zal vaak toch je leader vastpakken om mrt je andere hand al dan niet met tang de vis te onthaken. Een keer kopschudden en je bent je spul kwijt en zwemt er een vis met vlieg rond. Niet mijn ding..
Tight lines!!

merijn1982

Misschien ligt het aan me merk fluor. Gebruik centron van a&m.
Tight lines!!

Ciniq

20/00 op een streamer snap ik nog wel, de aanbeten zijn vaak hard en komen vaak midden in een strip.
Bij andere types vliegen ga ik zelf niet snel boven de 14/00  ( mits verantwoord kijkende naar de afmeting van de vis en de hitte van de dag )

Joost S.

#457
Kan een soort van mijn vlieglijst halen. Niet de meest geliefde. , maar je kan hem maar beter wel hebben, :-).

De brasems waren vollen bak aan het paaien. Toch 2 kunnen vangen. Daarna enkele keren vals gehaakt en gestopt.

Beetje onhandig een selfie maken met een vis, maar op de andere foto kan je zien dat het best een aardige is. En er zwommen echt beren van brasems rond. Helaas niet 1 karper gezien.














vliegvisserdorian

Nette vis!
Hier zijn ze ook aan het paaien maar ze hadden totaal geen interesse in mn nymph, alleen maar een paar voorntjes kunnen vangen.

Hilco de Visser

wat is er mis met brasem vangen?   gewoon mooie vangst hoor  8)

maurice

Zie je mooie voorns zwemmen, wat vang je?
22 zonnebaarsjes brrr stomme vuilnisbakkenvis.
3 voorns weten te landen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hilco de Visser

op de "Krielaart" #2 uit de Kromme Rijn gevist


merijn1982

Mooie brasems! En grote voorn hilco. Nice!!
Tight lines!!

kelt

ik vang al een week helemaal niks meer heb me eerste 3 voorntjes gevangen week geleden op woolybugger en redtag. maar hoe ik ook binnen haal helemaal niks verschillende diepte geprobeerd. iemand tips.

ik zie nu heel veel dat mensen brasems vangen met wat voor vlieg kan je voornamelijk brasem vangen?

Joost S.

Ik had ze met een karperbolletje. Langs het kantje.

edjuhhh

Quote from: kelt on April 24, 2014, 11:19:56
ik vang al een week helemaal niks meer heb me eerste 3 voorntjes gevangen week geleden op woolybugger en redtag. maar hoe ik ook binnen haal helemaal niks verschillende diepte geprobeerd. iemand tips.

Ik vang ook niet superveel meer op mn standaard stekjes, het kan best zijn dat ze naar andere watertjes toe zijn gegaan.
Wel een boerenslootje gespot vol met karper, probeer ik morgen eens een poging te wagen  ;D
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

gijsie20

Quote from: vliegvisserdorian on April 22, 2014, 20:19:41
Ik was gister bij de eemhof, ik heb het onmogelijke gedaan. Geblankt  op de kleine vijver  8).

Vanalles geprobeerd, streamertjes klein en groot in alle kleuren van de regenboog, een scala aan nymphen, droge vliegen, buzzers. Ik kreeg ook wel regelmatig heel voorzichtige tikjes maar niets bleef echt "hangen" maar dat zal vooral met ervaring te maken hebben. Toen ik uiteindelijk overstapte op een gurgler heb ik in een half uurtje 15 vissen gehad die óf op het laatste moment ervoor weg draaiden óf heel die voorzichtig de staart pakten om vervolgens niet te blijven hangen. Er bleef er maar een hangen maar die loste ik door een breuk in mn tippet, 12/00 was blijkbaar niet dik genoeg.
Toen begon het te regenen en was alle activiteit aan de oppervlakte verdwenen, toen heb ik nog wat geprust met buzzertjes onder een indicator maar dat werdt niets. Dan maar een blob eraan, heel diep en heel langzaam, dit leverde 2 aanbeten op waarvan ik er 1 miste omdat ik net met een bakkie koffie in m'n hand stond  :-[. De tweede aanbeet loste ik halverwege tijdens de dril....
De laatste anderhalf uur heb ik met een buzzer onder een indicator staan vissen, een paar aanbeten gemist en 1 vis gelost tijdens de dril. Verder leverde de buzzer wel wat aanbeten op maar ze knalden vooral op m'n indicator  ::wtf:: .

