aanschaf 2de hands hengel

Started by maurice, February 09, 2013, 21:02:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Aangezien er toch veel om te doen is wilde ik graag het volgende topic openen.
En het advies over de aanschaf van een hengel type lengte en # een persoonlijk iets is,
Zou ik graag zien waar men op moet letten bij de aanschaf van een 2de hands hengel of dat nu op marktplaats is of via een andere site of advertentie waar dan ook.
Daarom lijk me het wel handig dat men ergens tips weg kan halen  waar men op moet letten bij de aanschaf.
Zodat men als beginner niet 1, 2, 3 de lol wordt weg genomen door een miskoop.
En dan maakt het niet uit of de hengel nu nieuw €50 of €999,00 kost.
Want met elke hengel kun je vis vangen, maar is de hengel nog wel dat wat het moet zijn?
Denk dan aan de ogen de actie van de blank.
Dus geef alstublieft een antwoord waar we wat aan hebben,
En deel Uw kunde met advies voor de beginner die graag wil leren vliegvissen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Rene V.

Ok Maurice,

De aftrap,ik zou als eerste naar een hengel gaan kijken en vasthouden.De hengel zou ik zorgvuldig nakijken om te zien of de lak heel is.Een deuk in de lak geeft vaak later een breuk.Wanneer ik weinig geld te besteden heb zou ik deze dus niet blind kopen,maar iets zoeken in de buurt[50km].

groet Rene V.

johannes

een pantikous door de ogen heen halen kun je oneffenheden vinden

catchem

Het handvat verteld veel over het gebruik, staat er een deuk in van de vingers, zit het bovenaan een beetje los van het vele buigen van de hengel, staan er tanden in, zijn er stukjes af. Verder slijtage van de ogen, maar vooral is de actie nog goed, zwabbert de hengel na of komt hij na een zwiep snel weer in zijn rechte stand. Hoe ziet de reel-seat eruit, werkt alles nog zoals het moet.

Sieger

Vooral wat Johannes en Catchem al hebben geschreven (hoewel 'na zwabberen ook de eigen actie van de hengel kan zijn...)....

Bij duurdere hengel wil ik meestal zelf kijken en vast houden. Ik kijk dan ook nog naar de lak rondom de slangeogen. En als ik dan toch bij iemand ben kijk ik ook even hoe de rest er daar uitziet.... zegt soms ook wat over hoe er met de spullen wordt omgegaan.
Lukt ophalen niet, dan probeer ik via mail eerst contact te leggen en op zijn minst de naam te achterhalen... En dan ff googelen... bekenden uit de vliegvis wereld zijn er niet echt op uit hun naam te 'verspelen' en ik ga er dan een beetje van uit dat ze "eerlijk" zijn over de staat van de hengel etc....

Bij de 2e hands Winstons die ik kocht, heb ik alleen hengels gekocht waar de garantiekaart nog niet was geregistreerd. Winston heeft alleen een levenslange garantie voor de 1e koper... (Imago gewoon levenslang op de hengel)... en zo zijn er nog veel meer garantie regelingen. Mocht er met de W-hengels iets zijn, kan ik gebruik maken van de garantieregeling....

En vaak blijft het een gok...


Sieger

erikdenoorman

Ik heb meerdere van mijn hengels 2e hands aangeschaft. Echter niet eentje zonder er een keer mee te hebben geworpen en/of gevist te hebben. Want behalve de technische staat, waarover hierboven al e.e.a. gezegd is, moet een hengel ook bij je passen. Daar bedoel ik mee dat hij moet aansluiten bij je stijl van vissen en temperament. Iemand die graag met een wat snelle hengel werpt zal weinig lust beleven aan een technisch geheel perfecte ''slappe'' stok enz. enz.

succes



erik

Gerrit72

Maurice, leuk topic  ;D. Tot op heden heb ik slechts 1 hengel nieuw gekocht, de rest allemaal 2e hands.
De hengel testen is het meest veilig, dus op marktplaats < 75 km (of minder als je wil) aanklikken.
Als je beginner bent is het mogelijk moeilijk een hengel te beoordelen (neem evt iemand met ervaring mee).

Soms neem ik een gok en laat ik een hengel opsturen, het is een groot risico, maar na overleg met de verkoper, vertrouw ik soms op mn gevoel, een gokje af en toe moet kunnen vind ik (maar aanraden kan ik het een beginner zeker niet).

Op dit forum kopen vind ik ook redelijk veilig, een forummer wil ook zn goede naam niet verspelen en je kan makkelijk terugkomen bij de verkoper indien iets anders is dan verwacht.

Als ik kijk wat voor juweeltjes er af en toe voor weinig worden aangeboden, dan moet ik me vaak inhouden.
Voor mensen met een kleine beurs maakt het het vliegvissen voor iedereen toegankelijk.
Al vind ik dat onze sponsoren met hun lage/redelijke prijzen voor nieuw, aardig kunnen concurreren (= ook een goede & veilige optie).
Hierboven zijn de belangrijkste tips al genoemd. Bekijk een beoogde hengel kritisch. Bij twijfel hulp vragen van iemand met verstand v zake.
Op dit forum naar advies vragen is ook zinvol, er zijn forumleden met een brede kennis van hengels, die je goed kunnen adviseren.

Heb zelf vandaag een Orvis Allrounder 6/7 gekocht (in nieuwstaat) van Henk v Wijhe.
Lekker impulsief, maar ik wou hem gewoon hebben  :)

The only difference between men and boys is the price of their toys.

peter

leuk topic .
zelf alle stokkies (inmiddels 7 st) 2 de hands gekocht niks nieuw vind ik zonde geld je kan een x pech hebben met je leader door het topoog trekken en en dan heb jer een deel bij :'( HaHa,maar verder kopen bij forummers of langs gaan bij de verkoper prima te doen .
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Plantje

#8
Wel een goed topic om wat tips op een rij te zetten waar je op kunt letten bij de aanschaf van een tweedehands hengel. Ik heb ook wat goede tips voorbij zien komen.

Verder graag even on topic blijven. Als je ervaringen wil delen of algemene uitspraken wil doen daar graag een apart topic voor openen.

Alles waarin geen tip staat heb ik weggegooid. Verder wil ik verzoek doen aan mensen hun reactie wellicht te herzien. Zo staan er hier en daar flinke verhalen met uiteindelijk één tip. Misschien handiger om daar enkel de tip aan over te houden. Het kopen van medeforumleden zie ik overigens als goede tip.

Inderk

Ik heb zelfs vanuit Amerika en Engeland 2e hands gekocht (soms met garantie)
Dus iemand die alleen maar een nieuwe hengel wil kopen gewoon doen!
En wil je 2e hands kopen gewoon doen!

2e hands koop ik ongezien als ik weet dat de hengel mij "past" bevriende vliegvissers hebben soms een mooi hengeltje dat machtig lekker vist.
Dan wil ik de gok wel eens wagen om ongezien een hengel te kopen.

Zo heb ik ooit eens een st. Croix Legend Ultra #3 9ft voor $50,-- (inclusief verzendkosten) uit de states thuisbezorgd gekregen.
En het is nog steeds een van mijn favo hengels voor bepaalde visserij.

Er zijn in deze topic al goede tips gegeven (uitzonderingen daar gelaten ***ignore modus*** )
Gewoon doen wat jouw budget en gevoel toelaat.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit