Dode snoekbaars

Started by JEVDE, June 24, 2021, 20:34:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Onlangs een boottochtje door Utrecht gedaan. Het viel me op (was niet te missen) dat er heel veel dode snoekbaars ronddreef. Op een kort tochtje door de binnenstad zag ik zeker 12 op zijn kop zwemmende snoekbaarzen. Geen andere soorten.

Is dit het gevolg van slecht behandelen van de vis door vissers? Of is er een andere oorzaak. Het leken me er zoveel en ook allemaal snoekbaars.

Beertje

#1
Er is overal meer vissterfte de laatste tijd. Kan o.a. te maken hebben met de grote hoeveelheden neerslag in korte tijd.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

henkverhaar

Quote from: Beertje on June 24, 2021, 22:37:56
Er is overal meer vissterfte de laatste tijd. Kan o.a. temeken hebben met de grote hoeveelheden neerslag in korte tijd.
Ik heb geen flauw idee of het er mee te maken heeft, maar excessieve neerslag leidt (leidde in het verleden, een aantal knelpunten is voor zover ik weet aangepakt) vaak tot inwerking treden van riooloverstorten, waarbij ongezuiverd rioolwater op het oppervlaktewater geloosd wordt. Dit kan vervolgens (naast andere effecten) tot overmatige organische belasting van het water, en daarmee een snelle, en vaak kritieke afname van het zuurstofgehalte leiden (als gevolg van een snelle microbiele afbraak van dat organische materiaal.

Menno_siemensma

klopt, we hadden dit ook in groningen bij een vijver, door de hevige regenval gebruikt als overstort voor het riool, resultaat meeste vis lag een dag later met buikje naar boven te zonnen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gert

Ik herken dit ook van vroeger. Dacht dat het toen vooral veroorzaakt werd door het gif wat op de planten werd gespoten en bij hevige regenval vanaf de oevers in het water terecht kwam. Liepen we met schepnetten vol met "naar adem happende" vis naar die sloten waar nog niets aan de had was.

Maar wel vreemd dat JEVDE alleen maar snoekbaars zag toch?

Menno_siemensma

Ja dat wel, wel heel specifiek alleen snoekbaars maar goed wie weet wat er nog op de bodem ligt wat niet dreef. misschien net een school snoekbaars voor een uitlaat van een riool of iets in die trant.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

Quote from: JEVDE on June 27, 2021, 20:15:33
Dit was een 2 uur durend tochtje door de grachten. De vis dreef op verschillende plekken op de route. Alleen snoekbaars.
Lekker geurtje van die dode vissen midden in de stad!
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Dan weet ik het ook niet helaas.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.