A&M lijnen Gewicht tov aftma-klasse

Started by BV, December 04, 2012, 11:19:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Youri

dan moet het bij mij ook goed komen joost

Hilco

ik heb een heel 6# setje bij ze gekocht en weet nog niet eens hoe het vist  :-[

Gert

En ik heb een heleboel dure lijnen die zich vast wel goed gedragen als het koud is. Maar ja, heb er nu dus geen ruk aan  ;D

vliegvisgek

ik persoonlijk bezuinig niet op lijnen en haken maar heb laatst gegooit met zo,n lijn vind ze veel te stug daarom zou ik ze
al niet kopen maar voor dat geld mag je ook niks verwachten je koopt al een merk lijn voor 20 euro tegen woordig en de
top lijnen zoals ze die noemen kosten 50 tot 80 euro en als daar bobbels of wat op zitten tja dan verwacht je wat anders
verder moet een ieder weten wat hij koopt en wat de gene perfect vind meestal hebben ze nog niet iets anders
geprobeerd dus appels vergelijken met peren nee hahahah ;D ;D ;D

rena

Mijn SA GPX texture heeft bobbels, maar het schijnt dat dat zo hoort ha ha.
Overigens, een fijne lijn met als enige nadeel, dat deze wat geluid maakt als hij door de ringen gaat.
De texture is een afgeleide van de "sharkskin", mi een regelrechte ramp (lees lawaai maker).

Aanbevolen voor strakkere hengels is de SA GPX drytip of de boven genoemde GPX texture.
Deze zijn een halve aftma zwaarder en laden een strakke hengel beter.

Met A&M lijnen heb ik (nog) geen ervaring.

vliegvisgek

Quote from: Rob van H. on January 21, 2013, 14:56:27
ik vis op mijn #4 niks anders meer als een GPX van SA, vist erg prettig moet ik zeggen.

rob heb je die op vxp of op een ander model anders schaf ik me ook zo,n lijn aan hoor er goede verhalen over om snel afstanden te halen :D :D

Bekeerling

En welke spullen zijn dat als ik vragen mag? Bepaalde merken die zich goed aan de klasses etc houden?

Hilco

Quote from: speycast on January 21, 2013, 12:37:26
weet je wel hoe het werpt Hilco

Ik ben geen geoefende werper,maar het is net of het vanzelf gaat. ;D
was weer een goed advies van je Bert!

Bekeerling

Kansloos is dat, blijkbaar gaat het dus puur om afstanden tegenwoordig?
Vond het al wat vaag dat ik een 4 lijn voor m'n 3tje kreeg aanbevolen.

vliegvisgek

Quote from: speycast on January 21, 2013, 16:56:50
bekeerling : om je eerlijk te zeggen ik ben op dit moment het spoor helemaal bijster kwa merken en klasse

zowel hengels   als lijnen  echt er is geen pepernoot meer van te maken

je zou elke hengel zelf moeten testen via het Common Cents System

dan je lijnen wegen en kijken welke het juiste gewicht heeft voor je hengel

een 5# hengel kopen wat eigenlijk een 7#  is  is je reinste bedrog

bert dat klopt zeker gaf het al eerder aan met de beginners die kopen een 6/7 van shaikspaire wat voor ons wel een 9 lijkt zo strak en zwaar
maar heb paar weekjes geleden met een greys gegooit een 5# dat leek wel een 3tje zo licht en ging helemaal krom met forel van 350 gram
dus ja en nee weet eigenlijk ook niet wat nu top is qwa lijnen,, maar houd het bij de lijnen die mij goed bevallen op de  hengels en dat
zijn de airflo en de rio en cortland lijnen op 1(loop evotec op mijn xp )  en dan diverse anderen merken die ik heb ook heb

GuusGeluk

Gpx lijn van sa echt een super lijn... Wel duur, maar geld meer dan waard. Zijn ook een halve klasse zwaarder. Een drie lijn is dus een 3.5 . Ik vis ermee op mijn drie en vier hengel.

Koen

Quote from: GuusGeluk on January 21, 2013, 18:15:56
Gpx lijn van sa echt een super lijn... Wel duur, maar geld meer dan waard. Zijn ook een halve klasse zwaarder. Een drie lijn is dus een 3.5 . Ik vis ermee op mijn drie en vier hengel.

Ja, daar ben ik door Rob ook mee verpest, had als reserve reel een van hem mee, maar daar zat een gpx lijn op .... heb dus de hele vakantie met die lijn gevist en toen ik terug was zelf zo'n lijn gekocht.

