1e set aanschaffen

Started by Mettrop, February 28, 2016, 20:15:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mettrop

Hallo,

Onlans is mijn interesse in het vissen met streamers gewekt, en na dit een poosje met de spinhengel te hebben gedaan,  wordt het tijd voor een vlieghengel. Nu heb ik een budget van 200 to MAX 250 euro, is daar een leuke set voor te krijgen? Zat zelf te denken richting de orvis encountr set #8, heeft iemand daar ervaring mee, of kan ik binnen mijn budget iets beters vinden? Klein detail: ik moet nog leren werpen  ;D

Wilco

wh82

Ik denk dat t goed kan. Mijn eerste advies is: Ga naar een goede winkel, test daar en schaf dan aan wat je past.

Over de Orvis Encounter: dat kan ook, prima set maar kijk ook eens naar iets als hieronder:
Hier te koop , TFO Mangrove , 9ft #8 , 4 delig zgan incl. Koker! staat een heel mooie hengel. Scoor je een lijntje van een tientje a vijfien euro bij A&M en heb je nog geld over voor een leuke reel op marktplaats
Normaalgesproken zou ik een betere lijn kiezen maargoed, hier doe je zeker een poosje mee en om de fantastische presentatie gaat t toch niet met streamers. Als ik je goed begrijp heb je al streamers en stalen onderlijnen?

MarcelN

#2
Ik denk dat het niet goed kan, een streamer wegzetten als je nog niet kan werpen is heel lastig dan.
Menig vliegvissers, die al jaren licht vissen en voor het eerst een streamer moeten wegzetten, komen bedrogen uit.

Mettrop

Ik kan dat topic niet in....

MarcelN


Mettrop

Das dan mooi goedkoop 😂

rosingkamp

Mijn reactie is: koop een 9 feet hengel met een #5 reel en lijn. Niet te lang en makkelijk te werpen.


Verzonden vanaf mijn iPad

Ochi

#7
Leuk dat  je wilt gaan vissen met de vliegenlat maar onderschat niet wat MarcelN zegt.

Ik weet niet of je al kan werpen met de vlieghengel maar grote streamers hebben grote haken en dat is geen speelgoed als je nog niet gewend bent met een zwaardere hengel te gooien.
Leren kan altijd maar wees wijs en ga eerst een tijdje gooien met een streamer waarvan je de haak in de bocht hebt afgeknipt.  Dan heb je alleen een blauwe plek als het mis gaat.

Op de site van Erik de Noorman lees ik nog wel eens dat hij de Shakespear Agility goed vind voor de prijs en die is best te betalen met jou budget.  Anders zou ik 2e hands gaan kopen om een goed setje te scoren.

Greetz Ochi

wh82

#8
@Marcel en Rosinkamp: Aan de ene kant hebben jullie een punt maar aan de andere kant: hij wil streamers vissen die je ook met een spinhengel kunt vissen... Dat doe je niet met een vijf.
Zelf zou ik ook absoluut niet beginnen met grote streamers, ik krijg grote streamers wel weg, maar niet met een 5.
Als je zou willen gaan vliegvissen en streamers als 2e stap ziet (logischer keus) zou ik inderdaad de route kiezen eerst een 4 of 5 en als je daar lekker mee uit de voeten kunt verder kijken naar een streamer hengel.

Er zijn zat winkels waar je goed advies kunt krijgen en kunt testen. En laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg mensen die nooit anders gevist hebben dan dubbelhandig (niet in NL vermoed ik maar dat daargelaten). Dan kun je ook gewoon beginnen met een 8. Ik zou ZEKER les nemen. Bij Traditional krijg je bijvoorbeeld bij een hengel gratis werples.

@Ochi, daar had ik nog niet eens aan gedacht... ik krijg pijn bij de gedachte van een streamerhaak in mijn achterhoofd..  BRRR

Ochi

En laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg mensen die nooit anders gevist hebben dan dubbelhandig (niet in NL vermoed ik maar dat daargelaten). Dan kun je ook gewoon beginnen met een 8. Ik zou ZEKER les nemen.


WH82,
sorry maar dat kan je niet vergelijken.
Een 8 dubbelhandig komt gemiddeld 3 lijnklasse zwaarder uit als je een enkelhandige lijn erop zou kiezen.
Werpen gaat heel anders en de techniek die je hiervoor gebruikt is juist om zware vliegen weg te zetten dus best geschikt voor snoeken op heel groot water maar een beetje overkill voor de polder of sloten.

