nieuw geboren visjes?

Started by iMarco, December 19, 2015, 16:33:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

iMarco

Wellicht dat hier een aantal biologen te vinden is dat iets kan zeggen over het volgende... Ik sta te proberen wederom van mijn blank af te komen bij het snoeken op de Linge. Het is veertien graden buiten. Terwijl ik daar sta te zwiepen zie ik heul veul kleine visjes (één centimeter ongeveer) aan de oppervlakte zwemmen en springen. Dit zo'n beetje over honderden meters lengte. Enig idee wat dit is? Is dit niet een beetje vroeg? Komt het door het weer?

Ik vond het in ieder geval wel een vreemd fenomeen.

Marco

Floor

Veel vissoorten kunnen onder de juiste omstandigheden continu paaien. Vaak heeft dit te maken met een stijging of daling van de watertemperatuur in de tropen zal bijvoorbeeld door toevoer van relatief koud regenwater de watertemperatuur ligt dalen en veel vissoorten aanzetten tot paaien.
In onze omgeving kan juist door stijgende of relatief constante watertemperaturen de vissen worden gestimuleerd tot paaien.
Bij planten werkt één en ander enigsinds vergelijkbaar.

Wellicht dat dit het kan verklaren.

Succes met snoeken!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

iMarco

Het waren wit / zilver kleurige visjes. Ik was in de veronderstelling dat er deze tijd van het jaar überhaupt niets tot  leven zou komen omdat het water normaal te koud zou zijn. Ook niet als het even wel wat warmer zou zijn want voordat er gepaaid is, kuit geschoten en nieuwe vis is ben je wel meer dan een paar weken verder...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wh82

In Dordrecht zwemmen nu jonge eendjes (net uit t ei). De natuur is een tikje van slag.

sjoerd

wellicht kleine alvertjes . Het lijkt me dat de jonkies daarvan nu nog niet zo heel groot zijn, gezien het formaat van de volwassen visjes(circa 20 cm)
2 weken terug zag ik ook nog heel veel van dat speldaas zwemmen.