Ultra light vliegvissen

Started by Dorski, January 20, 2021, 21:52:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dorski

Zijn er hier UL vliegvissers?

Met name in America zie ik veel op fora voorbij komen, maar hier in NL nog niet zo veel.
Met name voor de stadsvoorntjes, waarbij je nooit verre worpen hoeft te maken lijkt me dit erg leuk.

Maar ook voor de buitenlandse riviertjes waar je geschubde vriendjes tot een cm of 20 tegenkomt.

Zoja, wat zijn je ervaringen?

Dre

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk wat je onder Ultra Light verstaat. Persoonlijk vis ik voornamelijk met #3 hengels in verschillende lengtes. Hier vis ik het hele jaar rond mee op verschillend water en ik wil eigenlijk ook niet zwaarder vissen. Wat mij hierin trekt is de fijngevoeligheid en alles gebeurt op een paar meter afstand waardoor je naar mijn idee maximaal betrokken bent bij het hele gebeuren. Een paar jaar geleden heb ik tot mijn grote spijt mijn #1 hengel weg gedaan en eigenlijk weet ik niet precies waarom ik hem heb verkocht. Het was een goedkoop hengeltje uit China van MaxCatch maar heb hier wel mijn p.r. ruisvoorn mee gevangen. Ultra light vissen betekend dus niet persé kleine vissen vangen.  ;D Nu ben ik zelf ook al een tijdje weer aan het kijken naar iets lichters. Ik twijfel ook nog over het materiaal, ik heb een paar fiberglass hengels en die bevallen mij heel goed alleen zijn die lastig te vinden in #1 of #2. Mocht iemand nog een goede tip hebben dan hou ik me aanbevolen.  ;)

Dorski

Hi Dre,

Met UL bedoel ik wt0/1/2. Dus echt het hele lichte materiaal wat je niet zomaar in de winkel vindt.
Tis natuurlijk niet alleen voor hele kleine vis, maar vooral voor het delicat presenteren van hele kleine droge vliegjes.
En daar kun je op zijn tijd natuurlijk ook kneiter dikke bakken mee vangen.

Fly4Fish

Ultra licht vissen vind ik persoonlijk meer gaan over het fanatisme om zo licht mogelijk te vissen en zo subtiel mogelijk je aas te presenteren, dan de aftma-aanduiding op de hengel/lijn.

Ik heb ook eens gezocht naar een #1, maar er is moeilijk aan te komen.
Standaard vis ik met een #3: ideaal voor licht stromend water en te vissen met nimfen en droge vliegen gecombineerd.
Lichte streamers vis ik op een #6.

Beertje

#4
Quote from: Fly4Fish on January 21, 2021, 12:32:49
Ultra licht vissen vind ik persoonlijk meer gaan over het fanatisme om zo licht mogelijk te vissen en zo subtiel mogelijk je aas te presenteren, dan de aftma-aanduiding op de hengel/lijn.

Ik heb ook eens gezocht naar een #1, maar er is moeilijk aan te komen.
Standaard vis ik met een #3: ideaal voor licht stromend water en te vissen met nimfen en droge vliegen gecombineerd.
Lichte streamers vis ik op een #6.

Wat denk je hier hier van?   https://flysupply.nl/product/1034/45000/Tiemco-Infante-Oikawa-Special-Fly-Rod-4pc/

https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=TFO-Lefty-kreh-profesional-2-serie

https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Redington-Classic-Trout
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Dre

Dank voor de linkjes, ik ga vanavond weer eens lekker snuffelen naar een leuk nieuw UL stokje. Met dit zonnetje erbij begint het voorjaar bij mij al weer te kriebelen.
Er zijn sommigen die zweren bij splitcane voor #1 en #2 hengels, iemand daar ervaring mee? Ik zelf hou van een wat tragere actie vandaar mijn voorliefde voor fiberglass.
Dat geeft op klein water de mogelijkheid om wat te corrigeren tijdens het werpen. Erg handig bij overhangende takken bijvoorbeeld.  ;D

John

Vis eigenlijk alleen maar ultra licht met #0, #1 of een #2. Heb hiervoor indertijd blanks van de firma CTS gekocht en deze zelf afgebouwd.
de #0 en #1 zijn carbon blanks en de #2 is een glashengel.

Zijn echter wel meer UL vliegvissers op dit forum echter er bestaat ook een UL vliegvis groep op FB mocht je hierover meer info willen.

https://www.facebook.com/groups/ultralichtvliegvissen

Dorski

Helaas, of gelukkig, zit ik niet op FB.

Maar wellicht leuk om hier op het forum wat actiever het UL te promoten.

Ik heb zelf een #3 al een tijdje, maar vind dit voor de stads slootjes toch wel zwaar.

Ik heb zelf net een #0/1 uit China laten komen. Kostte net geen 30 tientjes. Super mooi afgewerkt en zelfs met een koker erbij.
Een UL reeltje en een WF1F lijn. Alles bij elkaar, incl verzenden, was ik nog geen €70,- kwijt.
Ik zal van het weekend wat foto's en linkjes posten.

Ik kan niet wachten totdat ik weer met de droge vlieg kan gaan vissen.

Mike

Ik vis in de zomer redelijk veel UL met een oud Sage Spl #1 hengeltje op de merwede en ook af en toe op sierwateren.
Vooral op de Merwede is het dikke pret.
Bizarre aantallen van hoofdzakelijk kleine vis maar er zitten met grote regelmaat ook dit soort vissen bij
[attachment id=1 msg=182912]
[attachment id=2 msg=182912]
Super gaaf.

Op de Duitse, Sloveense, Tsjechische en Belgische rivieren gebruik ik m ook erg veel om droog te vissen. Ook echt geweldige visserij.
Voor t french nymphen gebruik ik ook hoofdzakelijk #2/3 hengels maar dit is eigenlijk wel anders dan UL vissen denk ik. Voornamelijk omdat dit doorgaans in tegenstelling tot "normale" UL hengels vrij lange stokken zijn met een flexibele top maar toch een dikke ruggengraat.
Maar UL vissen is wel echt top.


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Ik vis ook met een splitcane #2 is geweldige visserij, helaas kan de hengel geen nimfen aan, dan sla ik teveel mis. Maar in dld is het geweldige visserij met splitcane

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

henkverhaar

Quote from: Dre on January 21, 2021, 15:32:55
Er zijn sommigen die zweren bij splitcane voor #1 en #2 hengels, iemand daar ervaring mee?
Ik weet dat ze gemaakt worden. Het probleem met cane lichter dan zeg #3 is dat je de hengel niet of nauwelijks meer lichter kan maken door de hele taper dunner te maken, je loopt tegen de grenzen van wat je met een topje kan doen aan. Een topje van minder dan 1.5 mm is niet heel realistisch - het kan nog wel, maar wordt heel kwetsbaar, en ook slecht te schaven. Veel schaafmallen kunnen ook niet zo dun - en machinale machines (frezen) maken er bij die dikte spaanders van. Dat betekent dus dat eentjes en tweetjes gemaakt worden door de taper te vertragen - de tip blijft even dik als bijvoorbeeld de #4 waarvan wordt uitgegaan, maar de hengel wordt progressief minder dik.

Daarmee krijg je een hele trage, slappe hengel (mijn kwalificatie) waarmee het, m.i. erg onaangenaam werpen en vissen is. Mijn voorkeur heeft het dus niet. Persoonlijk vind ik een 4-tje een fijne ondergrens - hoewel ik hier ook een 8' #3 heb staan die ik onlangs maakte en die in mijn beleving nog fatsoenlijk werpt. Of hij tijdens het vissen ook voldoet ga ik a.s. seizoen ondervinden.

Merk dus op dat ik sowieso geen fan ben van die hele lichte hengeltjes. 

Scaramouche

Fly Supply heeft nu heel lichte Tiemco's in de aanbieding zag ik.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Ik heb 2,5 jaar geleden een Tiemco gekocht, dit had ik er destijds over geschreven op het forum:

Een Tiemco #1 van 8 ft, met een TFO BVK 0 reeltje. Via Marktplaats, maar de verkoper zit misschien ook hier op het forum?

