Hollandse IJssel, Iets vangen.... hoe te beginnen??

Started by Martijn, April 25, 2020, 21:41:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Ik woon dicht bij de Hollandse IJssel (zeg maar tussen Algerabrug en Moordrecht). Ik weet dat er vis zit, maar vangen wil niet lukken. Hebben jullie tips??
Ik heb diverse keren geprobeerd, tot nu toe zonder succes, dus geen idee waar het mis gaat....
Wat heb ik geprobeerd:
- drijvende lijn, met leaderlengte van ca. 2.7  meter vanaf beetverklikker (maar in dit geval voornamelijk parallel aan de dijk gevist, anders kom ik m.i. niet diep genoeg met een drijvende lijn)
- zinkende lijn (leaderlengte van ca. 1 meter)
- goudkop-nimfen (zowel alleen goudkop, als goudkop met extra verzwaring) en wooly bugger, beide ca. haak 8 a 10.
- gevist met opkomend, afgaand, en stilstaand hoog- en laagwater...., dus alle varianten...
- zowel haaks op de dijk als parallel aan de dijk gevist, ook vanaf de pieren geprobeerd.

Het gaat me nog even niet om het soort vis, voorlopig lijkt het mij leuk om iets te vangen... dus baars, brasem, winde, .... maakt me allemaal niet uit. Bovenstaande vliegen leken mij een goede optie om op allen kans te maken.

Ik zie met regelmaat een aalscholver bovenwater komen met vis, ik weet dus dat vissen in de buurt zitten.

Hebben jullie tips, of hebben tips waar ik hierover info kan vinden?
- Bij welke waterstand maak ik de meeste kans om wat te vangen? (opkomend of afgaand water? kentering is altijd goed lijkt mij...)
- Kan ik het beste met zinkende lijn vissen? (en welke zinksnelheid maak ik de grootste kans?
- Moet ik proberen tegen de bodem te vissen?
- Welke vliegen en hoeveel verzwaring maak ik de meeste kans?
Alle tips zijn welkom!!

Mike

Het is erg moeilijk om op deze manier iemand van tips te voorzien.
Om echt goede tips te geven zou ik t water, de plek, je setup en de viswijze echt moeten zien.
Probeer t eens met een intermediate lijn, klein zwart streamertje op de punt en een nimfje ervoor. Je leader zou ik een heel stuk langer maken. Ik vis meestal met minimaal 1,5 x hengel lengte. 18/00 (Ik gebruik bijna alleen maar 10 ft hengels)
Dan kan je de nimf ongeveer 175 cm voor je streamertje op een droppertje knopen. Zo vis je veel effectiver.
Overigens mag je nu niet met woolly buggers vissen tenzij ze niet groter zijn dan 2,5 cm. Paar mm extra is niet zo'n peobleem maar echte woolly buggers zijn al snel een cm of 5 en dan is de kans op snoek en snoekbaars wel erg groot.
Ik ving deze wk ook al per ongeluk 2 snoeken op dit priegeldingetje..
[attachment id=1 msg=181322]
Gooi langs stenen, kribben en stroomnaadjes en vis je lijn redelijk snel met korte rukjes binnen. Af en toe paar sec laten zinken en weer door strippen. Goed de lijn strak houden door je hengeltop onder water te houden en de top in de richting van je vlieg te wijzen. Bij aanbeten niet aan slaan maar door strippen en als je echt weerstand voelt de lijn goed strak trekken zonder je hengel te veel te liften.
Als deze manier nu niet binnen max een uur een vis opleverd, verkassen.
De windes zijn al goed los de laatste dagen dus die moet je op de Ijssel ook zeker kunnen vangen, evenals brasem, roofbleitjes, baars en voorn.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

marc

Heel goede raad van de Mike
Toepassen he
Grt marc

Martijn

Ha Mike, dank voor de tips.

