Beetje steelhead in Canada

Started by Steelhead, January 14, 2015, 15:32:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Steelhead

In 1990 ben ik voor het eerst met 2 vrienden naar het noordwesten van British Columbia gegaan om daar op steelhead te vissen. Met de vliegenhengel uiteraard.
Met een camper reden we van Calgary naar Smithers om daar op de Kispiox en de Bulkley te gaan vissen. Een rit van 3 dagen. We wisten weinig maar hebben ter plekke zoveel geleerd en zelf had ik het geluk mijn 1e steelhead binnen het uur te haken en te landen. Mijn maten moesten 3 dagen wachten op hun 1e steelhead en ik 5 dagen op mijn 2e. In elk geval heeft die trip mij voorgoed verpest want in ben daarna elk jaar in de herfst terug gekeerd om 2 weken op een van de mooiste vissen voor een vliegvisser te jagen!
Maar ipv de camper huurden we voortaan een blokhut en een 4x4 truck, want dat had je daar echt nodig. Later zijn er nog wat pontoons bij gekomen, zodat we plekken konden bereiken die voor vele andere onbereikbaar zijn.

Het vissen op steelhead is niet moeilijk, maar het kan soms wel dagen duren voordat je een aanbeet krijgt. En soms haak je er 8 op 1 dag, dus erg onvoorspelbaar.
Het formaat is geweldig! Vissen tot 110cm en 35lbs hebben we gevangen:

In het begin gebruikten we eenhandige hengels klasse # 8/9 bij 10ft. De laatste 12 jaar zijn we steeds meer met een tweehandige hengel gaan vissen, waarbij de vliegen sinds de komst van de Intruder ook steeds groter en zwaarder werden.

Natuurlijk is het geweldig om zo'n grote steelhead van 1 meter of meer te vangen, zeker voor de foto maar in de praktijk hadden we toch het meeste lol aan vissen in de 80-85cm range.
Dit soort vissen was veel meer explosief dan die grote zware bakken. Ze namen meerdere felle runs, soms door diverse stroomversnellingen waardoor je achter de vis aan moest rennen! En dat ging meestal gepaard met diverse sprongen boven het water.

Vliegvissers zijn niet de enige vissers op de rivieren daar. Er wordt ook veel met kunstaas gevist, lepels en een bottom bounce systeem met spi'n'glo's en dan heb je natuurlijk ook nog vriend beer die af en toe een zalm wil vangen.

Naast de steelhead trekken er ook 5 soorten Pacifische zalmen de rivieren op. Soms in zulke grote aantallen dat je ze overal haakt, zelfs af en toe in de bek!
Voor mij is de coho of zilverzalm eigenlijk de meest interessante omdat die nagenoeg gelijktijdig met de steelhead het zoete water op trekt. Althans in de Skeena Regio.
Ik weet dat in het zuiden van British Columbia, de Lower Mainlands bij Vancouver, de zalmen op heel andere momenten de rivieren optrekken dan in het noorden.
De reden dat ik altijd naar het noorden ging, is de steelhead en dan de uiteraard de wilde steelhead van de Skeena, de hoofdtoevoer voor rivieren zoals de Copper, Kalum, Kispiox, Bulkey en Morice.
Meestal verdeelden we ons verblijf over 2 rivieren. Dat om de kansen te vergroten want soms heb je bepaalde zaken niet helemaal in de hand. Zoals de hoogte van het water en de helderheid. Bepaalde rivieren liggen er soms dagen uit als het flink geregend heeft. Andere rivieren minder omdat ze niet door kleine kreekjes maar door een meer gevoed worden zoals de Morice River, dat trouwens een van de mooiste en makkelijkste rivieren in de regio is.
Maar in de bossen rondom de Morice zitten nogal wat beren. Een geweer draag ik niet maar een spuitbus met cayennepeperspray geeft me het gevoel dat ik een kans heb als er 700 pond grizzly op je af komt!
De neus van de beer is zo gevoelig en het bereik van die spray is 10-15 meter en de beer wordt helemaal gek van die spray!
Maar van een afstandje zijn het geweldige dieren om naar te kijken!


Het lijkt inmiddels meer over beren te gaan dan over vissen.
De Pacifische zalm trekt de rivier op, paait en sterft. De steelhead trekt de rivier op, overwintert, paait in maart/april en gaat dan weer terug de oceaan op. En komt soms meerdere keren terug om te paaien.
In september en oktober is het catch & release only.
Het drillen en onthaken van een steelhead dient met beleid te gebeuren.
Trekt zo'n vis niet de keien op zoals ik helaas zovelen al heb zien doen.
Ga ook niet staan met de vis voor de foto, ze zijn moeilijker vast te houden dan de zalmen omdat ze geen stevige staartwortel hebben.

