Daddy longlegs

Started by HappyFisherman, March 23, 2015, 10:01:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Er zijn veel eenvoudiger methoden om een langpoot te binden, maar deze komt er redelijk realistisch uit te zien.

Wat heb je nodig:
Haken met wijde bocht (hier is Kamasan B100 gebruikt)
Deerhair oid
Haneveren
Foam
Dubbing
Pootjes van geknoopt fazant
Tape (dit is Parafilm dat op laboratoria gebruikt wordt)
Stiften

Om te beginnen zet je een kleine toef deerhair op de haak. Hierna even het draad afbinden, zodat je alle ruimte hebt voor de volgende stap.

Vervolgens omwikkel je het deerhair met het plastic, zodat er een strak achterlijf ontstaat.

Bindt een stripje elastisch foam in (dit komt uit de verpakking van elektronica), rijg met een naald twee kleine veertjes van achter naar voren en zet de stammetjes vast met een paar slagen draad. Het makkelijkst is om het foam vooraf even te kleuren met een stift en neem het stripje niet te breed.

Zet de pootjes er op, waarbij het mooist is om beide knoopjes in de fazantenfibers tegendraads te leggen (de knikjes gaan zo verschillende kanten op staan).

Met dubbing kun je de pootjes de juiste kant op zetten en gelijk het lijfje vormen. Klap het foam naar voren, waarbij de vleugeltjes goed komen te staan en bindt het foam in.

Het achterlijfje even kleuren en klaar is je vliegje.



Veel plezier met binden!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Sla dood dat beest!  ;D

Mooi gedaan zo. Ik maak het lijfje met foam maar dit is mooier. Ik heb met het daddy patroon mooi forellen gevangen in Schotland.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Satch

Mooie vlieg hoor!!
ik dacht in eerste instantie dat op de laatste foto een echte langpootmug in je handpalm lag  ;)

Gert

Da's een mooi patroontje Bram!
Ik maak de body tegenwoordig van foam of van hertenhaar, maar dit lijkt me ook wel wat.

Mijn eerste probeersel - weet niet meer precies wat ik toen gebruikte - had zo veel parafine-olie nodig om ze drijvend te houden dat die de bijnaam Brent Spar kreeg.
(De Brent Spar was een overbodig geraakt olieplatform dat in de jaren '90 voor veel ophef zorgde toen Shell het wilde af laten zinken of zo).


Jan Damman

Ziet er goed uit Bram,. mooi gedaan jochie ga zo voort. ;D
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Gerrit59

Mooi gedaan Bram!
Hoe meer SVS'en hoe beter.

Gerrit

Wouter96


Beertje

Mooi gedaan Bram. ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

kiez


weerwolf

ik reageer niet gauw op bindkunsten............maar deze is mooi

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

MarcelN

Ook is was bijna gefopt door de laatste foto, heel knap! Alleen dat haakoog herkende ik niet bij die spekvreters :)
Laat eens een duidelijke foto zien van dat verpakkings materiaal, volgens mij gooi ik veels teveel weg >:(

gijsie20

Ziet er echt prachtig uit Bram! Net echt die laatste foto!

Wat ik me enkel afvraag..hoe visproof is zo'n vlieg? Bedoel meer, blijft er nog wat van de vlieg over na een vangst?

Gr

Rossie69


merijn1982

Weer een prachtige vlieg bram!!
Tight lines!!

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Bram,

ik sluit me bij Marcel aan: maak eens een foto van dat verpakkingsmateriaal.
Loop ik ook even bij de elektronicaspeciaalzaak langs. Dan heb ik het vast......
We spreken toch niet voor niets over een bindverzameling?......

Gerrit

goswit

#16
Dat is toch een poubelle- mouche , de Frans-sprekende weten wel wat ik bedoel , mijn Frans is niet zo best.

Mooi en leuk gevonden die materiaalkeuze en bindwijze.
::goodjob::
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

HappyFisherman

Ik heb gewoon van dat dunne schuim gebruikt dat als bescherming in de doos dient en om je apparaatje zit.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Koen


vliegvisgek

mooi gedaan man ook wel getest met gooien bram of

HappyFisherman

Nee, niet mee gevist Jeroen. Deze is niet geschikt voor mijn werpkunsten en heb mezelf die ergernis bespaard HAHA!

Ben wel benieuwd trouwens, dus als iemand er wel mee vangt.. ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Hele mooie Daddy Bram!! ::goodjob::

Erg realistisch, en ja.... zal zeker vangen maar....

Ik denk presenteren wordt lastig

Ik maak "mijn" "Vis Daddy's" altijd zo;



presenteren een stuk makkelijker, goed zichtbaar en vangen super in de juiste periode (najaar!)

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

Bram, youri heeft zijn swapvlieg gebruikt.
En mee gevangen op de Kyll.
Met een rolworp waren ze redelijk weg te zetten.
Helaas was hij na 2 bruine kapot.
Tja die tanden doen wat.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

vliegvisgek

zal hem eerdaags x testen en ja wat Maurice al zegt denk ook dat ze  snel kapot gaan maar goed als maar vangt

Arie de Vries

Bram, zou je in de SBS nog een foto kunnen plaatsen die laat zien wat je bedoelt met: "rijg met een naald twee kleine veertjes van achteren naar voren." Als prille beginner weet ik niet wat je hier precies bedoelt.
Groet, Arie