Grensmaas vraagje

Started by Woenos, June 20, 2021, 10:09:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Hoi allemaal,

Even voor de zekerheid want kom er niet uit met de visplanner (kan niet inzoomen). Mag je nu bij Borgharen dus vanaf de stuw stroomafwaarts al vissen met een gewone vispas? Of moet je daar lid zijn van een lokale vereniging? Water kleurt gewoon donkerblauw in de visplanner maar de documenten zijn niet leesbaar in de app. Vandaar de vraag!

JurjenF

ik heb ook de app er eens bijgepakt. In de leesbare tekst staat dat je vis- en looprecht hebt indien niet anders staat aangegeven. De rest is idd totaal onleesbaar en ook niet uit te vergroten. Ik zou er dus niet al te moeilijk over doen : op een paar korte 'rode'stukjes na lekker gaan vissen. En bij controle mag men dan uitleggen wat voor de gebruiker niet te lezen is.
Fishing is cheaper than therapy

Gert

Je kunt altijd nog gratis de pdf-versie van het boekje downloaden.
https://www.sportvisserijoostnederland.nl/sportvissers/visdocumenten/gezamenlijke-lijst-van-nederlandse-viswateren.html

Daar is dit (wel  ;)) te lezen - hoop dat dat je vraag beantwoordt:

1h. (Grens)Maas visrechthebbende Visstand Verbetering Maas
de oostoever vanaf de Belgische grens bij Navagne tot 75 m bovenstrooms van
de stuw van Borgharen en de westoever vanaf de Belgische grens bij Klein
Ternaaien tot de ingang van het verbindingskanaal Bosscherveld.
Met uitzondering van:
• De grindgaten, d.w.z. niet de Pieterplas en het ten zuiden daarvan gelegen
recreatiegebied Maastricht-Eijsden.
• Het gedeelte tussen de Sint Servaasbrug en de Wilhelminabrug te Maastricht.
Bijzondere bepalingen:
• Het meenemen van gevangen vis is verboden.
• Nachtvissen niet toegestaan tussen de ingang van de jachthaven te Eijsden en
de ingang van de jachthaven Pietersplas.

Woenos

#3
Als ik dat goed lees is het tot 75 meter bovenstrooms van de sluis(dus naar het zuiden) gewoon vissen met de vispas inderdaad. Top! En dankjewel.

Hans-oet-remunj

Zoals ik het in de PDF lees: met alleen de vispas mag je in de grensmaas NIET  vissen  tussen A en B. 

- A) 75 meter bovenstrooms van  stuw borgharen en
- B) monding van de geul

Maw:  Mag je nu bij Borgharen dus vanaf de stuw stroomafwaarts al vissen met een gewone vispas? ->  Nee dus

Hans-oet-remunj

#5
Quote from: JurjenF on June 20, 2021, 11:24:14
ik heb ook de app er eens bijgepakt. In de leesbare tekst staat dat je vis- en looprecht hebt indien niet anders staat aangegeven. De rest is idd totaal onleesbaar en ook niet uit te vergroten. Ik zou er dus niet al te moeilijk over doen : op een paar korte 'rode'stukjes na lekker gaan vissen. En bij controle mag men dan uitleggen wat voor de gebruiker niet te lezen is.

Tja, ik hoop niet dat deze benadering de nieuwe standaard wordt. We hebben er nu al last van dat steeds meer boeren geen zin meer hebben om de loop/visrechten te verlengen. Je verpest het hiermee voor de anderen die wel hun best doen. Ook niet fair naar de boeren/eignearen/beheerders...

Woenos

Quote from: Hans-oet-remunj on June 20, 2021, 17:46:19
Zoals ik het in de PDF lees: met alleen de vispas mag je in de grensmaas NIET  vissen  tussen A en B. 

- A) 75 meter bovenstrooms van  stuw borgharen en
- B) monding van de geul

Maw:  Mag je nu bij Borgharen dus vanaf de stuw stroomafwaarts al vissen met een gewone vispas? ->  Nee dus

En hoe dan wel?

Woenos

Nou ik heb de pdf eens online uitgepluisd en ook de visplanner erbij gehouden. Het gaat mij om het stuk van de stuw tot na Borgharen. Bladzijde 7 van dit document https://www.hsv-vvm.nl/wp-content/uploads/2020/12/Boekje-VVM-staand.pdf geeft hierover uitsluitsel lijkt mij.
De rode lijn (verboden te vissen) onder is de stuw zelf. Dit hoort bij 'Grensmaas vanaf de stuw te Borgharen tot de Belgische grens ter hoogte van de monding van de Huyskensplas te Stevensweert (grenspaal 126)'.
Het document komt van de Visrechthebbende: HSV Visstandverbetering Maas - Maastricht.
Dus ook al staat dit stuk in de landelijke lijst niet duidelijk beschreven, hier is dat wel het geval. 

En dan is de conclusie voor dit stuk: VVM vispas en niet VVM vispas vissen tussen zonsopgang en zonsondergang.

Ik vind het niet erg een 2de vergunning bij een lokale visrechthebbende aan te schaffen, maar dat is dus niet eens nodig.

Hans-oet-remunj

#8
kan idd nog kloppen ook   :)

op https://www.sportvisserijoostnederland.nl/sportvissers/visdocumenten/gezamenlijke-lijst-van-nederlandse-viswateren.html staan ook wat pdf's met de laatse aanpassingen.

en idd in de aanvullingslijst 2021 staat iets over dit stuk:

Toevoegen: Sportvisserij Limburg en Visstand Verbetering Maas
1.g Grensmaas

Grensmaas vanaf de stuw te Borgharen tot de Belgische grens ter hoogte van de
monding van de Huyskensplas te Stevensweert (grenspaal 126).
Met uitzondering van het voormalig deel Julianaplas te Meers.
Het meenemen van gevangen vis is verboden. De volgende vissoorten dienen
direct te worden teruggezet: karper, barbeel, serpeling, sneep, beekforel,
zeeforel en zalm.

Voor het gedeelte van de Grensmaas vanaf de stuw te Borgharen tot aan de
monding van Geul geldt:
- Visrechthebbende: Visstand Verbetering Maas
- Nachtvissen voor leden van VVM is toegestaan zonder extra nachtvistoestemming.
Zie het reglement van VVM voor aanvullende voorwaarden.
- De derde hengeltoestemming van VVM is ook geldig.

JurjenF

Het is geenszins mijn bedoeling aan te zetten  tot onoirbaar gedrag! Maar.....als de beperkingen duidelijk zijn aan- of weergegeven in de app dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. En als dat niet zo is dan handel je naar hetgeen als aan- of weergegeven. Er zijn ook verenigingen die hun voorwaarden wel duidelijk leesbaar in de app in laten brengen. Maar zoals het bij de Grensmaas ingebracht is kan echt niet. Zeker niet als 'grenzen' van hot naar her lopen en je niet meer weet waar je wat wel en niet mag doen.  En als je iets niet zeker weet heb je altijd je Hollandse mond bij je. Maar als je volgens de visapp staat te vissen waar dat voldens die app mag maar er zijn in diezelfde app voorwaarden ingebracht die onleesbaar zijn dan kan en mag je je eigen conclusies trekken. En mbt die landeigenaren en looprechten : daar ben ikzelf vaak tegenaan gelopen. En dan ligt het  (iig bij mij) maar net hoe zo'n gesprek verloopt. Zonder iemand te hard voor schenen te schoppen overigens. Want sommigen willen gewoon niemand op het land, of je nu looprecht hebt of niet. En op veel stukken zijn de waterschappen 'de baas' en niet de landeigenaren. Dus niet al te snel conclusies trekken en labels plakken. Dar ie niemand mee gediend.
Overigens is een discussie geen enkel punt : met elkaar oneens zijn is heel gewoon maar wel elkaar in waarde laten...........
Fishing is cheaper than therapy

henkverhaar

Quote from: JurjenF on June 22, 2021, 12:39:49En op veel stukken zijn de waterschappen 'de baas' en niet de landeigenaren.

