#1 vliegenhengel

Started by harrybempt, January 27, 2016, 17:47:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harrybempt

Beste mede forumleden,

Ik vis nu al een tijdje met een #1 hengel van A&M. Deze hengel bevalt mij uitermate goed, door de body die het hengeltje bezit kan ik het zeer dunne lijntje met redelijk wat wind toch nog goed wegzetten. Maar wat mij opvalt is dat de meeste vliegvissers deze ultra lichte versie van het vliegvissen bijna niet doen. Is er een bepaalde reden waarom bvb Snowbee en andere fabrikanten alleen hengels maken vanaf #3? Kortom: Waarom is er zo weinig info over het vissen met een #1 hengel met bijhorende reel en lijn?

Groetjes Harry

Rena

Het vissen met een hengel lichter als een #3 beschouw ik (<- let op belangrijk woordje) als onnodig.
Als je de definitie vliegvissen beschrijft als; "Het werpen van een kunstvlieg met behulp van een lijn als werpgewicht", kom je al gauw in de problemen.
De lijn als werpgewicht houdt in dat je met een (te) lichte hengel je vlieg niet meer fatsoenlijk weg kunt zetten.
Neem je een factoren als wind op in het geheel, dan kom je al gauw uit op een fysiek moeilijke situatie dat je de vlieg niet meer kan werpen.
Ik heb liever een passende hengel, waarbij ik de vlieg goed kan plaatsen en de vis die ik wil vangen goed kan drillen.
Een hengel lichter als een #3 past voor mij niet.
Uiteraard zijn er fabrikanten die als het even kan gebruik maken van de gelegenheid om hengels te maken die absurd licht zijn.
Dit is oa. Sage met zijn 0, 00 en 000 hengels, als er markt is zijn er fabrikanten!
Niet alle fabrikanten gaan hierin mee.

Wat de individuele vliegvisser doet, moet ie uiteraard zelf weten.
De UL gekte gaat in ieder geval aan mij voorbij.

TL Peter



HappyFisherman

Vis je wel eens op voorntjes in een gemeentevijvertje Peter?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

harrybempt

Ik wel Happyfisherman ;) Daarom dat ik #1 zo leuk vind :)

Rena

Quote from: HappyFisherman on January 27, 2016, 18:51:15
Vis je wel eens op voorntjes in een gemeentevijvertje Peter?

Nee!  8)

Raymond

::wtf::

John

Tsja, vis zelf eigenlijk alleen maar UL en het liefst met mijn CTS Mx #0 of #1.
Geen probleem om ook een grotere voorn (30+) te landen.




harrybempt

Beste mede forumleden,

De vis kunnen we gedeeltelijk uitkiezen die we willen vangen. Als ik karper zie ga ik bewust niet mijn #1 gebruiken, maar zie ik alleen baars en ruisvoorn, dan gaat het vliegje toch echt te water. Vissen kijken niet naar de hengel waar je mee vist maar als je heel licht vist moet je zelf zo wijs zijn om bepaalde vissen niet te willen vangen als je licht vist, als ik vis met mijn #1 kan het ook gebeuren dat er zomaar een karper op komt, maar dat is met elke visserij, we kunnen niet alles zien. En de vis landen lukt meestal wel, als je maar de tijd neemt en rustig aan doet; is mijn ervaring ;)

Groetjes Harry

merijn1982

Ik denk dat er niet veel merken zijn die lichte hengels maken omdat er een kleine markt voor is. Wr zijn niet heel veel ul vissers. Maar ze zijn er wel. Net als dat er toch ook wel lichte hengels te koop zijn.

Ik vis met veel plezier met mijn #2 op witvis. Maar ook met mijn #10 op snoek. Ieder zijn ding. Mooi toch??!
Tight lines!!

harrybempt

Zeer zeker Merijn :) Maar ik denk dat we een beetje aan het afdwalen zijn kwa topic ;) Weet iemand, A&M buiten beschouwing gelaten; nog een andere fabrikant die #1 hengels produceert? Ik kan er namelijk weinig over vinden op het internet.

Groetjes Harry

weerwolf

Alfarodbuilding bouwt ze en tiemco heeft ook wat lichter spul en bovengenoemde merken natuurlijk

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Marco B

Ik heb me ooit laten vertellen dat wanneer je een UL vliegenhengeltje wilt bouwen, je een kwalitatief goede blank nodig hebt. Je komt dan automatisch bij de duurdere blanks uit. Vandaar waarschijnlijk dat grote merken als Sage en Orvis dit soort (dure)hengeltjes in hun assortiment hebben (hoewel je je dan nog moet afvragen of dit wel een echte UL-hengel is, maar dat is die discussie in dat andere topic  ;)). En of die Chinezen echt in staat zijn om een goede #1 te maken voor dat geld, vraag ik me dan ook af maar als jij er gelukkig mee bent, dan is het toch goed?
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Marco B

