floatant, flydrier en andere accessoires.

Started by Hans. K.man, January 30, 2012, 16:54:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans. K.man




Dag allemaal,

Ik ben intussen al weer redelijk over de aanschaf van mijn hengel heen en ik kijk nu dus naar andere dingen die ik nodig heb zoals floatant vliegendrogers vliegendozen evt. een vest enz.  Wat is jullie ervaring met  deze dingen; wat heb je echt nodig, wat moet het kosten, wat zijn voordelen, nadelen enz.

Ik heb begrepen dat er allemaal verschillende varianten zijn op vliegendrogers?

Alle info en advies is welkom en schroom ook zeker niet me adressen te geven waar ik dit spul enigzins goedkoop kan krijgen. Heb intussen al bij muddler geïnformeerd, dus ik ben vooral benieuwd naar andere suggesties  ;D

Heb ik ook meerdere leaders nodig?

Jullie worden alvast weer bedankt door de groenste vliegvisser van Drenthe,
Hans





A{b}r{a}xa{s}

Hans,

kun je nog wachten tot de dag bij Baggelhuizen ?
Zo nu dan moet je maar ff een seintje geven.
Ik heb nog wel wat dozen liggen die ik niet meer gebruik,
en kan je ook al een stel nieuwe leaders in verschillende diktes helpen.
Misschien nog wel wat ander klein spul ook...overleggen we anders nog wel ff.
Als je de verzendkosten voor je rekening neemt komt het dan jouw kant op.

A{b}r{a}xa{s}

ik heb altijd te veel of spullen die ik niet gebruik,
kan ik er toch net zo goed iemand anders blij mee maken
anders blijft het maar liggen

A{b}r{a}xa{s}

heb je weer stiekem straatstenen in een tassie gedaan ;p lol

Hans. K.man

 

::offtopic::       ;)

Ik had eigenlijk gehoopt op een volwassen discussie over verschillende merken, kwaliteiten en spullen maar intussen ben ik alle hoop verloren  :'( ;D ;D               Nee joh, daar is het forum voor.  :D

Maar effe serieus wat kunnen jullie zeggen over mijn vragen?  8)

Groetn uut drenthe,
Hans

catchem

Ik gebruik liever niet teveel spullen, mijn droge vlieg sla ik droog en eventueel droog ik hem met mijn shirt,
Als hij echt niet meer wil drijven pak ik de volgende of smeer ik hem in met huidvet (als je voelt is je voorhoofd vettig)
ooit dit truukje ergens gelezen en het werkt. Thuis behandel ik mijn droge vliegen met watershed.
Met het vissen met de nymph heb je eigenlijk bijna niks nodig, hooguit een beetverklikker.
Vliegendozen zijn altijd handig, een vest heb ik niet en heel soms neem ik een rugtasje mee, maar bij korte sessies stop
ik alles wat ik nodig heb in mijn zakken (en dat klote boekje van de vispas stop ik in mijn laars of in een zijzak van een broek).

Ik hou niet van sjouwen en bedenk bij alles of ik het wel nodig heb en of ik niet minder mee kan nemen. Soms neem ik alleen
een lang stuk tippet mee die ik in mijn vliegendoos opberg om dat rolletje niet extra mee te hoeven nemen.

Hans. K.man


Maar wat heb je dan allemaal aan vetten en oliën want je hebt dus drijfolie en zinkvet, zeg ik dat goed? Merk maakt me niet uit als het maar werkt.

Velletje amadou dus, waar kan ik dit bestellen?

Voor een vliegendoos heb ik al een aanbod gehad dus dat komt wel goed denk ik en dan maar eens een chestpack, later kan een vest nog wel of ik
moet in eens een meevaller hebben, maar ja..  Waar kun je zo'n chestpack krijgen? de meeste webshops verkopen enkel vesten en dan
nog maar een paar modellen vesten.

