Is er nog gevist vandaag?

Started by Willem, November 30, 2013, 22:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wouter veuger

Hahaha,go marcel ;D

@marten:gelukkig is gebleken dat er een hoop mensen zijn op dit forum die het wel kunnen waarderen als iemand de moeite neemt om een verslagje met evt een paar foto's van vis(al dan niet in iemands handen) te maken,zoals gezegd vind ik dit zelf ook altijd leuk om te lezen.

Dus als ik een paar uurtjes lekker gevist heb,en ik heb ook nog een paar platen geschoten (wederom al dan niet met vis in mijn handen,zoveel vang ik ook niet :)) en ik heb er ook nog tijd voor naast een gezin en 50 uur werken per week,dan zal ik zeker met veel plezier een verslagje plaatsen.

En of jij nu wel of niet geneigd bent om dat te lezen,en eventueel je  commentaar erbij te plaatsen daar lig ik echt niet wakker van hoor, Cheer up mate! ::)

Joost S.

Even over de kieuwgreep, ik ben er ook een beetje huiverig voor. Gebruikte altijd een net. Maar wil nu eens van dat gesleep af, als het toch niet nodig is en het eigenlijk vaak nog beter en veiliger kan dan met een net, dan moet ik er voor gaan vind ik.

Nu zag ik dit.

http://www.dyckers.com/Flyfishing_Tools_and_more/Sea_Grip_Tooth_Proof_Series

Is dat iets wat nuttig kan zijn, als je zelf een beetje bang/onervaren bent? 


En eigenlijk nog belangrijker dan mijn eigen vingers. Is het voor snoek ok als je met deze handschoen de kieuwgreep doet? Beschadig je dan niks? (Tov van blote hand)

Of is het zonde van het geld misschien?

MarcelN

Als je hele grote klauwen hebt, of één in dit geval, is dat wel wat ja. Ik vind het niks, krijg er één vinger in bij zo'n beest, dik en veels te ruim.
Ik probeer het wel even met zo'n kunststof/stoffen schilders handschoen eerdaags, en ja ik ken de filmpjes hoe maar zie altijd aaauuwww :(

wouter veuger

#153
Quote from: Cornico on January 27, 2014, 22:57:35
En mocht je daar aan twijfelen moet je maar even al mijn posts uit dit en m'n vorige forumleven er goed op na lezen.
Dat hebben 2 andere forumleden overigens ook al gedaan nadat ze mij hierover per pb hebben benaderd.
Ze moesten na lang zoeken toegeven dat ze niks hadden kunnen vinden, maar wanneer je het alsnog wilt proberen dan wens ik je veel sterkte. ;)


kijk,daar heb ik nou net geen tijd voor,en ook geen zin in eerlijk gezegd ;)






Quote from: Cornico on January 27, 2014, 22:57:35
Ipv.  belerend zou het  m.i. beter zijn dat we wat meer willen accepteren dat ook op dit forum met 412 leden er bijna evenveel meningen en smaken zijn.
Ook dat ieder z'n eigen afwegingen maakt om zo te vissen als het hem of haar het beste past.
Maar ook hierin mag ieder wat mij betreft z'n eigen weg gaan, maar dan loop je wel de kans op reacties zoals die van mij.

dat is ook helemaal prima,maar waar jij het over belerend heb,vind ik dat wel meevallen hoor,ik denk eerder dat een forum zoals dit mede bedoeld is als voedingsbodem  voor bediscussieerbare zaken,zo kunnen we nog een hoop leren van elkaar toch,en ik denk dat we daar allemaal completere vissers van worden.


merijn1982

Marcel,  was niet mijn bedoeling om belerend over te komen. Zeiken heb ik niet gedaan. Kwam alleen met het kiewgreep vrrhaal omdat ik denk dat het makkelijker is voor jezelf. Voor de rest niks. Hoe anderen daar mee aan de haal gaan kan ik niks aan doen. Hoop in ieder geval dat je filmpjes blijft plaatsen. Net als iedereen trouwens!!