En op sommige stukken denken de waterschappen dat ze de baas zijn maar is dat helemaal niet zo...

Hans-oet-remunj

Ja ik kom wellicht met gestrekt been in, maar hier zit natuurlijk wel een issue.

"Ik zou er dus niet al te moeilijk over doen : op een paar korte 'rode'stukjes na lekker gaan vissen. En bij controle mag men dan uitleggen wat voor de gebruiker niet te lezen is."

Ik krijg de indruk dat de onduidelijkheid van de app een vrijbrief is: Zolang je het kunt verkopen, ga je gang....   En daar heb ik moeite mee.

Bij wateren in nederland met een voor nederland uniek biotoop ('lijkt wel buitenland') ligt het al snel delikaat.  Diverse partijen hebben bv interesse in de zeldzame dieren en planten in dat gebied, en vissers hebben bij die partijen niet altijd een goede naam (speelt niet alleen  bij boeren).

B.v: in een leuk stromend water in mijn regio zijn recent alweer 2 boeren afgehaakt. Door incorrect gedrag van vissers. We zijn daarmee ongeveer 10% kwijt van dit water.  En er is al zo weinig van dit soort water in dit land.   Zoals gebruikelijk op een forum ligt dat natuurlijk niet aan het struinen waar het niet mag, rommel achterlaten, autos parkeren in natuurweides, s'nachts vissen, een erg assertieve houding van vissers jegens de boer die komt controleren (hollandse mond?), enz enz.   ;)     Obv de details die ik weet  (het zat wel degelijk in die hoek) snap ik dat deze boeren er de brui aan geven. Maar het is wel jammer dat het zo loopt, en de trend zal niet afnemen vrees ik.

Los van ethiek, het is niet gratis als je de grenzen te ver opzoekt.  Door de optel som worden de ruiten ingegooid voor de vissers.

Als de app niet duidelijk is kun je het in de pdf terugvinden. 10 minuten werk.  Ga niet een bug in de app gebruiken als excuus om maar overal te gaan vissens, maar meldt die bug. Maw bij twijfel: niet vissen...zeker in dit soort wateren. Je maakt er stapje voor stapje dingen mee kapot voor anderen.  Liever samen iets opbouwen.





Woenos

#12
Als de app niet duidelijk is kun je het in de pdf terugvinden. 10 minuten werk.



Of de hulp inroepen van dit forum! We zijn er nu wel mooi uitgekomen en met de duidelijke kaartjes erbij. Ik dacht altijd heel goed de regels te kunnen lezen en begrijpen maar dit was meer uitzoekwerk dan ik had gedacht. Stond daar aan de waterkant en ben niet gaan vissen door de onduidelijkheid. Rij deze week een keer terug voor een avondsessie.

sarca2

http://www.1limburg.nl/l/112547 geen opbeurend bericht, hopelijk ga je toch wat vangen desondanks.
traject vanaf de stuw tot voulwammes/monding geul heb je inderdaad vergunning 'visstand verbetering maas' nodig.
daarboven niet meer. zuidelijk van de stuw van borgharen lijkt het mij lastig vliegviswater
ik heb gevist op het stuk van die vergunning, flinke stroming, breed, ondiep, lijkt wel wat op de ourthe, erg mooi. echt vliegviswater
ik weet niet of er veel vis zit, had zelf geblankt destijds.
het viel me op dat om half drie in de middag de stroming ineens wegviel.
::new::

Woenos

Quote from: sarca2 on June 23, 2021, 20:39:35
http://www.1limburg.nl/l/112547 geen opbeurend bericht, hopelijk ga je toch wat vangen desondanks.
traject vanaf de stuw tot voulwammes/monding geul heb je inderdaad vergunning 'visstand verbetering maas' nodig.
daarboven niet meer. zuidelijk van de stuw van borgharen lijkt het mij lastig vliegviswater
ik heb gevist op het stuk van die vergunning, flinke stroming, breed, ondiep, lijkt wel wat op de ourthe, erg mooi. echt vliegviswater
ik weet niet of er veel vis zit, had zelf geblankt destijds.
het viel me op dat om half drie in de middag de stroming ineens wegviel.