Koen

Quote from: Rob van H. on January 21, 2013, 18:19:37
Ze maken er ook geen geheim van bij SA, ze vermelden het geloof ik zelfs op de doosjes!!

"Made slightly heavier to better load fast rods ... "

Hilco

ik zie mensen hier probleemloos dikke snoeken vangen op een 2#  nu snap ik waarom  :P

Koen

Quote from: Hilco on January 21, 2013, 19:09:25
ik zie mensen hier probleemloos dikke snoeken vangen op een 2#  nu snap ik waarom  :P

mjah, maar wel buigen tot het handvat dus echt probleemloos ging het niet,  als ik te hard had getrokken of de hengel in een rare hoek had gezet had ik misschien geen #2 meer. Misschien dat met 0.10 van 2.2kg trekkracht niet zo'n goed idee was/is.

Koen

Maar om te weten hoe ver je kan gaan moet je een keer zo ver gegaan zijn  ;D

Zonder gekheid, volgens mij was jij de gene die tijdens de OVM meeting het had over de hoek van je hengel tenopzichte van het water enzo. Was blij dat ik ff geluisterd had :)

sjoerd

Quote from: Koen on January 21, 2013, 19:26:31
mjah, maar wel buigen tot het handvat dus echt probleemloos ging het niet,  als ik te hard had getrokken of de hengel in een rare hoek had gezet had ik misschien geen #2 meer. Misschien dat met 0.10 van 2.2kg trekkracht niet zo'n goed idee was/is.

Als je een grote vis aan heel licht materiaal haakt, dan zal die vaak heel rustig gedrild kunnen worden omdat je zo weinig kracht kunt uitoefenen waardoor de vis niet eens weet dat die gehaakt is. Zolang er geen obstakels zijn, die roet in het eten gooien kun je zo een grote vis met heel licht materiaal toch veilig landen. Als het fout gaat is het bij de landing want dan is 10/00 natuurlijk niks.

Sjoerd

catchem

Weten hoe de hengel werkt (actie, klappen opvangen, en buigen) en dit in je voordeel gebruiken maakt het vissen tot een sport waarbij het meer is dan vis sleuren. Maar gericht op snoek vissen op snoek met een #2 zou ik niet doen, maar als je er per ongeluk een aan krijgt is het fijn om te weten dat het kan.

Van de AM lijnen heb ik een #3, hiermee heb ik enkele keren gevist en had ik gekocht voor mijn -veel te oude- Ben Pont hengeltje. Het is eigenlijk een #3/4 dus mijn wf4 moet kunnen dacht ik, maar een #3 van AM werpt een stuk beter, maar verder zou ik niet weten. Bobeltjes of iets anders ben ik niet tegengekomen.

rena

Quote from: sjoerd on January 21, 2013, 19:50:07
Als je een grote vis aan heel licht materiaal haakt, dan zal die vaak heel rustig gedrild kunnen worden omdat je zo weinig kracht kunt uitoefenen waardoor de vis niet eens weet dat die gehaakt is. Zolang er geen obstakels zijn, die roet in het eten gooien kun je zo een grote vis met heel licht materiaal toch veilig landen. Als het fout gaat is het bij de landing want dan is 10/00 natuurlijk niks.

Sjoerd

Grappig dat je schrijft dat een vis niet eens door heeft dat ie gehaakt is.
Dit heb ik meermalen meegemaakt met het gericht droog vissen op vlagzalm op een meer.
De vlagzalm neemt de vlieg en zwemt weg, na de hengel te hebben geheven heeft de vis nog steeds niet door dat ie gehaakt is.
Maar wel is de haak reeds gezet.
Pas na het zetten van druk op de vis heeft ie door dat er iets aan de hand is...
Wel gaat het hier om vissen met een 9´#5, dus niet echt (te) licht.


gijsie20

Zooo.. topic is in een dag naar drie pagina's gegaan, en verschillende onderwerpen worden behandeld  ;D

Dank voor je antwoord Jan! Blijkbaar hebben toch meer mensen last van dit fenomeen bij deze lijnen. 
Ik snap uiteraard ook dat hierbij prijs een rol speelt en dat je voor een paar euro's geen perfecte top lijn kan verwachten. Ik dacht probeer het eens. Met het opspoelen viel me dit op.
Ik heb nog niet geworpen met de lijn, dus dat zal ik eerdaags eens testen als het ijs en sneeuw vrij is.