En ja denk dat die handschoen je als je huiverig bent je best over de streep kan trekken om het wel te doen. Dus denk wel dat je er wel wat aan hebt. Al is het maar als een tussenstap naar naakt;-)
Tight lines!!

wouter veuger

#155
ah kijk,zijn we het toch nog een beetje eens ;D

met gezeik,bedoel ik het gezeik iedere keer of er nu wel of geen fotos moeten worden geplaatst van een vangst, jij hebt kennelijk liever dat er helemaal geen fotos worden geplaatst van mensen met hun vangst,maar je geeft zelf al aan dat er nu eenmaal een paar honderd leden zijn en dat we elkaars verschillen moeten accepteren.welnu, een deel van de leden vind het leuk om een foto te plaatsen op zn tijd,dan moeten we dat ook respecteren toch?
ik zeg laat iedereen dat lekker zelf bepalen,en als je niet wil kijken,kijk je niet. makkelijk zat.

tot zover deze discussie idd.




Gerrit72

Quote from: Natte vlieg on January 28, 2014, 02:09:34
En eigenlijk nog belangrijker dan mijn eigen vingers. Is het voor snoek ok als je met deze handschoen de kieuwgreep doet? Beschadig je dan niks? (Tov van blote hand)

Om hier even op terug te komen. Met of zonder handschoen maakt denk ik niet zoveel uit voor de vis (voor je handen wel neem ik aan). Het blijft uitkijken voor de kieuwen van de vis. Zelf klem ik meestal mijn hand, ondersteund door de duim, tegen de kaak, zodat mn vingers er niet te diep inglijden.  De vis laat ik naar beneden hangen. Vooral op foto's van mensen die horizontaal poseren met de vis in de kieuwgreep, zie je wel eens dat de kieuwen gebogen over de vingers lopen. Dit lijkt me niet echt handig. Als een vis gaat spartelen kan het 'rode' makkelijk beschadigen en zal de kieuw gaan bloeden. Om het zo secuur mogelijk te doen, doe ik het daarom het liefst met de blote hand (die paar krasjes die je soms oploopt neem ik graag voor lief). Bij voorkeur laat ik de vis boven het water hangen (of half erin). Mocht hij raar gaan doen, dan is de kans op schade voor de vis het kleinst. Zoals al eerder werd opgemerkt, theoretisch weten we het wel, maar met een wilde vis is toch even anders. De bovenomschreven manier bevalt mij het beste, maar ik ben uiteraard zeer benieuwd naar jullie ervaringen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Heintje Davids

Het liefst heb ik nog steeds dat ze zichzelf onthaken (ik hoef geen foto's  ;)) maar heb ik de pech dat ik 'm toch moet landen dan toch liever met de kieuwgreep en zonder handschoen oid. Mat name bij relatief kleine snoek heb ik ze al te vaak zien bloeden omdat de handschoenen toch vrij dik zijn en makkelijk de snel bloedende kieuwbogen beschadigen. Als je weet wat je doet is onthaken mbv de kieuwgreep een fluitje van een cent. Misschien moeten ze in Nederland ook maar eens een Fischereiprühfung of hoe dat ook mag heten, invoeren en iedereen die wil vissen eerst een proeve van bekwaamheid laten afleggen, zowel schriftelijk als in de praktijk  :).

Joost S.

Ok, maar bij kleine snoek, die pak je toch in zijn "nek", achter op de kop vast? Dan ga je toch niet de kieuwen in, lijkt me.

Maar voor de grote jongens, als je voorzichtig bent bij de kieuwen, kan zo een handschoentje je wellicht net wat meer zekerheid geven dus, dat was niet zo een gekke gedachte.

En ik wil ook op zeebaars, en dat is ook best een linke vis lees ik. Ik denk dat ik er eentje ga bestellen. En wie weet als ik wat meer ervaring krijg, stap ik later over op naakt, ;-).

FSCHAMP

Ik doe het voorlopig ook met zo'n handschoen althans voor de grote snoeken, ik ben in het verleden zonder handschoen al enkele malen open gehaald door de snoek en zweren dat dit doet en daar heb ik behoorlijk veel last van, vandaar dat ik de handschoen hanteer. Bij kleine snoeken pak ik ze in de nek.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit72

#160
Om de vis aan te pakken is de greep in de nek vaak voldoende. Een zelf lossende snoek is uiteraard helemaal makkelijk. Als de vis lekker met z'n kop schudt, de lijn even slap laten vallen en de weerhaakloze haak komt makkelijk los.

