karper aan de vlieg

Started by merijn1982, April 30, 2014, 09:02:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Ik zou het niet weten marcel. Ik gebruik die van hareline. Die van orvis lijkt me hetzelfde:-) weet het ook niet marcel. Bij mij lieten ze de carpbol ook voor wat het was. Al werd er soms wel ff naar gekeken. Bloedworm werd wel gepakt gelukkig!
Tight lines!!

sjoerd

Quote from: merijn1982 on May 01, 2014, 22:04:22
Ik zou het niet weten marcel. Ik gebruik die van hareline. Die van orvis lijkt me hetzelfde:-) weet het ook niet marcel. Bij mij lieten ze de carpbol ook voor wat het was. Al werd er soms wel ff naar gekeken. Bloedworm werd wel gepakt gelukkig!


Maar dat is juist het vliegvissen op karper. Je zult soms(vaak) veel karpers moeten aanwerpen om een aanbeet te krijgen. Volhouden dus. Soms moet je één vis meerdere keren aanwerpen voordat die de vlieg neemt.  Ook in de paaitijd heb ik  mooie dagen mogen beleven. Een dag van meer dan elf karpers in de omgeving Den Haag, staat mij nog erg goed bij. De vissen zwommen actief door het water en je kon de schooltjes mooi aanwerpen. Soms passeerden 5 tot 10 karpers de vlieg maar pakte nummer 11 wel !
Zoals gezegd, volhouden, vissen opzoeken, vis goed aanwerpen ZONDER ze te verjagen(is soms erg lastig maar dat maakt het ook mooi) en dan de prijs binnenhalen.

:) :) :)

Sjoerd

MarcelN

#27
Dat is het hem nu juist Sjoerd, was in een slootje met max. 40cm water, zat er redelijk 'vol' mee, meerdere groepjes van 3-5 stuks, al pletterde je hem erop, ze verblikten niet.
Dus doorgaan? Ik heb er geen vertrouwen in, zijn met iets heel anders bezig dan eten. Het ene stuk was glashelder, waar ze zaten een modderbende.
Groter water ernaast vol met grote brasems, zou dat hetzelfde zijn?

sjoerd

Marcel, waren ze echt al aan het paaien? Dan is het een ander verhaal maar als ze wel in de paaimodus staan maar nog niet volop bezig zijn, dan zou je eer toch wat moeten kunnen verleiden.  :P  Anderzijds kun je echter ook dagen hebben dat ze echt helemaal niks doen maar waarbij je dan soms ineens aan het einde van de middag, als je de moed al hebt opgegeven, toch ineens een aanbeet krijgt en ja dag weer is gered. Het blijft vissen.........

Sjoerd

MarcelN

Sjoerd, het zijn groepjes bij elkaar, niet eens zo grote vissen ±60cm, die na een rondje zwemmen tegen de kanten tot explosie kwamen, schuim stond op het water en de sloot bagger natuurlijk.
Hetzelfde met een ander klein slootje daar ook weer aan vast, maar dan groot water ertussen, daar was het de brasem, kon er 1 van haken, letterlijk, kon er niks mee zo sterk :-[ zitten bakken van ±70cm brasem in een boerensloot!!

sjoerd

Ja als ze zo bezig zijn kun je het wel vergeten. Je moet dan net een aantal dagen eerder zijn, dat heb ik hier met scholen brasems op groter water, Ze trekken naar de paaiplekken, maar paaien dan nog niet en bij zonnig weer zitten ze hoog in het water en dan moet je er zijn! Feest! Hier lijkt de vis ook al afgepaaid maar het kan ook zomaar zo zijn dat ze later nog eens paaien want ik ving nog vissen vol met kuit en bij de mannetjes liep het er ook nog uit bij het onthaken.

Joost S.

#31
Pffff..... Krijg ze niet aan de praat. Het is wel een pittige visserij he? Zit al honderd uur te blanken denk ik. En overal zie ik karper, grote karper... Maar daar blijft het bij.

Heel frustrerend toch wel. En heel slecht voor je zelfvertrouwen. Lees overal, die bolletjes pakken ze, maar hier niet.

En heb nog steeds geen goede drijvende vlieg. Want die van de shops, dat zijn of geen karperhaken, of het is zo gebonden dat de haak amper vrij is.

Ik zou graag zo een bolletje van dyckers willen, met dat mcflyfoam, maar dan zoveel erop gebonden, dat die bol blijft drijven.

Maar dyckers reageert niet helaas. Is niet zijn sterkste punt, email beantwoorden, ook altijd druk volgens mij haha, ;-). En zelf binden dat wordt ook niks.