Mettrop

Werples overweeg ik serieus, en zonder haak beginnen had ik ook al bedacht. Ik snap ook dat t makkelijker/ logischer is om met een 4/ 5 te beginnen, maar zoals ik al schreef, witvis en forel hebben niet direct mijn interesse.

Gert

Quote from: Mettrop on February 28, 2016, 20:42:21
Ik kan dat topic niet in....

Nu wel als het goed is - marktplaats is afgeschermd totdat je 3 postings hebt gedaan.

Ik zou als ik jou was toch maar gaan leren vliegvissen met een 4, 5 of 6. Gewoon een goedkoop (2e hands) setje op de kop tikken. En die verkoop je later gewoon weer door aan de volgende beginner (of je geeft 'm weg). Of je gaat er wel gewoon voorntjes en baarzen mee vangen. Je mag nog 1 maand met de streamer, dus je kunt beter wachten tot eind mei, kun je tot die tijd mooi oefenen en les nemen.
Met een budget van 250 Euro voor een snoekset kom je een heel eind. Maar neem wel een speciale snoek- of big fly lijn voor het werpen met streamers, dat scheelt echt een heleboel in het werpgemak.

Groet,
Gert

wh82

Ochi daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik kan t niet objectief beoordelen want nog nooit dubbelhandig gevist. Het lijkt me wel machtig mooi en een stuk leuker dan vliegvissen op snoek in de polder. In alle eerlijkheid vind ik ultralicht snoeken met een klein spinhengeltje dan veel leuker. Maargoed dat is een kwestie van smaak en velen zullen het niet met me eens zijn.

maurice

ls ik jou was zou ik eens gaan kijken bij The Kingfisher in Kampen.
Gratis werplessen voor leden en heel heel veel ervaring.

Als je echt alleen maar wilt snoeken zou ik idd een #8 nemen.
Je hebt dan gelijk genoeg tijd om het werpen te leren voor het seizoen weer open gaat.
::bbq:: ::proost:: ::proost::


Gert

Ja, maar met deze ook, alleen is je budget dan nog lang niet op  8)

http://link.marktplaats.nl/m1019034020

@Mike: Je kunt onderin een advertentie op Marktplaats de link kopiëren, scheelt een hoop "vervuiling" en het resultaat is hetzelfde.

Mettrop

Die onderste link heb ik zo mijn twijfels bij...

Die airflo set is wel erg mooi, zeker gezien het feit dat die stok los 200 euro moet kosten. Dus twijfel nog tussen de orvis encounter en die set

Hidde

Ik zou gewoon mijn tfo mangrove kopen..
175,- incl. Koker.. Heb je 75,- over voor een lijn en reeltje.. 8)

Mettrop

Als er nou een reel bij zat, deed ik t meteen

maurice

Voor 75 euro heb je reel en lijn.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Quote from: Mettrop on February 29, 2016, 18:57:07
Als er nou een reel bij zat, deed ik t meteen

En zit er bij de Airflo set dan wel een reel?
Op de foto wel, maar in de tekst ::hulp::

Mike

#21
@Gert, bedankt voor de tip over de link.

(Ik heb net even gekeken maar ik kan geen optie vinden om de link te kopiëren. Wellicht komt dat doordat ik het op mn mobiel doe ? Of ik zie het gewoon niet  ??? )

Ik heb net aan Richard (Richflyfishing) gevraagd of er een reel bij zit.
De set is helemaal compleet.
Het enige wat je nog nodig hebt is een visvergunning en een lange stevige onthaaktang en je kunt aan de slag  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Quote from: Mike on February 29, 2016, 20:53:28
@Gert, bedankt voor de tip over de link.

(Ik heb net even gekeken maar ik kan geen optie vinden om de link te kopiëren. Wellicht komt dat doordat ik het op mn mobiel doe ? Of ik zie het gewoon niet  ??? )

Ik weet niet of je dit ook op je mobiel ziet, maar denk het wel:

Mike

Nope, geen van die icoontjes zichtbaar op mn tel :-[
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Persoonlijk zou ik eerder voor orvis gaan dan voor airflo. Airflo maakt mooie, goede lijnen maar het zijn geen hengelbouwers.. maar dat is persoonlijk☺
Tight lines!!