Onthaak de vis in het water en in BC mag je alleen vissen met een single hook zonder weerhaak!!

Helaas zijn de regels m.b.t. de vergunningen de laatste jaren nogal wat veranderd.
Zo mogen in de meest interessante rivieren non-resident-anglers (NRA's) niet meer in het weekend vissen!
Of je moet een lokale visgids inhuren à C$ 500-750 per dag!
Als ik een dure vlucht geboekt heb, een vette 4x4 truck en accommodatie gehuurd heb voor een periode van 15 dagen, kan ik er dus maar 10 op de rivieren vissen en daar baal ik een beetje van. Zeker omdat NRA's ook nog eens aanmerkelijk meer moeten betalen voor de vergunningen dan de locals.
Dus in 2015 ga ik wat anders doen en op jacht naar grote bruine forellen op IJsland!














my best memories are not that old!

DocSalmo

Als BC in Canada door die nieuwe regels niet meer zo leuk én duurder is, waarom ga je dan niet naar Alaska? 

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het grote verschil tussen die 2 is, maar ik heb het idee dat er in Alaska minder vervelende regeltjes zijn. Nu ja, ik ben geen ervaringsdeskundige, dus ik kan er compleet naast zitten :)

Scaramouche

Gave foto's! Nooit problemen gehad met die beren?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Mooie reportage en foto's.
Leuk om de beren te zien (op foto dan toch  8) ). Weet niet zo goed hoe ik zou reageren als ik oog in oog zou staan.
Bedankt om te delen.
Jo.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

DocSalmo

Er bestaan handboeken en richtlijnen hoe je je best gedraagt in berenland.

In november / december viste ik enkele jungle rivieren in het zuiden van Thailand en daar stond ineens deze grote jongen achter mij...  Rustig blijven en je uit de voeten maken.  Ik weet niet of dat de béste methode is, maar ze heeft wel gewerkt :)


Steelhead

Quote from: Scaramouche on January 14, 2015, 15:51:02
Gave foto's! Nooit problemen gehad met die beren?
Alaska is hoofdzakelijk zalm en geloof me, forel vissen is veel leuker! 
En 3 uur vliegen is ook leuker dan 10 uur vliegen

Nee nooit last gehad met beren maar ik zorgde wel altijd voor geluid als we door de bossen liepen.
Maar als er dan opeens 4 meter voor je een zwarte beer staat is het toch even afzien. Gelukkig zijn de meesten net zo bang als wij!
my best memories are not that old!

sjoerd

Hai Bram,
herkenbare plaatjes voor mij. Ja BC is een schitterend gebied om rond te struinen. Inderdaad is het jammer (misschien wel begrijpelijk vanwege de toenemende hengeldruk) dat  de regels aangescherpt zijn . Maar uiteraard wel erg lastig voor ons Aliens (ja zo noemen ze buitenlanders daar)
om er te vissen. Steelhead blijft een prachtige visserij voor de vlieg maar gelukkig hebben we er nog wel alternatieven....Al is niet iedereen het daar mee eens natuurlijk.. ;D ;D ;D  Maar een goedgehaakte verse chum , coho of King of met lichter materiaal een fraaie Rainbow vangen in een schitterende omgeving, dat kan gelukkig nog steeds heel goed in BC



Niks mis mee toch?

Steelhead

Hahaha de dogsalmon! In de Skeena al jaren niet meer gezien.
Ze blijven lelijk. En sterk. Dat exemplaar op de foto zou ik niet als vers bestempelen
Maar met alle respect Sjoerd, ik mis bij chum en chinook het spektakel. Ze zijn loeisterk en het is hangen in de hengel, steelhead komt eruit, maak soms 3-dubbele saltos boven water.
Felle runs. Dat is mijn kick.
En de uitdaging om een vis te vangen waarvan er maar 5000 de rivier optrekken i.p.v. 1 miljoen is ook groter voor mij.
Ik heb ook verse pink gevangen, 200 meter van zee af met een #6. Maar dan zijn er gewoon teveel waardoor mijn uitdaging minder is.
my best memories are not that old!

wouter veuger

Prachtige foto's en verhaal,het avontuur druipt er vanaf! Jammer van de aangescherpte regelgeving.

