GoPro test op de kyll "French Nymphing"

Started by Mike, June 24, 2019, 19:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Ik heb met mn GoPro wat beelden gemaakt van een sessie op de Kyll, vorige wk.
Als je t leuk vind om te kijken, ik heb t geupload in 2.7K.

https://youtu.be/H5LcE-uhshc

Voor de mensen die t geen vliegvissen vinden en menen daar hun gal over te moeten spuwen, het is aan dovemansoren gericht. Ik vind het namelijk super leuk.
Overdag lekker met de french leader en als t wat donkerder wordt pak ik mn #1 met droge vlieg.
Volgende keer zal ik wat beelden trachten te schieten als ik droog vis. Ze deden t de afgelopen dagen heel erg goed op dikke meivlieg imitaties.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Martijn

Ziet er top uit, lijkt effectieve manier van vissen! Van mij geen gemopper over de wijze van vissen  :P

Mooi beeld ook, stabiel. Welke Gopro heb je gebruikt? Gemonteerd aan een chestmount neem ik aan?

MarcelN

Mooie beelden Mike, ik ben ook bezig om de set-up van Lance Egan te maken, maar dan met een ander hengeltje.
Je moet alles geprobeerd hebben toch? :P

Mike

Quote from: Martijn on June 24, 2019, 19:46:09
Mooi beeld ook, stabiel. Welke Gopro heb je gebruikt? Gemonteerd aan een chestmount neem ik aan?

Thx, ik heb de GoPro Hero 7 black. En ik had m idd op een chestmount bevestigd. Voorheen zette ik m op mn pet maar het is toch prettiger met chestmount en stabieler. Deze GoPro heeft ook goede digitale beeldstabilisatie.

Quote from: MarcelN on June 24, 2019, 19:47:08
Je moet alles geprobeerd hebben toch? :P

Precies  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

#4
Quote from: MarcelN on June 24, 2019, 19:47:08
Mooie beelden Mike, ik ben ook bezig om de set-up van Lance Egan te maken, maar dan met een ander hengeltje.
Je moet alles geprobeerd hebben toch? :P

Ik heb dat filmpje ff bekeken maar ik maak t mijzelf een stuk makkelijker.
Ik koop van deze rollen met getaperde zeeleaders van 15 m.
[attachment id=1 msg=179441]
Daar knip ik het getaperde stuk tussen uit. Aan het puntje bevestig ik een stuk hanak bicolour met 2 Hends micro rings en daaraan 15/00 fc met 1 of 2 nimfjes.
[attachment id=2 msg=179441]
Zo ben je heel goedkoop uit en je hebt er relatief weinig werk aan.
Ik vis zelf met een setup van 2 x hengellengte omdat dit een fips mouche regel is waar ik aan wil wennen voor wedstrijden.
Je kunt op deze manier ook snel ombouwen en er indien nodig een droge vlieg opzetten. Niet ideaal maar zo ben je wel flexibel zonder veel extra zooi mee te slepen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Tja da's idd ook een manier, van die bicolour heb ik nu een dikkere, had eerst 16 of 18/00 maar die zag ik niet, word een beetje kippig😞maar dat het super effectief is is wel duidelijk.
Had 2 jaar geleden al naast iemand gestaan die dat goed kan, sta je wel even raar te kijken.
Ik wil het komende vistrip gewoon even proberen met een goede setup, naast de dry en de streamers.

Paulus

Als beginnend vliegvisser nog geen idee waar het precies over gaat, maar zeker een mooi filmpje. En, zeker de moeite waard om mijzelf eens te gaan verdiepen in deze voor mij nog onbekende techniek....

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk


Scaramouche

Quote from: Paulus on June 25, 2019, 06:34:28
Als beginnend vliegvisser nog geen idee waar het precies over gaat, maar zeker een mooi filmpje. En, zeker de moeite waard om mijzelf eens te gaan verdiepen in deze voor mij nog onbekende techniek....