Over de waterkwaliteit kan ik niet veel zeggen. Heb er wel mijn grootste vissen gevangen telt dat wel? O.a. een roofblei van 82 cm, maar goed dat is een import vis :)

Over de benodigde visdocumenten is het regelement heel duidelijk:

Grensmaas vanaf de stuw te Borgharen tot de Belgische grens ter hoogte van de monding van de Huyskensplas te Stevensweert (grenspaal 126).
 
Benodigde documenten:
VISpas

Visrechthebbende:
HSV Visstandverbetering Maas - Maastricht

Vispas is voldoende, er is geen extra lidmaatschap nodig. Dan is de visplanner in de browser echt een uitkomst, duidelijke bijlagen en kaartjes.

sarca2

ik zie in de visplanner dat je gelijk hebt, ik had de info hier vandaan:https://www.sportvisserijlimburg.nl/actueel/3328/vissen-in-de-grensmaas.html
::new::

Woenos

Prachtige rivier maar blijft lastig, de stek die zaterdag vol vis At en goed bereikbaar was bleek ineens meters breder en harder te stromen. Niets gevangen maar blijf het proberen op dit stuk.

Fly4Fish

Quote from: Hans-oet-remunj on June 22, 2021, 19:41:20
B.v: in een leuk stromend water in mijn regio zijn recent alweer 2 boeren afgehaakt. Door incorrect gedrag van vissers. We zijn daarmee ongeveer 10% kwijt van dit water.  En er is al zo weinig van dit soort water in dit land.   Zoals gebruikelijk op een forum ligt dat natuurlijk niet aan het struinen waar het niet mag, rommel achterlaten, autos parkeren in natuurweides, s'nachts vissen, een erg assertieve houding van vissers jegens de boer die komt controleren (hollandse mond?), enz enz.   ;)     Obv de details die ik weet  (het zat wel degelijk in die hoek) snap ik dat deze boeren er de brui aan geven. Maar het is wel jammer dat het zo loopt, en de trend zal niet afnemen vrees ik.

Ik weet welk water je bedoelt, Hans, want ik woon ook in die regio.
De verhalen zijn niet misselijk. Veelal Oostblokkers, maar ook enkele Nederlanders laten volop afval achter, verstoren bewust broedende vogels en gaan op de vuist met boeren. Deze entiteiten mogen in geen enkel geval sportvissers genoemd worden. Het is schavuit, vissen voor de pan en smerig tuig. Deze entiteiten hebben er de dag van vandaag voor gezorgd dat er bijna nergens meer gevist mag worden daar en volgend jaar verschijnen er waarschijnlijk nog meer cirkels op de vergunning  :(

Woenos

Verschrikkelijk om te horen. Probeer zelf juist afval dat ik tegenkom mee te nemen. Vooral nu binnen alles dicht was zag je ineens de gekste dingen buiten. Lokaal in een beschermd natuurgebied bij een groot ven zag ik mensen met de auto tot aan de waterkant rijden voor een picknick. In het broedseizoen.

Koen

Iemand die er in de buurt woont? Heb straks vakantie en was eigenlijk van plan om es wat barbeel te plagen ... maarjah toen kwam er ineens nog al wat water extra bij. Vraag is of het al visbaar is (en mag) of dat ik het dit jaar maar ff over moet slaan.

guidogast

Koen, ik woon niet in de buurt maar houd wel de waterstand vd Grensmaas online in de gaten, het peil is nu nog zo'n 65 cm te hoog om enigszins te kunnen vliegvissen en waden. Ik wacht ook al weken tot de Grensmaas flink lager wordt maar dat gaat bijzonder langzaam.
::agree::

Koen

ok, thx. Mijn broertje en ik hebben het al een beetje opgegeven. Misschien dat we nog wel ff langs hobbelen om gewoon te kijken en lekker rond te tuffen :)