Groet

sjoerd

Quote from: gijsie20 on January 21, 2013, 22:58:54
Zooo.. topic is in een dag naar drie pagina's gegaan, en verschillende onderwerpen worden behandeld  ;D

Dank voor je antwoord Jan! Blijkbaar hebben toch meer mensen last van dit fenomeen bij deze lijnen. 
Ik snap uiteraard ook dat hierbij prijs een rol speelt en dat je voor een paar euro's geen perfecte top lijn kan verwachten. Ik dacht probeer het eens. Met het opspoelen viel me dit op.
Ik heb nog niet geworpen met de lijn, dus dat zal ik eerdaags eens testen als het ijs en sneeuw vrij is.

Groet

Beetje vreemd, veel commentaar op de  A&M lijn .   maar nu blijkt dat je er helemaal nog niet eens mee hebt geworpen!!!!
Hoe kun je dan zo snel een oordeel geven over de lijn???
Ik heb zelf ook enkele lijnen van A&M en vind het soepele lijnen die uitstekend werpen, Ik merk in de praktijk weinig of geen verschil met"de dure" lijnen. Dat iemand hier zelfs schrijft dat het stugge lijnen zijn??????Het tegendeel is eerder het geval, zeker met de lijnen die ik heb.
Maar uiteraard kunnen in elke partij enkele mindere lijnen zitten, dus ja wat is wijsheid. Maar ook de duurste lijn is vaak geen lang leven beschoren in de harde vliegvispraktijk. En dat iemand hier ergens schreef dat de hij de dure lijnen goedkoop vind. Nou ik vind ze aardig aan de prijs en dan moet je helemaal niet meer om gaan rekenen naar guldens! :-\ :-\
Sjoerd


Troutbuster

Sjoerd heeft gelijk, ik heb er aan aantal (lijnen van A&M) en ik kan weinig tot geen negatievenberichten plaatsen over deze lijnen.

Ik heb reeds een aantal "prominente" vliegvissers, laten werpen met "mijn" A&M hengel/lijn set up, en steeds was er de opmerking, "lekker lijntje, welk merk"??
Na de melding, "A&M, en rond de € 10/12,-"  was de verbazing en ook de goedkeuring niet van de lucht!

En ja.... om een oordeel te vellen, is de beste optie om ermee te gaan werpen zonder voorkennis van merk en prijs!

Uiteraard kan je het slecht treffen maar waarmee niet??

Gr

Jan
"Petri Heil"


Wilco

Quote from: Troutbuster on January 22, 2013, 10:23:44
Sjoerd heeft gelijk, ik heb er aan aantal (lijnen van A&M) en ik kan weinig tot geen negatievenberichten plaatsen over deze lijnen.

Ik heb reeds een aantal "prominente" vliegvissers, laten werpen met "mijn" A&M hengel/lijn set up, en steeds was er de opmerking, "lekker lijntje, welk merk"??
Na de melding, "A&M, en rond de € 10/12,-"  was de verbazing en ook de goedkeuring niet van de lucht!

En ja.... om een oordeel te vellen, is de beste optie om ermee te gaan werpen zonder voorkennis van merk en prijs!

Uiteraard kan je het slecht treffen maar waarmee niet??

Gr

Jan

dat is een goed voorstel Jan.

Laat een kenner gooien met een lijn zonder voorkennis dan krijg je een eerlijk oordeel

gijsie20

Quote from: sjoerd on January 22, 2013, 09:43:45
Beetje vreemd, veel commentaar op de  A&M lijn .   maar nu blijkt dat je er helemaal nog niet eens mee hebt geworpen!!!!
Hoe kun je dan zo snel een oordeel geven over de lijn???
Ik heb zelf ook enkele lijnen van A&M en vind het soepele lijnen die uitstekend werpen, Ik merk in de praktijk weinig of geen verschil met"de dure" lijnen. Dat iemand hier zelfs schrijft dat het stugge lijnen zijn??????Het tegendeel is eerder het geval, zeker met de lijnen die ik heb.
Maar uiteraard kunnen in elke partij enkele mindere lijnen zitten, dus ja wat is wijsheid. Maar ook de duurste lijn is vaak geen lang leven beschoren in de harde vliegvispraktijk. En dat iemand hier ergens schreef dat de hij de dure lijnen goedkoop vind. Nou ik vind ze aardig aan de prijs en dan moet je helemaal niet meer om gaan rekenen naar guldens! :-\ :-\
Sjoerd

Nee klopt, nog niet mee geworpen dus daar kan ik niks van zeggen. Maar daar ging mijn opmerking ook niet over. Het ging erom dat ik veel onevenheden in de lijn vind zitten en vroeg me af of andere daar ook ervaring mee hadden. Ik heb dit bij mijn andere duurdere lijnen niet, dus vandaar dat het me opviel.


Groet