Lekker licht vissen!
Lijn plakte aanvankelijk wel erg aan de hengel - bekend verschijnsel bij lichte lijnklassen - maar met een beetje bijenwas op de hengel was dat helemaal over.


Die nieuwe hebben misschien alleen een andere kleur? Ik ben er in ieder geval blij mee, leuk voor in de polder, mits uiteraard niet te veel wind. Reeltje is trouwens te koop als iemand interesse heeft.

Maar waarom UL vissen samen zou moeten gaan met een droge vlieg weet ik niet. Met een nimfje is het minstens net zo leuk op baarsjes en uiteraard voorntjes.

Verder heb ik ook nog een #2 van Orvis (een T3, redelijk stug en werpt goed).
En een aantal #3'tjes, o.a. ook een splitcane. Ook leuk, maar werpen is wel wennen.

Streamer

Quote from: henkverhaar on January 21, 2021, 20:13:55
Ik weet dat ze gemaakt worden. Het probleem met cane lichter dan zeg #3 is dat je de hengel niet of nauwelijks meer lichter kan maken door de hele taper dunner te maken, je loopt tegen de grenzen van wat je met een topje kan doen aan. Een topje van minder dan 1.5 mm is niet heel realistisch - het kan nog wel, maar wordt heel kwetsbaar, en ook slecht te schaven. Veel schaafmallen kunnen ook niet zo dun - en machinale machines (frezen) maken er bij die dikte spaanders van. Dat betekent dus dat eentjes en tweetjes gemaakt worden door de taper te vertragen - de tip blijft even dik als bijvoorbeeld de #4 waarvan wordt uitgegaan, maar de hengel wordt progressief minder dik.

Daarmee krijg je een hele trage, slappe hengel (mijn kwalificatie) waarmee het, m.i. erg onaangenaam werpen en vissen is. Mijn voorkeur heeft het dus niet. Persoonlijk vind ik een 4-tje een fijne ondergrens - hoewel ik hier ook een 8' #3 heb staan die ik onlangs maakte en die in mijn beleving nog fatsoenlijk werpt. Of hij tijdens het vissen ook voldoet ga ik a.s. seizoen ondervinden.

Van dit soort stukjes word ik nou blij. Mooie uitleg en goed te begrijpen.  ::goodjob::
IHYT

Dréke

Quote from: Streamer on January 22, 2021, 17:07:41
Van dit soort stukjes word ik nou blij. Mooie uitleg en goed te begrijpen.  ::goodjob::

Henk bouwt zelf Splitcane hengels, hij weet wel waar hij over praat

http://www.buroverhaar.nl/splitcane/index.html


Vliegvissen, een passie die nooit ophoudt

henkverhaar

Ik heb hier nog ergens een taper voor een 1tje liggen. Ik denk dat ik er daar maar eens eentje van ga bouwen binnenkort, zodat geïnteresseerden er tzt mee kunnen proefwerpen om te ervaren of ze het wat vinden ;-) Je moet als bouwer toch aan de slag blijven...

Ik heb de taper door mijn actieberekening gehaald, en vergeleken met mijn standaard 7 voet #4 taper. De testcurve van deze berekening voorspelt dat het effectieve werpgewicht 1 gram is (vergeleken met 5 gram voor de #4 hengel (merk op dat de spec voor een #4 lijn ca. 7.5 gram voor de eerste 30 voet is, en voor een 1 lijn ongeveer 4 gram, waarmee een taper met een effectief werpgewicht van 1 gram wel heel licht is...); de berekening laat ook een buiscurve zien die nauwelijks progressief is, maar vrijwel eenparig - slap dus. Er is vast mee te vissen, maar persoonlijk lijkt het me niet aangenaam. Maar zoals gezegd (of eigenlijk geïmpliceerd), je weet het pas als je het in de hand kunt voelen. Projectje dus ;-) Mooie uitdaging voor mijn 50ste hengel...