Rob, je mag van mij zoveel lullen als je wilt als ik mijn vragen maar beantwoord krijg ;D ;D ;D

Catchem; zo zal ik het voorlopig ook moeten doen maar een vest of tasje is toch wel handig als je wel die extra leaders, vliegjes of andere prut mee wilt nemen,
Vispas is bij mij maar alleen het pasje, je moet er schijnbaar ook een of andere lijst bij hebben? vis toch al een paar jaar maar ik
ben nooit gecontroleerd. (wat niet betekent dat ik me niet aan de regels houdt)


Nog andere suggesties?


HappyFisherman

#7
Quote from: Hans. K.man on January 30, 2012, 18:53:00
Nog andere suggesties?

Ja, lees de 1e post van Bas nog eens goed...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans. K.man


Dag HappyFisherman, Ik heb intussen al contact met Bas via PM opgenomen, wist jij niet maar ik heb dus wel goed naar zijn post gekeken hoor. :D

Ik bedoelde eigenlijk of jullie nog alternatieve vesten, tasjes, spulletjes en prutjes weet ik wat voor handige zooi wisten wat niet te veel kost.

Synthetische amadou ziet er goed uit Rob. Dank je wel, daar heb ik wat aan  ;D ;D ;D

Hans. K.man

 
volgens mij kost een vest ook evenveel als een waistbag en een chestpack, als het geld er voor is komt het vanzelf wel.  :D

Het ging me meer om de verschillende oliën en vetten.  8) 

2e hands moet zo'n vest wel te bepalen zijn toch?  ???

HappyFisherman

1 ding vergeten Bert, NOG meer vliegendozen HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

Sorry hoor, ik kende die nog niet. Blijkt maar weer dat je nooit te oud bent om te leren ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man


Ik zeg niks...                                          ;D ;) ;D

MarcV

Quote from: Hans. K.man on January 30, 2012, 20:18:27

volgens mij kost een vest ook evenveel als een waistbag en een chestpack, als het geld er voor is komt het vanzelf wel.  :D

Het ging me meer om de verschillende oliën en vetten.  8) 

2e hands moet zo'n vest wel te bepalen zijn toch?  ???

Anders moet je even bij AM kijken (weet niet of ik dit mag zeggen haha) die hadden het spul rond de 25e, heb net ook een vliegendoos en nieuwe lijn besteld. En een rol Tippet?

Nou ja, voor mij eerst het werpen. Als ik dat beheers, en mijn 1e vissen vang komt de rest vanzelf wel 8)

Hans. K.man

 
Nou dat sloeg eigenlijk op de opmerking van Weerwolf dat je nooit te oud bent om te leren, mijn leeftijd is natuurlijk mijn troef hier  8) ;D.   

Maar wat dacht jij dan?

BV

Posted by: speycast
« on: Today at 21:15:54 » Insert Quote

kan je ook een stift voor gebruiken Rob maar daar gebruik ik hem niet voor ? waar dan voor zou je zeggen




Om (met de BB) op de vijver aan te duiden waar je een vis ving zodat je na de middag de plek terug vindt??
(Om je nylon ietsje te kleuren zodat je loodje meer grip heeft en niet verschuift??)

Sorry, niks zinnigers te schrijven , maar wel heel nieuwsgierig

christianvt

Ik denk om een kruisje te zetten op de vissen die je al gevangen hebt?? :green:

Nee ook geen flauw idee.. Mischien om je goudkopjes minder glimmend te maken en dus zwart te kleuren?

BV

Het ronde lood schuift idd fel , zeker hier op de grensmaas.
Ik heb een paar keer van dat dunne langwerpige STYL-Lood gebruikt :  probleem verholpen en veel minder stromingsweerstand van het water (denk ik te voelen).


weerwolf

#19
vreten de vluchtige stoffen van de watervaste stift dan niet aan het nylon? waardoor eerder lijnbreuk!

de kennis is van lang geleden maar als je vroeger met een watervaste stift op een koffiebeker schreef dan vielen er gaten in de beker. Maar kan me voorstellen dat dat niet meer zo is met de hedendaagse millieu eisen.

maar dat zal wel de bedoeling zijn, een ruwer oppervlak voor het lood.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Beertje

#20
Gewoon een pakje tissue's in je vest.De vlieg  zachtjes tussen zo'n velletje deppen,werkt uitstekend. ::top::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hans. K.man


Back on topic  ;D

De amadou en andere schoonmaakdingen laat ik eerst even achterwege, ik beperk mij tot drijf-en zink olie.