Maar goed... Het is knudde hier nog steeds. En dat vind ik toch wel jammer hoor.

vliegvisserdorian

Quote from: Joost S. on June 10, 2015, 13:05:30
Ik zou graag zo een bolletje van dyckers willen, met dat mcflyfoam, maar dan zoveel erop gebonden, dat die bol blijft drijven.

Carpbolletjes insmeren met vliegenlijndressing (voor drijvende lijnen) helpt meestal al een hele hoop om ze drijvend te krijgen en verder, gewoon doorzetten die karper vang je echt wel ;) en als je hem dan vant dan is de beloning des te groter.

wouter veuger

#33
blijven proberen joost,na 100 uur vissen moet er toch wel eentje geneigd zijn om te bijten.

hoe vis je je bolletje,laat je hem helemaal afzinken tot de bodem??

je moet een groot genoeg verklikkertje gebruiken zodat hij de bol op half water kan houden zeg maar,in de zwembaan werpen/trekken zodat ze hem goed kunnen zien,vooral het taag afzinken triggert ze,een stilhangend bolletje zullen ze niet pakken in mijn optiek,al zwemmen ze er tegenaan,hij moet echt traag voorbij komen zakken...

wat sjoerd ook al zegt (klasse artikel in het vnv blad trouwens sjoerd!),10 zwemmen er voorbij,en de elfde pakt hem ineens,maar ze moeten hem wel kunnen zien uiteraard.

drijvende vlieg gebruik ik nooit,op de wateren waar ik vis wordt zelden of nooit met brood gevoerd,en ze reageren er niet op.

verder is het vaak zaak om snel aan te slaan,de wateren waar ik vis krijg je nooit echte weglopers zoals je dat bij voorn bijvoorbeeld hebt.
vaak zie je de vis het bolletje opslurpen of richting bolletje zakken. dan 2 tikjes op de verklikker en dan moet je meteen slaan,anders heeft ie hem meestal alweer uitgespuugd.

verder verschilt de schuwheid natuurlijk per water,maar enige discretie is natuurlijk wel op zn plek...


enne karperbolletje drijvend houden zal niet meevallen,ik bind ze altijd strak zodat ze eerst drijven,maar na goed natmaken heel langzaam zinken.

als je echt drijvende bolletjes wil moet je ze van deerhair maken,zoals een diverkopje.

Joost S.

#34
Heb alle strategieen en taktieken uitgeprobeerd. Af en toe liggen de biggen voor mijn benen, steeds dat bolletje voor zijn neus af laten zinken. Wordt gezien, vaak, maar nul reactie erop.

Ook wat andere vliegen geprobeerd, zelfde verhaal. Met drijvende vliegen zelfs met brood geprobeerd. Eten zo het brood om mijn vlieg op, haha ;-).

Zal eens een filmpje maken, ik en de karpers hebben prima zicht, zijn niet zo heel schrikachtig.

Ik mis alleen nog de finesse denk ik. Pure ervaring, daar leg ik het nog op af.

Maar inderdaad... De aanhouder wint..... Hoop ik, ;-).


Die deerhair vliegen heb ik ook, maar die zijn niet op karperhaken. En de vissen in mijn vizier vragen toch wel om goede haken.

Als het weer niet om slaat, zal ik vanavond weer eens gaan en een filmpje maken. Als ik ze kan spotten. Fantastisch gezicht, zo een groep grote karpers.

wouter veuger

Even ter motivatie,de vangsten van vanmiddag :)






Blijven proberen Joost!,zo gaaf als je een bak langzaam achter je bolletje aan ziet duiken, paar tikjes op je verklikker,en dan WHAM die hengel dubbel ;D,pure adrenaline

Gerrit59

Da's weer genieten Wouter!

Gerrit

Joost S.

Haha, prachtig wouter. Mijn targets zitten toch ook tegen die onderste aan denk ik.

Kwam een bbq tussen vanavond, misschien morgen weer.

MarcelN

Waar kun je die duikbril kopen? ::lach::

wouter veuger

oh oh marcel ben je weer jaloers  8)  das toch niet meer nodig op jouw leeftijd 8)

tb

Netjes wouter!  Moet kicken zijn!

Joost S.

Geen idee Tb, ze zeggen het...

;D

wouter veuger

Quote from: tb on June 11, 2015, 18:58:20
Netjes wouter!  Moet kicken zijn!

Dat is het! ,maar het kan,zoals Joost ook onder vonden heeft,een taaie visserij zijn.

Gerrit72


Mooie vangsten Wouter 👏🏻 knap hoor!
The only difference between men and boys is the price of their toys.