De ongeschreven regels van het vliegvissen

Started by Hilco, December 14, 2012, 08:19:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

Vaak lees ik dat handelingen niet overeenkomen met ongeschreven regels van het vliegvissen.

Zou het niet eens leuk zijn om ze toch eens op te schrijven? 

Kan een hele leuke duscussie zijn............(of dikke ruzie  :P)

HappyFisherman

Je wil in dit geval discussiëren over een gevoel (want dat zijn de ongeschreven regels). Dit gevoel is persoonlijk en dus altijd waarheid voor degene die het heeft, geen discussie over mogelijk dus.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Nou ik hoopte dat er een setje van regles te forumuleren zou zijn waar uit te lezen zou zijn wat nou werkelijk vliegvissen is.

Ik vind bijvoorbeeld dat vissen met een streamer aan de vliegenhengel niet te maken heeft met vliegvissen.

1 regel  voor mij zou zijn ; vliegvissen wordt gedaan met imitatie van insecten en  niet prooivis.

Hilco




Maar als het een kanzloze ruzie gaat worden is het beter dat de LOCK-smid komt.

rena

Quote from: Hilco on December 14, 2012, 08:44:23
Nou ik hoopte dat er een setje van regles te forumuleren zou zijn waar uit te lezen zou zijn wat nou werkelijk vliegvissen is.

Ik vind bijvoorbeeld dat vissen met een streamer aan de vliegenhengel niet te maken heeft met vliegvissen.

1 regel  voor mij zou zijn ; vliegvissen wordt gedaan met imitatie van insecten en  niet prooivis.

- Wat ik vind dat vliegvissen is.
- Wat de meerderheid van de "vliegvissers" vindt wat vliegvissen is.

Dat zijn twee verschillende dingen en daar kom je nooit uit.

Troutbuster

Als men het vliegvissen als een echte "purist" zou willen benaderen blijft er niet veel over!

Het "echte" vliegvissen zou alleen vliegvissen mogen heten als men;

Met een drijvende lijn en een droge, of gesopte vlieg vist welke een natuurlijk insect nabootst die op of net onder het water oppervlak zit!

Voor de nymph vissers onder ons, een nymph is een vlieg in wording en dus nog geen echte vlieg!
Voor de (forel) streameraars, het is lure fishing, kunstaas vissen met attractors, en dus niet met vliegen

Mij persoonlijk maakt het niet uit wat er aan mijn tippet hangt!
Droog, nat, streamer, nymph etc...

Ik vind, en dat mag als een ongeschreven, doch wel opgeschreven wet door het leven gaan ;), het vliegvissen is vissen met een vliegenhengel, en een nabootsing van vlieg, larve, visje of andere soorten aas waar vissen op azen, of zouden kunnen azen.

Punt! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hilco

Leuk om schreven Jan ,

natuurlijk behouden we ons het recht voor om je eigen regels te maken !!!

maar vliegvissen als Purist is wel een heel mooie omschrijving hoe het ooit bedoeld is denk ik .



Beertje

Ja,dat kan inderdaad alle kanten op gaan.want  is een vastehengel met een drogevlieg aan de lijn vliegvissen?of een made op een haak aan de tip van je vlieglijn,vliegvissen?.
Vliegvissen en vissen in het algemeen is aan evolutie onderhevig.Als je ziet water op hengelsportgebied er de laatste tijd bij gekomen is,dan begint het te duizelen.Als je de aassoorten (insect nabootsing) op een rijtje zet,dan krijgje:nymphe en andere onderwaterinsecten,emerger.drogevlieg,terrestials,(streamertjes???).De grote streamers is een andere categorie.
Als je het vissen met genoemde aassoorten,dan kun je dat  vliegvissen noemen, o.k.
Ga je er ook aan verbinden met welke methode dit aas terwater brengt.dan begint het ingewikkelder te worden.mag dat dan alleen met de gebruiklijke "vlieghengel met vlieglijn"?of mag dat ook op andere wijze.b.v.Tenkara,werphengel met aan de lijn een buldo en daar aan de vlieg of anders.
De vraag is ,maakt het aas(de vlieg) dat je vliegvist? of de gebruikte hengel (vlieghengel)?of beide?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Inderk

#8
Mijn ongeschreven vliegvisregels.:
-

  • Je bent op bezoek in de natuur, dus gedraag je en laat geen zooi achter en neem evt. dat wat anderen hebben achtergelaten gewoon mee.
  • behandel alles wat leeft met respect, wil je het opeten, bewaar je vangst niet levend in een net maar maak het direkt dood voordat je de vis onthaakt
  • Vis zonder weerhaak
  • stem niet op de partij van de dieren
  • geniet van de dingen die je doet, en laat je plezier niet beïnvloeden door wat anderen er evt. van zouden denken
  • Help elkaar, daar waar mogelijk
  • Probeer elkaar te begrijpen, ook al is de mening/beleving/overtuiging van een ander compleet iets anders dan jouw mening/beleving/overtuiging, maar verkondig jouw mening/overtuiging niet als de enige ware. Wij beleven en zien de zaken allemaal anders en zien het allemaal vanuit een ander perspectief.
  • etc
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Rossie69

vliegvissen is :

een vlieghengel met een reel .
een manier van weinig vangen of veel.
je geen stoel mee hoeft te nemen.