Nog even en doosie en wat backing en ik kan gaan vissen! Kan ik trouwens ook leaders "ontkrullen"? die van mij is een grote spiraal ( :-X) geworden, ik hoop zoiezo nog even wat andere leaders te verzamelen want die die ik nu heb is 2.70 wat lang schijnt te zijn...

Ik zit trouwens ook na te denken, kun je dat slitfoam nergens "kaal" kopen, het lijkt me veel handiger om er een stukje van op je jas of mouw te plakken met de vliegen die je veel gebruikt, ik zag ook vliegvesten met gewoon een vierkante foam erop, lijkt me handig.

Dus dan heb ik nu hengel, reel, lijn, leader (komt nog wat bij), een doos, extra backing, drijfolie, zinkolie, en vliegen zijn onder weg en ik heb er ook al een paar gekregen van enkele gulle gevers. Nog iemand iets toe te voegen?


MarcV

Quote from: Hans. K.man on January 31, 2012, 14:21:23
Back on topic  ;D

De amadou en andere schoonmaakdingen laat ik eerst even achterwege, ik beperk mij tot drijf-en zink olie.

Nog even en doosie en wat backing en ik kan gaan vissen! Kan ik trouwens ook leaders "ontkrullen"? die van mij is een grote spiraal ( :-X) geworden, ik hoop zoiezo nog even wat andere leaders te verzamelen want die die ik nu heb is 2.70 wat lang schijnt te zijn...

Ik zit trouwens ook na te denken, kun je dat slitfoam nergens "kaal" kopen, het lijkt me veel handiger om er een stukje van op je jas of mouw te plakken met de vliegen die je veel gebruikt, ik zag ook vliegvesten met gewoon een vierkante foam erop, lijkt me handig.

Dus dan heb ik nu hengel, reel, lijn, leader (komt nog wat bij), een doos, extra backing, drijfolie, zinkolie, en vliegen zijn onder weg en ik heb er ook al een paar gekregen van enkele gulle gevers. Nog iemand iets toe te voegen?

Polariserende bril

christianvt

Quote from: MarcV on January 31, 2012, 14:32:43
Polariserende bril

Is erg belangrijk (vind ik dan hé) Maar zo zie je dubbel zoveel vis zwemmen!

Hans. K.man


Helemaal gelijk, was ik vergeten  bij het lijstje te zetten maar ik was wel van plan er een aan te schaffen, wat moet zo'n bril met gele glazen kosten?


Quote from: Hans. K.man on January 31, 2012, 14:21:23
Back on topic  ;D

De amadou en andere schoonmaakdingen laat ik eerst even achterwege, ik beperk mij tot drijf-en zink olie.

Nog even en doosie en wat backing en ik kan gaan vissen! Kan ik trouwens ook leaders "ontkrullen"? die van mij is een grote spiraal ( :-X) geworden, ik hoop zoiezo nog even wat andere leaders te verzamelen want die die ik nu heb is 2.70 wat lang schijnt te zijn...

Ik zit trouwens ook na te denken, kun je dat slitfoam nergens "kaal" kopen, het lijkt me veel handiger om er een stukje van op je jas of mouw te plakken met de vliegen die je veel gebruikt, ik zag ook vliegvesten met gewoon een vierkante foam erop, lijkt me handig.

Dus dan heb ik nu hengel, reel, lijn, leader (komt nog wat bij), een doos, extra backing, drijfolie, zinkolie, en vliegen zijn onder weg en ik heb er ook al een paar gekregen van enkele gulle gevers. Nog iemand iets toe te voegen?





Verder nog aanvullingen?