OVM vandaag

Started by VV.nl, April 07, 2011, 12:06:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RiverHunter

#475
Rick, geef dan even je adres gegevens in een pbtje, kunnen we altijd een afspraak maken ;)

Rene V.

Franky Boy is wel degelijk op de hoogte.De uitzettingen worden nl door hem geregeld ;)

Rene V.

Franky Boy

O.K. die 'serpelingen'  ;)
Dan houden we het voorlopig bij de naam 'serpeling' als omschrijving. Daar kan ik wel mee leven.
De VNV heeft dit jaar overigens nog niets uitgezet of gesponsord (wel vorig jaar een deel van de beekforellen).
Ze houden hun kruit droog tot volgend jaar wanneer ze een substantieel deel van de uitzetting van een spectaculaire nieuwe soort in het OVM voor hun rekening zullen nemen.
Volg daarvoor de komende tijd de media, zou ik zeggen.
Ik zou nog wel van Burgerking willen weten hoe groot die serpeling dan wel was.
En mocht iemand net zoals Burgerking ook grote beekforellen (bruine forellen) tussen de 38 cm en de 50 cm gevangen hebben, dan hoort de VNV dat ook graag.
Je kunt het melden op hun forum of onder het item: http://www.vnv.nu/admin/modules/sites/site.php?id=0&mod=1&art_id=5150512904590

RiverHunter

#478
 Frankyboy ik had het ook maar gehoord, dus sorry voor die opmerking, zelf heb ik er geen klap verstand van ;D, dus die het vertelde al helemaal niet, ken hem ook niet. >:(

Dit heb ik ook niet van me zelf, ik wil niet voor paal staan, en bedankt Bert. ::night::

RiverHunter

 Ik heb ook even gelezen op het VNV:


Kleine forellen in Oostvoornse Meer Andere artikelen
 
Begin dit jaar zijn er circa 1000 kleine regenboogforellen (20 centimeter en kleiner) in het Oostvoornse Meer uitgezet. Het betrof een restant van forellen die bij onderzoek naar de vissterfte door een waterkrachtcentrale in de Nederrijn waren gebruikt. Deze extra uitzet vond plaats naast de reguliere uitzetting van regenboogforel in november 2012.

Ook is onlangs een aantal kleine vissen in het Oostvoornse Meer uitgezet waarvan de vetvin (het kleine vinnetje tussen de rugvin en de staartvin) is verwijderd.
Indien iemand een vis(je) – niet zijnde een haring! - vangt met een afmeting tussen de 15 en 22 cm waarvan de vetvin (zie omcirkeling op foto) ontbreekt of slechts een bobbeltje is, deze vangst graag op het VNV-forum melden.
Ook meldingen van vissen van 30 tot 40 cm, waarvan de vetvin ontbreekt, zijn zeer welkom!

De VNV is ook reuze benieuwd hoe de – deels door haar in 2012 gesponsorde – beekforellen (bruine forellen) het in het Oostvoornse Meer doen. De vissen zijn nu tussen de 35 en 45 cm lang en in goede conditie. We horen graag van uw vangsten!
In april zullen weer nieuwe beekforellen en Elzasser saiblingen worden uitgezet.

Burgerking

Hallo Franky boy ,

Ik heb nu zelf even mijn huiswerk gedaan en na wat googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat wat mij verteld is dat het serpelingen waren , niet klopt .
Ik heb gezien dat een serpeling een voorn achtige vis is die max 30 cm groot kan worden , de vissen die ik gevangen heb zijn dan geen serpelingen geweest want deze zagen er uit als een forel en hadden mooie tekeningen .
Toch zagen ze er verschillend uit , ik heb 10 jaar niet gevist en ben vorige week weer begonnen .
Ik stond de eerste dag ( afgelopen woensdag ) links van de steiger bij de loswal op het dammetje te vissen met een aantal andere vissers en die vertelde mij toen ik een vis ving dat dit serpelingen zijn . Ik had  mer zelf nooit van gehoord dus ik dacht " het zal dan wel " , nu ik het uitgezocht heb weet ik dat het dus niet klopt .
Bij deze dus mijn oprechte excuses voor het doorgeven van de verkeerde info  ::sjorrie::
Ik heb in ieder geval in 3 dagen 53 vissen gevangen en mij zeer geamuseerd .
Zal even kijken ik heb nog wat foto's Gemaakt die zal ik proberen te plaatsen .

Mvg eric

Nootjez

Was het geen Saibling?

Burgerking

#482
hier een paar foto`s , de 2 bovenste foto`s zijn dus de `` serpelingen `` volgens de andere vissers maar misschien bedoelde ze wel saibling , ik weet het nu zelf ook absoluut niet meer hoor  ::hulp:: .










HappyFisherman

Prachtige visjes Eric. Verzameling van Saibling, beekforel en regenboogforel. Een vis trouwens liever niet op het zand leggen om te fotograferen, kans op beschadiging is daarmee groter dan in het water.