Het filmpje heronder laat het wel aardig zien maar er is daarnaast nog veel meer te vinden. inderdaad razend effectief als je de techniek goed beheerst. Sommige vliegvissers halen hun neus ervoor op omdat je feitelijk niet hoeft te werpen maar net als Mike vind ik dat B-shit. De sleutel tot succes is een goede onderwaterpresentatie, en omdat dat nu eenmaal de plek is waar vissen 80% van hun voedsel vinden, zijn je vangstkansen ook veel hoger. En je vangt er, naast heel kleine, ook enorme bakken van vissen mee.
https://www.youtube.com/watch?v=X8k6VoRs4no
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

Quote from: MarcelN on June 24, 2019, 22:05:30
Tja da's idd ook een manier, van die bicolour heb ik nu een dikkere, had eerst 16 of 18/00 maar die zag ik niet, word een beetje kippig😞maar dat het super effectief is is wel duidelijk.

In deze video vis ik met een behoorlijk lompe leader opbouw. Het stuk bicolor is wel 30/00 ofzo denk ik en mn tippit was ook ook iets van 16/00. Bij wedstrijden mag t nooit dun zijn dik worden en dan weer dun. Je mag dus niet vissen met een leader die op 23/00 eindigt, dan 30/00 bicolor gebruiken en daar je tippit aan bevestigen. Het moet dan bv ong zo zijn. Leader begint vanaf vliegenlijn met 57/00 met puntje van 23/00. Stuk bicolor van 20/00 en dan stuk tippit van 15/00.
Op de kyll viste ik nu zo omdat ik t dan beter zie en ik op zeer korte afstand vis en ook best vaak aan bomen en takken vast kom te zitten. Ik kan m dan gewoon losrukken zonder dat ik telkens mn vliegen kwijt ben.
Als het harder waait en je vist op grotere afstand is t beter om alles veel dunner te maken. De wind drukt anders tegen je leader en daardoor komen je nimfjes omhoog. Vooral als de wind in tegengestelde richting gaat als de stroming is dat erg irritant. Daarnaast is de Kyll ook niet super helder en de vis is doorgaans minder spooky.
Grote rivieren met helder water is vaak een heel ander verhaal en daar moet je je setup op aanpassen.
Al met al lijkt t een hele simpele techniek als je t zo ziet maar het heeft echt wel finesse en diepgang. Het is lang zo simpel niet als t eruit ziet.
De kyll is een goede rivier om t te leren omdat t klein en overzichtelijk is. Ik heb deze techniek ook veel toegepast in bv Slovenië, op de grotere rivieren en dat is ook super gaaf. Dikke vissen vangen op je 10 ft #2 is echt kicken  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

Mooi filmpje Mike! Ik heb het zelf ook eens geprobeerd maar dan met zo'n indicator van een stuk backing of is dat weer Spanish, Tsjech of weet ik veel nymphing, maar ben er nog niet zo bedreven in  ;D Zeer effectief zeker!
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen al die typen Nymphing? 

Mike

#10
Quote from: gijsie20 on June 25, 2019, 19:59:02
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen al die typen Nymphing? 

Daar zijn de meningen over verdeeld maar je kunt m.i. onderscheid maken tussen 2 basistechieken.
Czech nymphing (ook wel polish nymphing) en french nymping.
Beide technieken zijn bedacht door wedstrijdvissers die naar manieren zochten om met de vliengenhengel zo veel mogelijk vis uit de stromende rivier te peuteren.
De primaire gedachte ligt bij deze technieken op t short range leader vissen om op deze manier het contact zo goed mogelijk te houden en zo alle gaatjes, kuilen en achter stenen te kunnen vissen en op deze manier zo veel mogelijk aanbeten te kunnen verzilveren.
Bij beide technieken vis je je nymfjes hoofdzakelijk binnen 1 tot 5 m in een ratio van 160 graden van upstream naar downstream.
Het grootste verschil is dat je bij czech/polish nymphing een stukje vliegenlijn uit de top vist en deze in de lucht laat bungelen of zelfs op het water hebt liggen en met de leader al dan niet voorzien van een of andere (soms drijvende) indicator, upstream flickt.
Bij t french nymphen wordt over t algemeen helemaal geen vliegenlijn gebruikt en er wordt gevist met leaders van soms wel 12 meter met soortgelijke indicators die in de lucht hangen en in principe nooit op t water drijven.
De vliegen en haken die er worden gebruikt zien er ook behoorlijk anders uit.
Dit zijn bv typisch czech nymphing vliegjes..

[attachment id=1 msg=179449]

En dit zijn typisch french nymphing vliegjes..

[attachment id=2 msg=179449]

Inmiddels worden de jigg-nymfjes ook veel gebruikt bij t czech nymphen.
Ik fenk dat czech nymphing de bassis is geweest voor t french nymphen maar dat is niet iedereen met me eens.

Met deze twee technieken wordt inmiddels op allerlei manieren gemixt en gevarieerd en daarom wordt er nu over t algemeen gesproken over "European style nymphing"

Ik denk dat de french methode zeker op korte afstand de meest efficiënte manier is vanwege het super directe contact, maar er zijn ook situaties waarin de czech methode efficiënter kan zijn.

Het is in elk geval beide leuk om mee te experimenteren.
Beide technieken maken gebruik van erg licht materiaal, #2 en #3 hengels van 10 / 12 ft en dat maakt t erg leuk.


EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Bert J.

Top filmpje! Leuke en effectieve manier van vliegvissen!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

gijsie20

Dank voor de uitgebreide uitleg Mike!

wh82

@Mike, heb je dan niet dat veel vis al ruim voor je werpt pleitte is omdat je zo dichtbij staat?

Mike

Ik zal vast wel een paar vissen opschrikken maar ik denk dat t heel erg meevalt.
Ik loop rustig, stapje voor stapje, stroom opwaards en vis voor me uit. Zodra ik een mooie pool nader doe ik extra voorzichtig.
Op dit filmpje zit ik er trouwens wel heel dicht op.
Op de bredere ondiepere stukken vis ik een stuk verder van me af.

Ik vermoed dat wanneer je op de kant loopt en hoog boven de vis beweegt, ze misschien wel eerder schrikken.
Het viel mij vroeger als eens op hoe dicht je bij vis kan komen als je bv aan t snorkelen bent.
Vissen lijken mij soms banger van dingen die van boven water komen dan van dingen in het water bewegen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

guidogast

Ja je ziet soms ook letterlijk een meter voor je of stroomafwaarts van je forellen insecten van het oppervlak pakken.
::agree::

arjandevries


Mike

Jazeker. Hierin ben je echter nogal beperkt omdat je geen reel hebt met lijn erop.
Als je er dan een grote vis op krijgt kan je geen lijn geven.
Ff snel ombouwen en een vis aangooien op 15 / 20 m is ook geen optie. Ik zie dus niet echt voordelen van de tenkara techniek, behalve dan dat je bijna niks nodig hebt.
Het is denk ik erg handig om in je rugzak mee te nemen als je gaat hiken ofzo. Telescopisch hengeltje, paar vliegjes en een paar leaders is zo ingepakt en neemt amper ruimte in beslag.
Maar verder zie ik geen + punten.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Team

Mike ken je de   Shimano tapered surf leader  speedmaster    loopt van  50 naar 18 honderste is oranje

klosjes van 10 leaders  15 meter lang
NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

Nope, die ken ik niet. Ga ik eens naar kijken. Thx voor de tip.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Plaats eens een link, ik kan het niet vinden daar

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Team

yes dat is hij  goed ziichtbaar hele lijn is oranje
NUNC  AUT  NUNQUAM

Team

NUNC  AUT  NUNQUAM