Stripped Quill

Started by HappyFisherman, January 29, 2015, 09:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Een stukje moeilijker om er netjes op te krijgen, maar wel heel mooi als het goed lukt. Uit het oog van een pauwenveer kun je de fibers van de haren ontdoen d.m.v. bleek, een gummetje of met je nagel. Hierdoor ontstaat er een platte kale fiber (quill), waarvan je een hele mooie body kunt wikkelen.

Wat heb je nodig:
Een haak voor droge vliegen (dit is een Kamasan maatje 14)
Staartfibers (ik heb cock de leon gebruikt, maar fibers uit een hanehackle kunnen ook prima)
Een gestripte quill
Hacklemateriaal

Om te beginnen zet je het binddraad op tot aan de weerhaak en bindt de staartfibers in over de gehele lengte van de body (2/3 van je haaksteel). Zorg er hierbij voor dat de wikkelingen netjes naast elkaar liggen, want elke onregelmatigheid in de ondergrond zul je straks terugzien in het eindresultaat. Bij elke wikkeling binddraad die je legt zul je er een slag in krijgen. Hierdoor zal je binddraad zichzelf als het ware opwinden (laat je bobbinhouder maar eens hangen, dan zul je zien dat de slagen er vanzelf weer uit draaien) en steeds ronder worden. Wat wil helpen om je binddraad zo plat mogelijk te houden is tussendoor je bobbinhouder tegen de slagen in te spinnen.

Als je staartfibers er netjes op zitten kun je weer naar achteren om de quill in te binden. Zet deze vast waar je de staart in hebt gebonden en zorg er hierbij voor dat het stuk dat je inbindt zo lang is als je body wordt. Je kunt de quill nu ook weer met nette slagen naar voren vast zetten (ik heb dit minder netjes gedaan hier...). Doordat je de quill al behoorlijk mishandeld hebt bij het strippen is deze fragiel geworden en om het geheel wat elastischer te maken kun je deze voor inbinden nat maken met spuug of even in een bakje water leggen. Het blijft echter een friemelig ding en je zult er dus voorzichtig mee moeten zijn. Als het knapt gewoon opnieuw beginnen, het resultaat is dat wel waard.
 
Nu kan de body gewikkeld worden en om deze wat duurzamer te maken doe je er een heeeeel klein beetje lak of secondenlijm onder (gewoon op het naar voren gewikkelde binddraad doen). Als je goed kijkt zie je nu dat de quill een donker en een licht gedeelte heeft over de lengte van de fiber. Het donkere gedeelte van de quill wil je naar achteren hebben en je zult deze donkere streep bij het inbinden aan de bovenzijde willen hebben. Gebruik voor het naar voren leggen van de quill een hackleplier, zodat je wat meer controle hebt en leg de slagen netjes en gelijkmatig over elkaar.

Ook bij het vastzetten moet je voorzichtig zijn en proberen de quill niet door te snijden met het binddraad.
Nu heb ik gebruik gemaakt van twee verschillende kleuren hacklemateriaal. Eerst is de bruine ingebonden waar de body ophoudt om vervolgens twee slagen binddraad er voor een grizzle vast te zetten (dit mag best strak, zodat deze beide hackles niet zo makkelijk weer los gaan).

Vervolgens eerst de grizzle naar voren leggen met twee slagen en vastzetten met twee of drie strakke bindingen. Vervolgens de bruine hackle in drie slagen naar voren brengen, waarbij de eerste achter de grizzle en de laatste twee er doorheen gelegd zijn. Ook deze goed vastzetten met 3 slagen binddraad en met duim en wijsvinger (of een rietje) alle fibers naar achteren brengen en er voor nog 2 slagen binddraad leggen. Je kunt het geheel nu afbinden en alle overtollige zaken wegknippen.

Edit: Betere foto van het eindresultaat ingevoegd.

Klaar is je vliegje. Veel plezier met binden en niet vergeten, dit vergt handigheid en dus oefening. Het zal zeker in het begin vaker mislukken of niet netjes zijn dan dat het wel lukt, maar daar ga je voor jezelf alleen maar beter van zien hoe het anders kan en wat je wel moet doen om tevreden te zijn over je eigen resultaat!

Zoals hier onder al vermeld staat kun je deze vliegjes ook mooi met vleugeltjes binden. Hiervoor neem je de (te) kleine veertjes uit de nek waar je ook je hackleveren uit haalt. Je bindt de vleugeltjes in op ongeveer de helft van de hackles en dat is meestal zo'n 2mm achter het oog. Dit inbinden doe je redelijk vroeg in het schema, namelijk nadat je de staart in hebt gebonden zet je deze vleugeltjes er op en de lengte van de vleugeltjes kun je op de lengte van de haaksteel houden. Op deze manier zijn ze net iets langer dan de hackles zelf en steken ze er netjes iets bovenuit. Nadat je de vleugels hebt ingebonden knip je deze af vlak voor het begin van de staart en wikkelt vervolgens je binddraad weer met strakke slagen naar achteren (een egaal opgebouwde body maken dus) Vervolgens kun je verder gaan met het inbinden van de quill en de rest van het schema volgen.

Het hackelen doe je daarna achter- en voorlangs de vleugeltjes.
Succes!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Wéér een mooie vlieg en svs, Bram! Dit is absoluut een vanger op het juiste moment (inkopper hè, op het juiste moment... ;) )

Je bindt overigens geen vleugels in, iets dat ik overigens ook nooit met mijn droge gehacklede vliegen doe. Vangen ze mét vleugels beter? Er wordt beweerd van wel maar ik durf daar niet over te oordelen, weet het gewoon niet...
::wtf::

HappyFisherman

Met vleugels ziet het er wel wat leuker uit en die plaats ik er vandaag of morgen bij.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Team

Een  Beacon Beige  mooi Bram, hier vis ik vaak mee.
NUNC  AUT  NUNQUAM

FSCHAMP

 ::agree:: Team, de Beacon Beige is soms een killer.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>