Een gemiddelde van 14 vissen per dag, dat heb ik hier nog niet eerder gelezen. Topdagen man, nooit weer vergeten ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Burgerking

hoi ik had de vis voor de foto voorzichtig aan de waterlijn in het natte zand gelegd omdat ik hem zo mooi vond en er een mooie foto van wilde maken , ik heb nog een onthaakmaat over van het karpervissen , ik ga hier een deel van af snijden en dicht naaien zodat ik een kleine versie drijvende onthaakmat bij me draag om de vis op te leggen voor de foto`s . ik wil de vissen echt geen schade aanbrengen daar zijn ze echt veels te mooi voor .
ik ben natuurlijk net weer begonnen en dan loop je er tegen aan dat het moeilijk foto`s maken is zo , dus ik ga er mee aan de slag om het in het vervolg dus anders te doen .
ik hoop niet dat ik door mijn onervarenheid veroordeeld wordt door anderen , zeker nu ik de blofte heb gedaan om het in de toekomst anders te doen .
ik laat de foto ook gewoon staan , dan zien anderen dit ook en kunnen ze eerder tot dezelfde conclusie komen .

mvg eric

ps zijn de bovenste 2 nu saiblingen ??/

Franky Boy

Bedankt Burgerking voor de foto's.
Hoewel je ze beter meteen in het water kunt onthaken, kunnen we dankzij deze foto's zien waarover we praten. :D
De bovenste twee zijn Elzasser saiblingen (een kruising tussen de bronforel en de beekridder). Waarbij de tweede duidelijk meer eigenschappen van de bronforel heeft (o.a. de typische kronkelige lijnen op de rug).
De derde salmonide is een beekforel (bruine forel) met nog mooie oranjerode stippen. Die rode stippen zullen in het zoute water van het OVM langzamerhand verdwijnen waarbij de vissen meer op zeeforellen of Europese meerforellen gaan lijken.
Zagen die vissen van jou van tussen de 40 en 50 cm er uit als de onderste vis (maar dan zonder de talrijke rode stippen), dan waren het beekforellen van de uitzetting van vorig jaar.
Het belangrijkste uiterlijke verschil tussen de saiblingen ('chars') en de regenbogen en beekforellen is het kenmerk dat de saiblingen lichte stippen hebben tegen een donkere achtergrond, terwijl de forellen altijd donkere stippen hebben tegen een lichte achtergrond.
Zowel beekforellen als saiblingen hebben ook nog rode stippen met lichte of blauwe omranding. De beekforellen verliezen die rode stippen meestal in het OVM, terwijl de saiblingen die blijven behouden.
Beekforel en beekridder worden door hun namen vaak doorelkaar gehaald. De beekforel is een echte forel terwijl de beekridder een char of saibling is. Een andere naam voor de beekridder is: Arctic char (in het Duits: Seesaibling).

Burgerking

oke bedankt voor de scholing nu weet ik ten minste ook wat ik gevangen heb  ;D , de grotere vissen die ik bij de stormvogel heb gevangen waren inderdaad van de onderste soort . ik had mijn camera in de auto laten liggen dus van deze vissen heb ik geen plaatjes .
ik ben erg content met de vangsten tot nu toe en ik ben zeker ook als het straks weer moeilijker wordt om een vis te vangen van plan om veel te blijven vissen op het OVM , was zaterdag ochtend om 5 uur bij de loswal en toen het begon te schemeren ben ik begonnen met vissen , je staat dan helemaal alleen in het water ,het wordt langzaam licht de vis speelt aan de oppervlakte , praktisch geen wind de vogels gaan fluiten en ik heb zelfs nog een mooie kerkuil voorbij zien vliegen . ik vind dit echt waanzinnig ,alsof je in een mooi schilderij staat te vissen .
èèn ding is zeker , ik ben verslaafd......... ;D

HappyFisherman

Da's eigenlijk wel een superidee Eric! Kun je gewoon in het water blijven staan, foto'tje nemen en verder vissen. Gewoon aan je waadriem, kun je em ook nog als strippingbasket gebruiken. Geheel off topic, maar post van je mini-onthaakmat en je ervaringen hiermee ook ff wat!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Burgerking

#488
oke das goed , ik zit er nu over na te denken maar wacht ff misschien heb ik een nog beter idee mijn maatje heeft een koi vijver en die heeft hier ook iets voor gemaakt , ff opzoeken bij google misschien vind ik wel een plaatje ervan ....


gevonden , kijk zoiets gebruikt mijn maat om zijn kois te fotograferen terwijl ze in het water blijven..



als je een buizenframepje maakt welke rechthoekig is ipv vierkant en dan 90 cm lang bij 30 breed ofzo en je maakt dan geen net zoals op de foto maar je spant een stuk canvas doek ofzo ertussen ( iets wat de vis niet beschadigd en tegen water kan ) dan kun je dit gewoon naast je laten drijven en je gevangen vis hierop leggen en mooie foto`s maken , daarna duw je 1 kant van het buizenframe simpelweg onder water en de vis glijdt zo weer terug .
ik ga er 1 maken op zeer korte termijn en zal hier een draadje aan wijden , komt zeker goed .