Dre

Henk bedankt voor de heldere uitleg. Ik ben ook erg benieuwd naar je project  ::) Het lijkt mij heel interessant om de voortgang te mogen meelezen en het uiteindelijke resultaat te zien.
Zelf heb ik geen ervaring met het (af)bouwen van hengels. Ooit heb ik wel het idee gehad om een goedkope fiberglass blank op de kop te tikken en die af te bouwen maar daar is het nog niet van gekomen.
Met opgroeiende kinderen is het zaak om tot een evenwichtige verdeling te komen van de vrije tijd en dan gaat de voorkeur voor nu toch uit naar af en toe naar de waterkant. Maar het blijft wel op mn wensen lijstje staan.

sarca2

UL lijkt mij ook wel interessant, heb maar eens een setje besteld, voor vanaf juni in de polder. gegokt op een chinees #1 setje voor 75 euro, hopelijk gaat dit werken. als hengeltje niet goed is kan ik altijd nog wel het reeltje gebruiken, lijn zal wel zo zijn als hun andere, lijkt me ook wel geschikt voor kleinere bergstroompjes in de alpen en vliegvissen op kopvoorn.
::new::

weerwolf

@Henk Verhaar, daar ben ik wel nieuwsgierig naar en zou ik graag willen proberen.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Dre

Quote from: sarca2 on January 22, 2021, 21:56:47
UL lijkt mij ook wel interessant, heb maar eens een setje besteld, voor vanaf juni in de polder. gegokt op een chinees #1 setje voor 75 euro, hopelijk gaat dit werken. als hengeltje niet goed is kan ik altijd nog wel het reeltje gebruiken, lijn zal wel zo zijn als hun andere, lijkt me ook wel geschikt voor kleinere bergstroompjes in de alpen en vliegvissen op kopvoorn.

Wil je delen welke je hebt besteld? Ben wel benieuwd.

sarca2

ok, het is deze:

https://www.ebay.nl/itm/1WT-Fly-Rod-Combo-6FT-Medium-Fast-Fly-Fishing-Rod-Aluminum-Fly-Reel-Fly-Line/162361081245

en het was 75 dollar (ipv euro), komt op ongeveer 62 euro , levering tussen 8 feb en 8 maart zeggen ze.


::new::


Gert

#22
Quote from: sarca2 on January 23, 2021, 13:28:10
ok, het is deze:

https://www.ebay.nl/itm/1WT-Fly-Rod-Combo-6FT-Medium-Fast-Fly-Fishing-Rod-Aluminum-Fly-Reel-Fly-Line/162361081245

en het was 75 dollar (ipv euro), komt op ongeveer 62 euro , levering tussen 8 feb en 8 maart zeggen ze.
[/queote]

Houd wel rekening met bijkomende BTW en administratiekosten.

Maar ik ben bang dat het een beetje tegenvalt met die 6 ft. Helaas zijn er geen langere low budget hengels te vinden in de UL klasse.

henkverhaar

Quote from: weerwolf on January 22, 2021, 22:18:33
@Henk Verhaar, daar ben ik wel nieuwsgierig naar en zou ik graag willen proberen.

Het zal een lange-termijnproject worden, en vooralsnog ben ik zelf niet overtuigd van de bruikbaarheid van zo'n hengel ( ;) ), maar als ie klaar is zal ik t laten weten - dan kun je een keer langskomen om het zelf uit te proberen. Wel zelf een #1 lijn meenemen, want zoals je wel begrepen zult hebben heb ik die zelf niet liggen ......

sarca2

Quote from: Gert on January 23, 2021, 18:26:26
Quote from: sarca2 on January 23, 2021, 13:28:10
ok, het is deze:

https://www.ebay.nl/itm/1WT-Fly-Rod-Combo-6FT-Medium-Fast-Fly-Fishing-Rod-Aluminum-Fly-Reel-Fly-Line/162361081245

en het was 75 dollar (ipv euro), komt op ongeveer 62 euro , levering tussen 8 feb en 8 maart zeggen ze.
[/queote]

Houd wel rekening met bijkomende BTW en administratiekosten.

Maar ik ben bang dat het een beetje tegenvalt met die 6 ft. Helaas zijn er geen langere low budget hengels te vinden in de UL klasse.

dat met extra kosten klopt maar is me nog niet gebeurd (bij 2 eerdere grotere bestellingen), misschien kwestie van mazzel hebben.
ik ben ook wel bang dat 6 ft wel erg kort is. ga t wel merken
::new::