De stek lezen gaat mij wel redelijk af  (hoop ik dan he, ook hier kan inderdaad een oorzaak van het probleem liggen  :-\) ik verwacht dat ik de vlieg niet (op de juiste manier) bij de vis terecht krijg. De nimfen die ik heb geprobeerd variĆ«ren van licht verzwaard tot "baksteen", hiervan had ik ook het idee dat mijn nimf wellicht niet diep genoeg kwam door stroming.

Zoals ik het lees wordt er niet gekeken naar waterstand? Maakt opkomend of afgaand water in jouw beleving dus minder uit?

De lengte van de leader laat ik doorgaans eigenlijk meer afhangen van de richting waar ik naartoe gooi (haaks op de dijk gooi je naar de diepe delen, hier probeer ik zo diep mogelijk te vissen - ik ga er vanuit dat de vis meer tegen de bodem zit dan halverwege het water; haaks op de dijk vis ik op "gelijkere" diepte, en hoef ik minder diep te vissen dus ook kortere leader/tip vanaf de beetverklikker).

Intermediate-lijn had ik nog niet geprobeerd, mede omdat ik het idee heb dat, in stromend water, deze minder de kans krijgt om te zakken - vandaar eerder naar een zinklijn gegrepen. Dit ga ik binnenkort eens proberen! (natuurlijk nog even niet met een streamer :-)

Bedankt!

Marco B

Ik vraag me af of het niet makkelijker is om uit te wijken naar de Lek bij Schoonhoven. De Hollandse IJssel is best moeilijk te bevissen en niet te vergelijken met de IJssel, die Mike noemde.
Geen of nauwelijks kribben waar je mooi de stroomnaden kunt zoeken. Op veel plekken gekanaliseerd en heel erg smal. Op deze plekken kun je op 40 cm afstand al staand drinken. Weinig tot geen plekken waar je kunt waden om bij interessante plekken te komen. En inderdaad een behoorlijk getijde verschil.
Natuurlijk kun je er ook met een vliegenhengel vissen, maar het is behoorlijk lastig.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Mike

Stroming en getijden (waterstand) zijn zeker belangrijk.
Sommige plekken zijn goed met laag water en sommige stekken zijn beter met hoog water.
Mijn persoonlijke ervaring leert dat vissen met een indicator veel minder effectief is dan zonder. Indicator vissen op deze manier is m.i. alleen erg effectief bij t vissen in havens op wintervoorn of voor buzzeren op forel. Voor t vissen op de rivieren zou ik de indicators lekker weg laten en gewoon gooien en strippen.
Zinklijn is ook prima. Het hangt er net vanaf hoe hard het stroomt. Als t goed is moet je af en toe wel bodem voelen. Als  je niet of amper bodem voelt zit je waarschijnlijk niet diep genoeg.

Het is ook belangrijk dat het water een beetje doorzicht heeft. Het hoeft niet glashelder te zijn, beter niet zelfs maar als t de kleur heeft van coffee met melk dan zou ik ergens anders gaan vissen.
Je kant het beste even t water in stappen en je voet optillen. Als je je voet 40 cm onder t oppervlak nog niet ziet is het te troebel en wordt t heel lastig om vis te vangen tenzij ze echt opgestapeld liggen of heel hoog zitten.

Overigens kan t nu nog op veel plekken erg lastig zijn hoor. Meestal wordt het riviervissen pas echt goed vanaf juli. In november wordt t weer koud en zakken ze weer af naar de dieptes.

Het is dit jaar, mede dankzij het schitterende weer van afgelopen dagen, al vrij vroeg redelijk vangen.
Gister heb ik m'n 2de sessie gevist en die was een stuk taaier dan de vorige sessie.
Er waren soms perioden van wel een uur zonder enige aanbeten en dat gebeurt vanaf juli niet meer zo snel.

Stroming is een soort dinner-bel voor de meeste vissoorten.
Dat bleek gister ook. Op t moment dat de getijdenstroming op gang kwam begon de vis ook ineens achterelkaar te happen. Ook de schemer levert vaak ineens een moment op dat er overal activiteit is.
Om echt goed de rivier onder de knie te krijgen is het goed om een paar dagen de getijden cyclus helemaal mee te maken.
Je gaat dan pas echt hoe hoeveel effect dat heeft.
Zo sta je op een plek 1 uur te vissen zonder ook maar enige actie en op t moment dat de stroming goed vat op de rivier krijgt is het ineens elke worp raak.