Vliegvissen beleeft ieder voorzich,op hun eigen manier.
En ja droge vlieg vissen is toch het mooiste,vooral dat moment,dat een mooie vis deze van het water slurpt.

En vliegvissen is,soms in je voordeel op forelputjes,als de deegsmijters te diep vissen.
en wij er net boven,dan ben je de koopman.

nou klap dr maar op.


Gert

Nou, ben het met iedereen een beetje, en met niemand helemaal eens tot nu toe :o

Wat Inderk schrijft onderschrijf ik (bijna - weerhaak mag van mij best als je de vis toch voor consumptie meeneemt) helemaal, maar heeft verder helemaal niets met vliegvissen te maken - geldt voor iederen die buiten, onder de mensen en in de natuur komt. Dus respect voor alles (ook voor stemmers op de PvdD, PVV, PvdA - behalve Rita Verdonk misschien ;)) en je rotzooi opruimen.

En vliegvissen mag best met iets wat iets anders dan een insect nabootst. Broodkorstje, stuk alg, visje, garnaal, kreeftje etc.
Het gaat wat mij betreft om het nabootsen.

Met de uitleg van Jan (maar eigenlijk ook die van mij realiseer ik me nu) zou het klassieke zalmvissen bijvoorbeeld geen vliegvissen zijn - klopt dat Jan?

En ja, wel met een daarvoor gemaakte vliegenhengel, -lijn (drijvend of zinkend en alles wat er tussenin zit) en -reel.

Nou, dat is het zo'n beetje wat ik onder vliegvissen versta. Maar is dus geen wet - zijn mijn gevoelsmatige ongeschreven regels.

Groet,
Gert

weerwolf

Maaaaar.....................wat is Hilco dan????? ;D ::wtf:: ::hulp::
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Inderk

Quote from: Gert on December 14, 2012, 11:51:42
Nou, ben het met iedereen een beetje, en met niemand helemaal eens tot nu toe :o

Wat Inderk schrijft onderschrijf ik (bijna - weerhaak mag van mij best als je de vis toch voor consumptie meeneemt) helemaal, maar heeft verder helemaal niets met vliegvissen te maken - geldt voor iederen die buiten, onder de mensen en in de natuur komt. Dus respect voor alles (ook voor stemmers op de PvdD, PVV, PvdA - behalve Rita Verdonk misschien ;)) en je rotzooi opruimen.

En vliegvissen mag best met iets wat iets anders dan een insect nabootst. Broodkorstje, stuk alg, visje, garnaal, kreeftje etc.
Het gaat wat mij betreft om het nabootsen.

Met de uitleg van Jan (maar eigenlijk ook die van mij realiseer ik me nu) zou het klassieke zalmvissen bijvoorbeeld geen vliegvissen zijn - klopt dat Jan?

En ja, wel met een daarvoor gemaakte vliegenhengel, -lijn (drijvend of zinkend en alles wat er tussenin zit) en -reel.

Nou, dat is het zo'n beetje wat ik onder vliegvissen versta. Maar is dus geen wet - zijn mijn gevoelsmatige ongeschreven regels.

Groet,
Gert
::agree::

Ook weer met jou eens. Goh, vliegvissers zijn net gewone mensen. ;)
Ieder z'n eigen voorkeuren en smaken, leven en laten leven.
En idd heeft eigenlijk ook niets met vliegvissen te maken. Wat ik hierboven zei, en toch ook weer wel  (stiekum)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Team

Quote from: Hilco on December 14, 2012, 08:44:23
Nou ik hoopte dat er een setje van regles te forumuleren zou zijn waar uit te lezen zou zijn wat nou werkelijk vliegvissen is.

Ik vind bijvoorbeeld dat vissen met een streamer aan de vliegenhengel niet te maken heeft met vliegvissen.

1 regel  voor mij zou zijn ; vliegvissen wordt gedaan met imitatie van insecten en  niet prooivis.