Burgerking

#489
misschien kan ik bij een zeilmakerij een stuk gladde sterke donkergroene of bruine stof halen waar ik dan van die rvs ringen langs de randen laat ponsen , dan kun je met een stuk sterk touw het zeil aan het frame`pje vast rijgen .

misschien effe patent aanvragen , is eigenlijk wel een idee inderdaad .  ;D

het enige wat je nodig hebt is  2 meter pijp rond 50 , 4 x 90 graden bocht en wat lijm .
daarna even een stuk stof/zeil/canvas oid en van die ringen laten ponsen .
je kunt ook de stof om de pijp heen draaien en de stof laten naaien , dan moet je alleen de buis en bochten pas lijmen als je de buis door de stof heen hebt gestoken .

HappyFisherman

Ik vind een simpel matje met opblaasbare buitenrand veel makkelijker. Klaar met vissen, ff leeglaten en opvouwen. More is less ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Ja, een opblaasbare rand is veel handiger (lichter) in het gebruik en makkelijker te transporteren.
En liever niet met netmateriaal op de bodem; daardoor raakt de slijmlaag van de vissen sneller beschadigd.
Je bent wel door het virus aangestoken, Burgerking!  8)

Burgerking

Valt wel mee hoor , ik moet alleen nu even naar Maassluis om ff een stuk groen zeildoek op te gaan halen  ::dance:: , al is het maar om te laten zien dat ik serieus netjes wil omgaan met de mooie vissies .
Idd opblaasbaar is leuk maar hoe ga ik dat maken dan ??? .
Ik ga wel ff rommelen het doek kost mij 5euro en de pvc heb ik liggen dus ik kan mij geen bult vallen toch .

Als ik ga bouwen dan plaats ik wel wat foto's.


sjoerd

Quote from: Burgerking on April 29, 2013, 14:54:55
Valt wel mee hoor , ik moet alleen nu even naar Maassluis om ff een stuk groen zeildoek op te gaan halen  ::dance:: , al is het maar om te laten zien dat ik serieus netjes wil omgaan met de mooie vissies .
Idd opblaasbaar is leuk maar hoe ga ik dat maken dan ??? .
Ik ga wel ff rommelen het doek kost mij 5euro en de pvc heb ik liggen dus ik kan mij geen bult vallen toch .

Als ik ga bouwen dan plaats ik wel wat foto's.

Wat dacht je van een binnenbandje van bijv een kinderfietsje?? Daar bevestig je dan  het zeildoek omheen. Nog beter laat dat een handige dame doen! :) :)

Sjoerd

Igmar

#494
Bedankt voor de info Franky Boy! Erg intressant om te lezen en weer wat geleerd!
Ik had verleden week deze gevangen  :o
Mijn nieuwe PR, ik dacht beekridder, maar da's dus Saibeling  ;D

Of is dat nou wel een beekridder?

Franky Boy

Het is een Elzasser saibling, Igmar.
Een halve beekridder dus.
Maar "What's in the name?".
Je mag het gerust een 'beekridder' noemen, dat is ook gemakkelijker om uit te spreken en op te schrijven.
Die van jou is een vrouwtje en die hebben uiterlijk meer de kenmerken van een Arctic char oftewel beekridder.
Een week geleden heb ik in een Duitse kwekerij nog echte beekridders, oorspronkelijk uit een Zweeds meer gezien.
De kruising is makkelijker te kweken en is taaier dan de beide oudersoorten, vandaar dat die momenteel in de kwekerijen en forelvisserijen veel populairder is.
Het zijn allemaal echte rovers die liever visjes nuttigen dan garnalen. Tijdens de uitzetting in November moesten enkele zwakke regenboogforelletjes er al aan geloven... Maar die hadden het waarschijnlijk toch niet gered.
Normaal azen deze vissen waarschijnlijk op stekelbaarsjes, grondelingetjes en donderpadjes, maar ook haringen moeten voor ze oppassen.

RiverHunter

Is dit er ook eentje Franky Boy?? zo'n Elzasser saibling:





Deze vanmorgen gevangen door mijn maatje, was zijn eerste forel op OVM.

Was een lange gezonde vis.

Arjan Maat

Yepp, dat is er een. Heb je die staart gezien  :D dat lijkt wel een zeil!

TL Arjan

RiverHunter

He Arjan, mooi visie he, en geen kleintje.

Het #6je stond dan ook behoorlijk krom.

Rick

Da's een hele beste..   ::goodjob::