Sjoerd ook een gave foto!,wat een Brutus zeg!

sjoerd

Bram@ : Ik heb ook een aantal steelheads mogen vangen en het is idd anders dan het vissen op zalm. Dat is waar. Je schrijft dat steelhead lekker boven water uitspringt. Klopt maar dat doen coho's ook en ook Chums heb ik zien springen.
Het is ook een alternatief voor de steelhead en voor velen misschien belangrijk, en stuk betaalbaarder, scheelt iig een extra binnenlandse vlucht en een aantal duurdere vergunningen. Het moeilijker vangen van steelhead is dan wel weer meer een uitdaging, dat klopt.
gr Sjoerd

Raymond

Ja mooi zeg! Het water loopt me uit de mond...
::wtf::

MarcelN

En Patagonia, is dat niks dan als alternatief?
Die zombie zalmen lijkt mij 3x niks hoe groot ze ook zijn, leuk voor de beren.

Ochi

Mooi verhaal!

Thanks for sharing.

Gr.Och


Steelhead

#13
Misschien is een verontschuldiging van mij hier op z'n plaats.
Ik ben nieuw hier en had niet de bedoeling een discussie te starten.
Elke vis die op een reguliere wijze met een vliegenhengel gevangen is, is een prachtige vangst!
Of dat nu een ruisvoorn, steelhead of tarpon is.
Canada is een geweldig land en de natuur in British Columbia is overal prachtig!
Maar ook daar moet je werken om je vis te vangen, of dat nu een standvis is zoals de cutthroats in de Elk River, de chum in de Vedder of een steelhead in de Skeena.
Het lijkt zo makkelijk als je al die mooie foto's ziet.
De eerste jaren hebben we veel moeten leren, vooral van de fouten die we maakten.
Mijn topdag was ergens eind september 1998 met 12 gehaakte steelheads waarvan 7 echt geland. In 2000 heb ik geen steelhead kunnen haken.
Maar dan weer die ene woensdag middag op de Morice in 2013, na 5 dagen zonder aanbeet trof ik een jackpot! 12 aanbeten in 3 uur, maar slecht 4 geland.
En zo zal elk land z'n eigen pracht hebben, Canada, Pategonia, Kamchatka of de Ponoi.
Maar ook de prachtige rivieren in Slovenie, Kroatië en Oostenrijk! Of Ierland. En over een halfjaar kan ik ook over IJsland wat vertellen.
my best memories are not that old!

Scaramouche

Geen verontschuldigingen nodig lijkt me, op een forum ontstaan altijd en overal discussies  :)

Begrjip ik goed dat de hoge kosten vooral te maken hebben met de steelhead visserij? Stel dat ik in BC 'gewoon' op forel wil vissen, heb je dat nnog steeds te maken met hoge kosten en moeilijke vergunningen?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hyppo

Sinds 1988 (het jaar dat ik er voor het eerst kwam, daarna bijna jaarlijks) is de regelgeving in BC een aantal keren gewijzigd. De laatste keer zelfs zeer ingrijpend (lees het verhaal Fish Full Thinking in De Nederlandse Vliegvisser 111). Maar toch is er in het Skeenagebied nog steeds ongelofelijk veel te beleven. De vis die Sjoerd hierboven liet zien lijkt op een chum uit de Kitimat. Die rivier kan je geheel zonder gids en ook in het weekend bevissen. Kwestie van plannen, maar je vangt er steelhead, chum, coho, pinks, chinook en de nodige (searun) forel- en charsoorten. Kosten? 80 CAD (ongeveer 60 euro). Je mag dan een heel jaar vissen op zalm.
Heb afgelopen zomer de hele trits gevangen: chinook, coho, sockey, chum, pinks, steelhead en een heel zwikkie ander spul (cutthroats, dollies, mountain whitefish). Allemaal in openbare trajecten van onder meer de Skeena en de Kitimat. Dus ook in de weekends.

Maar het is waar, op rivieren als de Copper, de Kalum, Kispiox is de regelgeving verscherpt. Op de Lakelse River mag je als non-resident zelfs niet vissen. Een gevolg van overbevissing en illegaal gidsen door buitenlanders. Jammer.
Maar ik onderschrijf de woorden van Sjoerd: er is nog steeds veel moois te doen en te zien in BC.

Steelhead

Quote from: Scaramouche on January 15, 2015, 10:56:16
Begrjip ik goed dat de hoge kosten vooral te maken hebben met de steelhead visserij? Stel dat ik in BC 'gewoon' op forel wil vissen, heb je dat nog steeds te maken met hoge kosten en moeilijke vergunningen?

Je hebt in elk geval een 8-day of annual licence nodig. Die kosten vallen heel erg mee. Een annual licence is C$ 80
Dan zijn er 3 soorten rivieren in BC, helemaal vrij, Classified I en Classified II. Die staan uitvoerig beschreven op http://www.fishing.gov.bc.ca/
Class I rivieren kosten voor een NRA (non-resident-angler)  C$ 40 per dag en Class $ 20 per dag En tussen 1 sept en 31 okt heb je ook nog een Steelhead Stamp nodig à C$ 60
Dat is allemaal ex 12% TAX. Locals betalen veel minder en daar heb ik echt geen probleem mee. Dat zouden ze hier ook moeten doen.
Ik heb nooit begrepen wanneer en waarom een rivier Class I of Class II is. Het heeft te maken met de vissoorten die erop zitten, het seizoen, de bereikbaarheid etc. Een Class II rivier is dus niet beter of slechter dan een Class I rivier.
De meeste rivieren in de Lower Mainlands bij Vancouver zijn non-classified, maar als daar een zalmoptrek is stat je dus zij aan zij met de locals die meestal voor de pot vissen.
Combat Angling optima forma!
Maar sinds 2 jaar heeft het gidsen gilde rondom de Skeena het voor elkaar gekregen dat een NRA in de meest interessante steelhead rivieren rondom de Skeena niet meer in het weekend mogen vissen, tenzij ze een gids inhuren maar die kost in die periode dan C$ 750 per dag.
En daar baal ik van. Ik heb daar ervaring zat om zonder gids te hoeven vissen. Natuurlijk, met gids zijn je kansen altijd veel hoger, maar ik ken de weg daar na 25 jaar echt wel.
De meren, en dat zijn er honderden, zijn wel helemaal vrij.
En daar zit genoeg forel op en dat wordt ook aardig bijgehouden: http://www.gofishbc.com/where-to-fish/fishing-bc.aspx
Een bootje, kano, pontoon oid is dan wel erg makkelijk daar.

my best memories are not that old!

sjoerd

Bram @Gelukkig zijn er ook in de Lower Mainland, rivieren waar je nagenoeg alleen staat, ook tijdens de zalmtrek!!
Je moet alleen even weten waar .
Hyppo@ die chum kwam uit de Lower Mainland



Erg druk met vissers    :)

Sjoerd

Scaramouche

Ik krijg er helemaal zin in!  :)

Goeie info heren, dank!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

pepertje

Mooi hoor, gelukkig heeft Wilco nog niet gezien dat je je niet hebt voorgesteld.

Bedankt voor het delen
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

DocSalmo

Interessante topic! Ik had BC al volledig van mijn wish-list geschrapt omwille van die regels met verplichte visgidsen.  Maar zo te zien kan je dus ook nog mooi DIY vissen.  Bedankt voor de informatie jongens  ;)

FSCHAMP

#21
 ::agree:: Doc, ik ben er in 2003 geweest op huwelijksreis (BC & Alberta) met een aangebreide visvakantie natuurlijk en ik zou graag nog eens terug gaan om deze reis over te doen.
Ik heb er toen regenbogen, cutthroats, bruine forellen en Pinks gevangen. En een serieuze Dolly varden heeft er mijn Sage SP #5 gebroken in de drill omdat het 3de hengeldeel was losgekomen gevolg zie scierra wasp zoals bij de hengel van Jo.

Hier een foto van mijn grootste Pink.

[attachment deleted by admin]
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Steelhead

Quote from: DocSalmo on January 16, 2015, 10:24:54
Interessante topic! Ik had BC al volledig van mijn wish-list geschrapt omwille van die regels met verplichte visgidsen.  Maar zo te zien kan je dus ook nog mooi DIY vissen.  Bedankt voor de informatie jongens  ;)

DIY is zeker mogelijk! Overal in BC maar in het noorden zijn de regels voor de bekende steelheadrivieren dus aangescherpt. Ik heb in het zuiden nabij Fernie in de Elk en Wigwam River (beide wel classified) dagen meegemaakt met 25-35 mooie cutthroats tot tegen de 45 cm. En helemaal mooi in die rivieren zijn de bull trouts die dan in paaikleding zijn! Tot 75-85cm vind je ze daar en het zijn vreselijke rovers. Een paar keer gehad dat ze gewoon een cutthroat grepen tijdens de drill, dus flinke streamers gebruiken en minimaal een #6.

Oja, bull trouts lijken erg veel op Dolly Varden, en ze heten wel forel maar zijn eigenlijk char's.
my best memories are not that old!

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

DocSalmo