Vliegenlijn opzetten

Started by gijsie20, July 09, 2012, 21:16:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

gijsie20

hi all,

Wat is nu eigenlijk de beste manier om een nieuwe vliegenlijn op je reel te draaien? Ik ben bang dat de lijn gaat kinken ( is me al eens gebeurd, was gelukkig geen dure lijn)
Heb net een nieuwe Snowbee lijn, en dat zou zonde zijn.

Gewoon de spoel met lijn ergens tussen vast zetten en dan op je reel draaien? Wie kan me hierin helpen, google levert me niet heel veel op, behalve onderstaande link: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=en%7Cnl&rurl=translate.google.nl&u=http://globalflyfisher.com/fishbetter/first_setup/&usg=ALkJrhiGwp8CctWMfwH_LwqRTK9ZIiYtdQ

Groet

Sieger

Hoi,

Ik doe het precies zoals jij het omschrijft.... Potlood door de spoel en de lijn van de lijn af laten rollen terwijl je de lijn op de reel draait...

Kinken (zoals vroeger op de molen als ik de lijn van de rol af liet 'schieten' -dus over de rand-) ken ik niet. Wel kringelt de lijn soms als hij lang en strak opgerold een tijdje ongebruikt op de reel zit.... (vooral als het koud is...).. Even een flink stuk lijn van de reel halen, ff flink aan trekken en dan is het vaak weer ok... :)


Sieger

gpz900r paul

ik rol hem helemaal uit op de vloer.
en dan door het onderste oog van de hengel.
en draaie maar.

groeten  paul

Gert

Quote from: Sieger on July 09, 2012, 22:24:09
Hoi,

Ik doe het precies zoals jij het omschrijft.... Potlood door de spoel en de lijn van de lijn af laten rollen terwijl je de lijn op de reel draait...

Zo moet het inderdaad, MAARRRR: let er wel op dat je dat op deze manier doet:

O_O

En NIET zo:

O/O
Want dan zit er dus inderdaad al meteen een kink in de kabel oftewel vliegenlijn.
Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Groet,
Gert

Rossie69

Duidelijk Gert.

deed het dus altijd verkeerd ahum.


Gert


Rossie69

ahaha

deed ik ook al met nylon opspoelen.

Ja sukkel klopt als een rietje.

en, Gert mag het zeggen.

eikel  ;D

gijsie20

Ah duidelijk. Begrijp wat je bedoelt Gert. Misschien is dat vorige keer verkeerd gegaan. In die lijn zitten nu allemaal kringels als ik de lijn er af haal/werp. (Biocraft lijntje) Ga nog eens proberen die weer goed te krijgen.

Bedankt voor de replys!

vliegvisgek

lijn thuis strekken dus vast maken en dan 1 uurtje onder spanning laten staan de shimano lijn dan he meestal is de lijn dan krul vrij  ;)

Hilco

Na een agressieve bui in het verre verleden heb ik het onderste deel van een 4 delige hengel over gehouden  met 1 oog er op .
daar hang ik de reel aan , dat houd makkelijker vast.


Gerrit72


Quote: In die lijn zitten nu allemaal kringels als ik de lijn er af haal/werp. (Biocraft lijntje) Ga nog eens proberen die weer goed te krijgen.

Zelf heb ik ook een Biocraft lijn, die is behoorlijk stug en kinkt ook wat. Voor het op spanning zetten, zou ik eerst de krullen er uithalen door de lijn op een grasveld uit te lopen (gewoon reel op de hengel en lopend afstrippen) en dan een eind mee te slepen, zodat de krullen er wat uitgaan.

Kennelijk is de lijn wat gedraaid bij het opspoelen, waardoor er enige spanning op staat en de lijn de neiging heeft te krullen. Die draaien moeten er dus uit.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

En alleen er uit lopen helpt dan vaak niet voldoende. Kijk dan even in welke richting de lijn krult en aan het eind in de andere richting draaien tussen je vingers. Perfect wordt het toch nooit ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Quote from: gpz900r paul on July 09, 2012, 22:28:30
ik rol hem helemaal uit op de vloer.
en dan door het onderste oog van de hengel.
en draaie maar.

groeten  paul

Dit is inderdaad ook een goeie tip, vooral voor die (goedkopere) lijnen die niet op een haspeltje worden geleverd, maar gewoon opgerold in een plastic zakje zitten (Met van die pijpenragertjes eromheen om het bijelkaar te houden).

A{b}r{a}xa{s}

zo doe ik het ook altijd, uitleggen, vettige doek er langsheen, en dan binnendraaien (nogmaals door vettige doek), dan is tie gelijk goed behandeld.