Dit was m'n mooiste vis van gister. Geen 48 zoals de vorige maar wel schoon viske  :)

[attachment id=1 msg=181330]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Quote from: Marco B on April 28, 2020, 16:04:21
Ik vraag me af of het niet makkelijker is om uit te wijken naar de Lek bij Schoonhoven. De Hollandse IJssel is best moeilijk te bevissen en niet te vergelijken met de IJssel, die Mike noemde.

Je bedoeld denk ik de Merwede  ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Marco B

Nee. Ik bedoel de Lek. Anders had ik wel de Merwede geschreven 😂
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Martijn

Quote from: Marco B on April 28, 2020, 16:04:21
Ik vraag me af of het niet makkelijker is om uit te wijken naar de Lek bij Schoonhoven. De Hollandse IJssel is best moeilijk te bevissen en niet te vergelijken met de IJssel, die Mike noemde.
Geen of nauwelijks kribben waar je mooi de stroomnaden kunt zoeken. Op veel plekken gekanaliseerd en heel erg smal. Op deze plekken kun je op 40 cm afstand al staand drinken. Weinig tot geen plekken waar je kunt waden om bij interessante plekken te komen. En inderdaad een behoorlijk getijde verschil.
Natuurlijk kun je er ook met een vliegenhengel vissen, maar het is behoorlijk lastig.

Dat is tot nu toe ook mijn ervaring, lastig te bevissen... maar met name tijdens kentering zie ik ze zo af en toe bij de kant, dus ze zitten er en zouden ze ook te pakken moeten zijn, zou je zeggen.... maar de diepteverschillen zijn zoals ik het nu heb ervaren op korte afstand al enorm.... Vandaar dat ik ook maar niet in het water ga staan of ik mijn voeten nog kan zien  8)
Maar goed, ik blijf vooralsnog proberen  8)

In de lek heb ik tot op heden nog niet gevist, maar staat op het lijstje, binnenkort maar eens proberen.

MartinT

Het is nog vroeg op de river idd Mike.
Mooie Baars weer[emoji108]

iMarco

Ik heb wat zitten experimenteren met de mini streamer in het zwart icm en nimf ervoor. Dat leverde enkele mooie vissen (baars en winde) op in de IJssel bij Arnhem dus dat ga ik vaker proberen...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gert

Inderdaad mooie vis (of vissen) maar is dat geen blankvoorn, zo aan het aantal schubben te zien?

Menno_siemensma

Quote from: Gert on May 01, 2020, 12:54:37
Inderdaad mooie vis (of vissen) maar is dat geen blankvoorn, zo aan het aantal schubben te zien?
Is inderdaad een mooie blankvoorn, die pakken in de lente ook zeker kleine streamertjes. :) ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

MartinT


iMarco

Quote from: Menno_siemensma on May 01, 2020, 13:11:49
Is inderdaad een mooie blankvoorn, die pakken in de lente ook zeker kleine streamertjes. :) ::goodjob::
Ja, dat had ik niet verwacht. Bij blankvoorn denk ik aan scholen kleinere vis maar ik heb de vissengids effe gechecked en ik heb weer wat geleerd. Ging er altijd vanuit dat deze grote witvis winde is. Onterecht dus.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Menno_siemensma

Quote from: iMarco on May 01, 2020, 15:59:21
Ja, dat had ik niet verwacht. Bij blankvoorn denk ik aan scholen kleinere vis maar ik heb de vissengids effe gechecked en ik heb weer wat geleerd. Ging er altijd vanuit dat deze grote witvis winde is. Onterecht dus.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ze lijken ook aardig op elkaar natuurlijk, meestal zie je het wel aan de kleinere schubben voor winde en grotere rondere bek. plus blankvoorn is veel energieker in de dril.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.