Agility fly 10 ft aftma 4 geschikt of andere

Started by tukkervantwente, February 07, 2016, 16:07:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tukkervantwente

Beste vliegvissers,
Bij de aanschaf van eerste vlieghengel kom ik waarschijnlijk uit op een Agility fly 10ft aftma 4. Na het te hebben vastgehouden en de mening van de winkelier doe ik na het weekend mijn defenitieve aankoop. Nu de vraag wat is jullie ervaring met deze hengel en of de aftma 4 in het algemeen op de vis zoals ik die hieronder wil gaan vangen.
De bedoeling is om 1x per jaar er mee te vissen op wilde forel (belgie-luxemberg vakantie) 2x per jaar de forellen put, en de meeste keren gewoon op witvis voorn- baarsjes in de polder of brede wateren in overijssel.

Ik wil het liefst zo licht mogelijk vissen maar toch sterk genoeg om ook een kleine forel in de forrelenput eruit te kunnen takelen (geen dikke zalmforellen per se). Ik heb ook een aftma 5, 9 ft medium actie vast mogen houden, maar ben bang dat dit op gewone voorntjes wat te stijf is. Wie kan mij helpen.


Gert

Ik zou in dat geval inderdaad eerder een #4 aanraden dan een #5.
Maar dan liever geen 10 ft, maar een 9 ft. En de bestaat denk ik niet van dat type?

Gerrit59

Ik zou in dat geval ook voor een #4 kiezen.
En de #4 is volgens mij in 9 ft inderdaad niet leverbaar.

Gerrit

tukkervantwente

#3
nee dat klopt een 4# maar dan 9ft van de agility fly is er niet, dan wordt het een ander type merk en die hadden ze alleen in 7,5 ft of 8 ft weer een flinke slag kleiner dus. Alle info is welkom

Esoxlucius


wh82

Ben je een tukker van voor of na de ruil van Finkes? (of vinden mensen uit twente die grap niet grappig?)

merijn1982

Maar waarom niet een 10 ft?? Snap niet waarom een 9 wel maar 10 niet goed zal zijn?? Ja het werpt iets anders, ja hij zal iets meer wegen en zal ook zo'n 30 cm langer zijn.. maar dat kan toch prima?
Tight lines!!

Wader

Al eens een 8 tot 9ft. #3 hengel overwogen? (weersomstandigheden zoals bijv. de wind van vandaag buiten beschouwing gelaten)
Ik gebruik zoiets naar volle tevredenheid in Nederland op stilstaand water (voorn, winde, brasem, baars), in Denemarken op riviertjes (forel, vlagzalm), en in België / Duitsland (forel). En die paar "overmaatse" forellen die je die enkele keer in een forellenput of buitenlandse rivier haakt krijg je dan waarschijnlijk ook wel binnen.
Ik bedoel maar te zeggen: stem je keuze af op de wijze van vissen, en de vissoorten de je het meest denkt te gaan belagen.
Mocht je in Nederland enkel op rivieren vissen ben je met een #4 wél iets beter af, verder voldoet een #3 prima.
Maar goed, bovenstaande is puur persoonlijk. Zoveel vissers, zoveel meningen .....

Grt.,
Don

maurice

Zou gewoon voor een #4 10ft gaan buiten de IJssel weinig breed water daar in Twente.

En, maar wie is TukkervanTwente?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

p.forel

Aftma 3. Van 8 tot 10 ft 
Vis je vakker in bels lux of duitsland. Zou ik korte hengel kopen  dan 9 of 10 ft
Of je wil in buitenland gaan nimhen  dan juist weer 10 ft of langer


paul de bruijn

Ik zou voor een beginnend vliegvisser een 9ft adviseren in #3 of #4.
Het lijkt niet veel die 30 cm maar is zeer zeker merkbaar.En als het vliegvissen je bevalt kun je altijd nog naar een 10ft toe.
Maar idd,zoveel vissers zoveel meningen

tukkervantwente

Quote from: Wader on February 08, 2016, 01:15:07
Al eens een 8 tot 9ft. #3 hengel overwogen? (weersomstandigheden zoals bijv. de wind van vandaag buiten beschouwing gelaten)
Ik gebruik zoiets naar volle tevredenheid in Nederland op stilstaand water (voorn, winde, brasem, baars), in Denemarken op riviertjes (forel, vlagzalm), en in België / Duitsland (forel). En die paar "overmaatse" forellen die je die enkele keer in een forellenput of buitenlandse rivier haakt krijg je dan waarschijnlijk ook wel binnen.
Ik bedoel maar te zeggen: stem je keuze af op de wijze van vissen, en de vissoorten de je het meest denkt te gaan belagen.
Mocht je in Nederland enkel op rivieren vissen ben je met een #4 wél iets beter af, verder voldoet een #3 prima.
Maar goed, bovenstaande is puur persoonlijk. Zoveel vissers, zoveel meningen .....

Grt.,
Don

Oke goede tip! Het zal waarschijnlijk het meest op witvis worden maar ik was met een #3 bang om in de forellenput net die ene forel er niet uit te kunnen krijgen. Of zo lang aan het drillen zijn dat die vis het begeeft. Vandaar dat ik #3 uitgesloten had

Team

Quote from: maurice on February 08, 2016, 07:28:43
Zou gewoon voor een #4 10ft gaan buiten de IJssel weinig breed water daar in Twente.

