DIY transportkoker

Started by Niels, December 19, 2016, 16:51:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Niels

Hallo iedereen,

Na wat op zoek te zijn naar een transportkoker voor zowel mijn vliegenlijn, een schepnet e.d. ben ik op het idee gekomen zelf wat in elkaar te steken..
Als basis ben ik begonnen van een gewone grijze afvoerbuis en 2 afsluitdoppen met schroefdraad...

Graag reacties wat jullie er van vinden, of wat ik er evt. nog aan kan veranderen  :)  ....

Mettrop

Ik zou zowiezo schuim of iets dergelijks in de deksel plakken, zodat de uiteinden niet door stoten kunnen beschadigen. En een vak verdeling zou mooi zijn

Niels

Aan beide kanten is in de dop al een beschermlaag van vilt geplakt, zodat de delen inderdaad wat beschermd zijn..
Het 2e en 3e deel worden in de grijze isolatie-tube gestoken (wat men normaal rond waterleidingen doet tegen het stuk vriezen), zodat deze ook wel beschermd zitten.
Een vakverdeling is inderdaad wel iets om nog verder over na te denken, bedankt :) ...

p.forel


Bone F

Ook leuk gespoten/geverfd hoe heb je dat gedaan? Heb je dikwandig gebruikt, anders kan het nog gauw breken.

Niels

Ik denk dat de buis een dikte heeft van 2.5mm,, dus kan wel tegen een stootje :) ...
En de buis is eerst volledig kakhi gespoten,, en dan met allerlei soorten takjes en grashalmen bedekt,, en dan telkens met 1 kleur overspoten, takjes verleggen en dan opnieuw met een andere kleur overspoten tot het effect dat je wil hebben bereikt is :) ...

vanderschoor

Mooi werk!
Misschien schroefdoppen borgen met koordje i.o.d. (raak je ze niet kwijt als ze losgeschroefd zijn).
There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

Niels

Bedankt :) ...
Het touw word er aan bevestigd, super tip  ;D ...

Koen

Handig, maar niet geschikt voor het vliegtuig kan ik je vertellen. Me vismaatje heeft dat 2 hengels gekost met zo'n koker.

Floor

Quote from: Koen on December 21, 2016, 16:37:51
Handig, maar niet geschikt voor het vliegtuig kan ik je vertellen. Me vismaatje heeft dat 2 hengels gekost met zo'n koker.

Vertel, wat ging er mis?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Niels

Het vliegtuig zal nog niet voor onmiddellijk zijn, ga eerst nog verder leren hoe en wat i.v.m. vliegvissen, aangezien ik pas begin met deze tak van de hobby :D ...

Hans-oet-remunj

Het verhaal is dat nogal wat flexibele kunststoffen  significant  brozer worden bij koude temperaturen.  Oa dergelijk afvoerbuis materiaal (pvc?).  De betere  kunststof kokers zou oa hierop ontworpen zijn.

De vraag is inhoeverre dit pragmatich relevant is.  Moet je nu wel of niet een koker hebben die het tot - 50 kan uithouden, en waar een olifant op kan gaan zitten?   

Zelf maak ik ze ook van afvoerbuis materiaal, en heb ik tich keer gevlogen met een dergelijke  koker, zonder problemen. Het waren lange vluchten. Het waren ook goedkope hengels. Ik vind het onzin om een koker van meer dan 200 euro aan te schaffen voor een paar hengels van elk een paar tientjes. Als backup had ik wel altijd een 4 delige hengel als reserve bij de handbagage, voor het geval dat.  Tot nog toe heeft deze gok  altijd goed uitgepakt. 

Dus helaas, steeds maar weer geen gebroken hengels en dus ook geen reden om eindelijk eens een paar fatsoenlijke hengels te kopen  ;)  Want vis vangen lukt ook wel met hengels van een paar tientjes.

Nu zal het in het vliegtuigruim best koud zijn... maar hoe koud ? 

Wellicht heb ik geluk gehad ? Of valt het wel mee met die kou en is het uiteindelijk toch een broodje aap in een bord lauwe soep ?

Hans-oet-remunj

Quote from: Niels on December 19, 2016, 21:02:55
Ik denk dat de buis een dikte heeft van 2.5mm,, dus kan wel tegen een stootje :) ...
En de buis is eerst volledig kakhi gespoten,, en dan met allerlei soorten takjes en grashalmen bedekt,, en dan telkens met 1 kleur overspoten, takjes verleggen en dan opnieuw met een andere kleur overspoten tot het effect dat je wil hebben bereikt is :) ...
complimenten ziet er leuk uit  :)



Hans-oet-remunj

Quote from: Niels on December 20, 2016, 21:43:18
Bedankt :) ...
Het touw word er aan bevestigd, super tip  ;D ...

In het geval je een sportieve vorm van vliegvissen wil beoefenen: een compacte koker (bv voor een 4 delige of telescoop vliegenhengel) voorzien van een paar touwtjes is prima te bevestigen aan bv je rugzak. En die kan weer mee met de benenwagen, mountainbike, kayak, paard of langlaufski...


Niels

Quote from: Hans-oet-remunj on December 21, 2016, 20:36:30
complimenten ziet er leuk uit  :)

Bedankt :) ...
Dit was al bij al nog vrij snel klaar, ik schat ongeveer een uurtje of 3 werk :) ..
En de buis is nu net lang genoeg om dwars over mijn rug te hangen zonder dat ze stoort.

Wanneer ik meer bedreven ben in het vliegvissen is het inderdaad een optie om een iets dunnere buis te zoeken om aan de rugzak te bevestigen, maar voorlopig wordt het eerst even verder uitzoeken op gebied van het vissen :) ...

Koen

Quote from: Floor on December 21, 2016, 17:43:28
Vertel, wat ging er mis?

geplet en daardoor ook 2 geplette hengels. Je mag ze niet mee als handbagage.

henkverhaar

Quote from: Hans-oet-remunj on December 21, 2016, 20:34:44

Nu zal het in het vliegtuigruim best koud zijn... maar hoe koud ? 

Wellicht heb ik geluk gehad ? Of valt het wel mee met die kou en is het uiteindelijk toch een broodje aap in een bord lauwe soep ?

Inderdaad. In het bagageruim van normale lijnvluchten is het tegenwoordig weliswaar wat kouder dan in de cabine, maar zeker niet onder nul. Dat bros worden is dus geen issue (meer). Wat wel een issue is is de nonchalance waarmee soms met bagage wordt omgegaan. Dunwandige PVC buis (hemelwaterafvoer) kan daar meestal niet tegen. Dikwandige PVC (waterleidingbuis) wel.

Koen

Ja, maar ik zou zeggen, doe je zelf een plezier en koop gewoon een hengel koker. Zo duur zijn die niet. A&M heeft ze dacht ik.

Bone F

Hengels, kokers die breken dat geldt misschien voor solitair vervoerde, maar ik ben al in een aardig uithoeken van de wereld geweest en ik heb tot nu toe nog nooit breuk gehad en de hengels zaten in van die stoffen kokers met dun pvc. Ik gebruik hengels met een max. transportlengte van 75 cm. en leg ze op het frame van mijn reistas met kleding ed. er bovenop. Vroeger zaten ze in het midden van mijn rugzak en heb ik ook nooit problemen gehad. Dus... het blijft leuk werk om zo'n koker te maken maar voor reizen heb je hem eigenlijk niet nodig nog afgezien van het extra gewicht.