Alternatief voor vliegvisvest

Started by Guppypower, May 30, 2015, 20:32:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Guppypower

Goede avond forumleden,

Na 20 jaar is mijn vest aan vervanging toe. Dat mag ook wel een keer. Nu is mijn vraag. Zijn er goede alternatieven voor een vest. Waarbij ik natuurlijk ook mijn landingsnetje kan meenemen zonder het de hele dag achter me aan te hoeven slepen. De reden voor deze vraag. Ik heb een prachtige water- en winddichte gore tex jas gezien. Maatje xs. Nog wel aan de prijzige kant maar kan hem relatief goedkoop op de kop tikken omdat de winkel hem niet kwijtraakt vanwege de maat. (ja heel soms heeft een gup zijn ook zijn voordelen). Nu ben ik bang als ik mijn vest over de jas ga dragen dit ten koste gaat van de ademende eigenschappen en dit zou natuurlijk zonde zijn. Verder heeft een vest voor mij als nadeel dat het al snel een mantelpakje wordt gezien mijn geringe lengte (1.67 cm). Heeft iemand suggesties?

p.s. waterdicht of sneldrogend zou mooi zijn. Draag liever geen jas over mijn vest. Beperkt me nogal in mijn bewegingsruimte.

JEVDE

Beste Guppypower,

Sinds ik begonnen ben met vliegvissen heb ik zelf een aantal dingen uitgeprobeerd. Begonnen met een 'gewoon' vest. Daarna overgestapt op een bijzonder vest van Marc Petit Jean. Uiteindelijk merkte ik (ik vis altijd lange dagen) dat een vest te veel vroeg van mn rug en schouders. En er waren zoveel vakjes dat ik bleef zoeken naat mn spullen. Vervolgens over gegaan naar een chestpack - bacpack-combinatie van Fishpond. Een zeer welkome verbetering! Na die een aantal jaren te hebben gebruikt ben ik sinds kort over naar de westwater guide lumbar pack van fishpond. Een grote, waterdichte (!) 'heuptas'. Groot voordeel: het gewicht hangt op je taille, en dus wordt de kracht van je bovenbenen (sterke spieren) ingezet om de last te dragen. Je hebt 0 last van schouders of rug. Ik vind het echt de ideale oplossing. Kost een duit. Ze zijn er ook vergelijkbaar van Orvis of Simms, etc. Ik ga nooit meer terug naar een vest.

BV

Ik ben  1m85 hoog en breed en diep en heb de zelfde zoektocht.
Waistpack is fijner als vest , maar je kan er geen netje aan hangen..

Ik heb nu de Patagonia Atom slingpack , en het is wat wennen maar bevalt me redelijk.
Klein netje kan je via een magneet nog vast hangen, groot net met dubbelklapbare steel hang ik dubbel geklapt over de band..

Marco B

#3
Hoewel ik zowel vesten als slingpacks en chestpacks gebruik(te) is deze toch wel favoriet: een chestpack van SunDog (http://www.sundog.com/product/chestpack.shtml)
Voordeel is dat je het zowel als chest- en als waistpack kunt gebruiken, hij is 100% waterdicht en je neemt niet zo veel teringzooi mee want er kan niet zo heel veel in, maar wel voldoende!
De mijne is alweer ruim 20 jaar oud en nog steeds in hele goede staat.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

maurice

#4
http://www.amfishingtackle.nl/backpack---slingbag-/


Staan verschillende mogelijkheden op.
::bbq:: ::proost:: ::proost::


Scaramouche

En nog een optie. Hier kun je je netje prima aan bevestigen en deze past goed over je jas heen.

http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=46&pid=178
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Guppypower

Na alle adviezen heb ik een keuze gemaakt. Het is een Simms Headwaters large sling pack geworden. Gister naar Duitsland gereden, en in de middag de tas ingedeeld. Vanochtend in de Rijn gestaan en geprobeerd. Na bijna 25 jaar een vest was het wel even wennen maar we worden al vriendjes :).

Enorm bedankt allemaal  ::goodjob::

Nigel

Guppypower hang je je net aan de band? Ik heb op het moment een slingbag van AM maar mijn net hangt te laag naar mijn zin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk