Welke rol speelt de lengte van een hengel?

Started by FrancoisCKX, January 07, 2015, 16:38:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Dat is mijn vraag. Ik fantaseer over een derde hengel, naast mijn Greys #5 en mijn TFO #8. Een #3 voor polder-gepeuter en misschien voor forellen-beken. Die hengels zijn er in allerlei lengtes en ik besef dat ik eigenlijk niet begrijp wat de rol van lengte is. Langer=verder, korter=preciezer? Waarom zou ik een 6' #3 nemen, of waarom een 7', een 8' enz.? Kortom, ik snap er niks van, jullie wel?

maurice

Een kortere hengel heeft bij het peuter werk meer voordeel dan een langere.
Bij hoog gras of riet pak ik liever een langere hengel.
Met een 9ft is het gemakkelijker afstand te gooien dan met een kortere laten we zeggen een 6ft maar ook dat is mogelijk.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Scaramouche

In principe kun je met een langere hengel wel wat verder werpen. Je hebt een langere hefboom en kunt meer lijn in de lucht houden. Maar het is zeker niet zo dat je met 30cm extra gelijk meters verder gaat werpen dus daarvoor hoef je het niet te doen. Als je tweehandig wilt gaan vissen is het overigens wel een heel ander verhaal maar daar kan ik weinig over zeggen verder, anderen misschien meer.

Ook kun je met meer lengte beter uit de voeten als je op stromend water wilt (Frans/Tsjechisch) nimfen.

Kortere hengels bieden je meer mogelijkheden op kleine beekjes/slootjes of als je gewoon heel dichtbij wilt vissen. Qua precisie maakt de lengte niet zo veel uit in mijn ervaring, dan moet je het eerder zoeken in de juiste actie van je hengel.

Op de vraag welke lengte je zou moeten nemen is denk ik niet 1 antwoord te geven. Volgens mij is de juiste vraag "met welke hengel vis ik het fijnste op.... " (en dan moet je zelf op de puntjes invullen welk soort water en welke vissoort je op het oog hebt)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Lange lichte hengels buigen meer dan kortere en lijkt het nog wat bij een kleine vis   ;D

FrancoisCKX

Begrijp ik het goed als ik zeg dat lengte vooral over ergonomie en gebruiksgemak gaat en minder over de functie?

jo flyfishing

Op riviertjes geeft een langere hengel je soms een voordeel om je lijn over een stuk sneller uit stromend water te houden, en aldus een langere 'dragfree drift' te krijgen.

Een korte hengel geeft je dan weer wat meer bewegingsruimte bij dichte overhangende begroeing.

De nog langere hengel (10' of meer) worden dan weer meer in het french of czech nymphing tot gebruikt. Heb ik met een 8'9 geprobeerd en een 10' en je merkt het verschil.
Bij deze wijze van vissen word (bijna) geen vliegenlijn gebruikt, en het gewicht van je nymphen en de lengte van de hengel maken dat je je vliegen toch een eindje weg kan zetten.

Ik heb nu een 7' #3, een 8'9 #4 (zachtere actie), een 9' #4 (wat snellere actie,waar ik nog niet mee gevist heb, net gekocht), en een 10' #4.

Lengte van de hengel hangt dus van type visserij, omstandigheden en persoonlijke voorkeur af.

En dan hebben wehet nog niet over de actie van de hengel gehad  ::hulp::

j.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Rena

#6
In principe kun je met elke hengel lengte uit de voeten als je basistechniek goed is.
Voor het presenteren van droge vliegen speelt de lengte, werpgewicht en actie van de hengel een (grote) rol.
Presenteer (!?) je een tjechische nymph dan spelen de actie en werpgewicht nagenoeg geen rol, je werpt toch niet.
Verschillende technieken vergen aanpassing van materiaal en dan zijn lijnkeuze, hengel lengte, werpgewicht en actie dingen waar we wat mee kunnen.

Een hengel van 9 voet is over het algemeen een goed gemiddelde..
Met meer begroeing en obstakels in de weg kan een kortere hengel beter zijn.

Lange hengels kunnen er voor zorgen dat je snel moe wordt door de grotere hefboom werking.
Er is zelfs kans op (permanente) schade aan spieren, pezen en gewrichten!!!
Kies dus alleen een lange hengel als het echt nodig is.
Vis in principe zo licht mogelijk als dit verantwoord is.

Vissen vanuit een bb of kajakk betekend niet per definitie een langere hengel, met een goede stop (techniek) kun je dit oplossen.
Stop eerder, en je lijn gaat omhoog achter je, stop te laat en je lijn valt achter je in het water. (en ja, dit gaat ook op op het land ;) )

Het is dus vaak een kweste van voorkeuren en het kennen van je mogelijkheden en begrenzingen.

TL Peter

FrancoisCKX

Dank voor jullie uitvoerige antwoorden! Dat wordt her en der proefgooien, denk ik :-))

Jan Bruins

Als je veel in Nederland vist (vanaf de kant)en je krijgt te maken met begroeing  riet, onkruid enz. dan zul je hier overheen moeten en dan is een langere hengel (9 voet) wel prettig.
Sta je IN kleine slootjes te vissen met veel overhangend spul, dan is een kortere hengel prettiger.
En persoonlijk vindt ik een langere hengel iets makkelijker gooien, maar dat ligt aan mijn werpkunsten denk ik  ;)
I don't drink water, fish f*ck in it...

FrancoisCKX

Jan, zo begin ik het ook te begrijpen. Ik begin te snappen waarom iedereen van die hengelcollecties heeft ;-)

Ik vis tot nu toe alleen in de polder. Als ik riet zie, loop ik door want alle tijd die ik bezig ben om mijn lijn uit die troep te redden, gaat van m'n vistijd af. Ik ben nog niet bedreven genoeg om over het riet heen gericht te kunnen werpen en het volle profijt van zo'n lange hengel te trekken.

Ik begin naar een 7' #3 te neigen, om de redenen die jij noemt. In de polder vind ik soms de 9' #5 die ik nu heb, wat teveel van het goede. Eigenlijk denk ik vaak dat ik met een Tenkara-achtige stok beter uit de voeten zou kunnen, vooral als die niet zo lang zou zijn.

Troutbuster

Momenteel is de wintervoorn visserij in havens een hot item.
Vaak wordt gevist met vaste beetverklikker
fijn is het dan, als je hengel minimaal 9 ft of nog beter 10 ft is i.v.m. max visdiepte

Daarnaast ben ik het roerend eens met de reeds opgegeven voordelen en nadelen van langere en/of kortere hengels

Persoonlijk vind ik korter dan 8 ft niet echt prettig vissen maar dat is persoonlijk

Rivier/beek visserij prefereer ik 9 ft, kant visserij en/of grote rivier/polder een 10 ft

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Bruins

Francois,

hier in ons kikkerlandje vis ik bijna uitsluitend met negen voets hengels, meestal in de klasse #1 en  #3.

Heb ook nog wel een #2 maar die is 8 voet en dat vindt ik toch minder prettig.
I don't drink water, fish f*ck in it...

sjoerd

Quote from: FrancoisCKX on January 08, 2015, 11:59:18
Jan, zo begin ik het ook te begrijpen. Ik begin te snappen waarom iedereen van die hengelcollecties heeft ;-)

Ik vis tot nu toe alleen in de polder. Als ik riet zie, loop ik door want alle tijd die ik bezig ben om mijn lijn uit die troep te redden, gaat van m'n vistijd af. Ik ben nog niet bedreven genoeg om over het riet heen gericht te kunnen werpen en het volle profijt van zo'n lange hengel te trekken.

Ik begin naar een 7' #3 te neigen, om de redenen die jij noemt. In de polder vind ik soms de 9' #5 die ik nu heb, wat teveel van het goede. Eigenlijk denk ik vaak dat ik met een Tenkara-achtige stok beter uit de voeten zou kunnen, vooral als die niet zo lang zou zijn.

Neem nu niet zo'n kort stokje. Hou het gewoon op een 9 ft maar dan een 3 tje. Nu heb je een klasse 5 , wat voor het voorntjesvissen echt wel aan de zware kant is. Probeer maar eens een drietje. in een 8 1/2/ of 9 ft uitvoering.

FrancoisCKX

:-) dank voor je zorgen, Sjoerd. Zodra het weer wat beter is, ga ik proefwerpen.

GJ

Ik ben nog niet zo ervaren maar kan wel ervaring delen :)
Ik heb een 9' #5 waar ik mee ben begonnen. Ook op het kleine spul. Soms trok ik uit enthousiasme zo hard aan mijn lijn dat de visjes achter mij in het gras belanden...  :-[ Daarom wilde ik een lichter en korter hengeltje.
Ik vis de afgelopen weken alleen nog maar met mijn 6' #2. De vis gaat niet langer de lucht in... En het geeft mij veel meer plezier. Er gebeurt echt iets als ik een leuke voorn of baars vang!
Wat ik inmiddels merk is dat 6' soms wat aan de korte kant is. Ik vis wel eens op een polder sloot die wat dieper ligt. Mijn topje steekt dan best fors boven het water uit. En op een andere sloot is er wat lage begroeiing langs de kant. Simpel om overheen te werpen maar mijn korte hengel moet er boven blijven hangen. Niet echt een probleem maar het zijn dingetjes...
Dus stiekum ben ik op zoek naar mijn 3de hengel  ::) Weer een licht hengeltje maar dan met wat meer lengte. Voor als de begroeiing straks wat hoger staat.

FrancoisCKX

@GJ Dank je voor je verhaal. Dat de voorntjes over je hoofd vliegen, dat herken ik #schaam. Goed om te horen dat dat met een lichtere Aftma beter wordt.
Goed ook om je ervaring te lezen over de lengte. Dank!

Peter68

Een kort prikstokkie gebruik je vooral op kleine smalle beken.
Daar krijg je te maken met oeverbegroeing overhangende bomen enz dus weinig ruimte.
Dan is een kort stokkie aftma 3a4 7 a6 voet lang op zijn best.
Vis je echter op groot water zoals b.v de rivieren als de Waal of de Lek dan is lengte meer gewenst zeker met
de langere leaders die je dan gebruikt.
Hoop dat je er wat wijzer van bent geworden Gr Peter

p.forel

Ligt ook aan wat je vist droge vlieg of nimph .

Peter68

Heb je ook weer gelijk in maar in kleine beken vis je meestal met niet al te lange leaders toch?
Droog zeker niet en ja met de nimf is het wel wat langer dat is waar.

p.forel

#19
10 ft is voor 3 nimphen wel ideaal.
Ook op smal stromend water  .
Leader lengte is dan weer afhankelijk van de water diepte ter plaatse.


Peter68

Dat klopt maar dan heb je het over Tjech of French nimfen.
Ik heb het over gewoon over werpen lekker ouderwets :D

p.forel

Ergens tussen in 3 meter leader  is zat zoals ik vis .

Peter68

Ik vis veel (is een tik van me) met korte 6,6 voet 7voet glashengeltjes droog dan met een leader van
1,80 hooguit 2,20 M
Gaat perfect is maar net hoe lekker er jezelf bijvoelt

p.forel

Vis ik met de 6.6 dan leader 1 meter plus tip van 80cm of minder .

Peter68

Ik herken mij daarin langer is echt niet nodig.