Wordt 's zomers veelvuldig in de polder ingezet met een Sage #2 lijntje.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

merijn1982

Harry

Kijk eens bij alfarodbuilding zoals hierboven aangegeven. Martin de vries bouwt prachtige hengels af van cts ( mijn #2 is ook een cts ) in alle aftma's tot naar ik meen 000. Meer info over ul vissen is er binnen dit forum ook zeker te vinden. Er zijn een aantal fanatiek ul'ers die je graag 'verder aansteken'☺
ik weet niet of je op facebook zit maar ook daar is een ul vliegvispagina. Verder is er ook een engels ul forum. Dus er is best wel wat te vinden en te leren.
Tight lines!!

Mike

Ik vind het vissen met UL stokkies absoluut geen onzin.
Zelf gebruik ik mij Sage SPL181-3 zeer regelmatig.
Met name op nk wedstrijden op de grote rivieren.
Er wordt dan veel gevist op alvertjes en kleine roofbleitjes. Het is wel zo prettig om daar een bijpassend stokje voor te gebruiken.
De SPL #1 gebruik ik ook om in de riviertjes droog te vissen en land er met gemak forellen van 40 cm mee. Hij gaat dan wel krom tot voorbij t handvat en er zit een goede slip op mn reeltje.
Verder vis ik op de riviertjes in, Oostenrijk, Duitsland, Tsechie, Bosnie enz ook zelden zwaarder dan een #2.
Het UL vissen kan echt mega veel verschil maken mbt de aantallen omdat je er veel dunner mee kunt vissen.
Bv voor het vissen met hele kleine cd-ctjes op haakmaatje 18 t/m 22 op schuwe forellen of kieskeurige vlagzalmen kan het echt een mega verschil maken of je met 12/00 of 09/00 vist.
Ook het op diepte krijgen van kleine nymphjes gaat beter met hele dunne tippets. Ook hiervoor is een UL hengel onmisbaar. Een #3 is wmb al snel te zwaar om zo dun te vissen.
Overigens zijn er nog zat merken die zeer mooie UL stokjes verkopen. Sage, Orvis, en zeker een goede alternatief als het niet te veel mag kosten zijn de UL stokjes van TFO. Ik zou als ik mocht kiezen zeker voor de TFO gaan ipv a&m.



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

gijsie20

Wat ik me afvraag...wat is het verschil tussen een 0, een 00 of een 000 hengel? Dat is toch allemaal 0? 3 x 0 is bij mij 0. Wat is daar de bedoeling van? Gooi je dan wat met enkel nylon ofzo?  :o Of moet je dan een -2# lijn pakken   :o

Raymond

#16
Quote from: gijsie20 on January 27, 2016, 23:32:04
Wat ik me afvraag...wat is het verschil tussen een 0, een 00 of een 000 hengel? Dat is toch allemaal 0? 3 x 0 is bij mij 0. Wat is daar de bedoeling van? Gooi je dan wat met enkel nylon ofzo?  :o Of moet je dan een -2# lijn pakken   :o

Nee hoor, er zijn gewoon lijnen voor te koop, een #000 is gewoon nog lichter dan een #00 en een #0. Zie als voorbeeld deze link van Rio: http://www.rioproducts.com/fly-lines/freshwater/trout/trout-lt-dt/
::wtf::

WimS

#17
Quote from: harrybempt on January 27, 2016, 17:47:19
Beste mede forumleden,

Ik vis nu al een tijdje met een #1 hengel van A&M. Deze hengel bevalt mij uitermate goed, door de body die het hengeltje bezit kan ik het zeer dunne lijntje met redelijk wat wind toch nog goed wegzetten. Maar wat mij opvalt is dat de meeste vliegvissers deze ultra lichte versie van het vliegvissen bijna niet doen. Is er een bepaalde reden waarom bvb Snowbee en andere fabrikanten alleen hengels maken vanaf #3? Kortom: Waarom is er zo weinig info over het vissen met een #1 hengel met bijhorende reel en lijn?

Groetjes Harry

Misschien een te kleine markt voor de fabrikanten om hier in te investeren? Sage is als ik het goed heb gezien ook gestopt met 000 en 00? (Little One vanaf # 0) Maar ze zijn er wel hoor, b.v. : de Tiemco Euflex J-Stream  of de iets vriendelijker geprijsde Tiemco Euflex Infante. Een vliegviswinkel in Bussum en ook een hengelsportwinkel in Hoofddorp hebben ze gewoon staan. In Bussum afgeprijsd en in Hoofddorp is dat (volgens mij) voor deze hengel zeker te bespreken (te kleine markt)

Wim.


JB

:) Vis wel met 8/00 of 10/00 aan mijn #3, is mij UL genoeg. Mijn hengeltje gaat dan toch wel krom genoeg :D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)