Parachutestijl vliegen

Started by HappyFisherman, February 06, 2015, 10:36:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Vliegen die met een hackle in parachute gebonden zijn zullen, naast dat ze dieper in het water liggen, een geheel ander profiel krijgen dan de normaal gehackelde vliegen. Naast dat deze vliegen vis op kunnen leveren heeft de zichtbaarheid van de post wat mij betreft ook een groot voordeel. Het binden van parachutevliegen kan op verschillende haaksoorten, maar gezien de meeste vliegbinders de standaard droge vlieg haak wel in zijn assortiment heeft heb ik deze gebruikt om te laten zien hoe je de hackle in parachutestijl kunt binden.

Wat heb je nodig:
Dundradige haken
Postmateriaal, waarvoor vaak Antron of soortgelijk materiaal wordt gebruikt
Staartfibers
Dubbing
Hackleveren

Om te beginnen wordt het binddraad opgezet voorop de haak en hier wordt een streng Antron ingebonden op ongeveer 1/3 vanaf het oog (iets minder mag ook). De strengen worden bovenop de haaksteel gebonden en goed gefixeerd met slagen binddraad voor en achterlangs.

Om het geheel nog meer stevigheid te geven zet je ook de basis van de streng fibers vast met nette slagen binddraad, waarbij je een gedeelte van zo'n 2mm omwikkeld met draad, eerst naar boven en vervolgens er over naar beneden. Je zult merken dat dit makkelijker gaat naarmate je bij de vorige stap de fixatie beter hebt uitgevoerd. Je hebt nu de basis gebonden waar je hackle op komt te liggen en dit wordt de post genoemd.

Vervolgens neem je een hackleveer, waarbij je er op let dat de fibers die uitsteken ongeveer even lang zullen zijn als je body. Strip aan de basis een stukje van de stam kaal en bindt deze in aan de achterkant (waar de staart van je vlieg komt) strak tegen de post. Bindt hierbij 1 slag achterlangs en 2 slagen voorlangs. Zorg er voor dat de holle kant van de hackleveer naar onderen over de haaksteel komt te liggen.

Nu kun je de veer iets naar achteren trekken, zodat het kale stammetje net zover uitsteekt als je je post naar boven hebt vastgezet. Klap de veer nu naar boven, zodat deze met de bolle kant langs de post komt te liggen en zet het stukje kale stam goed vast met slagen binddraad die je netjes langs elkaar legt (zo maak je een goede basis om straks je veer over te wikkelen).

Nu kun je de rest van de vlieg maken, waarbij je eerst het staartje netjes inbindt en de body met dubbing of ander materiaal maakt. Ga hierbij bij de post kruislings naar voor en naar achteren, maar let er op dat je hier geen bulk aan materiaal opbouwd. Zorg er vervolgens voor dat je binddraad eindigd aan de achterkant van de post (dus aan de andere kant van je vice), zodat je straks de hackleveer makkelijker vast kunt zetten. Nu komt misschien wel het moeilijkste stuk van de vlieg, want de hackle moet in nette slagen langs de post naar beneden gelegd worden. Pak deze met de ene hand vast en in de andere de post. Wikkel de hackle vervolgens naar beneden door post en veer over te pakken tussen je twee handen (en dat is pielen...). Zo'n drie tot vier slagen met je hackle zijn voldoende en je eindigd met wikkelen als de veer naar je toe wijst. Houdt deze strak vast en leg met je andere hand drie slagen binddraad onder de hackle langs, maar over de in te binden veer.

Nu kan het afbinden van deze vlieg op verschillende manieren, maar een relatief simpele is om je vlieg na het vastzetten van de hackle even losjes in je vice te zetten en deze een kwartslag naar beneden te draaien. Zet deze vast als het haakoog naar beneden wijst en de post waterpas staat (in feite zoals je haakoog stond bij het binden). Je kunt nu whipfinishen zoals je anders achter het haakoog zou doen, maar nu zet je het geheel vast tussen het lichaam en de hackle. Fibers die onder de body uitsteken dienen weggeknipt te worden, omdat deze door het wateroppervlak zullen steken. Hierbij wordt de oppervlaktespanning teveel verbroken en zal de vlieg veel sneller zinken.

Nu is je vlieg klaar en in principe zou elke droge vlieg die je met een normale hackle bindt ook op deze manier gebonden kunnen worden. Het profiel zal beduidend anders zijn en dat zou vis op kunnen leveren, maar het binden hiervan is gewoonweg erg leuk en het ziet er wel mooi uit.


Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Koen

"ongeveer even lang als de body"

Kijk, ook ik leer weer es wat :)

wat voor hackle veren gebruik je? sommige die ik heb vind ik veelste hard, waardoor ik het idee heb dat de vis moeite heeft om hem te pakken.

HappyFisherman

Dan leg je toch een slag minder..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

p.forel

Of een nog betere skin kopen. 
Dan kan je zelfs meer slagen leggen dan juist minder

Scaramouche

Mooie vlieg. Ik heb het idee dat dit een beter silhouet oplevert dan een 'gewone' gehackelde droge vlieg omdat het lijfje mooier op het water komt te liggen.

Ik heb een Whiting genetische hanencape en daar maak je heel mooie parachutevliegen mee. Er komen honderden goeie veren van zo'n cape dus zeker de investering waard.

Het zijn inderdaad leuke vliegen om te binden. Met het post materiaal kun je nog leuk varieren door CDC als post in te binden, of om twee veerpunten te gebruiken die dan een overtuigende wing vormen (de vis ziet die niet, maar het staat prachtig  :)).
In plaats van een hackleveer kun je ook nog CDC in een dubbingloop doen en dat dan om de post heen winden. En als je er echt tijd aan wilt besteden dan kun je ook nog pootjes van fazantenfibers in de post inbinden maar daar gaat hij niet meer vis van vangen heb ik het idee.

Een tip die ik via een filmpje van Davie mcPhail heb opgedaan is om na het afbinden een beetje UV resin met een naald op de knoop aan te brengen en dat dan te fixeren. bevordert de duurzaamheid enorm en je kunt dan een heel 'dunne' whip finish maken.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ron

Goed bezig Bram  ::goodjob::