De vissen die ik gevoeld heb waren aardig sterk en de vissen die ik gevangen heb zien worden waren aardig aan de maat (aalscholverproof zegmaar).
Khad gewoon mijn dag niet zo maar uitendelijk heb ik wel lekker staan vissen, hier in de sloot bij mijn huis vang ik net zo veel forel :)

Ik was er 1e paasdag in de morgen even. Leuk gevangen! Alles op een wit zonker streamertje en zwart zonkerstreamertje, inwerpen, even laten afzinken en heel rustig binnenhalen gaf veel aanbeten en vangsten.

In de kleine vijver zit ook alleen nog maar grote vis..geen aalscholver formaat zullen we maar zeggen.

sjoerd





Vandaag weer even lekker gevist met Hans, op de optrekkende brasems en een aantal kunnen verleiden tot een aanbeet.
Blijft een leuke visserij zo op zicht.

Sjoerd

Plantje

Het lijkt wel zomer Sjoerd!

merijn1982

Mooi hoor hans en sjoerd! Dikke brasem en mooi viswater. Mooi kan toch niet?
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: merijn1982 on April 25, 2014, 12:06:02
Mooi hoor hans en sjoerd! Dikke brasem en mooi viswater. Mooi kan toch niet?

Wel slechter! :). Vandaag, vrijdag, was er op dat stuk water géén enkele vis meer te zien, waar er gisteren honderden zwommen.
Oorzaak, de stevige wind en het noodweer van gisterenavond.
Gelukkig vond ik in een ander water wel weer brasems en die waren er druk aan het paaien. Toch nog een paar goed gehaakt en ook nog enkele blankvoorns, die tussen de brasems ook met het liefdesspel bezig waren.
Een karper die ik kon aanwerpen. miste ik helaas doordat de perfekte worp in de baan van de vis werd verknoeid door een takje in het water waardoor de vlieg niet kon afzinken op het moment supreme. En ik kreeg maar éen kans :'(

Sjoerd

Hilco de Visser

mijn eerste voorn(tje) op droge vlieg dit jaar  8)

Bert J.

Vanavond even bij de IJssel geweest. Het water staat bijzonder laag, ik
moest ze dus wat dieper zoeken.
Een aantal brasems lieten zich aan de oppervlakte in de stroomnaad zien.
Ik kon er één tot een aanbeet verleiden op een rode ijsselnimf.
Ook nog twee ijsvogeltjes gespot.




The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Gerrit72


Weer mooie vangsten mannen! Kromme hengelfoto's zijn altijd goed :)
De laatste tijd heb ik alleen kleine voorns weten te haken, ben jaloers.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Roel

Hoi, ik heb me gisteren nieuw aangemeld en vis sinds 2 weken met de vlieghengel. Waarom? Na afgelopen winter voor het eerst met snoekvissen begonnen te zijn, vond ik de picker te passief in het gesloten seizoen. En het doel voor snoek: met de vlieghengel (afgelopen winter deed ik het ook al met streamers op een lichte spinhengel). Wat mooier dan deze periode de techniek onder de knie te krijgen met een "lichte" (#5) vlieghengel. De eerste korte sessies leverden 2 mini-ruisvoorntjes op, waar ik al heel blij mee was!
Nu was het eindelijk eens tijd voor een lange sessie. Vol goede moed naar de eerste stek, waar de brasems meer interesse in elkaar hadden dan in iets anders. Ook de voorns kreeg ik hier niet te pakken.
Op naar de volgende stek. Al snel de eerste kleine voorns aan de nymph! Na een half uur volgden ook leuke formaten, het leek een mooie sessie te gaan worden!
Inderdaad: na 25 stuks ben ik gestopt met tellen! Dit heb ik zelfs op de vaste stok met onze zoontjes nog nooit gehaald!
Weer heel veel geleerd: de lijn gaat net zover naar achteren als naar voren  ;D , het plaatsen gaat steeds beter, net als het strekken van de lijn. Maar het mooiste vond ik nog om op zicht te vissen! Het mooiste is dan dat je precies op de juiste plek gooit en de nymph wordt direct gepakt! Wat een feest.

Ook mooi om te zien dat ze niet overal zin in hadden! Sommige nymphen en vliegen werden totaal genegeerd! Maar eentje bleef het de hele sessie (5 uur ofzo) goed doen!

Hier een van de grotere exemplaren! (Toevallig op een vliegje wat het minder deed).


Ik weet het: niet indrukwekkend voor velen misschien, maar voor mij echt super!

En het mooiste van alles: mijn herstellende tennisarm gaf geen krimp!!!! Ik zeg: "laat die #8 voor snoek maar komen!"

Roel