Of de prooivis moet een immitatie van vliegende vis zijn
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

Quote from: weerwolf on December 14, 2012, 16:04:04
Maaaaar.....................wat is Hilco dan????? ;D ::wtf:: ::hulp::

Misschien ben ik wel de grootste purist die er is , enkel hengel en vlieg ..........geen mechanische hulpmiddelen.

tot nu toe leuke inzichten mannen  ::goodjob::

MarcelN

Wat ik flauw vind van diverse 'vlieg'vissers, is dat ze op de rivieren met hun voeten de grond omwoelen om vervolgens hun 'aasje' ertussen laten meevoeren.....op het ovm hebben ze er ook een handje van, flink door de bakken ploeteren met 30m lijn erachter, ja dan is het niet zo moeilijk.

jur606

haha marcel (ik dacht altijd dat ze schuin onder weg waren naar het plaatsje verder op :))

MarcelN

Nou ik woon er niet ver vandaan, zit een pontje tussen, maar ik zie het regelmatig gebeuren hoor, sterker nog...ze vertellen het vol trots en op het WK flikken ze het ook!
Hier: Peter heeft het ook meegemaakt, zat notabene op hetzelfde water en in hotel als ik ::agree:: http://www.elbi.nl/weblogdetail.php?field=66

Koen

mjah, maar als streamer vissen niet telt, hoe moet dat dan met zalm vissen? zalm vliegen kun je nou niet echt droge of natte vliegen noemen.

ik vindt gewoon dat het ook telt, tis niet dat je een lepel of een wobbeler aan het einde van je lijn knoopt.

catchem

#19
Vliegvissen is volgens mij vissen met een vliegvishengel en kunstaas. Al het andere wat erbij wordt verzonnen is voor meerdere glorie van zichzelf.

Gerrit72





::agree:: Da's kort en duidelijk Catchem! Een vliegvishengel en wat voor creatie je eraan bindt is niet van belang (als je jezelf er maar goed bij voelt ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Troutbuster

FF over zalmvisserij
Natuurlijk is het vliegvissen, want men vist met (ok zware) vliegenhengels, en een zeer kunstig gemaakte creatie aan het tippet, de Zalmvlieg!

Nee het is natuurlijk geen imitatie van een insect maar dat zijn zoveel streamers niet
De purist (daar gaan we weer) zal zeggen, "neen heer Keur, dit behoord niet tot  het "edele" vliegvissen", maar daar heb ik  ::scheet:: aan!

Wat wel een feit is, is dat Zalm, eenmaal stroomopwaarts naar de paaiplekken trekkend, geen enkel voedsel tot zich neemt dus ook niet te verleiden zal zijn met een kunstmatige, schitterende natuurgetrouwe imitatie van een insect! ;)

Zalmvisserij, geen vliegvissen??

Wat mij betreft wel!!

Gr

Jan

"Petri Heil"


Johan

Vliegvissen is vooral: hoe je het zelf beleeft.

Johan

Cornico

Wat worden er weer onwaarheden over het zalmvissen gedebiteerd.
Als je ergens geen verstand of ervaring mee hebt kun je beter niet zulke uitspraken doen.
Vissen met een droge vlieg op zalm is vrij normaal, zeker in het Noordoosten van Amerika.
In mijn meer dan 20 jarige ervaring met het zalmvissen in Noorwegen heb ik heel veel zalmen aan een droge vlieg gevangen, dikwijls gewoon aan een palmer en met een hengel in de aftma 6 of 7 klasse.
Lijkt me ook niet overdreven zwaar.

Gert

Quote from: Cornico on December 15, 2012, 16:03:10
Wat worden er weer onwaarheden over het zalmvissen gedebiteerd.
Als je ergens geen verstand of ervaring mee hebt kun je beter niet zulke uitspraken doen.
Vissen met een droge vlieg op zalm is vrij normaal, zeker in het Noordoosten van Amerika.
In mijn meer dan 20 jarige ervaring met het zalmvissen in Noorwegen heb ik heel veel zalmen aan een droge vlieg gevangen, dikwijls gewoon aan een palmer en met een hengel in de aftma 6 of 7 klasse.
Lijkt me ook niet overdreven zwaar.

Marten, ik begrijp het niet helemaal...

In dit topic gaat het over de ongeschreven regels wat nou wel of niet onder vliegvissen valt.
En ik lees in geen enkele reactie dat vissen met een droge vlieg ter discussie staat.
Wel wordt de vraag gesteld of vissen met een klassieke zalmvlieg onder vliegvissen valt, omdat zo'n vlieg niet een insect, en ook geen visje of whatever nabootst.
Dus wat zijn dan de onwaarheden? Of is het onwaar dat zalmen die onderweg zijn naar de paaiplekken geen voedsel meer tot zich nemen?

Groet,
Gert