Fly fishing Radovna in Slovenië

Started by FSCHAMP, February 23, 2019, 18:15:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Hier mijn nieuwste YouTube filmpje over het vissen op de Radovna in Slovenië.  Een alpijnse parel van een rivier in het Triglav massief, dat gelegen is in het Triglav National Park in Slovenië. Een rivier, die mijn hart heeft gestolen en waar ik dus stop als ik op weg ben naar een vakantie in Kroatië. De beelden zijn van vorig jaar.

https://youtu.be/fasB9A3AJ6Q
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JEVDE

Hallo FSchamp,

Wat een mooie beelden! Echt heel gaaf om te zien. Ben groot fan van Slovenie, maar heb de Radovna nog niet bevist. Ben dol op de kleine tot middelgrote riviertjes. Super om een beetje een beeld te krijgen van de Radovna op deze manier. Wat zul jij je daar vermaakt hebben zeg! Dank voor het posten! Verwacht dit jaar weer in Slovenie te zijn en hoop dan, naar aanleiding van jouw post, ook de Radovna te bezoeken.

groeten jevde

FSCHAMP

JEVDE,

misschien moet je mijn ander filmpje Fly fishing in Slovenia - Croatia ook eens bekijken : Slovenië en Kroatië  Hier komt ook een stukje in van de Radovna.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

#3
Gino,
Ik zie dat jij je vliegenlijn nog op de reel hebt zitten :o is het niet beter om dan gewoon nylon op te spoelen?
Ik heb hier die film Modern Nymphing - European Inspired Techniques met Lance Egan.
Maar ik wil dat toch ook eens proberen alleen die pakken het anders aan dan jij.
Is dat hengeltje wat? (4-1) Ik heb geen zin om daar een Sage of Cortland voor aan te schaffen wat zij doen, voor grote vissen pak ik wel wat anders ;)

Oh ja geweldige film weer ::goodjob::  Ik ga het najaar wel even kijken daar, er is nog plaats....en als ik verzadigd ben ga ik wel filmen.

https://vimeo.com/ondemand/modernnymphingelevated/262706224

FSCHAMP

Marcel,

ik vis met een Hends Camou leader van 4,5 meter tot aan mijn strike indicator (wat niet meer is dan fluo orange backing met twee rechte lussen in, die ik behandel met Watershed van Vision en CDC olie om ze drijvende te houden) en vervolgens zet ik mijn leader/punt (afhankelijke van de diepte van het water 1 tot 2 meter) en hieraan de nimf. Immers daar mag je maar met één vlieg vissen, net als in Kroatië en Duitsland.
Ik  gebruik inderdaad een A&M Czech 4 in 1 (9 tot 10.6 ft) met een A&M AC #3/4 reel. De lijn, die ik gebruik, is een Troutline Special Perdigon Nymphing Fly Line van Troutline, die speciaal gemaakt is voor het vissen met Perdigon nimfen. Je kan inderdaad gewoon nylon opspoelen op je reel, maar dit beperkt je, als je met de droge vlieg wil vissen als er zich een hatch voordoet (of je moet een tweede hengel meesleuren).
Immers ik heb mijn originele A&M Czech 4 in 1 (5 jaar oud) laten aanpassen door één oog te verzetten van het langste tussenstuk (1 ft) naar mijn onderste deel van de hengel waarop de reelhouder zit. Ik ondertussen begrepen dat ze dit nu laten aanpassen hebben op de huidige hengels op mijn aanraden. Deze aanpassing laat me toe om zeer snel om te schakelen van het nimfen naar het vissen met de droge vlieg. Ik verwijder de beide tussen stukken (1ft en 0.6ft) en ik heb dan een hengel van 9 ft voor het vissen met de droge vlieg. Dit kan met deze aanpassing zonder dat ik mijn vliegenlijn en reel er moet afhalen. Dit is ook de reden waarom ik nog steeds de vliegenlijn heb op mijn reel. Door de strike indicator in te vetten en de nimf te vervangen door een droge vlieg kan ik onmiddellijk met de droge vlieg vissen en verlies ik geen ombouw tijd. Soms duurt een hatch maar een half uurtje en als je dan moet ombouwen, is de hatch over tegen dat je met de droge vlieg kan vissen.
Sinds ik op deze manier ben beginnen vissen, slaag ik er in om zeer mooie vissen (50+ forellen en vlagzalmen) te vangen aan de nimf (zie mijn filmpjes van het Zwarte Woud/Oostenrijk/Kroatië, waar ik eveneens op deze manier vis). Het is inderdaad een vorm van European nymph fishing en het zijn vooral de Spaanjaarden, die dit toepassen met Perdigon nimfen. Het is Spanisch nymphing, een stijl tussen wat de Tsjechen en Polen hanteren (Tsjech nymphing) en wat de Fransen doen (het French Nymphing). Het French Nymphing ligt me niet omdat dit met zeer lange leaders gedaan wordt van 9-15 meter (inderdaad, het is niet feet) en deze stijl levert me meer op dan het Tsjech Nymphing.


Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN


JEVDE

Quote from: FSCHAMP on February 23, 2019, 21:32:13
JEVDE,

misschien moet je mijn ander filmpje Fly fishing in Slovenia - Croatia ook eens bekijken : Slovenië en Kroatië  Hier komt ook een stukje in van de Radovna.

meteen even gekeken! Mooie beelden! dank