Om te onthaken is de kieuwgreep makkelijk. De vis laat dan automatisch z'n bek openhangen, waardoor je erg makkelijk bij de streamer kan. Een klein snoekje pak je makkelijk met 1 vinger in de kieuwgreep, daar hoef je echt niet je hele hand in te duwen.

Zweren heb ik nog nooit gehad van snoekentandjes, kennelijk verschilt de reactie per persoon.
Ik heb al heel veel sneeën gehad van snoekentanden. Het bloedt wel lekker, maar over het algemeen denk je na 1 dag; was dat het nou? Je ziet er weinig van terug. Gelukkig gaat het bijna altijd goed en zonder verwondingen. De enige keer dat het echt vervelend werd was toen een snoek net voordat ik hem in kieuwgreep wou pakken met z'n kop ging schudden, waardoor de plug in het rond ging zwiepen en de tweede dreg langs m'n nagel m'n vinger inboorde en onder het vingerbot bleef steken. Niet aan te raden, een snoek afdrillen met je middelvinger  :o

Nog een voordeel van vliegvissen dus; gewoon lekker 1 weerhaakloze haak  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Is er nog gevist vandaag? Dat is toch het thema van deze posting.  :) :) :)
Dus maar weer even naar het topic.


Vanmiddag in de toch wel koude ZO wind , even een paar nimfjes laten zwemmen.
Het was even zoeken maar uiteindelijk kon ik toch een stuk of 15 blankvoorns haken en landen in een ondiep watertje.
Het blijft toch elke keer weer hartverwarmend als je beetverklikkertje weer een aanbeet "verklikt"!!
Met welke vliegen ik ze ving? Dat wordt a.s. donderdag op onze clubavond van de Kingfisher uitgelegd
en voorgebonden. ;) Dat blijft dus nog even een verrassing maar ze zijn heel eenvoudig te binden, dat dan wel.

Sjoerd

Gerrit72



Mooie vangst Sjoerd!
En een hele mooie visvriendelijke foto  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Quote from: Gerrit72 on January 28, 2014, 19:59:19

Mooie vangst Sjoerd!
En een hele mooie visvriendelijke foto  :)

Jazeker Gerrit, en kouwe vingers  ;D ;D

FlueFisker

Die kouwe vingers had ik ook vanmiddag  ;) Twee uurtjes gepoogd wat te vangen maar heeft niet mogen baten helaas.
Wel m'n nieuwe 10 voets #3 flextec streamtec uitgeprobeerd en die vist heerlijk  ::duim::
En Heintjes slingpack die ik van hem over heb genomen is echt ideaal  ::bravoo::
Quote from: merijn1982 on January 16, 2015, 11:08:17

Heb al een hoop ijsvogeltjes gepot afgelopen tijd. Erg mooi!!

wouter veuger

Mooie vangst sjoerd ::goodjob::

Nol78

Lekker productief dagje Sjoerd ::goodjob::

merijn1982

Mooie vangst sjoerd! Zal donderdag goee opletten:-)
Tight lines!!

wouter veuger

Vanmiddag ook 3 uurtjes op pad geweest,op zoek Naar wintervoorns,mijn vorige poging 3 weken terug ving ik alleen een paar mini Baarsjes.

Vandaag begon ook taai,eerste 2stekken leverden niets op,maar op de laatste stek die ik wilde proberen waren ze wel aanwezig en ving ik in ruim een uurtje vissen 23 vette blankvoorns,gave visserij zo op de #3!

Helaas zat mijn fototoestel nog in de snoektas,dus geen plaatjes kunnen schieten...

Super gevist :)

Gert

Hier ook lekker 2 uurtjes gevist in een polderslootje in de buurt. Diverse plekjes geprobeerd, maar uiteindelijk ving ik ze toch weer op dezelfde stek als altijd.... Elke worp een aanbeet, maar die voorntjes zijn meestal zoooo verrekte klein dat er maar weinig bleven hangen. Toch maar nog kleinere nimfjes binden, want het is inderdaad een leuke sport op de #3 Orvis Ion.

Nol78


FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Marksman

Vanmiddag even 2 uurtjes achter de snoek aangezeten, niks gevangen maar het mooie weer maakte een hoop goed.

Hilco de Visser

2 kleine voorns maar wat een lekker zonnetje ............... 8)

wouter veuger

Nou wat een weer,het leek bijna wel lente,ik heb de hele dag met weemoed naar buiten lopen kijken op m'n werk. :o