Griffith's Gnat

Started by Scaramouche, February 06, 2015, 23:31:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Geinspireerd door de andere SVS topics van de laatste tijd trek ik de stoute schoenen ook maar aan en plaats hier een stap-voor-stap van een vliegje dat echt iedereen kan binden op kleine haakmaten, en dat ook gewoon heel goed kan vangen: de Griffith's gnat.

Wat je nodig hebt: peacock herl, een hackleveer, dun binddraad en een dundradig haakje. Ik bind hem hier op een #18, maar er zijn mensen die deze vlieg op #24 of zelfs nog kleinere haken kunnen binden.


Voor een haakje 18 gebruik ik 2 herl fibers, voor een #20 1 en voor een #16 3. Maar dat is geen vaste wet, kijk in welk volume je zelf vertrouwen hebt. Ik bind die samen met een enkele veer in en breng de draad naar het haakoog.


De herl rustig naar voren wikkelen, probeer er een mooi gelijkmatige vorm aan te geven.


De herl vastzetten met een half hitch en de veer over de herl naar voren wikkelen.


Afbinden en klaar is je Griffith's Gnat. Moeilijker dan dit is het niet.


Hier een voorbeeld van een #20 naast de #18 die ik zojuist heb gemaakt. Nog kleiner en je ziet het vliegje bijna niet meer op het water, maar de vissen vinden ze dan nog steeds feilloos.


Met peacock herl krijgt het vliegje iets bromvlieg-achtigs. Maar maak er ook een paar met gele dubbing voor in de zomer als je in een weiland tussen de koeienvlaaien door banjert: dan heb je een strontvlieg-imitatie die het erg goed kan doen.


Bind ze!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Jan Damman

Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

merijn1982

Lekker makkelijk vangertje!  ::goodjob:: maakt het vliegvissen weer wat makkelijker. Top!! Zal er morgen eens een paar maken. Denk ok in maat 12/ 10 ook erg goed voor de windes
Tight lines!!

Ron

mooie S.V.S Scaramouche  ::goodjob::


HappyFisherman

Keurig, keep up the good works (zo krijgen we een mooie svs sectie!)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

FSCHAMP

Mooi gedaan,  ::goodjob::

maar als je echt een duurzame vlieg wil. Wikkel dan eerste de pauwfibers rond je binddraad en wikkel ze dan rond de haaksteel.  Je vlieg zal gegarandeert langer meegaan.  Dat is het enige wat ik wil toevoegen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Raymond

Lekker universeel vangertje. Ook voor de kopvoorns!
::wtf::

wouter veuger

Topvliegje frank!,mooi ::agree::

Scaramouche

Quote from: FSCHAMP on February 07, 2015, 08:20:00
als je echt een duurzame vlieg wil. Wikkel dan eerste de pauwfibers rond je binddraad en wikkel ze dan rond de haaksteel.  Je vlieg zal gegarandeerd langer meegaan. 

::agree::

Goede aanvulling, met die kwetsbare herl is dat soms zeker aan te raden. Wat je ook kunt doen om de vlieg sterker te maken is de veer in de tegengestelde richting van de herl te wikkelen, dan fungeert hij als een rib. (ik doe dat zelf nooit moet ik bekennen).

Wat ik ook wel eens heb gezien is dat ze een beetje lak of secondenlijm op de haak smeren om de herl beter vast te houden, maar zelf raad ik dat af op dit soort kleine vliegen, de mooie kleine haartjes van de herl komen dan een stuk minder mooi uit, en als je een keer een paar slagen terug wilt wikkelen kan dat niet meer.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59

Mooi vliegje Frank!
Ik moet zeggen dat haakje 18 wel erg klein is. Gisteravond voor het eerst op maatje 18 gebonden. Had tot daarvoor wel gebonden op 16. Verschil is niet groot, maar toch.........
Heb wel bewondering voor binders die dat op haakje 24 doen.
Mooie SVS!

Gerrit

Rena

Prima vlieg die in een aantal hopeloze gevallen toch grote selectieve vlagzalmen in het net bracht.
Het beste op #20 en #22.

Een vlieg om altijd bij je te hebben!

TL Peter

Gert

Quote from: Gerrit59 on February 07, 2015, 13:02:37
Mooi vliegje Frank!
Ik moet zeggen dat haakje 18 wel erg klein is. Gisteravond voor het eerst op maatje 18 gebonden. Had tot daarvoor wel gebonden op 16. Verschil is niet groot, maar toch.........
Heb wel bewondering voor binders die dat op haakje 24 doen.
Mooie SVS!

Gerrit

Inderdaad een mooi en simpel vliegie.
Gerrit, je kunt ze ook gewoon op een iets grotere haak binden, die je dan maar voor een deel bekleedt.
Dus als het op een #16 nog wel lukt, dan houd je gewoon een paar mm voor het haakoog op zodat je effectief een vliegje overhoudt met dezelfde afmetingen als op een #18.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Heb gezocht op het forum (had al eens zoiets gepost), maar kan het zo niet vinden. Als je maar de helft van de steel gebruikt zou ik wel het achterste stuk doen, omdat dat het dichtst bij het 'buisiness end' van de haak zit. Deze zinken ook een stuk sneller...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Klopt Gert,
Maar als 'gevorderde' vliegbinder is het ook leuk om op kleine haakjes te binden. Haakje 16 gebruik ik met regelmaat. Maar kleiner tot voor kort nog niet. En als je ze hebt liggen, moet je ze ook gebruiken. En dat viel nog best mee. Binnenkort maar eens 20 of kleiner proberen......

Gerrit

Inderk

Mooie sbs!
En vooral doorgaan hiermee! Dan krijgen we een hele mooie serie met vliegen!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Scaramouche

Naar aanleiding van de SBS kreeg ik zowaar een bestelling. Mezelf dus gelijk maar even uitgeleefd. :)



Als je eenmaal de handigheid te pakken hebt gaat het snel, ook op een haakje 18. Volgende stap wordt een serietje op #20  :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Mooi bordje vliegen!,maar zijn die haken nu zo dik of lijkt dat zo?

Scaramouche

Lijkt maar zo, allemaal op dezelfde haak als in de SVS gebonden. Alleen vertekenen die verhoudingen nogal in zo'n bekertje.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10