En, maar wie is TukkervanTwente?


Ik nie,    mijn hond heet wel Tugger, iedereen roept hem nu , neger kom eens, en hij komt ook nog
NUNC  AUT  NUNQUAM

Raymond

Quote from: maurice on February 08, 2016, 07:28:43
En, maar wie is TukkervanTwente?

Humm, zou leuk zijn als hij toch even de kleine moeite zou nemen om zich voor te stellen...  ::)
::wtf::

tukkervantwente

#14
Quote from: Raymond on February 08, 2016, 22:20:13
Humm, zou leuk zijn als hij toch even de kleine moeite zou nemen om zich voor te stellen...  ::)

Ik denk dat ieder dat voor zich moet weten wat hij/zij allemaal op internet knalt. Ik wil het graag laten bij de gegevens die ik heb gegeven of zichtbaar zijn. Wordt dat niet gerespecteerd, dan is dat pech !!

gijsie20


Raymond

Quote from: tukkervantwente on February 09, 2016, 13:20:28
Ik denk dat ieder dat voor zich moet weten wat hij/zij allemaal op internet knalt. Ik wil het graag laten bij de gegevens die ik heb gegeven of zichtbaar zijn. Wordt dat niet gerespecteerd, dan is dat pech !!

Succes!  ::blabla::
::wtf::

Troutbuster

 ::agree::

ennehhh....

Die Agility hengels van Shakespeare....

erg kwetsbaar!!!

Gaan al kapot als je ze uit de hoes haalt maar verder veel plezier ermee ;D ;D

Kost weinig, maar dan heb je ook niks ;D ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


MarcelN

Quote from: tukkervantwente on February 09, 2016, 13:20:28
Ik denk dat ieder dat voor zich moet weten wat hij/zij allemaal op internet knalt. Ik wil het graag laten bij de gegevens die ik heb gegeven of zichtbaar zijn. Wordt dat niet gerespecteerd, dan is dat pech !!
Helemaal mee eens!
Quote from: Raymond on February 09, 2016, 18:38:34
Succes!  ::blabla::
Waar slaat dat nou op ??? Mensen weten al genoeg van iedereen, (bijna) alles is te vinden helaas, moet ik ook zeggen wanneer ik op vakantie ga en waar de sleutel ligt? BigBrother ::blabla::

Raymond

#19
Quote from: MarcelN on February 09, 2016, 19:51:49
Helemaal mee eens!Waar slaat dat nou op ??? Mensen weten al genoeg van iedereen, (bijna) alles is te vinden helaas, moet ik ook zeggen wanneer ik op vakantie ga en waar de sleutel ligt? BigBrother ::blabla::

Nou waar slaat dat dan weer op?

Allereerst wordt er voor iedere nieuwe member een welkomstopic Welkom tukkervantwente  geopend waar dit in staat:

We zouden het ook zeer op prijs stellen wanneer je jezelf hier voorstelt (of minstens een aantal informatieve velden in je profiel zou willen invullen)


Er wordt aan niemand gevraagd om zijn voor- en achternaam, huisadres, vakantiedata, huissleutelgegevens en bankrekeningnummer met pingegevens door te geven. Er wordt alleen gevraagd om een beetje over de eigen achtergrond te vertellen. Maar het zal mij verder ook een zorg zijn...
::wtf::

Gerrit59

Bij de volgende vraag weet ik wat me te doen staat: niet meer reageren.
'Wordt dat niet gerespecteerd, dan is dat pech!!' :) :)

Gerrit

maurice

Hallo tukkervantwente.
Aangezien de Twentse beken mij zeer interesseren en ik er dit zomerseizoen een paar keer heen wil heb ik een paar vraagjes.

1) zijn er bijzondere vissen te vangen? Zitten er op sommige beken ook forel?
2) heb ik genoeg aan de normale vispas?
3) klopt het dat de controle op een laag pitje staat?
4) welke beken kan ik volgens u of jou het beste vissen?

De bedoeling is om met een #2 of 3 langs de beken te trekken.

Zou antwoorden op prijs stellen,
Alvast bedankt.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

wh82

@Tukkervantwente: zonder je (vliegvis) ervaring te kennen kan ik maar 1 ding zeggen:
Ga alsjeblieft naar een goede winkel, test hengels en kies er dan 1 uit. Kost je wellicht een paar tientjes meer (hoeft echt niet veel te zijn) maar betekent wel dat je een hengel hebt waar je voor langere termijn wat aan hebt en die past bij wat jij zoekt.

maurice

Quote from: wh82 on February 10, 2016, 11:04:16
@Tukkervantwente: zonder je (vliegvis) ervaring te kennen kan ik maar 1 ding zeggen:
Ga alsjeblieft naar een goede winkel, test hengels en kies er dan 1 uit. Kost je wellicht een paar tientjes meer (hoeft echt niet veel te zijn) maar betekent wel dat je een hengel hebt waar je voor langere termijn wat aan hebt en die past bij wat jij zoekt.

Misschien wel de beste tip. ::goodjob::

Heb even gezocht maar blijkt dat er 2 naast elkaar zitten in Oldenzaal.
Moet zeker het overwegen waard zijn.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gaapstengel

Wellicht is dit iets voor je? http://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am---3--czech-nymph--4-in-1---new-version

Een 3 in 1, ik weet alleen niet hoe het zit met meerdere delen en werpen....